ПРИКЛАДНІ ФІНАНСИ
(8 клас, 35 годин, 1 година на тиждень)
Складено за навчальною програмою з основ фінансової грамотності для 8 класy загальноосвітніх навчальних закладів, схваленою комісією з економіки Науково-методичної ради з питань освіти МОН України (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 29.05.2015 № 14.1/12-Г-331)
І семестр (16 год.)
№ уроку |
Дата уроку |
Зміст уроку та види навчальної діяльності |
Прим. |
Тема 1. РОЛЬ ГРОШЕЙ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ (4 год.) |
|||
1 |
|
Добробут і фінансова поведінка людини. Фінансова грамотність населення. Фінансова освіта. Управління власними фінансами. |
|
2 |
|
Гроші як засіб задоволення потреб. Життя за статками. Аналіз активів. Рентабельність та ліквідність. Значення грошей людини, родини, суспільства. |
|
3 |
|
Практична робота № 1. Обираємо першочергові фінансові цілі. |
|
Учень/учениця розповідає про шляхи досягнення добробуту; розуміє від чого залежить добробут людини; усвідомлює необхідність раціональної фінансової поведінки; розуміє роль грошей для досягнення життєвих цілей; називає основні функції грошей; оцінює власні фінансові можливості; визначає фінансові цілі; уміє ранжувати фінансові цілі; аналізує дохідні та витратні статті власного бюджету. |
|||
4 |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Роль грошей у житті людини». |
|
Тема 2. РОЗУМНЕ СПОЖИВАННЯ (2 год.) |
|||
5 |
|
Раціональний вибір споживача. Безмежність потреб і обмеженість ресурсів. Модель ухвалення рішень. Альтернативна вартість. Навички економії (розв’язування математичних задач). |
|
6 |
|
Купівля і оренда. Можливості заощадження. Іпотека. Прокат (майновий найм). Переваги та недоліки оренди (розв’язування математичних задач). |
|
Учень/учениця розповідає про раціональний вибір споживача; уміє співставляти затрати і вигоди від купівлі товарів та послуг; отримує навички економії власного бюджету; оцінює переваги та недоліки оренди. |
|||
Тема 3. ПЛАНУВАННЯ БЮДЖЕТУ (3 год.) |
|||
7 |
|
Фінансове планування. Сімейний та особистий бюджет. Типи сімейного бюджету. Розрахунок прибутків та витрат (розв’язування математичних задач). Заощадження. Навчальна гра «Фінансово-аналітичний центр». |
[3] |
8 |
|
Фінансова безпека. Фінансова загроза. Фінансова захищеність та фінансова незалежність. Фінансова документація. Обачлива фінансова поведінка. |
[3, 4] |
9 |
|
Практична робота № 2. Ознайомлюємось з основними правилами захисту грошей. |
[4] |
Учень/учениця пояснює значення термінів «бюджет», «заощадження», «фінансова безпека»; уміє планувати власний бюджет; усвідомлює роль заощаджень для досягнення особистого добробуту; розуміє, як уникнути фінансових загроз. |
|||
Тема 4. ЗАПОЗИЧЕННЯ У ФІНАНСОВОМУ ЖИТТІ ЛЮДИНИ (3 год.) |
|||
10 |
|
Борги. Борг і заборгованість. Причини виникнення боргів. Позика і позичка. |
|
11 |
|
Управління боргом. Витрати на запозичення (розв’язування математичних задач). Права та обов’язки споживача фінансових послуг. |
[3, 4] |
Учень/учениця називає причини виникнення боргів; розуміє роль запозичень у фінансовому житті людини; розрізняє види запозичень; аналізує шляхи управління боргами. |
|||
12 |
|
Узагальнення та контроль знань за темами «Раціональне споживання», «Планування бюджету» та «Запозичення у фінансовому житті людини». |
|
Тема 5. ВИБІР ВИДУ ДІЯЛЬНОСТІ ДЛЯ МОЛОДІ (3 год.) |
|||
13 |
|
|
|
14 |
|
Альтернативна вартість навчання. Необхідність вибору. Ціна вибору. Інвестиції в освіту. Професійне самовизначення. Навчальна гра. Більше навчаєшся – більше заробляєш. |
|
Учень/учениця знає про законодавчі основи регулювання ринку праці молоді; визначає власні можливості щодо заробітку; розуміє значення інвестицій у навчання; аналізує місцевий ринок праці молоді; розраховує альтернативну вартість навчання. |
|||
15 |
|
Узагальнення і контроль знань за темою «Вибір виду діяльності для молоді». |
|
РЕЗЕРВ (1 год.) |
ІІ семестр (19 год.)
№ уроку |
Дата уроку |
Зміст уроку та види навчальної діяльності |
Прим. |
Тема 6. БАНКІВСЬКА СИСТЕМА УКРАЇНИ (4 год.) |
|||
16 |
|
Банки і банківська діяльність. Особливості банківської діяльності. Види та функції банків. Джерела прибутків банку (розв’язування математичних задач). Віртуальна екскурсія до банку (філії банку). |
|
17 |
|
Банківські рахунки. Види рахунків. Відкриття рахунку Критерії надійності банківської установи. Рейтинг банків України. |
|
18 |
|
Банківські послуги. Пластикові картки. Електронні платежі. Грошові перекази. Обмін валют. |
[3, 4] |
Учень/учениця пояснює, що таке банк, банківська система, банківський рахунок, банківська картка; характеризує джерела банківського прибутку; усвідомлює значення банківської системи в житті сучасної людини. |
|||
19 |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Банківська система України». |
|
Тема 7. ДЕПОЗИТИ (3 год.) |
|||
20 |
|
Депозитний рахунок. Депозит. Класифікація депозитів. Відкриття депозитного рахунку. Депозитний договір. Банківські та небанківські депозити. Способи накопичення грошей. |
[3, 4] |
21 |
|
Практична робота № 3. Обираємо вигідний варіант банківського вкладу. |
|
22 |
|
Картковий рахунок. Можливості платіжної картки. Види платіжних карток. Особисті платіжні картки. Плата за користування карткою. Основні помилки користувачів. |
|
Учень/учениця знає що таке депозит; називає способи накопичен; розрізняє нагромаджувальний та кредитний рахунки; уміє робити заощадження; співставляє доходність за різними банківськими вкладами. |
|||
Тема 8. КРЕДИТИ (3 год.) |
|||
23 |
|
Банківський кредит. Кредити. Види кредитів. Види кредиторів. Кредитна історія. |
[3, 4] |
24 |
|
Вибір і погашення кредиту. Умови вибору кредитів. Плата за користування кредитними коштами. Реструктуризація кредиту. Кредитні договори. |
[3, 4] |
25 |
|
Практична робота № 4. Обираємо найкращий варіант придбання комп’ютера в кредит. |
|
Учень/учениця пояснює, що таке кредит; називає різні види кредитів; розуміє значення кредитної історії як запоруки фінансової довіри до споживача; визначає вигідність кредиту та можливості щодо його погашення; аналізує інформацію про банківські продукти. |
|||
26 |
|
Узагальнення та контроль знань за темами «Депозити» і «Кредити». |
|
Тема 9. ПІДПРИЄМНИЦТВО ТІ ІНВЕСТИЦІЇ (8 год.) |
|||
27 |
|
Підприємницька діяльність. Підприємництво. Види підприємництва. Комерційне підприємництво. Ознаки підприємницької діяльності. |
|
28 |
|
Етика підприємництва. Складники підприємницької етики. Культура підприємництва. Діловий етикет. Юридична і соціальна відповідальність у бізнесі. Навчальна гра. Кожна людина – підприємець. |
[5] |
29 |
|
Інвестиційна діяльність. Інвестиції. Класифікація інвестицій. Об’єкти інвестиційної діяльності. Правила інвестування. |
|
30 |
|
Види інвестицій. Фінансовий ринок країни. Цінні папери. Колективне інвестування. Інвестиційні фонди. Майно, дорогоцінні метали, витвори мистецтва. |
|
31 |
|
Практична робота № 5. Встановлюємо власні фінансові цілі. |
|
Учень/учениця розповідає про основні риси підприємця; називає джерела прибутку підприємниця; розуміє роль підприємницької діяльності у житті сучасної людини; розповідає про успішні інвестиційні проекти; розуміє значення інвестицій для економічного розвитку країни; називає види інвестицій родини; називає джерела залучення грошей для реалізації власних фінансових цілей; уміє оцінювати власні фінансові можливості; упорядковує особисті економічні потреби. |
|||
32 |
|
Узагальнення та контроль знань за темами «Підприємництво та інвестиції». |
|
РЕЗЕРВ (2 год.) |
ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА
1