Фальшиві задачі. До уроку

Про матеріал
Нині, в епоху розвитку інформаційних технологій, молодь має доступ до будь-якої інформації. Для саморозвитку це має колосальне значення, проте нерідко виникають ситуації, коли учні під час розв’язування задач потрапляють в умови невизначеності, а саме: задачі не мають розв’язків або запропоновані розв’язки є невірними.
Перегляд файлу

БЗШ № 3 ім. Т.Г.Шевченка

А.І. Сахненко

м. Біла Церква

З давніх-давен математика була й залишається актуальною наукою, адже серед усіх наук, що відкривають людству шлях до пізнання законів природи, вона є наймогутнішою.

Відомий американський математик, основоположник кібернетики Норберт Вінер зазначав: «Математика – наука молодих, інакше й не може бути, бо заняття математикою – це така гімнастика розуму, для якої потрібна вся гнучкість і вся витривалість молодості». Тому багато випускників намагається пов’язати свою майбутню професію з царицею усіх наук – математикою.

 Нині, в епоху розвитку інформаційних технологій, молодь має доступ до будь-якої інформації. Для саморозвитку це має колосальне значення, проте нерідко виникають ситуації, коли учні під час розв’язування  задач потрапляють в умови невизначеності, а саме: задачі не мають розв’язків або запропоновані розв’язки є невірними. Наведемо приклади:

 

Задача 1. У прямокутну трапецію вписано коло. Точка дотику ділить більшу бічну сторону на відрізки 6 і 14 см (рахуючи від вершини тупого кута). Знайти площу трапеції, якщо її периметр дорівнює 66 см.

 

Розв’язання

 

      B                        C                                                       

                                                   P           

                      O                     

     

        A                                   D

І-й спосіб

Нехай трапеція ABCD (<А=90°) описана навколо кола. Точка дотику Р ділить бічну сторону CD на відрізки СР = 6 см і РD = 14 см.

Оскільки трапеція описана, то АD + ВС = 33 см

СD = 20 см, тоді АВ = 33 -  20 = 13 см

Sтрап. = ∙АВ;

Sтрап. = ∙ 13 = 214,5 см

ІІ-й спосіб

В трикутнику СОD (<О=90°) проведемо радіус ОР у точку дотику Р.

З трикутника СОD слідує OP2 = CP ∙ PD

ОР = = 2 см, тоді

АВ = 2ОР = 4 см

Тоді АВ + СD = 20 + 4 ≠ 33 см. Чому?

Оскільки трапеція прямокутна і описана навколо кола, то периметр трапеції є зайвою величиною. В даній задачі коло не є  вписаним у трапецію. Формулювання задачі не вірне.

 

Задача 2. Сума діагоналей ромба дорівнює 16 см, а сторона дорівнює 5 см. Знайти площу ромба.

Розв’язання

 Наведемо приклад авторського розв’язання.

Нехай d1 і d2 діагоналі ромба, його сторона а = 5 см. За умовою d1 + d2 = 16 см

(d1 + d2)2 = d12 + 2 d1d2 + d22;

d12 + 2 d1d2 + d22 = 256;

d12 + + d22 = 64.

Діагоналі ромба перпендикулярні, тому:

( d1)2 + d2)2 = а2;

d1 ∙ d2 + 25 = 64;

d1∙d2 = 39;

Sромба = d1 ∙ d2 = 39 см2

Пропоную інший варіант розв’язку. Нехай  d1 = Х см, тоді d2 = (8 – х) см.

Оскільки ( d1)2 + d2)2 = а2, то маємо рівняння :

х2 + (8 – х)2 = 25

2 – 16х + 39 = 0

= 64 - 78 = -14  Рівняння коренів немає, а тому такого ромба не існує.

Задача розв’язків не має. Це тому, що при складанні задачі не було враховано існування прямокутного трикутника при відповідних даних.

 

 

Задача 3. У прямокутному паралелепіпеді діагоналі трьох різних граней дорівнюють 10, 5 і 7 см. Знайти виміри паралелепіпеда.

 

Розв’язання

      B1                                                    C1 

 

                                             

      A1                                     D1    

 

                    B                                 C

      А                                       D

Нехай у прямокутному паралелепіпеді ABCDA1B1C1D1   A1C1 = 10см,              A1D = 5, C1D = 7 Приймаємо виміри паралелепіпеда за x, y, z см.

Згідно умови складаємо систему рівнянь:

    x2 + y2 = 100

    x2 + z2 = 325

    y2 + z2 = 539

Додаємо рівняння

2(х2 + y2 + z2) = 964

х2 + y2 + z2 = 482

Оскільки x2 + y2 = 100, то z2 = 382.

З другого рівняння x2 = - 57. Задача розв’язків не має. Чому? Тому, що умову задачі складено невірно.

Трикутник A1C1D зі сторонами 10 см, 5 і 7 існує, бо навіть найбільша сторона 7< 10 + 5. Отже, прямокутного паралелепіпеда не існує. Перевіримо чи при вихідних даних  існує прямий паралелепіпед.

Нехай A1C1 = 7см, тоді з трикутника A1C1D1 (< D1 = α) маємо:

x2 + y2 – 2 x y cosα = 539

Розв’яжемо систему:

       x2 + y2 – 2 x y cosα = 539

       x2 + z2 = 325

       y2 + z2 = 100

Або:

       x2 + y2 – 2 x y cosα = 539

       x2 - y2 = 225

Додаємо рівняння системи:

2x2 – 2 y cosα∙ х = 764

2x2 – 2 y cosα∙ х – 764 = 0

= y2 cos2α + 1528

Очевидно, що нас задовольняє корінь

х =

Якщо α та y змінюються, то х також набуває різних значень в певному «коридорі», інакше тоді система не матиме розв’язків.

Для прикладу, нехай х = 17 см, тоді :

 = 34

Замінюємо y cos α на t. Маємо : = 34 – t, або  68 t = - 382,

t = - 5 . Оскільки |cos α| ≤ 1, то нехай y = 8 см, тоді cosα ≈ - 0,6838, а α ≈ ≈133°.

З другого і третього рівнянь системи знайдемо х та z;  х = 17 см, z = 6 см.

Отже, існує безліч прямих паралелепіпедів, в яких діагоналі граней мають вказані довжини, а прямокутного паралелепіпеда не існує.

docx
До підручника
Геометрія 9 клас (Бевз Г.П., Бевз В.Г., Владімірова Н.Г.)
Додано
28 липня 2022
Переглядів
347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку