Тема: ФЕМІНІТИВИ ТА ЇХ ТВОРЕННЯ
Мета:
дидактична: повторити і поглибити знання про будову слова, дати поняття про фемінітиви, ознайомити з найуживанішими суфіксами для творення фемінітивів; формувати вміння утворювати за допомогою суфіксів нові слова
розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, образне мислення (операції аналізу, синтезу, класифікації), увагу учнів;
виховна: виховувати почуття патріотизму, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу викликати інтерес до виучуваного матеріалу.
Тип уроку: подання нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійний супровід уроку.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Учитель. Роззирніться навколо. Що ви бачите? Які звуки, розмови чуєте? Які відчуття у вашому тілі? Які емоції переповнюють?
Мій настрій |
Готовність до уроку |
||
|
прекрасний |
|
повністю готовий |
☺ |
гарний |
◢ |
частково готовий |
☹ |
не дуже гарний |
|
не готовий |
Таке повномірне уявлення цілі допомагає налаштуватися на досягнення мети якомога ґрунтовніше. А коли забракне сил – можете сміливо повертатися до яскравих образів досягнутої цілі, щоб продовжувати шлях з її досягнення.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ХМАРИНКИ СЛІВ
1. Випишіть слова.
2. Поясніть значення слів.
3. Поділіть їх на склади.
4. Складіть речення з цими словами.
IІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
Фемінітиви – це слова жіночого роду, альтернативні або парні аналогічним поняттям чоловічого роду за професією, видом діяльності, соціальним статусом тощо. Без використання фемінітиву ви скажете: «Міністр освіти і науки України», а з використанням фемінітиву: «Міністерка освіти і науки України». Іменники чоловічого роду мають ширше значення, відтак і трапляються частіше, ніж жіночі відповідники.
Як утворювати фемінітиви?
суфікс -К-, який є найпродуктивнішим, позаяк за його допомогою утворено більшість фемінітивів новотворів (доцент → доцентка, депутат → депутатка, прем’єр → прем’єрка);
суфікс -ИЦ-, який додається до чоловічої основи на -(Н)ИК, -ЕЦЬ (засновник → засновниця, підприємець → підприємиця, переможець → переможниця);
суфікс -ЕС- додається до іншомовної основи (барон → баронеса, критик → критикеса), хоча він є найменш продуктивним зі всіх (навіть поетка витісняє поетесу, акторка – актрису);
зростає продуктивність суфікса -ИН-. Раніше використовувався лише в кількох словах (княгиня, графиня, кравчиня, майстриня, мисткиня), а тепер додається і до основ на -ЕЦЬ (виборець → виборчиня, фахівець → фахівчиня). І до основ на приголосний, які тривалий час вважались як такі, що не піддаються фемінізації (шеф → шефиня, член → членкиня, ворог → ворогиня, філолог → філологиня, фотограф → фотографиня).
Фемінітиви: звідки вони взялися, як ними користуватися та чому вони важливі? Розповідає кандидатка філологічних наук Олена Масалітіна (https://www.youtube.com/watch?v=o44QwbAJL3Y&t=15s).
Історична хвилинка. Активну позицію щодо поширення фемінітивів у мовленні займають феміністки, однак це не означає, що вживання фемінітивів – це їхня прерогатива. Під дією найрізноманітніших факторів, таких як суспільні рухи, науково-технічний прогрес, розвиток комунікацій, суспільство постійно змінюється. Ролі та соціальні можливості жінок і чоловіків також повсякчас трансформуються. Ситуація сторічної давнини відмінна від сьогоднішньої. За 100 років становище жінки зазнало значних змін на краще. Колись жінки були позбавлені можливості навчатись, здобувати освіту, але сьогодні вони опановують різні види мистецтв, займаються спортом, досягають вершин у науці, вступають до війська – тож логічним і правильним буде називати їхній фах та рід занять відповідно до іменників жіночого роду.
https://www.youtube.com/watch?v=_zL_Y4yvqtA
Ролик розповідає про те, що таке фемінітиви, як вони утворюються і чому важливі у нашому мовленні – як у побуті, так і в професійному спілкуванні.
IV. Сприйняття учнями нового матеріалу.