Тема уроку: Фантастичні тварини
Клас: 6.
Очікувані результати: учні зможуть навчитися виявляти засоби виразності різних видів мистецтв; створювати фантастичні образи тварин образотворчими засобами, використовуючи асоціативність декору і зв'язок із формою за мотивами творів Марії Приймаченко;
Тип уроку: нестандартний, з використанням елементів STEAM-освіти.
Урок з використанням елементів STEAM-освіти
на тему «Фантастичні тварини»
Тема уроку: Фантастичні тварини
Клас: 6.
Мета уроку:
навчати застосовувати здобуті знання та вміння при зображенні фантастичних тварин на прикладах ілюстративного матеріалу; познайомити з творчістю Марії Приймаченко; вчити створювати власні асоціативно-образні форми, досягати їх художньої виразності;
розвивати асоціативно-образне мислення, творчі здібності учнів, фантазію, уяву, креативність;
виховувати спостережливість, бажання до творчості, шанобливе ставлення до народних традицій, сприяти їх відродженню;
Очікувані результати: учні зможуть навчитися виявляти засоби виразності різних видів мистецтв; створювати фантастичні образи тварин образотворчими засобами, використовуючи асоціативність декору і зв'язок із формою за мотивами творів Марії Приймаченко;
Тип уроку: нестандартний, з використанням елементів STEAM-освіти.
Обладнання: портрет Марії Приймаченко та репродукції її картин, малюнки до гри «Знайди відповідність», ребус «Пегас», пазл «Як приручити дракона», відеоматеріали та презентації дослідницьких груп
Матеріали для роботи: папір для малювання, гуаш, пензлі, ємності з водою, серветки для витирання рук та пензлів..
Хід уроку
Перевірка готовності учнів до уроку.
Вчитель: Для того щоб уміти малювати,
Потрібно старанно навчатись.
Адже важливі такі моменти,
Як матеріали та інструменти.
Що треба на урок з собою брати,
Щоб навчитись малювати?
І щоб робота кожної дитини
Поважно називалася «картина»? (Учні відповідають)
1. Гра «Про жанри загадка, а від вас відгадка».
Вчитель: Зараз я перевірю, чи були ви уважними на попередніх уроках та як зрозуміли і запам’ятали жанри мистецтва. Приготувались? Будьте уважними.
Якщо бачиш - на картині
Намальована ріка,
Чи то іній на ялинці,
Чи хмаринка здалека,
Чи засніжена рівнина,
Чи вузький провулок наш,
То, звичайно, ця картина
Називається … пейзаж.
Якщо бачиш на картині
Чашку кави на столі,
Чи калач на скатертині,
Чи троянду в кришталі,
Чи якусь яскраву вазу,
Чи смачний великий торт,
А хоч всі предмети зразу
Знай, це буде … натюрморт.
Якщо бачиш, що з картини
Ніби дивиться на нас
Принц в одежі старовинній,
Чи сучасний верхолаз,
Льотчик, вчений, балерина,
Чи художник, чи поет,
Так і знай, що ця картина
Називається … портрет.
Якщо художник зобразив
Лицарів, що у поході,
Або війни чи стихію,
Що колись була в природі,
Чи принцес і королів,
Воїнів з мечем незвичним,
Жанр цей зветься … історичним.
Смуток, радість і любов –
Художник все відображає,
І красу людей у праці
Він чудово розкриває.
Все, що діється навкіл,
Відтворить завжди готовий.
Ці роботи потрапляють в жанр,
Що зветься … побутовий.
Ось ти бачиш на картині:
Вовк з вовчицею сидять,
Лев – цар звірів – у савані
З левенятами лежать.
Бачиш іншого ти звіра,
Що зовсім нам є незвичний,
Як назвати жанр робіт цих?
Жанр цей -…анімалістичний.
2. Гра «Знайди відповідність»
На дошці на одній половині репродукції картин, а на другій назви жанрів. Завдання: необхідно поставити назву жанру у відповідності до намальованої картини
Пейзаж Сюжетно-тематична картина Анімалістика
Натюрморт
Портрет
Вчитель:
- Що таке анімалістичний жанр?
- Що в перекладі з латинської означає animal? «тварина»
- Що є предметом зображення картин анімалістичного жанру? тварини
- Назвіть образи тварин, які стали символами? Ворон - вісник нещастя; ластівка - символ благополуччя; орел - символізує відвагу, мужність; голуб - символ миру й любові; соловей - символ веселощів, задоволення; ведмідь -уособлює силу; кінь - символізує дружбу; риба - символ родючості, гармонії, духовної сили.
- Де можна побачити ці символи? (Їх можна побачити на рушниках, писанках, витинанках, а також малюнках.)
Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку «Фантастичні тварини»
Клас поділено на п’ять груп: група «Історики», група «Дослідники», група «Інформатики», група «Археологи», група «Художники»
Вчитель: Вашій групі було дане завдання дізнатися де зустрічалися фантастичні звірі в історії, скульптурі, міфології. Виходять троє доповідачів.
А поки ваші однокласники розповідають – останні з групи розгадують ребус
http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&slovo=%CF%C5%C3%C0%D1&skip=1&mode=1 (Пегас)
- Що ви знаєте про Пегаса? (відповіді учнів: Пега́с — у давньогрецькій міфології — чарівний крилатий кінь, брат Хрісаора; народився з крові горгони Медузи, коли Персей відтяв їй голову.)
Група «Історики»
Завдання: дізнатися де зустрічалися фантастичні тварини
Учень 1:
Ми прочитали багато літератури та переглянули інтернет-ресурси і можемо зробити такий висновок:
Так, на одному із давньоєгипетських рельєфів є зображення досить дивної тварини, яку разом з іншими дарунками пропонують фараону іноземні посли. Лише добре придивившись, можна зрозуміти, що тварина ця - звичайний кінь, перший, якого побачили у Давньому Єгипті. Слон, носоріг, кит також могли перетворитися в зображенні на досить дивних створінь, особливо якщо художник ніколи не бачив їх на власні очі.
Учень 2:
Зображення людей з головами тварин - надзвичайно багато в мистецтві Давнього Єгипту. У Давньому Дворіччі шанували напівлюдину-напіврибу, биків і левів із людськими обличчями і боялися людей-скорпіонів, що мешкають на краю Всесвіту. Однак всіх цих істот важко назвати саме «фантастичними тваринами», так само як і давньогрецьких кентаврів (напівлюдей-напівконей) або сатирів (напівлюдей-напівцапів). Проте інші античні міфи розповідають про Пегаса - крилатого коня або Химеру - чудовисько, яке поєднувало в собі риси лева, кози та змії. Це вже справжні фантастичні тварини.
Учень 3:
У середні віки чимало різних тварин «оселилося» в гербах. Зазвичай обирали тих істот, які були зрозумілими для всіх утіленнями влади, сили та могутності. Було на середньовічних гербах чимало й фантастичних істот. Деякі з них і досі дуже популярні. А найпопулярнішим, мабуть, є дракон - крилатий змій, який може мати одну або кілька голів та грифон.
Група «Дослідники»
Завдання: дослідити хто такі містичні істоти, а саме грифон, єдиноріг та дракон.
Учень 1:
Фантастичною твариною є єдиноріг. Можливо, все почалося з розповіді про реального носорога, тим більше, що спочатку ця істота мала тіло бика і вважалася дуже лютою. Традиційний єдиноріг - це білий кінь з довгим гострим рогом на лобі і з маленькою, як у цапа, борідкою. Утім ця красива і шляхетна тварина залишається досить небезпечною. У китайських легендах єдиноріг називається цилінь. Вважається, що він має тіло оленя, шию вовка, хвіст бика, копита коня, різнокольорове руно і, звичайно, один ріг.
Учень 2:
Грифони мають тіло лева, орлиний дзьоб і крила. Про грифонів почали розповідати ще в Давній Греції - і саме тоді з’явилися їхні перші зображення.
Він символізує панування над двома сферами буття: землею (лев) і повітрям (орел). Поєднання двох найголовніших сонячних тварин указує на загальний позитивний характер істоти: грифон уособлює Сонце, силу, пильність, відплату. У міфах і легендах різних традицій грифон відіграє роль хранителя.
Учень 3:
А найпопулярнішим, мабуть, є дракон - крилатий змій, який може мати одну або кілька голів. Про дракона розповідають легенди в усьому світі. Та, наприклад, мудрий китайський дракон набагато симпатичніший за свого європейського родича, який зазвичай охороняє скарби або викрадає принцес. Якщо дракон має лише дві ноги і хвіст (і стає трохи схожим на птаха), то він називається віверною.
Питання до групи «Дослідники»: Що є спільного у цих тварин? (це вигадані неіснуючі фантастичні істоти)
Група «Археологи»
Завдання: знайти археологічні дані про містичних тварин
Завдання для інших учасників групи: складіть пазл, вкажіть скільки на малюнку драконів, які їх властивості і з якого мультфільму дані дракони?
Учень 1:
Драко́н — збірна назва, що об'єднує ряд вигаданих істот, в більшості змієподібних, великих розмірів, часто з додаванням ознак інших тварин. Образ дракона поширений в міфах і легендах, знайшов широке поширення в фентезі, а також використовується в феншуй, гороскопах і астрології.
Основні властивості дракона — змієподібні істоти величезних розмірів з крилами, кігтями, хвостом, вивергають вогонь або отруту, що охороняють скарби,живуть у важкодоступних місцях і протистоять героїчним воїнам
Учень 2:
За деякими теоріями уявлення про драконів виникли як наслідок виявлення останків динозаврів, їхніх кістяків і яєць. Згідно деяких паранаукових гіпотез первісні люди могли стикатися з живими динозаврами і зберегти спогади про це в міфах і легендах. Як доказ наводяться такі артефакти як камені Іки. Разом з тим ця версія зазнає критики, оскільки динозаври і їх останки були дуже різноманітними, а образ дракона так чи інакше пов'язаний з довгими зміями, що ведуть хижацький спосіб життя.
Переглядаючи матеріал в просторі інтернет ми знайшли два відео в яких люди Йємена та Китаю знайшли останки драконів. Правда це чи ні – вирішувати спеціалістам.
https://www.youtube.com/watch?v=nnreZuVf8JY
https://www.youtube.com/watch?v=RQqjbd1_p-4
Група «Інформатики»
Завдання: знайти в яких мультфільмах зустрічаються містичні або фантастичні тварини
Учень 1:
Ми переглянули багато мультфільмів і виділили деякі з них, в яких герої або вигадані тварини, або містичні тварини.
Це такі мультфільми:
«Як приручити дракона» «Олена та секрет Авалора» «Покемони» «Політ на драконах»
«Злий Бамбр» «Таємниця третьої планети» «Грінч»
«Ліло і Стіч» «Пригоди Геркулеса»
Учень 2:
У сучасному світі, де панують різні технології – багато мультфільмів малюється за допомогою комп’ютерної графіки. Також існує багато комп’ютерних програм в яких можна малювати. Ми знайшли для вас маленьке відео про те, як в програмі Paint можна намалювати портрет дракона.
https://www.youtube.com/watch?v=ebn03h5cXVs
Вчитель: Я вам зараз покажу фрагмент художнього фільму. Ваше завдання: переглянути, визначити що це за фільм та які тваринки вам найбільше всього вам сподобались і чому?
https://uakino.club/films/family/461-fantastichn-zvr-de-yih-shukati.html
Група «Художники»
Завдання: які художники зображували фантастичних тварин
Учень 1:
Американська художниця Хіларі Люткемейєр
Учень 2:
Марія Приймаченко народилася 30 грудня 1908 в селі Болотня Іванківського району Київської області, померла 18 серпня 1997 року.
«Звірина серія» Марії Приймаченко – явище унікальне і не має аналогів ні у вітчизняному, ні у світовому мистецтві. Сюжетні твори - при усій їхній самобутності мають деяку спільність з народними картинками. А ось фантастичні звірі –це витвір уяви художниці. Таких звірів не існує у природі.
https://kulturologia.ru/blogs/110216/28396/
Послідовність створення композиції «Фантастична тваринка за мотивами творів Марії Приймаченко»
1) Вибір кольорового паперу, як тла для тварини, відповідно закону контрасту.
2) Виконання малюнка під живопис.
3) Покрити необхідним кольором тваринку.
4) Орнаментація тварини та тла.
5) Проробка деталей, уточнення, узагальнення.
6) Створення назви для власної роботи.
На практичне завдання вам відводиться 15 хвилин.
А тепер—час для творчості. Успіхів!
Вчитель підбиває підсумки уроку, оцінює роботу учнів на уроці.
Метод незакінчених речень.
На уроці я ознайомився з життям і творчістю української художниці…………
На уроці я дізнався про таких містичних тварин як……………………………..
На уроці я навчився створювати образотворчими засобами……………………