Проєкт «Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Очищення води на водоочисних станціях і в домашніх умовах»

Про матеріал
Даний проєкт можна використати в 7 класі під час вивчення теми "Вода". Навчальні дисципліни, близькі до теми проекту: природознавство, екологія, хімія, географія, основи здоров’я. Кроки організації проєкту: 1. Організаційний етап. 2. Підготовчий етап. 3. Практичний етап. 4. Презентаційний етап. 5. Підсумковий етап.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Проєкт на тему:

«Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Очищення води на водоочисних станціях і в домашніх умовах»


ЗМІСТ

ВСТУП………………………………………………………………................................3

  1. Організаційний етап…………………………………………………………………...5
  2. Підготовчий етап……………………………………………………………………....8
  3. Практичний етап……………………………………………………………………….8
  4. Презентаційний етап…………………………………………………………………9
  5. Підсумковий етап…………………………………………………………………….9

ВИСНОВКИ……………………………………………………………………………...10

СПИСОК ВИКОРИСТАННИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………………...11

ДОДАТКИ………………………………………………………………………………..12


ВСТУП

Актуальність проєкту. Вода – надзвичайно цінний мінерал. Вона вкриває всю планету і є майже скрізь. Вода бере участь практично у всіх процесах, що забезпечують життєдіяльність організмів на нашій планеті. Без цієї речовини неможливе існування тварин, рослин, мікроорганізмів і, звичайно людини.  У будь-якому організмі вода є середовищем, де відбуваються біохімічні реакції. Без їжі людина може обійтися кілька тижнів, без води – не прожити і 5 діб. Вживаючи навіть краплю води, ти стаєш частиною всієї планети.

Вода має не лише велике біологічне значення, вона використовується, як сировина для промисловості, як джерело енергії. Використання води відбувається в усіх галуззях господарства.

Вода в природі постійно рухається, здійснюючи кругообіг. Його рушійною силою є Сонце, а головним джерелом води – Світовий океан. Чверть усієї сонячної енергії витрачається на випаровування води з поверхні водойм. Здійснюючи безперервний рух, вода впливає на безліч процесів. Саме вона є одним одна з найважливіших чинників, що визначають клімат нашої планети.

Сьогодні постає безліч проблем, пов’язаних з питною водою. Найважливішими з них є проблеми забруднення та очищення води.

Прісної води у світі 3 %, причому переважна більшість – недоступна для використання. Ці запаси виснажуються, прісної води стає все менше і менше. Вода – одне з головних багатств Землі. Важко уявити, що сталося б з нашою планетою, якщо б зникла прісна вода, а така загроза існує. Вода - наше головне багатство, яке треба берегти і розумно використовувати.

Мета:

Освітня: сформувати в учнів систему знань і вмінь у галузі вивчення природного довкілля; розкрити питання чистої води; показати необхідність охорони природних водойм від забруднення; вивчити методи очищення води, як вони впливають на використання цієї важливої речовини в побуті та промисловості й на здоров’я людини.

Розвивальна: продовжити формувати навички самоконтролю та взаємоконтролю; розвивати пізнавальний і інтерес до досліджуваного матеріалу на основі міжпредметних зв’язків,  зв’язку з життям, створюючи ігрові та проблемні ситуації; продовжити формувати вміння узагальнювати, аналізувати, порівнювати, робити висновки.

Виховна: сприяти розвитку екологічного мислення, усвідомленню необхідності охорони й раціонально використання такого безцінного дару – води; здійснювати естетичне виховання.

Завдання роботи:

  1. Провести огляд теоретичних основ хімії води (фізичні та хімічні властивості).
  2. Розглянути галузі застосування води, види її забруднень.
  3. Змоделювати схему очищення води.
  4. Дослідити лабораторні способи одержання питної води.

Навчальні дисципліни, близькі до теми проекту: природознавство, екологія, хімія, географія, основи здоров’я. 

Учасники проектної діяльності: учні 7- го класу.

Тип проекту:

За методом діяльності: навчально-дослідний.

За змістовим аспектом: природничо-науковий.

За видом діяльності: навчальний.

За тривалістю: короткотривалий.

Обладнання: мультимедійний проектор, відео «Зелений пакет», емблеми для команд, зображення смайлів.

Очікуваний результат:

  1. Збільшити кількість учнів, які набудуть навичок пізнавальної і дослідницької діяльності через метод проєктів.
  2. Знайти та запропонувати заходи, які допоможуть зменшити забруднення води, покращити її якість.
  3. Виготовлення буклета до Всесвітнього дня водних ресурсів, розмістити інформацію на шкільному сайті.

Форма презентація: учнівська конференція.

ОПИС ПРОЄКТУ

І. Організаційний етап

  • Добрий день, дорогі діти! Не поспішайте сідати, бо для цього вам потрібно сказати пароль – слово, яка б охарактеризувало ваш настрій».  Учитель бажає учням успіхів і звертається зі словами: «Усміхніться одне одному – і до вас прийде гарний, радісний настрій. А тепер до праці!»

Зрозуміти воду означає зрозуміти

Всесвіт, усі дива природи й саме життя.

Масару Емоту

  • Діти, що мав на увазі японський науковець, коли стверджував: «Зрозуміти воду означає зрозуміти Всесвіт, усі дива природи й саме життя»?

Орієнтовна відповідь. На нашу думку, Масару Емоту мав на увазі те, що вода є основою життя. Без води не може існувати майже нічого на нашій планеті.

  • Якщо скоротити її кількість або змінити хоча б одну з її властивостей,  життя на нашій планеті зникне. І це не перебільшення . Така проста і всім відома, вона, даруючи життя, сама, наче жива, перебуває у постійному русі. І, мабуть, не випадково її називають «вічною і невтомною мандрівницею», «живою водою».

Повідомлення теми, мети та завдань проєкту.

Питання до учнів

  • А ви хотіли б розгадати загадку живої води?
  • Чому її вважають безцінним багатством Землі, яке необхідно берегти і дбайливо охороняти?
  • Які властивості води підтримують життя на планеті?
  • Як бути здоровим і мати добрі стосунки з оточенням?

Вправа «Чи знаєте ви, що…»

Чи знаєте ви, що…

  • Понад 1 млрд людей по всьому світу взагалі не має доступу до безпечної води?
  • За даними ЮНЕСКО, найчистіша вода у Фінляндії?
  • За втрати 12 % води людина не може відновитися без допомоги лікаря? У разі втрати 20 % людина помирає.
  • За останні 100 років населення планети збільшилося у 4 рази, тоді як споживання води зросло у 7 разів. Більш ніж 2 млрд осіб у 40 країнах відчувають нестачу води.
  • Забруднені підземні води очищаються протягом декількох тисячоліть.
  • Кожен мешканець міста щоденно витрачає приблизно 300 л води, з них на миття посуду — 20 %, душ і ванну — 20 %, туалет — 20 %, прання — 15%, втрати води через незакриті крани — 15 %, приготування їжі — 5 %, інші витрати — 5 %.
  • Один кубометр води стає непридатним для пиття, якщо він містить усього   50 г азотних добрив; 0,1 г машинного мастила; 0,000001 г отрутохімікатів.
  • Вода допомагає зменшити ймовірність серцевого нападу? Ті люди, які п’ють близько шести склянок води в день, менше схильні до ризику серцевого нападу, на відміну від тих, хто випиває всього дві склянки.
  • За прогнозами, 2/3 населення Землі страждатимуть від нестачі води вже найближчим часом.

Таким чином, у ХХІ ст. існує загроза виникнення «трагедії ресурсів», зокрема водних ресурсів. «Через 15 років потреба людства в прісній воді перевищить запаси  на 40 %», - йдеться у звіті ООН. Організація закликає переглянути використання природних ресурсів. Головні причині такого прогнозу: зміна розподілу опадів, зменшення підземних запасів води і зростання чисельності населення.

Щороку до водойм України потрапляє 5 млн т солей і значна частина стоків від тваринницьких комплексів. Майже половина мінеральних добрив – отрутохімікатів – змивається з полів у ріки. Рівень очищення води надзвичайно низький. На сьогодні очисні споруди, навіть у разі біохімічного очищення, вилучають лише 10-40 % неорганічних речовин, що містить 40 % Нітрогену, 30 % Фосфору, 20 % Калію, і практично не вилучаються солі важких металічних елементів.

Проблема екологічного стану Дніпра, водні ресурси якого становлять близько 80 % усіх водних ресурсів України й забезпечують водою 32 млн населення та 2/3 господарства України, є надзвичайно гострою. Водосховища Дніпра акумулюють забруднювачі.  

Індивідуальна робота «Закінчіть речення…»

Учитель. Я буду зачитувати частину приказок про воду, а ваше завдання – продовжити речення.

  1. Щоб спрагу вгасити… (треба води попити).
  2. Тиха вода… (береги рве).
  3. Із брудної води… (ще ніхто чистим не вийшов).
  4. Зелена трава… (недалеко вода).
  5. Вода… (камінь їсть).
  6. Обпікся на молоці… (то й на холодну воду дме).
  7. Вода потекла… (весну принесла).
  8. Як води боятися… (то не купатися).
  9. Водою… (не розлити).
  10.  Розлиту воду... (назад не збереш).
  11.  Глянеш у воду… (та на свою вроду).
  12.  Сіль, хліб, вода… (козацька їда).
  13.  Великому кораблеві… - (велику воду).
  14.  То не біда… (що п’ється вода).
  15.  Не спитавши броду… (не лізь у воду).
  16.  Воду товкти… - (вода й буде).
  17.  Зіпсував воду - … (не буде честі твоєму роду).
  18.  Без води - … (каші не звариш).
  19.  Він ні у воді не потоне … (ні у вогні не згорить).
  20.  Краще сухий хліб із водою… (ніж жити чужиною).

Питання для обговорення відеофільму

  1. Скільки води щодня використовує людина? (Близько 80 л).
  2. Скільки людей щодня помирає внаслідок вживання забрудненої питної води? (Близько 25 тисяч, більшість з них діти).
  3. Які проблеми виникають внаслідок забруднення води? (Хвороби).
  4. Звідки надходить питна вода у наше місто? (Джерелом водопостачання служить річка Дніпро вище греблі. Водозабірні і очисні споруди ДВС-1 розташовуються на лівому березі, ДВС-2 - на правому. Забір води здійснюється безпосередньо з водосховища з різних глибин (від 6м до 36м)).
  5. Чи є  у нашому місті система каналізації та водоочисні споруди? (Так, але на даний час, вони працюють на межі своїх можливостей).

Проблемні питання

  1. Які з природних вод мають менше домішок: річкові чи джерельні? Чому?
  2. Назвіть проблеми чистої води. Охорона водойм від забруднення.
  3. Як очищають від домішок питну воду на водоочисних станціях та в домашніх умовах.

Формування груп, висунення гіпотез, вирішення проблем.

Об’єднаємося в 5 груп: хіміки, дослідники, редактори, журналісти, екологи. Завдання для всіх груп – протягом 3 днів відшукати відповідь на поставлені питання на інструктивних картках (додаток А).

ІІ. Підготовчий етап.

  Самостійна робота учнів з обговоренням завдання кожного в групі.

ІІІ. Практичний етап. Самостійна робота груп із виконання завдань. Підготовка учнями звіту про виконану роботу.

 На четвертий день роботи груп відбувається зустріч команд, де кожна команда звітує про результати пошуку та аналізу власної роботи. Обговорюються, які труднощі виникли під час підготовки проекту. Вчитель надає методичну допомогу, для більш широкого пошуку відповіді. Після звіту про виконану роботу учням надається ще 2 дні допрацювати і оформити групові результати.

ІV. Презентаційний етап.

  Презентація результатів проєкту.

Для участі у роботі конференції запрошують усіх учнів класу, які стають її учасниками, від кожної групи виступає експерт – фахівець у своїй області.

Гра «Вірю не вірю»

Кожному учню надаємо 2 види смайликів – один усміхається, а другий сумний. Завдання учнів полягає в тому, що вчитель читає твердження (додаток Б), а діти відповідним смайликом дають відповідь: як що вони вважають, що відповідь правильна, піднімають смайлик, що усміхається, а як що відповідь не правильна, піднімають сумний смайлик.

Після гри, учні підводяться до думки, що воду слід економити та раціонально використовувати. Бережливе ставлення до природи – одне з головних правил поведінки. Ніколи не забувайте, що ви знаходитесь у гостях у свого вірного друга – Природи. Тому не чиніть нічого такого, що є неприйнятним робити в гостях.

Завершується учнівська конференція прийняттям резолюції.

Оцінювання  результатів учнів.

V. Підсумковий етап.


ВИСНОВКИ

  1.     З’ясували, що:
  1.     Вода – основна біологічна рідина й універсальний розчинник.
  2.     Вода – безцінний природний дарунок, необхідний для всього живого на Землі.
  3.     Запаси прісної води на Землі обмежені (приблизно 3% від загальної маси).
  1.     Закріпили знання про фізичні та хімічні властивості води.
  2.     Дослідити лабораторні способи одержання питної води
  3.     Розробили рекомендації щодо очищення питної води в домашніх умовах.

Дякую слухачам нашої конференції за те, що вони були не байдужі до проблем, які ми сьогодні обговорювали. Я сподіваюся, що всі ви будете використовувати набутті знання та навички в побуті для збереження довкілля.

Закінчити наш проект хочеться словами поета:

       Человек, запомни навсегда:

       Символ жизни на Земле – вода!

       Экономь ее и береги!

           Мы ведь на планете не одни!

Е. Евтушенко

Учитель проводить анонімне тестування. У разі згоди з твердженням учні ставлять знак «+» навпроти нього.

Тест

  1.     Мені це знадобиться в житті.
  2.     На уроці було над чим поміркувати.
  3.     На всі запитання, що виникли, я отримав (ла) відповіді.

Домашнє завдання.

Зробити домашній експеримент: Очищення води кип’ятінням і за допомогою побутового фільтру. Потрібно дотримуватись правил безпеки.

«Есе» (творче завдання)

Висловте свої міркування. Цікаво було знати, як прискорити процес видалення накипу та як би не ушкодити металевий посуд?


СПИСОК ВИКОРИСТАННИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Баландина В. Г. Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Очищення води. 7 клас  //  Хімія. «Основа», 2016. – № 17-18. – с. 47 - 54. 
  2. Білявський Г. О. , Бутченко Л. І., Навроцький В. М. Онови екології: теорія тат практикум. – К.: Лібра, 2002. – с. 217.
  3. Галущак Л. Б. Вода – дорожча за золото //  Хімія. «Основа», 2015. – № 6 (18) . – с. 10 - 13. 
  4. Задорожний К. М. Сучасний урок хімії у 8 класі. - Х.: Вид. група «Основа», 2005. -144 с.
  5. Захарова Т. Д. Вода. Склад і властивості поширення у природі. 7 клас //  Хімія. «Основа», 2014. – № 21-22. – с. 52 - 54.
  6.   Івановець Г. М. Розвиток креативних здібностей учнів на уроках хімії. - Х.: Вид. група «Основа», 2012. -144 с.
  7.  Інтегровані проекти. Екологічна безпека та сталий розвиток: навч.-метод. посібник / Укладач З. В. Філончук. Х.: Вид. група «Основа», 2018. -160 с.
  8. Лисенко Н. В. Екологічні проблеми людства //  Хімія. «Основа», 2017. – № 7-8. – с. 12 – 13.
  9. Мацюра О. В., Рильський О. Ф., Арабаджі О.С. Екологія рідного краю: Підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Запоріжжя: Прем’єр, 2006.- 112 с.
  10.  Мілевська С. Я. Активізація пізнавальної діяльності учнів. Х.: Вид. група «Основа», 2014. -127 с.
  11.  Мірошник Т. Л. Вода – основа життя //  Хімія. «Основа», 2013. – № 2. – с. 19 – 20.
  12.  Поручник Л. В. Хімія і екологія. – Х.: Вид. група «Основа», 2012. -118 с.
  13.  Твоє майбутнє – життя за порогами. / Регіональна доповідь про стан навколишнього природного середовища у Запорізькій області у 2016 році – Тернопіль: ТОВ «Терно-граф», 2017. – 297 с.

 

 


Додаток А

Інструктивні картки для груп

Інструктивна картка для групи хіміків

  1. Вивчіть фізичні та хімічні властивості води, використовуючи електроні джерела:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%B4%D0%B0

https://subject.com.ua/chemistry/universal/38.html

  1. Напишіть, що відбувається з водою під дією електричного струму.
  2. Узагальнений матеріал представте у формі презентації.

Інструктивна картка для групи дослідників

Дослід № 1

Обладнання: штатив із пробірками, піпетка.

Реактиви: вода річкова, водопровідна і джерельна, розчин калій перманганату.

Хід роботи

У пробірки налийте по 1 мл води: річкової, водопровідної та джерельної. У кожну пробірку додайте декілька крапель калій перманганату. Збовтайте вміст усіх пробірок. Що спостерігаєте? Визначте пробірку, у якій було найбільше мікроорганізмів. Зробіть висновок.

Інструктивна картка для групи журналістів

  1. Візьміть інтерв’ю у лікаря. Тема інтерв’ю « Користь джерельної води для нашого здоров’я». Для цього складіть 6-8 питань до лікаря.
  2. Оберіть з групи учня, який буде виконувати роль лікаря і відповість на запитання.
  3. Покажіть інтерв’ю у класі присвяченому Всесвітньому дню водних ресурсів.

Інструктивна картка для групи редакторів

  1. Напишіть статтю «Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення» в місцеву газету, де розкажете про цінність води для кожної людини та всього живого на Землі, проблеми охорони місцевих водних ресурсів.
  2. Розмістіть анонс статі на шкільному сайті.

Інструктивна картка для групи екологів

Схема «Очищення води»

  1. Очищення від твердих домішок і нерозчинних речовин: відстоювання і фільтрація.
  2. Очищення від мікроорганізмів: хлорування, озонування, дія ультрафіолетовими променями.
  3. Опрацюйте наукові джерела про очищення води на водоочисних станціях і в домашніх умовах.
  4. Оформіть результати своєї роботи (складіть схему очищення води).


Додаток Б

Гра «Вірю не вірю»

  1. Понад 1 млрд людей не мають доступу до чистої води. (Так)
  2. Ідея проведення всесвітнього дня водних ресурсів уперше прозвучала на конференції ООН з охорони навколишнього середовища і розвитку, яка відбулася в 1992 році в Ріо-де-Женейро. (Так)
  3. Вода становить 70 % маси нашого тіла. (Так)
  4. Приблизно 70 % поверхні Землі вкриті водою, 10 % її запасів придатні для пиття, приготування їжі. (Ні, лише 1 %)
  5. Кожен мешканець міста витрачає приблизно 300 л води на день. Із них для миття посуду – 20 %, туалету – 20 %, прання – 15 %, приготування їжі – 5%, при цьому втрати води через незакриті крани – 15 %. (Так)
  6. Якби кожен міський житель економив лише 1 л води на день, то вдалося б зберегти 3000 т питної води у місті щодня. (Так)
  7. У ВООЗ вважають, що половина всіх лікарняних ліжок у світі зайнята людьми, які хворіють через брудну воду. (Так)
  8. Понад один мільярд людей живуть у незадовільних санітарних умовах, тобто відсутня система каналізації, сучасні очисні споруди для побутових стічних вод. (Ні, в таких умовах проживає понад 2,5 млрд людей.)
  9. За прогнозами 2/3 населення землі страждатимуть від нестачі води вже найближчим часом. (Так)
  10.  При сучасних об’ємах споживання води її запасів вистачить на 200 – 500 років. (Ні, запасів води при таких об’ємах споживання вистачить лише на 25 – 30 років.)
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Соколовская Наталия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
5202
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку