Розробка уроку відповідає чинній навчальній програмі предмета "Зарубіжна література". Даний конспект може бути корисним для вчителів зарубіжної літератури, які викладають у 10 класі. У розробці представлені короткі відомості з біографії Ф.Тютчева, а також матеріали для аналізу поезій «Silentium», «Іще горить в душі бажання…» зі схемами та картками-опорами.
Тема: Федір Тютчев (1803-1873) – поет-філософ і тонкий лірик. «Silentium», «Іще горить в душі бажання…».
Мета: презентувати творчість Федора Тютчева; удосконалювати розуміння ліричних творів; розвивати образне мислення через розкриття символів.
Обладнання: портрет Ф. Тютчева; тексти віршів «Silentium», «Іще горить в душі бажання» (укр. і рос. мовами); схеми-опори, фонозапис віршів Тютчева (укр. і рос. мовами); роздатковий матеріал, карта Європи; картки-інформатори.
Епіграф: О, душе віщая моя!
О,серце, сповнене тривоги.
О, як ти б’єшся на порозі,
Немов подвійного буття!
Ф.Тютчев
ХІД УРОКУ
Сьогодні ми перегорнемо ще одну сторінку російської поезії. Перед вами портрет Федора Тютчева. Який він? Хто він?
Друзі Тютчева згадують, що він був негарний, незграбний, недбало одягався. Але враження про нього змінювалося, коли він починав говорити. Голос поета лився, як пісня, і всі зразу замовкали, зачаровані його мовою. Народився поет 23 листопада 1803 року в дворянській родині Орловської губернії. Батьки дали йому різнобічну освіту. Ще в підлітковому віці Тютчев почав писати вірші.
За бажанням матері, котра не хотіла впливу на сина революційних ідей, які в ті часи захоплювали молодих людей, Тютчев вступив на дипломатичну службу. Спочатку він служив в Колегії закордонних справ, а незабаром виїхав до Мюнхена, потім – до Турина. Тютчев прожив за кордоном майже 22 роки.
У 1844 р. поет повернувся до Росії. Це був несприятливий для поезії час. Після смерті Пушкіна, Лермонтова здавалося, що «золота доба» російської поезії вже закінчилася. Від 40-х років Тютчева не друкували майже десять років. І тільки в 50-ті роки Некрасов і Тургенєв ніби повернули вірші Тютчева із небуття, друкуючи їх у «Сучаснику». 1854 року вийшла перша збірка Тютчева, 1868 р.- друга.
15 липня 1873 р. поета не стало. Але залишилися вірші - найкращий пам’ятник поету.
За тематикою вірші Тютчева можна поділити на три цикли: соціально-філософська, пейзажна й інтимна лірика.
Слово вчителя. Ф.Тютчев- поет, бо лише у поезії зумів виразити свій внутрішній світ, тобто своє особисте «я».
Кожен із нас є неповторною особистістю. Давайте порозмислимо про себе. Нам допоможе опорна схема.
Слово вчителя. Ці проблеми турбували і Ф.Тютчева. У вірші «Silentium» він спробував висловити своє бачення цього питання.
Завдання для 1-ї групи дослідників: проаналізувати структуру поезії та художні засоби у вірші ( орієнтовна відповідь додається).
Завдання для 2-ї групи дослідників: дати відповіді на запитання:
Завдання для 3-ї групи дослідників: користуючись запитаннями, вибрати правильний варіант відповіді:
Завдання: визначити риси романтизму у вірші Ф.Тютчева «Silentium».
Завдання для 1-ї групи: підібрати цитати з твору до кожної риси романтизму, яка є у вірші Тютчева «Silentium».
Завдання для 2-ї групи дослідників: за підібраними цитатами визначити риси романтизму у Тютчева.
Риси романтизму, символи, поетичний синтаксис допомагають Ф.Тютчеву глибоко і повно розкрити трагедію самотності і вічної дисгармонії людей.
Прокладання «місточка» до інтимної лірики - поезії «Іще горить в душі бажання…» (учень читає в голос).
ДОДАТОК
СТУКТУРА ТА ХУДОЖНІ ЗАСОБИ І ВІРШІ «SILENTIUM»
Поезія складається із 3-х строф. Кожна з них несе своє навантаження.
У 1 строфі ліричний герой говорить, наказує, ніби гіпнотизує. Вживає дієслова в наказовій формі («мовчи»), градацію («мовчи, і крийся, і ховай»), стилістичні повтори («мовчи»), риторичний оклик («Милуйся ними і мовчи!»).
Звучить ІНТОНАЦІЯ ВИМАГАННЯ
У 2 строфі переконує за допосмогою риторичних запитань («Як серцю виказать себе?»), метафор («неправда дзвенить»), повторів, гіперболи («думку висловив-і вмить…»)
ІНТОНАЦІЯ ПЕРЕКОНАННЯ
У 3 строфі застерігає від зовнішнього оточення за допомогою дієслів наказового способу, епітетів (« базарний шум, промінь денний») та риторичного оклику в оригіналі («вникай!...»).
ІНТОНАЦІЯ ЗАСТЕРЕЖЕННЯ
Настрій вірша піднесений, урочистий. Цей вірш-монолог за формою. А за змістом- діалог двох людей.
Одна людина – говорить, роз’яснює, доказує, переконує; інша- слухає, мовчить.
Полеміки немає.
Схема-опора №1
Схема-опора № 2.
РОМАНТИЗМ
Визначальні риси поетики романтизму:
ХУДОЖНІ ДОМІНАНТИ
РОМАНТИЗМУ: Людина у творчості романтиків
винятковий герой -
виняткові обставини
Схема-опора № 3.
СИМВОЛИ
Символ(грец.-symeolon-умовний знак, натяк) – предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища, має смислову наповненість, тяжіє до певного узагальнення.
Саме тому, що символ відображає процес активного перетворення внутрішнього на зовнішнє, а також відмінність внутрішнього від зовнішнього, він не збігається за значенням із жодним тропом. Символ завжди має переносне значення.
КАРТКА-ІНФОРМАТОР ПРО ПРИСВЯТУ ВІРША «ІЩЕ ГОРИТЬ В ДУШІ БАЖАННЯ…» ОЛЕНІ ДЕНИСОВІЙ
Найсильнішим і разом з тим трагічним було кохання Федора Тютчева до Олени Денисової. На час їхньої зустрічі поету було 50 років, а їй – 27. Тютчев- дипломат, політик, з високим суспільним становищем, одружений. Денисова - невідома у суспільстві. Тютчев- невисокий на зріст, непоказний; Денисова - розумна, вродлива, чарівна, мала багато залицяльників. Наслідки: перевернуте життя- багато щастя і численні страждання. Результат- цикл поезій.