Урок "Е. Андієвська "Казка про яян".Прихований зміст твору"

Про матеріал
На уроці вчителька використала такі форми і методи роботи:словникова робота, асоціювання, робота в гупах, "подумаймо разом", "незакінчене речення", мікрофон,. Урок розпочався з розповіді про імена, Далі презентація про Е. Андієвську, робота з текстом за запитаннями учителя. Діти визначали тему, головну думку та жанр твору, знаходили реальні і вигадані події у тексті.. Провели гру "Шифрувальник"(притча, егоїст, альтруїст).Робота в групах -"Що об"єдує Вавилонську вежу і вежу Яян?" та "Символічне значення числа 7". Гра "Мікрофон": 1. Якби я потрапив у країну яян... 2. "Якби мені дістався мішок з діамантами..."Ну і хореографічна композиція (діти танцювали вальс).
Перегляд файлу

 Конспект уроку

 з української літератури в 6 класі.

 

Тема. Емма Андієвська «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору

 

Мета:

 -виробляти навички виразного та вдумливого читання казки;

 - вчити визначати її фантастичні елементи;

 - виховувати морально-етичні цінності, що допомагають бачити й розуміти красу та приваби світу;

 - навчити учнів розуміти прихований зміст твору;

 - виробляти уміння й навички визначати головну думку казки, робити власні висновки з приводу прочитаного;

 - виразно читати та переказувати прозовий твір;

 - виховувати почуття людяності, душевної щедрості, причетності до всього, що діється навколо.

 

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

 

Теорія літератури:  притча, казка, головна думка.

 

Методи, прийоми, форми роботи:  обмін побажаннями, асоціювання, виразне читання, «Подумаймо разом», робота в парах, технологія «Незакінчене речення», «Мікрофон»,  бесіда, вибіркове читання.

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

На цікавий на урок

Продзвенів уже дзвінок!

І по настрою своєму

Вибирайте ви емблему.

Кожен колір вибирає,

Хто який собі бажає

Хай робота буде гожа

І на вежу трішки схожа,

Справ багато ще робити,

То ж вперед друзі творити

Кожна вежа ця висока

Запита в кінці уроку

Будьте ви увсі активні,

Щоб отримати бали позитивні.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

1. Слово вчителя.

Первісні люди ототожнювали людину з її ім’ям. Вони вважали, що кожен повинен мати індивідуальне ім’я, яким ніхто інший не міг бути названий. Прийшов час, коли імен уже не вистачало, тому їх викрадали разом із власниками.

 

За християнства імена давали під час хрещення дитини. При цьому використовували імена святих, на чий день припадав обряд. Тому переважна більшість українських імен мають грецьке, латинське або інше походження.

 

Сьогодні ми говоритимемо про твір  Емми Андієвської «Казка про яян». Поміркуйте, кому могли дати ім’я Яян. (Людині, яка народилася останньою в році. Егоїстичному плаксуну-вередуну).

 

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

 

- Сьогодні на уроці ми знайомимося з українською письменницею та художницею Еммою  Андієвською.

                 Презентація Е.Андієвська №1

 На жаль, її творчість стала відомою в Україні лише близько 20 років тому.  У 2018 р. у віці 88 років отримала Шевченківську премію і на даний час проживає в Мюнхені. Але була і залишається українською письменницею. Написала понад 45 поетичних і прозових збірок, 17 тисяч картин. Тому ми можемо її назвати патріотом України.

        .Окрім того, що вона пише поезію, прозу, є майстром живопису, вона також пише        твори для дітей.Своїми казками пропонує читачеві увійти в дивний світ.

   

       ІУ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

 

Епіграфи уроку:  Найщасливіша та людина, яка дає щастя найбільшій кількості людей.

                                                            Д.Дідро                                                                                  

                             Ми прийшли у цей світ, щоб допомагати

                             один одному в нашій подорожі по життю.

                                                                 Уїльям  Джеймс

Вчитель.

-Діти, скажіть з якими людьми легше у спілкуванні :які цікавляться вашоючи які байдужі?

-Закінчіть речення:» Мені потрібно, щоб хтось був поряд, коли…»

-Які люди вам до вподоби: усміхнені чи похмурі?Чому?

-  Як називаються люди, що люблять тільки себе?

Таким людям Е.Андієвська придумала назву яяни і написала про них казку.

      

             Я думаю, що всі ви звернули увагу на незвичайну назву казки. Хто ж такі яяни?

 (Ті, що живуть в країні яян. Це ті, хто живе на території власного»Я», тобто дивні люди, замкнені у своєму світі, харчуються власним «я».)

 

-А чи існує така країна насправді?-Що ви можете сказати про жанр твору?(Казка)

-Що таке казка?

-Але це не простоМи казка, а казка –притча, тому що вона чогось нас навчає. А чого саме визначимо в кінці уроку.

-Притча- це повчальне алегоричне оповідання з чітко висловленою мораллю.

-Отже, жанр твору- казка-притча.

А тепер, коли ми прочитали твір, можемо визначити і тему твору

Отже, яка тема даного твору?

(Зображення фантастичної події:хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни.)

 

-Коротко розкажіть про реальне і фантастичне у творі.

 

 

Реальне                                         Фантастичне

Падіння козопаса у                         Казкове місто

провалля;

Почуття голоду, їжі;                       Розмова з брамою;

Будівництво веж;                            Мішок із самоцвітами, замість ст

 Допомога дідусеві.                                 арого на плечах.

                                                                 Спосіб життя яян;

                                                                брама-жива істота.

 

   

2.Опрацювання твору Емми Андрієвської «Казки про яян».

 

 Словникова робота.

 

Вежа — висока й вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить верхню частину будівлі. Синонім до цього слова — башта.)

 

Кельма — ручний будівельний інструмент у вигляді невеличкої лопатки; застосовується при муруванні стін, настиланні бруківки тощо.

 

Не глипнув у його бік — не подивився в його бік.

 

Кволий дідусь — слабкий, безсильний; фізично нерозвинутий; незначний за ступенем вияву.

 

Немощі — хвороби, безсилля.

 

Бракує сил — не вистачає сил.

 

Гузир — місце, де зав'язано мішок.

 

 

 

Образи –символи.

 

Яяни-егоїсти.

Вежі- внутрішній світ людини валиться, бо не має підтримки інших людей.

Брами-замкнутість людей.

Самоцвіти-нагорода за вміння допомогти, почути іншого.

 

2.7. Опрацювання змісту твору за запитаннями.

 

-Головний персонаж казки….(Пастушок)

- Пастушок перестрибував зі скелі на скелю, шукаючи  (козу)

-Козопас впав у … (провалля) і потрапив до великого міста.

- Чим було особливе це місто?(Складалося з вузьких довгих веж, що їх кожен будує на свій лад)

-У чому полягає проблема яянів? (Нікого не слухають, бо самі все знають,і уміють)

-Хлопчина побачив міст із …(вулицями і вежами)

- У місті було скільки веж? (7)

Серед мешканців міста з пастушком заговорив…(дід)

-Яяни харчувалися..(Власним Я)

-Яяни не могли вимовити слова…(ти)

-Щоб вийти з міста, потрібно було …(відкрити браму)

-Пастушок посадив діда на (плече)

-Коли відкрилася брама, хлопчик відчув за спиною…(мішок, наповнений самоцвітами)

 

Де знаходилося місто яян?

 

(У глибочезному проваллі, далеко від усього світу, від його природних див, від чистої блакиті неба, від ласки й тепла сонечка...)

• Який воно мало вигляд? Прочитайте.

 

(« Коли він розплющив очі, то побачив, що лежить на площі великого міста, яке складається з багатьох веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються»).

 

 

• Як вели себе мешканці міста?

( Жоден яянин не відгукнувся до малого пастушка, навіть не подивився в його бік).

 

• Чому тільки немічний дідусь заговорив до хлопчика? Прочитайте. («Я ж почув тільки тому, що мене здолали немощі, і внутрішні підпори, які досі тримали мене, як вони тримають усіх яян цього міста, передчасно струхли й завалилися, як і моя вежа, поправити яку мені бракує сил»).

 

А які підпори тримають яян у їх мовчанні?

(За словами дідуся, «кожен яянин знає тільки своє «Я» і тому запитань іншої людини просто не чує». «Ніхто не може догодити яянинові, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще». Таких люди називають егоїстами).

 

• Діти, чи ви зустрічали у своєму житті яян?

 

Знайдіть відповідь на запитання: Чому було пастушкові страшно серед яян?

(Бо він був ніби серед людей і був самотнім;

Бачив щодня обличчя багатьох людей, але не чув жодного слова; Будувати вежі , що руйнуються весь час і нікого туди не запрошувати)

 

• Чому опали немощі дідуся? Прочитайте. («… опали немощі тільки тому, що я чужинець і справжнім яянином так ніколи й не став, хоч і прожив тут майже весь свій вік. Я ледве пам'ятаю, що на початку свого життя під час сварки на кораблі, де я виконував обов'язки юнги, я впав за борт і опинився в цьому місті».

 

(Учні зауважують, що юнга теж, мабуть, не був позбавлений отого «Я», бо ж невідомо як опинився в цьому місті та ще й після сварки на борту корабля).

 

 

 

 

 

• Як можна пояснити рішення пастушка не бути яянином?

 

(Ми знаємо, що маленький козопас — сирота. Можемо припустити, що в нього було нелегке дитинство, але хлопчик не озлобився ні на людей, ні на навколишній світ, не розчарувався в житті. Він прагне прийти на допомогу незнайомому кволому дідусеві — винести старенького з того страшного міста).

 

• Проаналізуйте поведінку хлопчика в останніх епізодах казки. Чи правильно він учинив?

 

(Пастушок обережно (отже, з повагою) посадив старого на плечі й пішов до найближчої брами (нагадаємо, що їх було сім). Він їй низенько уклонився, звернувся, мов до людини, із словами ввічливості: «Вельмишановна брамо, чи не була б ти така ласкава й відпустила нас на волю ...»

 

-Що побачив пастушок замість дідуся? (Мішок, наповнений діамантами. Дідусь перетворився на самоцвіти)

 

-Поясніть, як ви розумієте вислів: « Дихнути свіжим повітрям»

(Вирватися на волю; жити повноцінно; усвідомлювати себе потрібним людям)

 

- Чого навчає нас ця казка? Який повчальнмй характер має?

( Роби добро і не чекай за це винагороди, бо воно само прийде.А якщо щиро робиш , то діамант одержиш- це слово «дякую».

Кожна людина не може жити власгим «я», не помічаючи навколо  себе інших.)

 

-Отже яяни уособлюють егоїзм, а пастушок –любов до людей.

 

-Тобто головна думка твору- людина має не лише себе поважати, а й оточуючих.

 

Гра «Шифрувальник» (Розшифруйте три слова)

   

       Ч  а   т  р  и  п                      притча

       Ї  г  о   с  е  т                        егоїст (той, хто любить лише себе)

     Т  р  у  л  ь  а  ї  с  т                альтруїст(Безкорислива, само

                                                         віддана людина)

 

2.8. Робота в групах.

 

І група. Усне повідомлення на тему «Що об'єднує Вавилонську башту та вежі міста яян?»

 

Вавилон — велике й багате місто в стародавній Месопотамії, важливий торговельний і культурний центр. Перекази про це повне розкошів і спокус місто були поширені серед народів-сусідів.

 

Місто, у якому жили яяни, знаходилося у глибочезному проваллі серед високих скель. Це було місто бідняків, бо складалося з веж, що весь час завалювалися.

 

 Біблія розповідає про спорудження після всесвітнього потопу вежі «висотою до небес».

 

Будівництво йшло успішно, башта ставала все вищою, адже люди, розмовляючи однією мовою, працювали дружно, злагоджено. Розгніваний людським зухвальством Бог переплутав людські мови так, щоб будівельники перестали розуміти один одного, — і вежа розвалилася.

 

У місті яянів вежі вузькі, довгі, не схожі одна на одну, бо «їх кожен будує на свій лад». Не дивно, що «ці вежі весь час розвалюються», що деякі з них — лише купи каміння, у дідуся вежа найнижча й напівзруйнована. Яяни, на відміну від різномовних вавілонян, узагалі не розмовляють, вони не можуть вимовити навіть звичайнісіньке «ти».

 

Отже, і притча, і казка нас навчають, що без краси людських взаємин не може бути гармонії й краси ні в природі, ні в людському оточенні.

 

 

 

II група. Усне повідомлення на тему «Символічне значення числа сім».

У місті яянів сім воріт.

       Число сім у багатьох народів із сивої давнини стало священним. Археологи знайшли старовавілонський переказ про створення світу, написаний на семи табличках. Тому й маємо сім днів у тижні..

            Маємо сім кольорів веселки, сім чудес світу, сім нот.

.За церковними канонами, є сім головних гріхів: пиха, жадібність, нечистота (тіла й душі), ненависть, обжерливість і пияцтво, гнів, лінощі.

            Не дивно, що в місті яянів було саме сім брам, — доля давала мешканцям шанс позбутися егоїзму, непомірної гордині й стати справжніми людьми.

 

Чарівна скринька. Характеристика хлопчика , дідуся і яян.

Яяни-егоїсти, мають власну гординю; вони не були привітними;самолюбиві та самовпевнені; їхня праця не приносить ніякого результату;

 

Дідусь-вдячний, доброзичливий,безкорисливий, працьовитий, не зміг стати справжнім яянином

 

Пастушок-чуйний, поважає старість, цінує волю, не хоче стати яянином, винахідливий, уміє протистояти будь-яким труднощам.

 

Перевірка засвоєних знань. Вправа «Знайди помилку»(усно)

                 (на окремому листочку)

На домашнє завдання ви мали знайти у тексті повчання і сформулювати їх.

1.Будь наполегливим, шукай виходу із будь-якого становища, не падай духом.

2. Прислухайся до думки інших людей, поважай їх, прагне їм прийти на допомогу.

3.не будь зарозумілим, пихатим, таким, що знає лиш себе.

4 Будь вдячним, чемним,добрим, шануй старших, не дбаючи про винагороду.

5. Умій бачити красу світу і намагайся жити щасливо і гармонійно.

 

-Вчитель. Чого навчає нас ця казка-притча?

(Треба відчувати, що ти не сам в житті. Тому найстрашніше, коли люди, що знаходяться поряд, не помічають чужих проблем і не допомагають у їх вирішенні. Ось таку проблему егоїстичного ставлення до оточуючих порушила Е.Андієвська у своєму творі)

 

Гра «Мікрофон»

 

  1. Якби я потрапив до країни Яян?
  2.  Якби мені дістався мішок з діамантами…

 

Вчитель. І як підсумок уроку, давайте відтворимо події , зображені у творі, за допомогою віршових рядків.

 

Пастушок упав в провалля ,

Розплющив очі-дивина:

Усюди вежі довгі вузькі-

Це витвір рук яянина.

Ніхто не чув питань хлопчини,

Яяни люблять тільки своє «я».

Вони все знають і уміють,

Харчуються теж власним «я».

Лиш немічний дідусь спинився

І розповів про місто це,

І про сім брам, які відчинить

Маленьке слово чарівне.

Лиш скажеш: «Ти». І вільний ти.

Усе зумів зробить хлопчина,

Ще й дідуся на плечі взяв,

Щоб врятувати від неволі,

Щоб розпочать нове життя.

За співчутливість нагороду

Пастушок дістав ураз.

За добре серце небайдуже

Отримав він великий скарб.

Добро сторицею вернулось,

І доля хлопчику всміхнулась.

Презентація №2 (танець під презентацію)

doc
Додано
10 березня 2020
Переглядів
3067
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку