Розробка відкритого уроку в 6 класі з української мови
Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Очікувані результати:
Учні знають: визначення терміна «прикметник», його значення в мовленні, морфологічні ознаки прикметника.
Учні вміють: відрізняти прикметник від слів інших частин мови, знаходити його в тексті, визначати морфологічні ознаки прикметників.
Учні можуть: досліджувати мовні явища, робити висновки, створювати власне висловлювання з використанням прикметників на основі репродукцій картин та власних спостережень.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Вид уроку: урок-дослідження
Методи й прийоми: «Мозковий штурм», «Мікрофон», пошуково-дослідницька робота, вирішення проблемних завдань, робота в парах, вправи з конструювання.
Обладнання: мультимедійні засоби, таблиця «Морфологічні ознаки прикметника», підручник, роздавальний дидактичний матеріал, репродукції картин І. Айвазовського «Після бурі», «Дев’ятий вал», карта подорожі.
ХІД УРОКУ
Нумо, діти, підведіться,
Один одному всміхніться!
Пролунав уже дзвінок –
Починаємо урок.
– Діти! Ще на один урок покликав вас шкільний дзвінок. Мені приємно бачити вас. Подивіться одне на одного, посміхніться, подаруйте посмішку своїм сусідам по парті, і ми продовжимо мандрувати чарівною країною Морфологія.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
Учитель.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Прогнозування очікуваних результатів:
На цьому уроці я дізнаюся…
На уроці я вивчу…
На уроці мене чекає…
Від уроку я очікую…
Запишіть у зошити своє очікування.
Здогадайтесь, про що йтиметься у зачитаному мною вірші-загадці:
Я веселий і звабливий,
Ніжний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний.
Відповім я залюбки
На питання – " Ти який?",
"Ти яка?, І ти яке?, А Ви які?"
Дам ознаку я предмету,
Називаюсь я ...
Ви вже вивчали прикметник у початкових класах, тому ми сьогодні пригадаємо те, що вам уже відомо, і дізнаємося ще більше про цю частину мови. Це дуже важлива й цікава тема. Чи знаєте ви, що прикметники за кількістю вживання посідають третє місце після іменників і дієслів?
Прикметники – це багатство й окраса нашої мови. Досконале знання й володіння мовою неможливе без знання її прикметникової скарбниці.
Вчитель. Я пропоную нам усім вирушити у лінгвістичну експедицію Морфологічним морем до королівства Прикметника. Уявіть собі, що наш клас – це великий корабель, а ми – його команда. Наша подорож буде сповнена різноманітних пригод. Тому із собою беремо найсміливіших, дружних і кмітливих учнів нашого 6 -го класу.
А для того, щоб не заблукати у цій захоплюючій подорожі, скористаємося картою «Морфологічне море», де позначені острови, які ми маємо відвідати (демонстрація карти на дошці).
Тож я запрошую вас у незабутню морську подорож. Отже, ми знімаємося з якоря й вирушаємо в путь! І першою нашою зупинкою буде острів Пізнавальний.
РІДНЕ СЛОВО
Ти постаєш в ясній обнові,
як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
кохана материнська мово!
Несеш барвінь гарячу, яру
в небесну синь пташиним граєм
і, спивши там від сонця жару,
зеленим дихаєш розмаєм.
Плекаймо в серці кожне гроно,
прозоре диво калинове.
Хай квітне, пломенить червоно
в сім’ї великій, вольній, новій.
Д. Білоус
Я вважаю, що слово________є прикметником, тому що воно означає_____ і вдповідає на питання________.
Вчитель. Молодці, діти! Ви добре впоралися із завданнями, які вас очікували на острові Пізнавальному. Тож ми рушаємо вперед за новими знаннями. І ось вже наш корабель дістався острова Поняттєвого. Що нас там очікує? Завітаймо ж мерщій туди.
Дослідження 1. ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ ПРИКМЕТНИКА
(Острів Поняттєвий)
Робота з теоретичним матеріалом підручника ( § 44, с. 147 загальне значення прикметника)
Світить сонце. Дерева ледь хитаються. На небі пливуть хмарки. Раптом подув вітер. Почався дощ, який нібито змив усі фарби природи.
«Мікрофон»
Вчитель. Діти, подорожуючи Морфологічним морем, ви, напевно, вже втомилися. Тому я пропоную нам зараз трохи перепочити, зупинившись наш корабель у гавані відпочинку.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
В різні боки нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Вчитель. Відпошивши та збагатившись знаннями про загальне значення прикметника на Поняттєвому острові, ми можему вирушати далі. І ось на нас уже чекають береги острова Морфологічного. Пришвартуймося біля нього і дізнаймося, які ж скарби очікують нас на цьому острові.
Дослідження №2. МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ ПРИКМЕТНИКА.
(Острів Морфологічний)
Аналіз таблиці “Морфологічні ознаки прикметника” (на дошці)
1. З великої хмари…дощ буває. 2. Маленьке діло краще за …безділля. 3. І великий дуб під … сокирою падає. 4. З поганої трави не буде … сіна.
У місті Феодосії, що притулилося до самого Чорного моря, 1817 року в маленькому будинку народився хлопчик. Із вікон відкрився прекрасний краєвид – небо, море і кораблі. Можливо, саме тому так склалося майбутнє життя знаменитого художника Івана Айвазовського, життя і діяльність якого пов’язані з Україною.
Прикметник з іменником |
Число |
Рід |
Відмінок |
До Чорного моря |
Одн. |
Сер. |
Род.відм. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вчитель. Діти, мешканці острова Морфологічного запрошують нас відвідати мистецьку галерею українського художника-мариніста Івана Айвазовського.
Поспішімо дізнатися ще щось нове та цікаве.
Словникова робота: мариніст – художник, що пише картини морського пейзажу.
Вчитель. Виявляться, не тільки словами, а й пензлем та фарбами можна виражати ознаки предметів.
− Чит так це, діти? Як ви думаєте?
Вчитель. Відвідавши острів Морфологічний і набравши повні трюми знань про граматичні форми прикметника, вітрила нашого корабля рвучко несуть нас уперед до острова Синтаксичного.
Зупиніться біля нього. І дізнайтеся, що на вас там очікує.
Дослідження 3. СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ПРИКМЕТНИКА
Робота з теоретичним матеріалом підручника с. 147 (Якими членами речення найчастіше виступають прикметники)
Робота з текстом (на проекторі). Прочитати текст. Знайти прикметники, з’ясувати, якими членами речення вони виступають, відповідно їх підкресливши.
Іван Айвазовський вважав, що море ніколи не буває одноманітним, нецікавим, бо щодня, навіть щохвилини воно різне. Таємниче, мінливе, неосяжне – воно хвилює душу, не залишає байдужим серце.
Вчитель. А ми вирушаємо далі у пошуках нових пригод. І ось на небокраї видніється земля острова Збагачувального. Завітаймо сюди й продемонструймо усю силу та міць набутих знань під час нашої сьогоднішньої експедиції.
Виконання тренувальних вправ
Робота в парах.
Вправа 1. Інформаційне ґроно. Дібрати за картинами Айвазовського прикметники до іменників: хвиля, парус, люди, небо.
Вправа 2. Редактроський практикум. Демонструється текст на проекторі
Знайти й виправити помилки, допущені у формах прикметників.
Художник Айвазовський вважав, що можна бути чудовий копіювальником, але не досягти справжня майстерності. Важко змалювати порив вітру, сплеск хвилі. Потрібно бути уважний, щоб пензель почав світлий і темний мазками творити диво на маленький клаптику паперу чи великий полотні.
Вправа 3. Незакінчене речення.
Завершити речення, уживаючи прикметники. Визначити їх синтаксичну роль.
Море стало спокійним. Сонячні промінчики, пронизуючи ______ воду, торкаються _________ піску та ________ мушлів, ________ камінців й ________ водоростей.
Вправа 4. Гра «Світлофор» (Робота із сигнальними картками)
Вчитель роздає дітям картки двох кольорів – червоного і зеленого. Читає 6 тверджень і діти піднімають картки відповідного кольору. "Так" – зелений, "ні" − червоний. Після кожного завдання вчитель дає правильну відповідь. Після проведення гри учні перевіряють (самоперевірка) і ставлять собі оцінку.
1. Прикметник – це службова частина мови? (Ні)
2. Прикметник означає дію? (Ні)
3. Відповідає на питання чий? який? (Так)
4. У реченні виступає додатком? (Ні)
5. Прикметник змінюється за родами, числами та відмінками (Так)
6. Прикметник завжди пов’язаний з дієсловом? (Ні)
Прикметник – ________________ частина мови, що виражає ____________предмета. Він відповідає на питання _______?_______? Прикметники змінюються за __________, _______________, ____________.
У реченні прикметник частіше виступає ____________, а рідше –_____________. Наприклад:___________,___________.
– Діти, пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати, треба ще навчитися з них візерунки викладати.
– Отож, діти, учіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.
Вчитель. Діти, ось наш корабель знань вже кинув свій якір біля берегів королівства Прикметника. Ви подолали усі етапи уроку, впоралися з усіма поставленими завданнями, і ми прибули на місце нашого розташування.
Ми усміхаємось, але на серці сум,
Бо профіль вітру прощавання – строгий.
Поглянь: у гавань корабель прибув,
Готовий до майбутньої дороги!
Д/з: опрацювати § 44, вправа № 356 (письмово)
високий рівень – із творів художньої літератури виписати 5 речень, у яких розповідається про красу моря, підкреслити в них прикметники, визначити їх граматичні ознаки;
достатній рівень – скласти 3 речення про море, використовуючи прикметники, визначити їх синтаксичну роль;
середній рівень – дібрати по 5 прикметників до іменників парус, море, хвиля, визначивши рід, число, відмінок.
1