Фізичні та хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з основними оксидами, основами, солями.

Про матеріал

Для того щоб зрозуміти, що таке кислоти, яке місце вони посідають серед інших речовин, який взаємозв'язок існує між різними речовинами в природі, необхідно знати не лише їх склад, але й вивчити хімічні властивості. Сьогодні на уроці ми визначимо, які хімічні властивості характерні для кислот. Після вивчення цієї теми ви будете знати:

Перегляд файлу

8 клас  Урок 47-48

Тема. Фізичні та хімічні  властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з основними оксидами, основами, солями.

Мета:  

  • з'ясувати хімічні властивості кислот; з'ясувати значення поняття «індикатор»; пояснити використання індикаторів для визначення кислотного середовища; з'ясувати зміст реакції обміну;
  • розвивати вміння й навички учнів описувати фізичніта хімічні  властивості речовин і порівнювати їх;
  • виховувати інтерес до вивчення хімії на основі хімічного експерименту.

Хід уроку

І-ий міні-модуль Адаптивно-Перетворювальний

І. Організаційний момент.

   Взаємне вітання вчителя й учнів, організація уваги та психологічне налаштування учнів на продуктивну роботу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Нас, кислот, запам'ятай:

 «Н» спочатку, так і знай!

 І як впізнаєш, що це ми,

 Руки й одяг бережи!

Як ви розумієте цей вислів?

   Для того щоб зрозуміти, що таке кислоти, яке місце вони посідають серед інших речовин, який взаємозв'язок існує між різними речовинами в природі, необхідно знати не лише їх склад, але й вивчити хімічні властивості. Сьогодні на уроці ми визначимо, які хімічні властивості характерні для кислот. Після вивчення цієї теми ви будете знати:

 що таке індикатор;

 хімічні властивості кислот;

 які реакції називаються реакціями обміну;

уміти:     складати рівняння реакцій, що підтверджують хімічні властивості кислот;

   Не забувайте, що під час роботи з кислотами слід дотримуватися запобіжних заходів. Якщо крапелька кислоти потрапляє на шкіру, необхідно відразу ж промити шкіру проточною водою, поки не перестане   бути жирним місце потряпляння.

  ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Перевірка д.з (письмово)

Фронтальна бесіда

Які речовини називаються кислотам?

Атом якого елемента входить до складу всіх кислот?Які класифікації кислот ви знаєте? На яких ознаках вони ґрунтуються?

Класифікуйте хлоридну та нітратну кислоти за всіма ознаками.

Яких правил техніки безпеки ми повинні дотримувати під час роботи з кислотами?

Самостійна робота.

1. Серед наведених речовин визнач подібні за складом:

K2O, H2SO4, KOH, ZnSO4, HNO3, P2O5, HCl, Mg(OH)2, H2SO3, Na2CO3, Na2SO4. 

ІІ-ий міні-модуль Адаптивно-Перетворювальний

         ІV. Вивчення нового матеріалу.

Правила техніки безпеки при роботі з кислотами

(На столах учнів у папках - довідниках інструкції з т/б)

 Кислоти - їдкі речовини, тому поводитися з ними слід обережно: оком не змигнеш - з'їдять не лише мертву, але й живу тканину.

 1. Уважно читайте етикетки на склянках.

 2. Речовини для дослідів беріть не більше 1 - 2 мл. (наливайте обов'язково над лотком!).

 3. Не залишайте склянки з кислотами відкритими.

 4. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий.

 5. Якщо випадково кислота потрапила на руки чи на одяг - негайно змийте її великою кількістю води, нейтралізуйте розчином соди і знову змийте водою.

 6. Якщо потрібно розбавити сульфатну кислоту, пам'ятайте правило:

 «Спочатку вода,

 Потім кислота.

 Інакше - трапиться біда!»

 7. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначенні в роботі, та самостійно зливати та змішувати реактиви.

1. Фізичні властивості

2.Поширеність кислот у природі

3.Використання кислот

4. Дія кислот на індикатори  185 )

У природі існують такі речовини, що поводяться, як хамелеони: змінюють своє забарвлення залежно від середовища, в яке вони потрап­ляють. У дивній країні Хімії такі «хамелеони» називаються індикаторами. Є такі індикатори: лакмусовий папірець, метилоранж, фенолфталеїн та універсальний індикатор.

5. Хімічні властивості кислот.

   Взаємодія кислот з оксидами металів (основними та амфотерними):

Al2O3 + H2SO4 =

Na2O + HNO3 =

Взаємодія кислот з основами:

Найбільш характерною хімічною властивістю кислот є їх здатність реагувати з основами (а також амфотерними оксидами) з утворенням солей, наприклад:

H2SO4 + 2NaOH = Na2SO4 + 2H2O (реакція обміну)

2HC1 + ZnO = ZnCl2  + H2O (реакція обміну)

В результаті останньої реакції утворюється цинк хлорид.

 Взаємодія кислот з солями:

Na2S +2HCl = 2NaCl + H2S↑ (реакція обміну)

Na2SiO3 + 2HCl = 2NaCl + H2SiO3↓ (реакція обміну)

2NaCl + H2SO4 = Na2SO4 + 2HCl↑

Реакція обміну – хімічна реакція, у процесі якої дві складні речовини обмінюються своїми складовими частинами з утворенням двох нових речовин.

6. Поняття про витискувальний ряд металів.

У багатьох хімічних реакціях беруть участь прості речовини, зокрема метали. Метали можуть взаємодіяти з усіма класами неорганічних сполук, що вивчаються в школі. Однак різні метали проявляють різну активність в хімічних взаємодіях, і від цього залежить, чи буде реакція перебігати чи ні. Чим більша активність металу, тим енергійніше він реагує з іншими речовинами. За активністю всі метали можна розташувати у ряд, який називається рядом активності металів, або витискувальним рядом металів, або рядом напруг металів, а також електрохімічним рядом напруг металів.

Цей ряд вперше вивчив видатний учений М. М. Бекетов, тому цей ряд ще має назву ряду Бекетова.

Ряд активності металів Бекетова має наступний вигляд (наведено найбільш уживані метали): (форзац 2 )

K> Ca > Na >Mg > Zn > Fe > Ni > Sn > Pb > H2 > Cu > Hg > Ag > Au

У цьому ряді метали стоять за зменшенням їхньої активності. Отже серед наведених металів найбільш активним є калій, а найменш активним — золото. За допомогою цього ряду можна виявити, який метал є активнішим за інший. Також в цьому ряді присутній водень. Звичайно, водень не є металом, але в цьому ряді його активність прийнята за точку відліку (своєрідний нуль).

6. Взаємодія кислот з металами

Розповідь учителя

Перед вами   ряд напруг металів. Ми вже знайомилися зі зміною хімічної активності в цьому ряді, коли вивчали властивості води. Метали, що розташовані в ряді активності до Гідрогену, будуть вступати в реакцію з кислотами. Як же буде проходити ця реакція? Що утвориться в результаті хімічної реакції? Подивіться на рівняння реакції та зробіть прогноз:

Zn + HCl

Mg + H2SО4

реакції проходять за типом реакції заміщен­ня, пояснюю чому й що буде утворюватися в результаті хімічної ре­акції.

     Реакції заміщення — це реакції, в яких атом одного елемента простої речовини витискує атоми іншого елемента зі складної речовини.

При взаємодії нітратної кислоти з металами, незалежно від концентрації кислоти, водень майже не виділяється, а виділяються інші продукти реакції, склад яких ви будете вивчати в наступних класах.

ІІІ-ій міні-модуль Адаптивно-Перетворювальний

V. Узагальнення і систематизація знань.

Бесіда.

1. Які хімічні властивості притаманні кислотам?

2. Які характерні реакції можна спостерігати при взаємодії кислот з солями, основами, основними оксидами?

3. Яку інформацію несе витискувальний ряд металів Бекетова?

4. Як метали «розчиняються» у кислоті? Що при цьому утворюється?

5. Які метали здатні витискувати водень з кислот?

Гра «Хто зайвий?» (один на парту)

У кожному ряді знайдіть зайву кислоту та вкажіть, за яким принципом ви це визначили.  1)              H2S, Н2СО3, Н3РО4, H24, H23.

2) HNО3, НС1, HBr, HI, HF.

3) Н2СО3, H24, HNО3, H23, H2SiО3.

Виконання вправ

  1. Закінчіть рівняння реакцій, які можливі:

Fe + Н3РО4 Са + НС1 →

Cu + HNО3 Hg + H2SО4

  1. Шматочки магнію та цинку помістили у розчин хлоридної кислоти. В якому випадку реакція відбувається інтенсивніше?

2. Гра «Допиши рівняння»:

а) ВаO + HNO3 =  б) Al2O3 + HCl =   в) BaO + H2SO4 =

г) K2O + HCl =     д) ZnO + HNO3 =

VІ. Підведення підсумків уроку.

  • Чи познайомилися ви на уроці з такими поняттями, як «індикатор» та «реакція обміну».
  • Чи знаєте ви тепер, з якими простими й складними речовинами вступають у реакцію кислоти?
  • Які труднощі виникли у вас під час уроку?
  • Бесіда:
  •  Що ми сьогодні вивчили на уроці?
  •  Що нового ви дізналися про кислоти?
  •  Яких правил ТБ слід дотримуватися при роботі з кислотами?
  •  З якими речовинами реагують кислоти?

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф підручника. Творче завдання. Напишіть казки або вірші про властивості кислот.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
7 липня 2018
Переглядів
3859
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку