Тема. ФІЛОСОФСЬКА ПОЕЗІЯ ІВАНА ФРАНКА «ЛЕГЕНДА ПРО ВІЧНЕ ЖИТТЯ». ДРАМАТИЗМ ЛЮДСЬКИХ СТОСУНКІВ, РОЗДУМИ ПРО ВЗАЄМНІСТЬ КОХАННЯ
Мета: ознайомити з філософською поезією І. Франка, допомогти учням усвідомити ідейний зміст поезії « Легенда про вічне життя»; розвивати комунікативні навички висловлювати власні думки і враження від прочитаного; поглиблювати вміння аналізувати, зіставляти явища літератури та життя; виховувати усвідомлення того, що любов-найвеличніше з людських почуттів, яке необхідно берегти й цінувати.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Емоційне налаштування на урок
Вчитель
Скільки існує на землі людство, стільки й мріє про вічне життя. З давніх часів люди шукають еліксир молодості, вірять в існування чудодійних криниць, магічних предметів, що допоможуть подовжити життя. Ми не хочемо вірити, що все, що надбали, повинні будемо залишити і піти з життя так само ні з чим, як і прийшли у цей світ. Але в кожного свої причини жити вічно. Такі роздуми спадали на думку І.Франка, коли він був важко хворий, переживав нещасливе кохання, підступи друзів і ворогів, цькування уряду.
- Чи хотіли б ви жити вічно? Чому?
- Можливо, ваша думка зміниться з цього приводу після сьогоднішнього уроку. А працювати ми будемо над «Легендою про вічне життя», яка входить до збірки «Мій Ізмарагд». Твір надзвичайно місткий і допоможе вам зробити правильний вибір у життєвих ситуаціях.
Розгорніть, будь ласка, зошити, запишіть дату та тему уроку.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Вчитель
Той Франко, про якого ми будемо говорити зараз, майже не відомий сучасному читачеві. Школа донедавна оминала його філософські твори, в основі яких лежать істини християнської моралі. Про світогляд поета твердили однозначно — революціонер і атеїст, який відмовився від святого причастя навіть перед смертю.
Про стосунки цієї геніальної людини з Богом судити важко. Франко був чесним перед людьми, своїм сумлінням і, мабуть, перед самим Господом. Справжній поет завжди сповідається у віршах без брехні й лицемірства. А поезії І.Франка свідчать про те, що слово «Бог» було для нього синонімом любові, правди, справедливості. У цьому можна переконатися, читаючи вірші збірки «Мій Ізмарагд».
2.Бесіда
- Нагадайте мені, будь ласка, як називалася перша збірка поезій Івана Франка?(«Баляди і розкази», 1876)
- Яку збірку вважають яскравим зразком громадянської лірики Каменяра? («З вершин і низин»)
- А яка збірка розкриває інтимні переживання поета? («Зів'яле листя»)
- У якому році вийшла друком ця збірка? (1896)
Вчитель
У 1898 році світ побачила ще одна збірка поета «Мій Ізмарагд».
- А що, на вашу думку, означає слово «Ізмарагд»?
Спочатку нам здається, що це слово співзвучне зі словом «смарагд» (рос. «изумруд») — дорогоцінний камінь, який коштує дорожче за алмаз.
Дійсно, цінність цієї збірка така ж висока, але насправді «Ізмарагди» — літературні збірники творів релігійно-дидактичного змісту, які склалися у 13-14 столітті в Київській Русі. Вони стосувалися норм церковного та морально-побутового життя.
Вірші збірки автор назвав «дітьми страждань», бо творилися вони впродовж 15 років у несприятливий час (хвороба очей змушувала весь час перебувати в темній кімнаті). Збірка показала прийняття Франком християнської етики. Головними є роздуми про добро й зло, красу й вірність, обов’язок і зміст людського життя. «Мій Ізмарагд» складається із шести циклів: «Поклони», «Паренетікон» (короткі моральні приповідки), «Притчі», «Легенди», «По селах», «До Бразилії».
Ставлення Івана Франка до своєї збірки: «Я бажав зробити,- пише автор, - свою збірку наскрізь моральною». Таким чином збірка «Мій Ізмарагд» у цілому є суб’єктивно - риторичною. У ній (за винятком першого й останнього циклів) не порушуються соціальні та суспільно-політичні питання. «На чужу основу я накладав свої власні узори»,- пише І.Франко. Текст творився з певною настановою – викликати в читача відповідний психологічно - інтелектуальний стан. «А тобі, любий брате чи люба сестро, що читатимеш оті рядки «не мудрствуя лукаво», бажаю того душевного супокою, того м’якого, ніжного, щирого настрою, який знаходив я…» Автор прагне, щоб у душу читача упала хоч крапля «доброти, лагідності, толерантності не тільки для відмінних поглядів і вірувань, але навіть для людських блудів, і похибок, і прогріхів». Йдеться про розуміння людської природи і сутності людини.
Мойсей Сафір говорив « У метричних свідоцтвах пишуть, де людина народилася, і тільки не пишуть, для чого вона народилася».
- Як ви думаєте, яке ваше призначення в цьому світі?
Вчитель
Із своїми міркуваннями про сенс людського життя І.Франко ділиться у філософській «Легенді про вічне життя».
3.Вивчення матеріалу з теорії літератури
Філософська лірика — поетичне осмислення буття, світу, людини, сенсу людського життя, добра і зла.
Легенда — розповідь про якісь події чи людей, оповита казковістю, фантастикою.
Прототип - (від грец. Protótypon - прообраз), реальна особа, уявлення про яку послужило письменнику першоосновою при створенні літературного образу.
- Кого з історичних осіб згадує Франко у творі ?
4. Повідомлення учнів
1. Олександр Македонський прийняв престол коли йому виповнилось всього двадцять років. Його батька Філіпа було вбито і син Олександр став спадкоємцем трону.
2. Протягом свого життя в результаті грандіозних завоювань Олександр був також відомий як цар Персії, єгипетський фараон та король Азії.
3. У юному віці Олександр Македонський був учнем відомого філософа Аристотеля, який навчав його у віці від 13 до 16 років.
4. Після того як Олександр став на престол Греції, він продовжив виступи проти Перської імперії та вже після десяти років боїв з персами відбулась найбільш відома битва Олександра Великого при Гавгамелах. Це був вирішальний бій з армією царя Дарія III, у результаті якого було знищено Перську імперію.
5. Він був дуже амбітною людиною і прагнув завоювати весь світ. Навіть зайшов в Індію, але в результаті виснажливого, довготривалого походу і великих втрат було вирішено повернути армію назад. Та зрештою військо Олександра Великого ніколи не було переможеним.
6. Олександр Великий заснував понад 70 міст в стародавньому світі і більше 20 з них назвав Олександрія.
7. Олександр Македонський провів своє військо на відстань близько 18 000 кілометрів від дому та створив імперію, яка охопила понад 32 мільйони квадратних кілометрів.
8. Методи вторгнення війська Олександра Македонського були настільки успішними, що й досі у військових академіях вивчаються деякі з його тактик.
9. Помер у віці 33 років. Надпис на надгробному камені могили Олександра Македонського свідчить: «Цього клаптика землі виявилося досить для того, кому не вистачило Всесвіту».
Птоломей - правитель і цар Єгипту, родоначальник Птоломеїв, син Птоломея Лага.
Воєначальник Олександра Македонського, отримав Єгипет в управління 323року до н.е. під час поділу імперії діадохами. У жорстоких війнах діадохів зумів розширити межі елліністичного Египту, приєднавши Киренаїку, Південну Сирію та Кіпр. За нього розпочалась відбудова Александрії, а неподалік Фів засновано нове місто - Птоломіада.
Роксана – дружина Олександра Македонського. Народилася в Бактрії. ЇЇ батьком був місцевий вельможа Оксіорта (Ваксувадарва). При наближенні Олександра Великого він відправив дружину і дітей у неприступну фортецю, іменовану Скелею Согдіани. Проте під натиском македонян фортеця здалася в 327р. до н.е. і всі її мешканці, включаючи дружин і дітей Оксіарта, виявилися бранцями Олександра.
Грецький письменник Арріан так розповідає долю дівчини: «Одну з цих дочок звали Роксана. Вона була дівчиною на виданні, і ті, хто брав участь у поході, повторювали, що вона була найвродливішою із жінок, яких вони бачили в Азії, виключаючи одну тільки дружину Дарія. Олександр закохався в неї з першого погляду, але, хоча вона й була полонянкою, відмовився через пристрасний потяг до дівчини взяти її силою і опустився до одруження з нею».
Роксана супроводжувала Олександра в його поході до Індії і під час повернення у Вавилон (326-324 до н.е.). Під час індійського походу помер їх новонароджений син. Після повернення з походу романтичні почуття Олександра до Роксани охололи, і він одружився зі Статірою, дочкою перського царя Дарія ІІІ, іще однією персіянкою царської крові.
323 року до н.е. Олександр раптово помер, а через місяць Роксана народила сина, назвавши його Олександром. 14-річний хлопчик, Олександр ІV, був таємно вбитий в 309р.до н.е.
Македонський і Роксана (Художник П’єтро Ротарі)
Учитель: Отже, ми дізналися, якими були прототипи наших героїв. А тепер звернімося до твору.
5. Робота з текстом
- Який образ-символ використав Іван Якович у «Легенді про вічне життя»? (Чарівний золотистий горіх)
- Що він символізує? (Безсмертя, вічне життя, зерно — символ життя)
- А чому саме горіх, а не інший плід? (Треба докласти зусиль, щоб отримати смачне зерно)
- Відтворимо шлях чарівного горіха. Хто отримав і від кого цю чарівну річ? (Аскет від богині)
- Хто такий аскет? (Людина, що добровільно відмовляється від усіх земних благ, живе скромно, стримано, вкрай обмежує свої життєві потреби).
- Чим заслужив таку винагороду? (Молитвою і постом)
- Що таке піст? (Відмова від скоромної (тваринної) їжі, обмеженість у життєвих потребах)
До речі, щороку Різдвяний піст у православних розпочинається 28 листопада і закінчується 6 січня – у переддень Різдва. Триває він рівно 40 днів і є останнім у році багатоденним постом.
- Хоча аскет усе життя прожив у пустелі, добровільно відмовився від усіх земних благ, що він попросив у богині?
Хоч яке се життя і трудне, і сумне,
Дай, щоб старість і смерть оминули мене
- Чому аскет передав горіх цареві, адже це був дар про який він мріяв?(Він просив вічного життя, бо йому не потрібні були матеріальні цінності, але потім злякався, бо життя –це-боротьба, а вічне життя-це вічна боротьба. Хотів, щоб цар вічно жив для добра мільйонів) (Зачитати цитату «Та ось сумніви…Се ж безумство…)
- У чому сенс життя аскета? (Стати духовно вищим, наблизитися до Бога)
-Чи скористався подарунком Олександр Македонський?
-Чому він це зробив ?(Кохання до дівчини. Автор вказує на те, що навіть сильні люди можуть бути слабкими. (Зачитати цитату « Та дівчини рабом…мов, пожар не згаса»)
-Чому цар передав горіх коханій ?(Бо дуже кохав її і не хотів без неї жити вічно).(Зачитати роздуми царя «Вічно жить…ти сам умирай»)
-Чому, на вашу думку, дівчина взяла від царя горішок, хоч і не кохає його?
-Якою автор зображує Роксану?( « З її уст вилітають бажання страшні…» ).
--Які художні засоби використовує автор, змальовуючи улюбленицю царя? (епітети «предивна краса», «горда красуня», «вогкі очі»; метафори «іскри горять»; порівняння «наче злі вороги»)
- Символом чого є людські очі? Які очі в Роксани?
І в очах, ще вогких від любві і жаги,
Дикі іскри горять, наче злі вороги.
Вчитель
- Ось такою уявив персіянку Роксану американський кінорежисер Олівер Стоун. ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО
Часом ми кохаємо людей, які нас не варті.
-Чи імпонує вам поведінка Роксани?(подвійна зрада: бере дарунок і отруює царя)
-Чого вона прагне, чи є для неї любов найважливішою цінністю? На вашу думку, чи варто довіряти таким людям?
- Кому передає Роксана і чому чарівний горіх? (Роксана передає генералу Птолемею, бо відчуває до нього нерозділене кохання) «Краще він хай живе!»
- Яким ми бачимо Птолемея? (цит. « Хоч не любить її..»)
- Які епітети й порівняння використовує автор, змальовуючи Птоломея?
-Яку оцінку його діям ви можете дати?( Зрадник, нерозважливий у стосунках , байдужий)
-Хто хотів врятувати життя царю?(Зачитати слова куртизанки).
-Як ви оцінюєте вчинок куртизанки? Чому і вона не скористалася подарунком долі?
-Що сталося з подарунком богині?
-Чому Македонський спалив чудодійний горіх, що приносив безсмертя людям?(Зачитати монолог Олександра « Вічно жить і любить…се горіть вік у вік на кострі»
-Чому горішок повернувся по колу туди, звідки почав свій шлях?( Усе в житті рухається по колу і повертається на свої місця)
-Чому ніхто не наважився ним скористатися?
6. Пісенна ілюстрація
- Прослухайте, будь ласка, пісні сучасних виконавців. Кого з героїв легенди впізнаємо в пісенних рядках?
Трек №1
Увесь цей світ до твоїх ніг!
Увесь цей світ не вартий сліз твоїх!
Най все летить під три чорти!
Увесь той світ нехай летить, як плачеш ти!
Трек №2
Хто, як не ти, спалить мости?
Хто ж побудує знов?
Навчи мене жити, як ти,
Щоб не кипіла кров!
Хто, як не ти, спалить мости?
Хто ж побудує знов?
Навчи мене жити, як ти,
Щоб не кипіла моя кров!
Трек №3
Померти б з тобою в один день,
Та так не буває.
Хочеш я з небес зіроньку...
Хочеш я в руках ластівку...
А хочеш під вікном залишусь?
Можна я в тобі поселюсь?
Трек №4
I will always love you |
Я буду кохати тебе завжди |
I hope life treats you kind I'm wishing you love.
And I will always love you. |
Я сподіваюсь, що життя буде добрим до тебе. І надіюсь, що в тебе буде все, про що ти мріяв. Я бажаю тобі насолод та щастя. Але, перш за все, я бажаю тобі кохання…
А я завжди буду кохати тебе…..
|
7.Асоціативна вправа
-Як ви думаєте, якби золотистий горішок міг змінювати колір, то яким би він став, коли переходив із рук в руки? Скористайтесь підказкою і обгрунтуйте свій вибір.
Символіка кольорів
червоний- шалене кохання, пристрасть
жовтий-зрада
чорний-влада і сила, трагічний кінець, загибель
білий-невинність, чистота
синій-спокій, холод
аскет |
білий |
Олександр |
червоний |
Роксана |
жовтий |
Птолемей |
синій |
куртизанка |
зелений |
Олександр |
чорний |
зелений- життя
аскет |
|
Олександр |
|
Роксана |
|
Птолемей |
|
куртизанка |
|
Олександр |
|
8. Літературна гра «Так чи ні»
1.Аскет жив при дворі Олександра Великого. (Ні.)
2.Щоб отримати вічне життя, треба одну нічку не спати, один день промовчати, потім з'їсти ядро горіха. (Так.)
3.Цар завоював увесь світ, але почував себе рабом дівчини. (Так.)
4.Олександр Великий завоював серце Роксани. (Ні.)
5.З уст Роксани «вилітають бажання страшні — се бажання пожарів, убивств, різні». (Так.)
6.«Міліонам ти сонце, добродій єси», — так говорить про царя Птолемей. (Ні)
7.«Серце, ось тобі дар: вічно в юності жить!» — з такими словами Роксана віддає горіх Птолемею. (Ні.)
8.«У строях, білилах, рум'янах ціла», — такою бачить Олександр Роксану. (Ні.)
9.Олександр Великий двічі отримує чудодійний плід. (Так.)
10.Птолемей віддає золотий горіх своїй нареченій. (Ні.)
11.Олександер — цар над світом, але не цар над розумом. (Так.)
12.Олександер спалив горіх, а сам на світанку помер. (Ні, о півночі)
Проблемне питання
- Чи згодні ви з тим, що кожен намагався купити любов?( Це –гріх, бо святими почуттями не торгують)
Олександр Македонський-сильна могутня людина, воїн, цар не зміг жити без любові, не зміг пробачити зради, бо без любові не бачив сенсу жити далі.
- Повернімося до проблемного питання. Чи потрібне вічне життя?
-А що б ви зробили з горішком безсмертя? Усні відповіді учнів
ВІДЕО (Як жити довше)
ІІІ. Підсумок уроку
Вчитель
Я хотіла б кожному з вас подарувати горішок. Загадайте найщиріше бажання, і нехай воно здійсниться. Вірю, що горіх подарує вам молодість, кохання, силу та незламність духу. Але за однієї умови.
Уявімо, що ця банка- чаша нашого життя.
М’ячики –родина, здоров’є, любов.
Камінці – робота, гроші, машина, дача.
Всепоглинаючий пісок – лінь, плітки, задоволення, побільше поїсти, подовше поспати, пограти в безглузді ігри в телефоні.
Життя – це безцінний дар, який людина одержує при народженні. Проте як вона зуміє розпорядитись цим даром залежить від неї самої. Життя можна витратити на різні задоволення, на те, щоб отримати якомога більше приємних вражень, насолод. Але таке життя – порожнє. Людина повинна дорожити своїм життям навіть тоді, коли воно в неї чомусь не складається, коли в ньому більше незгод, ніж радощів.
На сьогоднішньому уроці ми з вами через призму твору І.Франка побачили, що людське життя непередбачуване: ми народжуємося, живемо, творимо, здійснюємо подвиги, досягаємо нових вершин заради любові. А без неї людина не прагне до вічного життя, бо саме любов і є сенсом людського буття.
Домашнє завдання:
- Випишіть із «Легенди про вічне життя» афоризми, прокоментуйте їх.
Поема «Мойсей» (прочитати)