ФІНАНСОВА КУЛЬТУРА
(7 клас, 35 годин, 1 година на тиждень)
Складено за навчальною програмою з основ фінансової грамотності для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів, cхваленою комісією з економіки Науково-методичної ради з питань освіти МОН України (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 29.05.2015 № 14.1/12-Г-331)
І семестр (15 год.)
№ уроку |
Дата уроку
|
Зміст уроку та види навчальної діяльності
|
Прим. |
Тема 1. ТОВАРНО-ГРОШОВІ ВІДНОСИНИ (4 год.) |
|||
1 |
|
Фінансова культура. Складові фінансової культури. Значення фінансової грамотності населення. Фінансові відносини. Добробут, багатство, бідність. «Замкнене коло бідності». |
|
2 |
|
Товарні відносини у Стародавньому світі. Бартерний товарообмін. Товарні гроші. Поява металевих грошей. Мідь, срібло і золото. Навчальна гра «Бартер і торгівля». |
|
3 |
|
Готівка і безготівкові розрахунки. Поява паперових грошей. Банкноти. Гроші в період війн та революцій. Альтернатива сучасним грошам. Електронні платежі. |
|
Учень/учениця визначає поняття фінансової культури, добробуту, грошей, кредиту; називає основні форми фінансових відносин; розповідає про «замкнене коло бідності»; розуміє, від чого залежить добробут країн світу і кожної людини; усвідомлює значення товарно-грошових відносин для економічного розвитку країн; розповідає про бартер, замінники грошей, гроші; наводить приклади з історії розвитку товарно-грошових відносин. |
|||
4 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Товарно-грошові відносини» |
|
Тема 2. БІРЖОВА ТОРГІВЛЯ (3 год.) |
|||
5 |
|
Біржа та біржовий товар. Значення гуртової торгівлі. Біржова торгівля. Види та функції бірж. Види біржових товарів. |
|
6 |
|
Історія розвитку біржової торгівлі. Караванна торгівля Стародавнього світу. Базари і ринки. Ярмаркова торгівля Середньовіччя. Епоха первісного накопичення капіталу у Європі. Поява товарних бірж (16-18 ст.). Амстердамська біржа (17 ст.). |
|
Учень/учениця розповідає про біржовий товар; розрізняє види бірж; розуміє роль бірж у товарно-грошових відносинах; наводить приклади з історії розвитку біржової торгівлі; |
|||
7 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Біржова торгівля» |
|
Тема 3. БАНКІВСЬКА СИСТЕМА (3 год.) |
|||
8 |
|
Зародження банківської системи. Банк і банківська система. Міняйли у Стародавній Греції. Лихварство у Європі Нового часу. Перші безготівкові операції. Перші банкірські доми (15-16 ст.). |
|
9 |
|
Банківська система різних країн світу. Перший банк Європи (Генуя, поч. 15 ст.). Амстердамський банк (17 ст.). Формування банківської системи окремих країн у 18-19 ст. Центральний банк. Комерційні і спеціалізовані банки. |
|
Учень/учениця розповідає про виникнення банківської системи; розрізняє окремі банківські операції; порівнює лихварство з діяльністю сучасних фінансових установ; розуміє роль банківської діяльності для розвитку товарно-грошових відносин; наводить приклади найбільш відомих банківських установ світу. |
|||
10 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Банківська система». |
|
Тема 4. ПОДАТКОВА СИСТЕМА (3 год.) |
|||
11 |
|
Податки в Стародавньому світі. Життя без податків. Види податків Стародавнього світу. Поява грошових податків. Закони і податки за часів античності. |
|
12 |
|
Податки Середньовіччя і Нового часу. Візантійська імперія. Середньовічна Європа. Іррегулярні податки. Абсурдні податки. |
|
Учень/учениця наводить приклади з історії податків; розрізняє окремі види податків; усвідомлює призначення податкових платежів. |
|||
13 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Податкова система». |
|
14 |
|
Узагальнення і контроль знань за темами І-го семестру. Навчальна гра «Брейн-ринг». Поява та розвиток товарно-грошових відносин людського суспільства. |
|
РЕЗЕРВ (1 год.) |
ІІ семестр (20 год.)
№ уроку |
Дата уроку
|
Зміст уроку та види навчальної діяльності
|
Прим. |
Тема 5. СТРАХУВАННЯ (4 год.) |
|||
15 |
|
Страхування в Стародавньому світі. Поява страхування в Месопотамії. Особисте страхування. Взаємострахування ремісників. Морська торгівля і страхування в епоху античності. Товариства взаємострахування (Європа, кін. 15 ст.). |
|
16 |
|
Страхування і Великі географічні відкриття. Страхові каси в епоху пізнього Середньовіччя. Морська торгівля. Страхові акціонерні компанії (кін. 17 ст.). Лондонська страхова корпорація (19 ст.). |
|
17 |
|
Навчальна гра. Страховики і страхувальники різних історичних епох. |
|
Учень/учениця; розповідає про призначення страхування; наводить приклади з історії страхування; порівнює форми страхування у різні часи; усвідомлює місце страхування в системі фінансових відносин. |
|||
18 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Страхування». |
|
Тема 6. ФІНАНСОВА СИСТЕМА КИЇВСЬКОЇ РУСІ (4 год.) |
|||
19 |
|
Бартерна торгівля і готівкові розрахунки. Мінова торгівля. Замінники грошей. Карбування монет. Назви грошей Київської Русі. Поява гривні. Безмонетна епоха (12-14 ст.). |
|
20 |
|
Борги і позики. Кредитування в Київській Русі. «Руська правда». Лихварство (12-14 ст.). Збори данини татарам (13 ст.). Кредитні відносини з іноземцями (13-14 ст.). |
|
21 |
|
Бізнес і податки. Нерегулярні податки. Данина. Поземельне оподаткування. Торгівельне мито. Судове мито (вира). |
|
Учень/учениця розповідає про безмонетну епоху та історію виникнення гривні; |
|||
22 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Фінансова система Київської Русі». Навчальна гра «Подорож в історію». Історія появи гривні. Правила регулювання фінансових відносин у «Руській правді». Бізнес і податки в Київській державі. |
|
Тема 7. ГРОШОВИЙ ОБІГ І ФІНАНСИ УКРАЇНИ ПІД ВПЛИВОМ КРАЇН-ЗАГАРБНИКІВ (5 год.) |
|||
23 |
|
Лихва і кредити. Доба Нового часу в Європі (17-19 ст.). Річ Посполита. Московське царство. Австро-Угорська імперія. Османська імперія. Лихварство. Кредитні операції. Побожні банки. |
|
24 |
|
Випуск грошей. Карбування монет в Московській державі. Мідний бунт. Грошова реформа в Речі Посполитій (18 ст.) |
|
25 |
|
Податки. Натуральні та грошові податки за доби Гетьманщини. Стація. Податки «показанщина», «покабанщина», «поколющина». |
|
26 |
|
Кредити та страхування. Ощадно-позичкові товариства. Сільські кредитні спілки. Ощадні каси. Перші національні страхові товариства «Дністер» та «Карпатія». |
|
Учень/учениця розповідає про окремі події з історії розвитку кредитно-фінансових відносин в Україні у 15-19 ст.; наводить приклади податків того часу; розуміє передумови виникнення страхування в Україні. |
|||
27 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Грошовий обіг і фінанси України під впливом країн-загарбників». |
|
Тема 8. ФІНАНСОВІ ВІДНОСИНИ В НЕЗАЛЕЖНІЙ УКРАЇНІ (5 год.) |
|||
28 |
|
Грошова реформа. Закон України «Про банки і банківську справу». Купоно-карбованці багаторазового використання. Грошова реформа 1996 року. Сучасні грошові знаки. |
|
29 |
|
Банківська система сучасної України. Історія формування банківської системи. Функції кредитно-фінансових установ України. Найбільші українські банки. |
|
30 |
|
Сучасна система страхування. Поява приватних страхових компаній. Види і форми страхової діяльності. Закон України «Про страхування». |
|
Учень/учениця знає про грошові одиниці незалежної України; характеризує грошову реформу 1996 року; наводить приклади сучасних податків; розуміє необхідність сплати податків; розповідає про перспективні форми страхування; розповідає про фінансову культуру українського народ у в різні історичні епохи; називає характерні риси менталітету українців; аналізує вплив менталітету на прийняття фінансових рішень. |
|||
31 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Фінансові відносини в незалежній Україні». |
|
32 |
|
Узагальнення і контроль знань за темами ІІ-го семестру. Навчальний проект. Фінансова культура українського народу. |
|
РЕЗЕРВ (2 год.) |
ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА
1