"Федько-халамидник - яскрава особистість" 6 клас В.Винниченко

Про матеріал
Це конспект уроку (урок-доведення) з української літератури для 6 класу.Тематику уроку актуальна і рекомендована для вчителів української літератури.Мета уроку:спрямовувати учнів на детальний аналіз внутрішнього світу героя з метою доведення його як особистості яскравої; розвивати в шестикласників креативне мислення, зв’язне мовлення, виразне читання, швидкість орієнтування в тексті, вміння здійснювати міжпредметні зв’язки, вивчене пов’язувати з сучасністю; виховувати риси чесності, гідності, благородства, взаємодопомоги; засудження брехні та проявів булінгу.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТЕПІВ СЕЛА ДОРОГИЧІВКА

ЗАЛІЩИЦЬКОГО РАЙОНУ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

НА ТЕМУ:

 

«Федько-халамидник ― яскрава особистість»

 

Картинки по запросу "федько-халамидник""

 

 

 

 

 

Клас – 6

Вчитель української мови і літератури:

Стасюк Галина Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

Дорогичівка – 2019р.

Тема: “Федько-халамидник ― яскрава особистість”.

Мета: спрямовувати учнів на детальний аналіз внутрішнього світу героя з метою доведення його як особистості яскравої;

розвивати в шестикласників креативне мислення, зв’язне мовлення, виразне читання, швидкість орієнтування в тексті, вміння здійснювати міжпредметні зв’язки, вивчене пов’язувати з сучасністю;

виховувати риси чесності, гідності, благородства, взаємодопомоги;

засудження брехні та проявів булінгу.

Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.

Форма роботи: урок-доведення.

Обладнання: підручник О.М. Авраменка, комп’ютер, презентація, мікрофони, роздатковий матеріал, плакат “Форми булінгу”, дошка, ілюстрація “Федько-халамидник”.

 

Віддай людині крихітку себе.

За це душа поповнюється світлом.

Л.Костенко

 

Перебіг уроку

 

І.Організаційний момент

1.Поділ класу на групи.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

1.Перевірка д/з. (за рівнями навченості)

1. завдання

Стисло передати зміст оповідання В.Винниченка “Федько-халамидник”.

2. завдання

До кожної частини тексту оповідання дібрати заголовок.

(1 ч. - “Соловей-розбійник”

2 ч. - “Смілива безрозсудливість”

3 ч. - “За моє жито, ще й мене бито”

4 ч. - “Батьківська помста”

5 ч. - “Смерть Федька”)

3.завдання

Назвати головних та другорядних героїв і обґрунтувати їх місце.

4.завдання

Назвати позитивних і негативних героїв.

ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності  учнів

1.Оголошення теми і мети уроку

-Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок, адже, прочитавши оповідання  В. Винниченка “Федько-халамидник”, ми повинні довести і переконати всіх присутніх, що Федько, хоч і бешкетник, але - особистість, та ще і яскрава.

Отже, тема так і звучить: “Федько - халамидник - яскрава особистість”.

(Учні записують тему в зошит)

-Діти! Чи задумувались ви коли-небудь над тим, хто така людина ?

Словникова робота

Людина - це жива істота, яка наділена розумом, душею, має духовні потреби (дивитись телевізор, спілкуватись по Інтернету, читати книжку) і розкриває свої риси найбільше в колективі.

Особистість - це найвищий ступінь духовного розвитку людини, який характеризує її як унікальність,  здатність освоювати і змінювати світ.

Людиною народжуються, а особистістю стають. (Наприклад, за певні заслуги:

-розвинути свій поетичний талант і присвятити його на благо простого народу, як Т.Шевченко;

-героїчний вчинок, як Небесна Сотня).

IV. Опрацювання навчального матеріалу

Робота  в групах

Якщо у правилі “Визначення особистості” ключовими словами є “унікальність”і “змінювати світ”, то завдання для

І.група “ПРОМЕТЕЇВ”

-Звертаючись до підручника, дослідіть, які зміни у дитячий світ вносить халамидник?

(Форма роботи - сюжетний ланцюжок.)

-У висновку доведіть істинність теми уроку.

1. Бореться – перевертає – розвалює – регочеться – дає підніжку – відбирає – кричить –

(Своєю появою приводить усіх у рух, змінює світ.)

2.- ділиться нитками – на обзивання та прочуханки – мовчить –

(Вносить елементи добра, примирення.)

3. - спокушає Толю – підставляє лице під дощ – ловить краплі ротом –

 (Любить спілкування, тішиться життям, має зв’язок із землею,)

4.- скаче по крижинах, бореться зі стихією –

(цим самим викликає у присутніх різні емоції,)

5. –рятує Толю – сміливо вибирається –

(викликає захват, героїзм.)

6. – обманює заради Толі – застудився – помер через брехню Толі.

(Показав, як треба любити ближнього свого.)

Висновок.

Отже, не дивлячись, що Федько – бешкетник, він – лідер, отаман, - особистість та ще і яскрава, бо його дії і зміни швидкі, як блискавка, а життя таке коротке, як спалах зірки.

 

ІІ.група “Правдолюбів

-Використовуючи антитезу (протиставлення), на прикладі двох героїв із оповідання “Федько-халамидник”, доведіть істинність чи хибність наукового твердження: 

“Кожна особистість - людина, але не кожна людина є особистістю”

(Форма роботи -  “Круги Ейлера”)

Отже, риси Федька доводять, що він - дитина активна, діюча і з добрим серцем, а “халамидних” звичок можна позбутися.

Це і є риси вожака.

Він може асоціюватися з орлом, який не боїться висоти

 ІІІ.група “Сміливців”

-Виписати із тексту оповідання прізвиська на адресу малого Федька, вказуючи адресантів.

  • Як на них реагує головний герой?

(Форма роботи - таблиця)

Товариші

«скажений», «халамидро», «босявка», «зараза»

Толя

«мурля погане»

Мама

«камінь, а не дитина», «сибіряка», «ірод», «люципер», «чортяка», «ідоляка», «падлюка», «нещастячко»

Тато

«мужиченя», «мурло ти репане», «сучий сину», «паршивець», «одурілий»

Глядачі під час льодоходу

«халамидро», «пробийголова», «комашинка-хлопчик», «шибеник», «сукин син», «зайдиголова»

 

Гра «Інтерв’ю»

(Прийом «Мікрофон»)

-А якщо людина на обзивання реагує спокійно, то яка у неї душа? (добра, мирна, благородна)

-За що товариші так обзивають його? (бо б’ється, забирає змія, валить хати з піску)

-То вони його ненавидять? ( в пориві – злості так )

-А чи можна так чинити? (Ні)

-То як вийти із ситуації? (Спокійно пояснити, або не реагувати )

-А як ви ставитесь до того , що обзивають найрідніші люди – батьки? (Це неправильно, бо вони стають поганим прикладом для своїх дітей)

-Доведіть це? (Федька б’ють батьки, а він б’є товаришів)

-З яких причин батьки такі злі? (Бо бідні і переживають, що виженуть із квартири)

-До чого призвела їхня злість?(До смерті Федька)

-Чи актуальні ці форми зла і сьогодні? (Так)

-Як вони називаються по-літературному? (Булінг)

Булінг

-Що означає «булінг»? (з франц. – переслідувати)

-Які є форми булінгу?(словесні, фізичні та ін.)

- Які із форм булінгу застосовували до Федька? (словесні, фізичні)

-Зло завжди породжує зло, а щоб уникнути зла, треба бути яким? (Розсудливим, толерантним по відношенню один до одного , терпимим.)

-Надіюсь, що ніколи не повторите помилок ні Феді, а тим більше – його батьків.

Робота в парах

(Для «Прометеїв»)

1.Скласти сенкан зі словом «Федько»

(Для «Правдолюбів»)

1.Поширити акрослово «Федько» прикметниками, які характеризують гол.героя.

Ф – фантастичний.

Е – енергійний.

Д – добрий, дивний.

Ь –

К – кмітливий, керівний, класний.

О – особливий.

(Для «Сміливців»)

Кому із героїв твору підійде певний епіграф. Доведіть.

  • Хай бідні ми, хай злидні ми,

Не маємо нічого,

А будьмо чесними людьми

Й не біймося нікого.   (Роберт Бернс)

  • Коня на бігу він зупинить,

В палаючу хату ввійде.  (М. Некрасов)

  • Не за обличчя  судіть, а за серце. ( Г. Сковорода)
  • Чи не дивина, що один у багатстві бідний,

А інший у бідності багатий? ( Г. Сковорода)

  • Найбільший гріх по відношенню до ближнього –

не ненависть, а байдужість; ось істинна

вершина нелюдськості. (Бернард Шоу)

V. Підбиття підсумків уроку

1.Рефлексія

-Кому присвячується епіграф уроку?(Федькові)

-Як ви його розумієте? Обґрунтуйте .

Асоціативний кущ

Після виконаних завдань групами, на дошці формують  навколо ілюстрації Федька-халамидника асоціативний кущ.

Картинки по запросу "федько-халамидник""

 

Гра «Світлофор»

  1. Толя – головний герой твору.(черв.)
  2. Для Федька спокій був його другом. (черв.)
  3. «Жилаве чортове хлопча стрибає , як кішка.» Це про Федька.(зел.)
  4. Толя – надійний друг. (черв.)
  5.  «Камінь, а не дитина», «сибіряка якийсь» Характеризує Толю.(черв.)
  6. Сильно хляснув Федька по лиці Толя.(черв.)
  7. «Треба тільки бігати. Але йому не дали побігати». Цитата про Федька. (зел.)
  8. Толя бажав Федькові добра. (черв.)
  9. «Папочко! Мамочко! Я не винен!» Цитата належать Толі. (зел.)
  10. На п’ятий день Федька ховали. (черв.)
  11. Чижика забрав Толя. (зел.)
  12.  «Дитина ніжна, делікатна, смирна…виходить надвір трохи боязко» це про Федька. (черв.)
  13. Федько – яскрава особистість. (зел.)

 

Гра «Незакінчене речення»

  • Якби я зустрівся зі Св. Миколаєм, то попросив би (-ла б) для Федька…

для Толі…

для Федькових батьків

-Якби я був автором , то закінчив би оповідання так…

-На цьому уроці я зрозумів (-ла), що треба…

- Щоб стати особистістю треба,…

VI.Домашнє завдання

Повторіть творчість Л. Українки (с.50-55) і В. Винниченка та підготуйтесь до написання к/р.

Дякую Вам, діти, за активну творчу працю і бажаю досягти вершин особистості.

 

docx
Додано
8 березня 2020
Переглядів
1064
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку