Фінікія. Природно-географічні умови розвитку. Повсякденне й господарське життя.Фінікійська колонізація. Карфаген. Алфавіт.

Про матеріал

Конспект уроку вивчення нових знань з всесвітньої історії для учнів 6 - тих класів на тему "Фінікія. Природно-географічні умови розвитку. Повсякденне й господарське життя.Фінікійська колонізація. Карфаген. Алфавіт".Метою уроку є ознайомлення учнів з природно-географічними умовами розвитку Фінікії, повсякденним і господарським життям, визначенням періоду появи та розквіту фінікійських міст-держав, з'ясувати основні винаходи та досягнення фінікійців у писемності, розкрити причини колонізації та її значення;Урок містить відповідну добірку історичного матеріалу. На уроці використовуються різні прийоми та методи подачі нового матеріалу інноваційні та традиційні з елементами квесту.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку «К Н Ф»

Номер слайду 2

«Карта пам′яті»Східне узбережжя Середземного моря

Номер слайду 3

Номер слайду 4

KNOW (Що я знаю)WANT (Що я хочу знати)LEARN (Що я вивчив)

Номер слайду 5

Номер слайду 6

«Карта пам′яті»Природно-географічні умови. ФІНІКІЯСхідне узбережжя Середземного моря. Місце розташування. Річка Оронт. Саронска рівнина. Гірський хребет Ліван. Середземне море

Номер слайду 7

“Знайди помилку” Фінікія розташовувалась вздовж східного узбережжя Чорного моря. Країну захищав Ліванський кедр. Вдосталь було місця для пасовищ та полів.

Номер слайду 8

“Знайди помилку” Фінікія розташовувалась вздовж східного узбережжя Середземного моря. Країну захищав Ліванський хребет. Недостатньо було місця для пасовищ та полів.

Номер слайду 9

20 1 21 23 1

Номер слайду 10

ПАРТА

Номер слайду 11

Садівництво

Номер слайду 12

Мореплавство

Номер слайду 13

Торгівля

Номер слайду 14

Ремесла

Номер слайду 15

«Карта пам′яті»заняття. Природно-географічні умови. ФІНІКІЯСхідне узбережжя Середземного моря. Місце розташуванняторгівляремесломореплавствосадівництво. Річка Оронт. Саронска рівнина. Гірський хребет Ліван. Середземне море

Номер слайду 16

Передай “імпульс позитиву”фізкультхвилинка

Номер слайду 17

Знахідка

Номер слайду 18

Криптограми22 15 16 191 16 25 1 3 12 232 21 19 18 10 120 24 21 20 24 21

Номер слайду 19

Відповіді22 15 16 19 - скло1 16 25 1 3 12 23- алфавіт2 21 19 18 10 1- бронза20 24 21 20 24 21- пурпур

Номер слайду 20

Винаходи

Номер слайду 21

«Карта пам′яті»заняття. Природно-географічні умовивинаходи. ФІНІКІЯСхідне узбережжя Середземного моря. Місце розташуванняторгівляремесломореплавствосадівництвопурпурсклобронзаалфавіт. Річка Оронт. Саронска рівнина. Гірський хребет Ліван. Середземне море

Номер слайду 22

Тепер здогадалися чому наша тема написана справа на ліво?

Номер слайду 23

Шифр до підручника781211

Номер слайду 24

Шифр до підручника781211 Сторінка Пункт Абзац. Рядків

Номер слайду 25

«Карта пам′яті»заняття. Природно-географічні умовивинаходи. Міста-держави. ФІНІКІЯСхідне узбережжя Середземного моря. Місце розташуванняторгівляремесломореплавствосадівництвопурпурсклобронзаалфавіт. Тір“скеля”Бібл“гора”Сидон“місто рибної ловлі”Карфаген. Річка Оронт. Саронска рівнина. Гірський хребет Ліван. Середземне море

Номер слайду 26

Поняття і терміни“Колонія”“Колонізація”“Метрополія”

Номер слайду 27

«Карта пам′яті»заняття. Природно-географічні умовивинаходи. Міста-держави. ФІНІКІЯСхідне узбережжя Середземного моря. Місце розташуванняторгівляремесломореплавствосадівництвопурпурсклобронзаалфавіт. Тір. Бібл. Сидон. Карфаген. Річка Оронт. Саронска рівнина. Гірський хребет Ліван. Середземне море

Номер слайду 28

KNOW (Що я знаю)W ANT (Що я хочу знати)LEARN (Що я вивчив)Висновки за “Картою пам'яті”

Номер слайду 29

Домашнє завдання 15 до ст. 80 Лист про власне враження від Фінікії та фінікійців

Перегляд файлу

 

6 клас

Тема: ФІНІКІЯ.         (      К Н Ф)

Мета:    

              - ознайомити учнів з природно-географічними умовами розвитку                        Фінікії, повсякденним і господарським життям, визначити період появи та розквіту фінікійських міст-держав, з’ясувати основні винаходи та досягнення фінікійців у писемності, розкрити причини колонізації  та її значення;

- розвивати інформаційно -пізнавальні компетентності (вміння самостійної роботи з різними джерелами інформації, аналізувати факти та явища, робити висновки та узагальнення), комунікативні компетентності (вміння висловлювати власну думку, аргументувати свою позицію, представляти дослідження аудиторії), соціальні компетентності (вміння співпрацювати в групі для вирішення завдання), полікультурні компетентності (розуміти значення культурних досягнень інших народів);

- формувати ціннісне ставлення особистості до себе, розуміти власну значимість у сучасному світі, роль навчання у досягненні своїх цілей , поважати думку оточуючих,  духовні надбання  народів.

Очікувані результати:

  • Характеризувати особливості природно-географічних умов Фінікії;
  • Показувати на карті Фінікію та найвідоміші фінікійські міста-держави;
  • Визначати час виникнення і розквіту міст-держав;
  • Називати основні заняття фінікійців;
  • Розповідати про основні винаходи фінікійців;
  • Пояснювати поняття «колонізація», «колонія», «метрополія»;
  • Встановлювати причини колонізації та  показувати на карті напрямки.

Обладнання:  Підручник «Всесвітня історія.  Історія  України» 

О. Г.  Бандровський, В.С. Власов «Генеза» 2014; атлас 6 клас, «карта  пам’яті» А4, навчальні завдання, маркери,  стікери, інформаційні картки,ілюстрації, відеофільм  «В пошуках фінікійців» (виробництво ВВС).

Тип уроку: урок вивчення нових знань

Основні дати і події:

ІІ тис. до н.е – заснування міст-держав у Фінікії

ІХ ст. до н.е – заснування фінікійської колонії Карфаген.

Основні терміни і поняття: «колонія», «колонізація», «метрополія»

 

ХІД УРОКУ

І Організаційний момент

- Доброго ранку, діти  та гості!

Привітання «Доброго ранку»

        Попередньо вчитель ділить клас на 4 групи  по 6 учнів. Кожна група має капітана, лист оцінювання роботи в групах.

  • Оцінювати вашу роботу в групах  буде капітан на аркушах оцінювання,  а я коректуватиму оцінки за індивідуальну роботу.

Група №

ПІП у часників

Робота з інформацією

Робота над колажем

Відповіді під час уроку

Захист

 

Оцінка

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

Лист оцінювання роботи в групах

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

  1. Як ми дізнаємося історію тієї чи іншої країни?
  2. Якими джерелами користуємося?
  3. Які джерела доступні нам на уроці?
  4. А якими джерелами ми можемо скористатися щоб розширити свої знання за межами класу?

           - Діти, зверніть увагу на дошку, там незвичайно записана тема нашого сьогоднішнього уроку. З’ясувати чому саме так , а не інакше ми зможемо вивчивши та опрацювавши  інформацію по темі. А зараз пропоную визначити континент на якому знаходиться наша загадкова країна. Послухайте уважно та перегляньте відео уривок, а далі чекатиму ваших припущень.

Відео уривок «У пошуках фінікійців»

Відповідь:  - Азія

ІІІ Вивчення нового матеріалу

План

1.Фінікія. Природно-географічні умови розвитку

-Дякую. Справді це Азія. У вас на партах у кожного є аркуш А4 з написом «Карта пам’яті», на протязі нашого уроку ми поступово будемо вносити ключову, важливу інформацію пов’язану з нашою таємничою країною   А зараз погляньте, саме в карті пам’яті для вас є наступна  підказка. Озвучте її.

- Східне узбережжя Середземного моря.

  • Що означає Східне узбережжя Середземного моря?(місце розташування країни)
  • Чим будемо користуватися шукаючи країну? (Атласом, картою)
  • Хто може  спробувати її назвати?

- Фінікія.

Так, це правильна відповідь. Ще в сиву давнину на Східному узбережжі Середземного моря з’явилися поселення фінікійців, а країна отримала назву Фінікія. З грецької «фойнікес» - «Ті, що фарбують у бузковий колір». Нині це держава  - Ліван.  А зараз пропоную записати тему уроку у зошити та продовжити далі.

  • А що ви знаєте про Фінікію?
  •  А що б ви хотіли дізнатися на сьогоднішньому уроці? (Групи записують на лист інформацію та закріплюють на ватмані)

Метод КWL

 

 

K

 

 (Що  я знаю)

 

 

W 

 

(Що я хочу знати)

 

 

L 

 

(Що я вивчив)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з картою атласу

1.Яке море омиває країну зі сходу?

2. Чи протікають річки у Фінікії?  (р. Оронт)

3. Що означає коричневий за легендою карти? (гори)  Чи є гори  у Фінікії? (Ліванський хребет)

4. Що за легендою позначається зеленим? (Низовини, Саронська рівнина)

5. Що за дерева виділені на карті? (Кедр)

5. Які назви фінікійських міст ? (Тір, Сідон, Бібл)

6. З якими державами межувала Фінікія? (Сирія, Палестина)

( зачитуємо і зі слів учнів записуємо ключові поняття в «Карту пам’яті»)

Слово вчителя:    У Фінікії не було великих річок і долин з родючими ґрунтами. Давня Фінікія була відокремлена від Західної Азії високим гірським хребтом Ліван. Тут розташована родюча Саронська рівнина, зволожена вітрами з моря, багата на кедрові ліси та оливкові гаї. Довжина течії річки Оронт простягалася у Фінікії на 40 кілометрів. Мало було також місця для полів і пасовищ.

Заносимо інформацію до «Карти пам’яті»

 

 

 

 

 

Метод   Знайди помилку   (слайд) та надрукована інформація(Записати прізвище на друкованих листах)

Фінікія розташовувалась вздовж східного узбережжя Чорного(Середземного) моря. Країну захищав Ліванський кедр (хребет). (Недостатньо) Вдосталь було місця для пасовищ та полів.

Робота в парі:  Обміняйтеся листочками. Хто бажає озвучити допущені помилки?  Перевірте записи своїх сусідів. Обміняйтеся записами. Підійміть руки,хто відповів правильно.  Листи передайте керівнику групи. Дякую.

 

2.Основні заняття фінікійців.

- Подальша інформація  уроку  зашифрована у вигляді криптограми та  малюнку. Якщо ви його правильно розглянете то відгадаєте де її можна знайти.(Малюнок, шкільна парта, стрілка під парту).

       Так вона під партою, діставайте. У кожної групи на опрацювання інформації буде 3хвилини. Опрацювавши інформацію оберіть доповідача , який коротко і лаконічно протягом хвилин  озвучить найважливіше, а також створіть колаж з підготовлених малюнків, папір  для колажу на парті.

  1. Торгівля              (1 група)

     Місце розташування  Фінікії  було надзвичайно зручним. Тут сходилися караванні та морські торгові шляхи з Дворіччя, Єгипту, Греції та інших країн. Постачання товарів морем давало фінікійським купцям подвійну перевагу: по-перше, перевозити кедрову, соснову деревину морем зручніше, а по-друге можна не платити мита сусідам. Фінікійських купців знали у всьому стародавньому світі вони стали постачальниками олова для войовничих царів Азії.  Прагнучи багатства купці торгували оливковою олією, вином, сушеною рибою, тканинами, намистами, бурштином, а також не гребували розбоєм та работоргівлею. Коли їх корабель стояв у гавані, вони хитрощами заманювали до себе людей, а потім продавали їх у рабство в інші країни.

  1. Мореплавство           (2 група)

           Фінікія славилась ще гаями лівадійського кедру. Міцна смолиста кора кедру була незамінним матеріалом для будування морських суден, саме тому фінікійці і стали неперевершеними мореплавцями та кораблебудівниками. З кедру та дубу майстри будували швидкохідні кораблі, які вирізнялися заокругленим корпусом, високою кормою та щоглою з  прямокутним вітрилом. Фінікійські моряки склали списки надійних небесних орієнтирів і зберігали в таємниці морські шляхи та карти узбережжя. Фінікійські купці-мореплавці встановили зв’язки з багатьма країнами та народами Єгипту, Кіпру, Палестини, Дворіччя… Про досвідченість і не аби які таланти фінікійських мореплавців свідчить той факт, що у 600 р. до н.е. вони обігнули усю Африку за 3 роки.

  1. Ремесло    (3 група)

        Фінікійські ремісники славилися своїми виробами за межами країни. Високою майстерністю славилися ювеліри, ливарники, будівельники, ткачі, різблярі по дереву та слоновій кістці. У середині 2 тисячоліття до н.е. фінікійці відкрили землі  багаті на срібло, олово, яке у славі з міддю давало бронзу – метал війни, з якого виготовляли панцирі і мечі. Вміли фінікійці виготовляти також скло  різних сортів: від темного і непрозорого до прозорого.  Зі скла виготовляли різноманітні прикраси, флакончики для пахощів надзвичайно популярні. Виготовляли пурпуровий одяг. Були чудовими кораблебудівниками.

  1. Садівництво          (4 група)

У фінікійців було поширене садівництво. Фінікійці вирощували виноград та оливкові дерева, фініки. З оливок вони видавлювали духмяну олію, з винограду робили вино. Олію та вино фінікійці обмінювали на пшеницю. Ліванські гори славилися кедровими та дубовими лісами. Ліванський кедр відправляли в Єгипет та інші країни.

А зараз заслухавши кожну групу давайте внесемо інформацію до нашої «Карти пам’яті»

 

 

           

 

 

 

 

Фізкультфвилинка  «Імпульс позитиву»  (взятися за руки в групах та передати імпульс позитиву з посмішкою)

3. Винаходи фінікійців

Бесіда

1.Чи завжди кораблі благополучно поверталися з плавання?

2. Що знаходять водолази та аквалангісти на дні морському?

- Ось і ми знайшли фінікійську амфору з оливковою олією, жарт! Амфора є але з загадками для кожної групи. Ви готові спробувати. Що це? На парті у вас є дешифратори криптограм,  час пішов.

22 15 16 19,         1 16 25 1 3 12 23,       2 21 19 18 10 1,     20 24 21 20 24 21

1. Пурпур, 2. Бронза, 3. Скло,  4.Алфавіт

  • Що на вашу думку можуть означати дані слова?
  • Що їх об’єднує?

Це все винаходи фінікійців.

 

 

 

Відео  про винахід    

Алфавіт : Купцям, воїнам, ремісникам часто було необхідно робити ділові записи чи щось прочитати. Користуватись ієрогліфами було незручно. Так поступово писемність почала спрощуватись. Фінікійці вигадали перший алфавіт. В ньому було 22 літери, вони були прості і писалися дуже легко. Проте писали фінікійці не так як ми, а з права на ліво. Букви при письмі писали лише приголосні, а голосні пропускали.   

                           Фінікійський алфавіт був простим і зручним у використанні, він поступово поширився на усьому узбережжі Середземного моря. Його було покладено у основу арабського алфавіту. Фінікійський алфавіт перейняли греки. Деяким знакам вони надали значення голосних і з часом змінили напрям письма (стали писати зліва направо). Багато грецьких літер зберегли фінікійські назви. Наприклад, «альфа» походить від фінікійського «алеф» – бик, «бета» – від фінікійського слова «бет» – дім. Від фінікійського та грецького алфавітів походять майже всі алфавіти світу, в тому числі й українська абетка.

Тепер здогадалися чому наша тема написана справа на ліво?

  1. Міста-держави Фінікії.

               Фінікійці були вправними торговцями, створили алфавіт та передали вам шифр до підручника. 78 -1-2-11( Сторінка, пункт, абзац, рядки). Давайте вирішимо її, час груп пішов. Опрацювали?  Називайте.

Розповідь вчителя:  Бібл у перекладі означало гора. Найбільше фінікійське місто греки називали Тір, що відповідало фінікійському Цур – скеля. Тир стояв на острові неподалік від берега і був майже неприступним для ворогів. Третє найбільше місто називалось Сидон, що означало місто рибної ловлі. Міста і селища розташовувались по береговій лінії. Це було пов'язано з основним заняттям фінікійців. Кожне фінікійське місто мало свого правителя – царя. Він був залежним від ради вельмож і від народних зборів. У Фінікії не було єдності. Фінікійський народ не мав навіть власної назви. Жителі кожного міста називали себе його іменем. Фінікійцями їх називали греки.

«Метод прискореного читання»

Робота з термінами  «колонізація», «колонія», «метрополія».

  1. Які були основні міста фінікійців? (Бібл, Сидон, Тір засновані в 2 тис. до.н.е)
  2. Що означає поняття «колонізація», «колонія», «метрополія»?
  3. Яка найвідоміша фінікійська колонія була заснована у 9 ст.до.н.е? (Карфаген)
  4. Вихідці з якого фінікійського міста її заснували? (Тір)

А зараз завершимо заповнення «Карти пам’яті».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань

 

              Слова вчителя: Візьміть нашу «Карту пам’яті», давайте прослідкуємо логічний ланцюг Виходячи з природно-географічних умов Фінікії , Середземне море, Саронська рівнина, визначили основні заняття фінікійців, чисельність городян невпинно зростає, що веде до заснування фінікійцями перших колоній.

Метод  KWL за допомогою «Карти пам’яті» зробіть власні висновки і впишіть результати в аркуш.

Діти, а на яких предметах ще можна створити та використати ось таку «Карту пам’яті»? (мови, географія, біологія, інформатика…)

Ми  не всі питання з вами з’ясували на уроці, тому пропоную продовжити знайомство з Фінікією вдома.

V. Повідомлення домашнього завдання

  1. Опрацювати п.15 до ст. 80
  2. Написати лист про власне  враження яке  залишили про себе та свою країну  фінікійці.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Дашко Марина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Yermolenko Marina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Христусь Нина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
3 березня 2018
Переглядів
8109
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку