школа I-III ступеня
с. ЛюбоАни
та явища. реакцй' та явища, що 7x супроводжують
урок xiMii у 7 kJTaci
Вчитель:
Марко Н. Ю.
Тема. та явища peakI-!iT та явища, що Тх супроводжують Мета. Розширити та поглибити знання про та явища, з'ясувати Тх icT0THi сформувати поняття про реакцй, визначити ознаки та умови розвивати увагу, мислення, iHтерес до xiMiT як науки, робити висновки, виховувати прагнення CBiT. уроку I. етан.
II. навчально7
Я гадаю, що BCi ви маете гарний тому що настрою, з яким ви вступаете у день, залежать тому намагайтесь кожного дня знайти його позитивний початок. Цим позитивним початком стане цей урок, на якому ви покажете свот знання i То ж бажаю вам:
Знаходити час для — бо це музика
Знаходити час для — це джерело сили!
Знаходити час для гри — це шлях до
Знаходити час для навчання — це шлях до 3iP0k!
В оточуючому нас CBiTi немае весь час день одна пора року серед сонячного дня хмаринка i йде рясний дощ.
CBiT хтось народжуеться, хтось помирае, щось свою форму,
- Ж називають що в та cBiTi?
- Давайте пригадаемо з курсу «Природознавство», бувають явища?
3BYk0Bi,
Тож ми будемо продовжувати дивною та загадковою краТною будемо дивовижноТ науки.
на ми з вами детально ознайомимося з та xiMiчними явищами.
тему уроку в зошити:
явища. peauiT та явища, що Тх супроводжують. Опрацювавши цю тему ви масте:
розширити та поглибити знання про та явища; з'ясувати Тх icT0THi сформувати поняття про визначити ознаки та умови уроку е О. М. нерозгаданих таемниць у c06i наука i без вас, без вашоТ та eHTY3ia3MY вони не будуть уроку:
Думати-колективно,
Сперечатись доказово -це для BCix обов' язково.
III. Вивчення нового
Тож починаемо нашу роботу. У кожного з вас на знаходиться опорна схема, яку ми будемо заповнювати протягом уроку. Перш за все давайте з'ясуемо, чим собою та явища? Для цього розглянемо приклади.
BciM вам вода - речовина, без якоТ неможливе життя на 1) з водою в протягом року?(вода агрегатний стан)
2) Як саме агрегатний стан води в в пори року?
( Взимку — це твердий HaBecHi — — та ) З) чого залежить агрегатний стан води?
( температури )
4) Як саме впливае температура на 3MiHY агрегатного стану води в ( При температури вода переходить в твердий стан , при температури в при досить — випаровуеться ) Але молекули самоТ речовини, в даному випадку молекули води не ються.
явища ми можемо i зараз.
На холодна зима з морозами. 30BciM недавно вона нагадувала нам ociHb.
Ви за довгими бурульками, звисають з Якщо принести П в kiMHaTY, то на що вона перетвориться? ( на — Чи при цьому речовина? ( Hi )
- Що при цьому ( форма i агрегатний стан речовини )
Так, сама речовина при цьому не вода при цьому перейшла i3 одного агрегатного стану в Тут ми лише 3MiHY форми та агрегатного стану речовини, але склад i при цьому не 3Miнилися, тобто сама речовина при цьому не
Це явище е
Спробуемо дати визначення явищ
- явища — це явища, коли речовина не змшюеться
- явища — це явища час яких форма та агрегатний стан речовини, але речовина не своТх властивостей.
Отже, явища, час яких речовина залишаеться називаються
А до опорноТ схеми що при цьому буде форма Tiла, агрегатний стан, а речовина не приклади явищ, ви в та повсякденному
( Дощ гроза, туман, роса, води, замерзання озер, проходження електричного струму в речовин — все це приклади явищ.
з вами явищ ви бачите зараз на ekpaHi.
Урок буде трохи незвичайний ,тому що на ньому маг — мешканець загадковоТ краТни — який нам покаже чудеса, що там
Але знайомитись з П мешканцями треба обережно, вони pi3Hi за характером.
Тому знати правила етикету при з ними. Правила безпеки при p060Ti з речовинами
1. речовини не можна брати руками .
2. Якщо розчин лугу потратив , його змити великою тальводи i розчином борно? кислоти.
З. В pa3i потрапляння розчину кислоти на змити його великою води i розчином питноТ соди.
Правила безпеки при з мешканцями ми пригадали, то ж зараз ми можемо запросити мага — щоб BiH розгадати таемнезвичайноТ краТни.
, опускаемо
еться — водень.
- Як ви гадаете чи при цьому речовина, й склад , ? - Що на це вказуе ? ( газу , 3MiHa забарвлення ) - Чи утворення нових речовин?
Звичайно BCi ознаки ( газу, 3MiHa забарвлення ) вказують, що речовина i перетворення одних речовин на Taki явища належать до явищ.
Давайте спробуемо дати Тх визначення .
- Явища, час яких речовини перетворюються на називають ними.
- Явища, час яких речовина П склад то називають
- Явища час яких перетворення одних речовин на iH-
називають
Також до опорноТ системи, що час явищ 3Miнюються склад речовини, й i сама речовина .
Часто 3aMicTb « явище » кажуть « ».
Тому у cxeMi цими поняттями можете поставити знак piBHocTi. Адже що з речовиною, явищ описуються . — це умовний запис процесу за допомогою формул та
Про речовини, що вступають у говорить, що вони реагують або собою .
речовини називають реагентами або речовинами.
А час реакцй утворюються HOBi речовини, називають продуктами peak14iT .
будь-ласка поняття до опорноТ системи .
Тому у явищ частинам речовини перетворюються на частинки iH1110T 02!Hief речовини ут»рюеться речовина з властивостями .
Отже ознаки , за якими можна визначити проходження реакцй'.
Для того щоб розглянути ознаки реакцй запросимо на допомогу мага
А ви уважно простежте , чи будуть з речовинами , ми використовуемо для 2
Bi3bMeM0 крейди i додамо ( 1 — 2 мл ) хлоридно? кислоти.
- Чи ( Так , ).
- За якими ознаками ми це ? ( Бурне MIIiHM, ) - Як ви гадаете, що ( Бульбашки газу).
- Газ , який при цьому називаеться вуглекислий i це створюеться утворення вуглекислого газу .
- Чи ви вдома явище ? (При TiCTa , коли соду гасять оцтом )
Так, цю використовують час печива, завдяки вуглекислого газу TiCT0 , стае .
Отже, ознакою проходження реакцй — е газу.
речовину знаком - напрямлена вгору будь — ласка до опорнот схеми цю ознаку реакцй — А ми з вами продовжуемо за незвичайними вника i подивимось, чи будуть ознаки проходження наступноТ реакцй.
З
До розчину аргентум нћрату (Ад NO з) доливаемо по краплинах розчин хлоридно\ кислоти.
- Чи вгдбуваеться ? (так)
- Чому? Що ми (утворилась нерозчинна речовина).
час реакцй• з речовин утворюеться тверда нерозчинна речсвина, або говорять «випадае в осад». - Отже, яка ознака реакцй? (Випадання осаду)
Утворення осаду ви можете вдома, це утворення накипу на cTiHkax
Отже, ознакою дано; реакцй е випадання осаду, осад позначаемо знаком — CTPiлка напрямлена донизу.
3a\MLLIiTb цю ознаку до опорнот схеми.
А ми продовжимо за незвичайними нашого ника. уважно, ще ознаки BiH нам допоможе вивчити.
додаемо крапель фенолфталетну, речозалежно середовища.
-Що вд (Розчин забарвлюеться у малиновий
по краплинах додаемо розчин хлоридноТ кислоти.
-Що (Розчин знебарвився) - Чи (Так) - Чому ви так вважаете?
Отже, ознакою дано; реакцй е 3MiHa кольору.
гмр листя на деревах восени зеленого до жовтого або червонога, А
Залнш;ть, будь ласка, до опорноТ схеми ще одну ознаку peakIliT — 3MiHa забарв.дення.
Також з ознак peakLIiT е поява запаху.
Наприклад, якщо поставити молоко в тепле то через деякий час воно перетвориться на кисле молоко. час скисання молока утвориться молочна кислота. Аро реакцй можна судити за смаку та запаху.
Отже, до опорноТ схеми ще одну ознаку поява запаху.
Bci ви ВЛОМа використовуете адже вогонь не наш ворог, але i друг: допомагае нам приготувати Тжу, Тому час наступноТ реакц;ј• уважно простежте, ознаки П супроводжують.
5
- ян! ж явища при
- lL,o ви i дим)
А яку,ио руку до полум'я, що (Тепло)
ЧА забарвлення (Став чорного кольору) в баните, що дана супроводжуеться i тепла.
- О ,зке, яка ознака реакцй i тепла) x:iIAHi peakIliT, що з теплоти називають
А с\учики — не тому що при необережному з
меже знникнути пожежа.
-Я!УИХ лравил поводження в ми дотримуватися, щоб не виникла пожежа?
Пргде е peauii', що теплоти, а з поглинанням те-
називають Наприклад, фотосинтезу в рослинау }јдбуваеться з поглинанням сонячноТ i належить до
От.же, ща € ознакою теплоти )
Цо с ознакою поглинання теплоти)
ЗапиХть ознаку схеми. ч: ж ocH0BHi ознаки
Гадйлення газу;
У творення осаду;
Змгна запаху;
3MiHa кольору;
Му простежили за Для початку прсхдлжг•ння
сполучали, д ле завжди
Дереыдггуа дуже добре горить, проте сама собою не займаеться. Для того щоб
почалась
(церево треба
Гобто до певноТ температури.
(Ђтже можна сказати, що для того, щоб таг: умови.• до опорно? схеми умови речовин; т!пний контакт ними;
(3MiHa температури)
яви-
. гальнення та знань.
зBuyai юра:ни за допомогою вже трохи вивчили. Але щоб потрапити до L!ieT краТни пройти митний контроль. Для цього розв'язати завдання.
п завдання «Тест-експрес». BapiaHT правильноТ обвес-
ту јту;кечком i швидко дати на запитання тесту
Л вита, час яких 3MiHa речовин, називаються
з. ) ф}зуучними б) в)
2.. Як називаються речовини, що утворюються час речовин час яких речовина не 3MiHk)€ своТ
в)
про явище :
в)
а —
явищ
проявища стало холодати ставок вже не де була цзеркальна площина.
УЦо за диво
чи
( ФЈзичне )
пластинка п
U
iAEJlBopi живе корова ,
Молоко п'емо для здоров'я добуде в xaTi — Ж СИР Й СМеТЖУ МаТИ. за ?
BiH српзичний чи ?
А з, лрослухайте уривок Л . УкраТнки i визначте, яке явище тут
вэ.етьс
, 5де вже зима травицю вкривае , чи можна пташина
У на зиму
До хваги уривок Михайла Лермонтова
лстя в землю полет1ло
• ялиноньки
„г 1 ? У]-м.лися ( )
Нас ил не вавцання мае назву
Рам потг;ено двох : коваля та металурга i поглянути в якгму цку проходить явище, а в якому ?
кордону ми можемо перетнути, тому що розв'язали BiPH0 BCi зав сэ нехай маг запалить вогонь дружби , який ще пог з мешканцями краТни « » i зробить вами та цинц ц-звмчайними мешканцями теплими та дружелюбними.
Ця мае назву « вулкан »
9.
поставлея снемо зробити висновок?
Ми та поглибили знання про њ дм сформулювали поняття про та явища, з'ясували Тх
реакцй, Тх ознаки та умови пе-
сwvo.GBi переконалися, що перед нами дивовижпий й таемниць.
i слова О. М. нашого
урс ку мерозгаданих таемниць у c06i наука i без вас, без вашоТ м iMiTJIWBocTi та eHTY3ia3MY вони не будуть
досить активно працювали, тому отримують Taki Також за гарну працю нашому
Зовс;м недавно на адресу електронноТ пошти нашоТ школи лист для
; г, класу краТни бажають бачити вас у се6г. гос-:-ях 1 можуть HaBiTb скасувати обов'язковоТ при до
Тх з жави, укщо ви будете кожного разу старанно виконувати за в з xiMiT. Отже , увага на екран, прочитаемо домашне завдання, яке вони
Донатне завдання. Вивчити параграф 10.
а; д? ння с 1 про та явища, що вас оточують. -г еп\впрацко!