Фішбоун Авторська розробка

Про матеріал
Авторська розробка фрагментів уроку за технологією критичного мислення "Фішбоун", для 1-2 класів, фрагменти уроків: літературне читання та українська мова.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Авторська розробка

«Фрагменти уроків у 1-2 класах з використанням стратегії «Фішбоун»

 

 

 

 

 

 

 

Якубіна Ольга Ільківна

Вчитель початкових класів

Петропільський ліцей

 

 

 

                                                          

Вступ

 Формування компетентностей  молодших школярів залежать від форм і методів організації навчально-виховного процесу. Пріоритетними в цьому сенсі стають сучасні педагогічні технології, які забезпечують активні форми діяльності учнів, залучають  їх до творчого процесу пізнання, дослідження проблем, формування власної думки та самореалізації.

 Одним з таких технологій  є «Фішбоун».

 Мета цієї технології  - вміння приймати рішення  працювати з інформацією, аналізувати різні аспекти явищ, розвиток мислительних  навичок учнів, необхідних не тільки у навчанні, але й у повсякденному житті.

 Мета роботи:  показати ефективність втілення методу, що сприяє формуванню критичного мислення учнів початкових класів.

Основна частина

Дослівно «Фішбоун» перекладається як «Риб’яча кістка» або «Скелет риби». І дійсно, в основі методики- схематична діаграма у формі риб’ячого скелету. Така нестандартна та водночас проста схема дозволяє провести швидкий та точний аналіз певної проблеми, виявивши її причини та наслідки. А потім потрібно лише зробити правильні висновки.

Використання схеми «Фішбоун» дає можливість:

 розвивати критичне мислення;

 організувати роботу учнів у парах та групах;

 візуалізувати причинно-наслідковий зв’язок;

 розподіляти етапи роботи за рівнем значущості.

    Величезна перевага «Фішбоун» полягає в універсальності: з його допомогою можна вирішити будь-яку проблему, і не лише шкільну! Цей метод дозволяє розкласти ціле на окремі складові та детально їх розглянути.

    Метод «Фішбоун» можна використовувати як окремо для проведення аналізу певної ситуації, так і зробити його стратегією цілого уроку. При цьому найбільшого ефекту можна досягти під час узагальнюючих уроків та систематизації знань, коли тема вже вивчена.

    Схема включає в себе чотири основні блоки, представлені у вигляді голови, кісток та хвоста риби. Кожна з них відповідає за певні нюанси:

 голова – тема, питання або проблема, що підлягає аналізу;

 верхні кістки (або ті, що розміщені з правого боку при вертикальному положенні схеми) – основні поняття теми та причини виникнення проблеми;

 нижні кістки (або ті, що розміщені з лівого боку при вертикальному положенні схеми) – факти, що є підтвердженням певних причин чи понять, вказаних у схемі;

 хвіст – відповідь на поставлене питання, висновки.

     Найважливіші поняття треба розміщувати ближче до голови.

     «Фішбоун» буде доречним як під час індивідуальної, так і групової роботи. В останньому випадку навіть цікавіше, адже учасники групи зможуть обговорити проблемне питання та поглянути на нього з різних точок зору. Як правило, стратегія виконується в декілька етапів:

 Формування групи для аналізу проблемного питання. Оптимальна кількість учнів – 5.

 Кожна група отримує зображення риб’ячого скелету (або малює його самостійно), а потім заповнює основні кістки, вказуючи проблему, причини та факти. Заповнювати схему можна лише після ретельного обговорення всією групою, яке має займати приблизно 10 хвилин.

 Якщо проблем та фактів, які заслуговують на увагу, багато, то до основної схеми можна домалювати відгалуження.

 Коли схема повністю заповнена, настає час детального аналізу причин та наявних фактів.

    Після обговорення в групах, учні презентують результати роботи перед класом, аргументуючи свої висновки та відповідаючи на питання однокласників. Потім прошу учнів подумати про те, що нового вони дізналися, яких висновків дійшли та наскільки успішною була дискусія.

      Літературне читання

C:\Users\Lenovo\Desktop\20200324165304cf158b0114.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Опрацювання уривка із повісті Оксани Радушинської «Щоденник Славка Хоробрика, або Пригоди хлопчика-поліцейського».

 Стратегія  «Фішбоун»

1. Клас об’єднується на групи по 4-5 чоловік.

2. Кожна група отримує графічне зображення риби із надписами:

 на голові (проблема) -  ;

 на верхніх кістках (причини) – Риси характеру;

 на нижніх  кістках (факти) – Вчинки героїв;

 на хвості (висновок)  - Відповідь

3. Кожна група отримує картки із рисами характеру людини: жорстокість, недовіра, мудрість, ввічливість та вдячність, милосердя, дотримання слова. Завдання:

1) розкласти на текст в підручнику карточки, де проявляються відповідні риси характеру;

2) дати відповідь на питання: - Добро робить добра людина, чи зла?

3) вибрати і залишити риси характеру доброї людини;

4) розкласти їх на верхні кістки схеми-риби;

4. Кожна група отримує картки із вчинками героїв повісті Оксани Радушинської «Щоденник Славка Хоробрика, або Пригоди хлопчика-поліцейського».

Завдання:

1) розкласти їх на нижні кістки схеми-риби відповідно до рис характеру.

5. Зробити висновок, записати відповідь. (Діти самостійно роблять висновок: Справжня дружба-нерозлийвода. Добрі справи завжди ціняться).

6. Кожна група презентує результати своєї роботи.

 

Українська мова

 

C:\Users\Lenovo\Desktop\17564003.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я досліджую світ

 

C:\Users\Lenovo\Desktop\IMG-be0cc76dc74ee56ec8cc0f1432903041-V.jpg

 

Стратегія «Фішбоун»  чудово підходить для використання на різних уроках в початкових класах. З її допомогою можна обговорювати будь-які проблемні питання та розвивати критичне мислення. На мою думку, можна зробити заготовки на кожного учня.

 

Список використаних джерел та літератури

Нова українська школа: порадник для вчителя /Під заг.ред. Бібік Н.М.- К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди»,2017.- 206 с.

 

doc
Додано
6 лютого 2023
Переглядів
471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку