Фальшиві та справжні цінності. Любов до матері – одна з визначальнихцінностей життя. Краса зовнішня та внутрішня. Синтез фольклорних і літературних елементів у творі.

Про матеріал
Урок розроблено відповідно до модульної навчальної програми «Зарубіжна література. 5–6 класи»для закладів загальної середньої освіти (автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В. та ін)
Перегляд файлу

Урок № 4

Тема: Фальшиві та справжні цінності. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Краса зовнішня та внутрішня. Синтез фольклорних і літературних елементів у творі.

Мета: продовжити роботу над визначенням головної думки твору, з’ясувати, що таке зовнішня і внутрішня краса людини, які цінності для людини є справжніми, називати відмінності фольклорної і літературної казки на  прикладі  твору О.Вайлда «Хлопчик-зірка»; познайомитися із  творами  мистецтва, у яких втілені образи й сюжети казки; розвивати логічне, образне мислення, вміння характеризувати образи героїв у розвитку; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей та норм поведінки.

Тип уроку: поглибленої роботи над твором.

Обладнання: текст твору, дитячі ілюстрації, ілюстрації до казки, кросворд, фотографія картини італійського живописця Мікеланджело Караваджо «Нарцис біля струмка», презентація для інтерактивної дошки SMART.

                                                          Хід уроку

  1.                Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вправа «Долонька». Простягніть, будь ласка, праву долоньку. На ній подаруйте свою творчість і старанність. Простягніть, будь ласка, ліву долоньку. На ній я вам дарую свою любов і повагу. А тепер обміняймося дарунками: доторкнімося долонькою до долоньки! Займайте, будь ласка, свої місця.

IІІ.   Актуалізація опорних знань

Отже, продовжуємо роботу над цікавою і дуже повчальною казкою О.Вайлда «Хлопчик – зірка». Давайте пригадаємо зміст твору. Пропоную відтворити зміст казки за малюнками. Чи правильно за змістом розташовані ілюстрації до казки «Хлопчик – зірка»? Якщо ні, виправте (слайд 1).

2. Розгадайте кросворд (слайд 2)

1. Відшукати золоті монети головному герою допомогло?(зайченя)

2. Хто знайшов хлопчика в лісі? (лісоруби)

3. Хто одного разу з’явився у місті, де жив хлопчик?(жебрачка)

4.  Кому щоразу віддавав монету Хлопчик-зірка?(прокажений)

5. Там хлопчик знайшов монету червоного золота (печера)

ІV. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчально матеріалу

1. Слово вчителя. Десь на  небі, на одній із зірок, народився Хлопчик-Зірка. Так сталося, що в якийсь момент він втратив себе і пройшов тернистий шлях до істинної краси. І сьогодні на уроці ми спробуємо розібратися в прочитаному , а саме: - Що таке справжня краса людини? - Що ця краса несе світові? - Чому люди повинні відповідати за свої слова та вчинки?  Подивіться уважно на дошку. Ви бачите питання: 1) Що  таке справжня краса? 2) Що робить людей некрасивими? 3) Яка краса може змінити світ на краще? На ці питання ми спробуємо дати відповіді, спираючись на твір О.Уайльда.

2. Пошуково-дослідницька робота.

 Зараз предметом нашого детального дослідження буде портрет героя. Зачитайте, як автор описує зовнішню красу хлопчика. ( Кучері хлопчика схожі на пелюстки золотого нарциса; губи червоніли, мов квітка; оченята виблискували, наче фіалочки біля води; тіло було білосніжним).

- З якими квітами порівнюється Хлопчик-зірка? Троянда, фіалка, нарцис

3.Повідомлення літератора про Нарциса (випереджальне завдання).

-Нарцис – син річкового бога Кефіса й німфиЛіріопи, вродливий юнак, улюбленець німф, мисливець. Нарцис нехтував усіма дівчатами, які в нього закохувалися. Німфа Ехо безтямно закохалася в нього й намагалася будь-що зробити, аби він зацікавився нею. Але Нарцис залишався байдужим до  її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати юнака за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву. Нарцис був покараний за пиху. Якось на полюванні  він побачив  у джерельній воді своє відображення і так закохався в нього, що з любові помер. На могилі Нарциса виросли квіти (нарциси ).

4. Робота з картиною

Вчитель. На крані ви бачите фотографію картини відомого італійського живописця Мікеланджело Караваджо «Нарцис біля струмка», яка ілюструє фрагмент зі щойно почутого міфу про Нарциса (додаток 2).

Вчитель -Порівняйте вчинки Хлопчика-зірки та Нарциса. (Закоханий в себе, не бачить інших…)

Отже, нарцис - символ гордості, самозакоханості

-Хлопчик-зірка  - схожий самозакоханістю на Нарциса. Адже ззовні він дуже гарний, проте душа – лиха. За вродливою зовнішністю  у героя ховається кам`яне серце.

-Як ви розумієте вислів «кам`яне серце»? (Кам`яне серце – зло, ненависть, грубість, зневага до людей).

Узагальнення: автор не випадково в його портреті поєднує пелюсток нарциса троянди та фіалки. Такий букет, хоч які яскраві і вишукані його компоненти, ніколи не буде довершеним гармонійним цілим. Пахощі нарциса та фіалки здатні згубити красу троянди. Автор поєднує те, що в природі ніколи не буває поряд, а за законами естетики взагалі є грубим порушенням поняття краси і гармонії.

Фізкультхвилинка

5. Бесіда. Єдиною людиною, яка по - справжньому любила Хлопчика-зірку була мама.

- 3ачитайте, як виглядала, ця жінка.

- Чому вона так виглядала? Що довелося витерпіти матері Хлопчика-зірки, поки вона його шукала?

І от вони зустрілися! Зачитайте цей уривок.

6.Читання в особах зустрічі матері з Хлопчиком-зіркою.

7. Продовження бесіди.

- Чому Хлопчик-зірка так себе повів?

Страшний гріх скоїв Хлопчик-зірка. Він відмовився від матері, принизив, зганьбив її. Кожна людина приречена на страждання, якщо вона не усвідомить, що любов до матері-це одна з визначальних цінностей життя. Саме це хотів сказати своїм читачам О.Уайльд, який любов до своєї матері проніс крізь усе життя.

- Чи зміг би Хлопчик-зірка задуматись над своїми вчинками, якби з ним не сталося біди?

- Як поставилися до Хлопчика-зірки його колишні товариші?

- Хто пожалів хлопчика?

- Чи усвідомив Зоряний хлопчик, за що його покарано?

Він усвідомив, що поводився погано і має спокутувати свій гріх. Без любові до матері людина позбавлена справжньої краси. Саме любов до матері допомагає усвідомити герою людські цінності, подолати жорстокість і себелюбство.

- Скільки часу Хлопчик-зірка шукав свою матір?

- Як ви думаєте, чому він ніяк не міг її наздогнати? Кому потрібно було вчинити такі тяжкі випробування героєві?

Коментар учителя: Це потрібно авторові. Він дає нам зрозуміти, що зраду матері можна спокутувати лише великою жертвою, треба заслужити прощення стражданнями. Жорстока душа не може відразу перетворитись на добру. Потрібен довгий час, щоб людина усвідомила все сама, а не хтось їй з боку підказував, щоб її власне серце зробилось милосердним,здатним на співчуття, щоб воно позбавилось тієї гордині, яка занапастила його душу.

7. Робота з підручником.

- Зачитайте опис хлопчика. Що з'явилося В його очах?

- І в цей час він побачив матір.

- Прочитайте в особах про другу зустріч хлопчика з матір'ю. (с.118)

- Чому він благав матір пробачити йому і дозволити повернутися до лісу?

Хлопчик омив матір слізьми. Він усе зрозумів. А мати, як кожна мати, пробачила своєму синові.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Бесіда.

Пригадайте, що таке народна і літературна казка?Що в них спільне, що відмінне?Яких героїв літературних казок ви знаєте? Хто їх написав?

- Чим казка “Хлопчик-зірка” схожа на народну?(Трикратні повтори: три роки тривали пошуки матері, три завдання отримав герой від Чаклуна, правив країною три роки.)

У народних казках зміни героя (еволюція) торкається зовнішнього вигляду: Хлопчик-мізинчик – став красенем. В казках Уайльда змінюється внутрішній світ. Отже, еволюція образу Хлопчика-зірки у позитивних змінах внутрішнього  світу героя.

Прочитайте останній абзац твору. Чим, на вашу думку, фінал казки О.Уайльда відрізняється від фіналів народних казок? (У народних казках обов’язково перемагає добро, а в О.Уайльда фінал казки схожий на реальне життя, де, на жаль, дуже багато зла. І щоб перемогти його, треба пам’ятати: “Добра людина не та, котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зло”.)

Хоч гинуть головні герої, але твори письменника вчать доброті й добродійності, а також непримиренності до будь-якого зла.  Яка ідея ховається за таким фіналом. Життя швидкоплинне… встигнути зробити добро… встигнути попросити вибачення… лиш те заслуговує поваги, що …

VII. Підсумки уроку

Учитель. Закінчилась казка. І як в кожній казці добро перемагає зло. Але в житті не завжди так. Ми зустрічаємо іноді людей зовнішньо некрасивих. Але, як ви думаєте,чи це головне?  Що ж таке справжня краса? Що робить людей некрасивими? Головне, щоб людина була внутрішньо красива. Любов до матері - одна визначальних, найголовніших окрас людини. Вона возвеличує людей. 

Не важливо, що у тебе тут (показує на обличчя), а важливо, що тут (у душі). Чому навчила вас ця казка? (Свідомо не чинити зла нікому; шанувати матір і батька; співчувати чужому горю)

VIІІ. Домашнє завдання.

         Підготувати переказ  найбільш вражаючого епізоду  казки від імені Хлопчика-зірки.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Половец Инна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мукан Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 листопада 2021
Переглядів
6854
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку