"Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують". (урок)

Про матеріал
Методична розробка уроку дає можливість повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними.
Перегляд файлу

Тема:  Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

 

Мета:   повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні від­мінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальни­ми даними; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; виховувати любов до природи і оточуючого середовища, до літератури.

 

Тип уроку:   комбінований.

 

Обладнання:   розчини хлоридної кислоти, натрій карбонату, натрій гідрокси­ду, купрум(ІІ) сульфату, пробірки, штатив, розчин фенолфталеїну, гліцерину.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організація класу

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

       Діти, я пропоную вам вкотре згадати, що вивчає хімія як наука.(Відповідь учнів). І саме сьогодні ми з вами поговоримо детальніше про перетворення речовин. В нагоді нам стануть знання, набуті вами на уроках природознавства. А щоб вам легше було дізнатися про що саме піде мова, я пропоную вам відгадати цікаві дитячі загадки.

                         Хмарки в небі знову плачуть,

                         Слізки капають: кап-кап...

                         По калюжах радо скачуть

                         Дітлахи: чалап-чалап... (Дощ)

 

                          Коли холодно зимою –

                          Річка замерзає.

                          Її скельце під собою

                         До весни ховає. (Крига)

 

                         Навпіл небо розтинає,

                         У цей час іде гроза.

                         Діток гуркотом лякає,

                         Жалить землю, як оса. ( Блискавка)

 

                         Біла димка все ховає –

                         Зупинився авто рух.

                        Дім, дерева – все зникає,

                        І не видно навіть вух.... (Туман)

 

                         Крапельки водички зранку

                         На травичці, по землі...

                         Грають в барвах на світанку

                         Непосидливі малі. (Роса)

Які події описані авторами цих рядків? (Природні явища)

     Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас що­дня. (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготуван­ня чаю та інші.)

      

Сповіщення теми і мети уроку. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

  Давайте пригадаємо, які ще явища відомі вам з уроків природознавства? Що називають явищами? (Учні пропонують варіанти відповідей, що відображається на слайді презентації.)

  На уроках хімії нас будуть цікавити саме явища фізичні і хімічні, тож ми повинні чітко усвідомити істотні відмінності між ними.

 

III. Вивчення нового матеріалу

   Давайте пригадаємо, які явища належать до фізичних явищ?

(Явища, під час перебігу яких речовина залишається незмінною, називаються фізичними. Під час фізичних явищ може змінюватися форма, об'єм, агрегатний стан речовини.)

  Спробуйте пояснити, чому випаровування і конденсація належать до фізичних явищ; як  довести, що під час утворення і танення льоду  змінюється лише агрегатний стан води; перетворення парафіну є чудовим прикладом підтвердження того, що під час фізичного явища часто змінюється лише форма фізичного тіла, виготовленого з певної речовини, а властивості речовини залишаються незмінними.

  Щоб довести, що хімічні явища істотно відрізняються від фізичних спробуємо застосувати експеримент. Часто хімічні перетворення містять в собі елементи таємничості і чаклунства, тож  уявімо собі, що ми потрапили в лабораторію казкової Баби Яги. Спостерігайте уважно, що відбувається з речовинами. 

 

Демонстрація 1

Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.

• Яке це явище? (Фізичне)

• Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)

Прожарюємо дріт у полум’ї спиртівки, він почорнів.

• Яке це явище? (Хімічне)

• Чому? (Змінилася речовина)

Розповідь учителя

А ще сьогодні ви повинні дізнатися, що зміни, які відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, називають   хімічними реакціями.

 Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речови­нами, або реагентами.

 Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються про­дуктами реакції.

Умовний запис хімічної реакції:

                           

 

Демонстрація 2

Візьмемо шматочок крейди CaCO3 й додамо трохи хлоридної кислоти HCl.

— Що спостерігаємо? (Виділення газу)

Це одна з ознак хімічної реакції. Записуємо рівняння, що описує цю хімічну реакцію:

image61

Газоподібну речовину відзначаємо знаком↑.

В опорній схемі запишіть ознаку хімічної реакції — виділення газу.

 

Демонстрація 3

До розчину натрій сульфату додали кілька крапель барій хлориду. Випадає білий осад.

— Яка ознака хімічної реакції? (Випадання осаду)

Запишемо до опорної схеми.

Умовний запис хімічної реакції:

image62

 

Демонстрація 4

До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну

• Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір) Потім по краплинах додаємо розчин хлоридної кислоти.

• Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився)

• Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення)

Записуємо до опорної схеми.

Записуємо рівняння:

HCl + NaOH  NaCl + H2O

 

Демонстрація 5

До розчину NH40H (амоній гідроксиду) по краплинах додаємо розчин їдкого натру, з’являється запах амоніаку

— Яка ознака реакції? (Поява запаху)

Записуємо до опорної схеми.

 

Демонстрація 6. Тепловий ефект

— Яка ознака реакції? (Виділення попелу)

Записуємо до опорної схеми.

 

Демонстрація 7

До розчину купрум(ІІ) сульфату додаємо кілька гранул цинку.

— Які ознаки хімічної реакції спостерігаємо? (Зміна забарвлення, поява червоного нальоту)

 

Демонстрація 8

До розчину купрум(ІІ) сульфату додаємо по краплинах розчин їдкого натру.

— Які ознаки хімічної реакції спостерігаємо? (Поява осаду)

 

  Отже, давайте обдумаємо і разом сформулюємо, які ознаки зовні свідчать про те, що відбулося саме хімічне перетворення і спробуємо створити опорний конспект.

 

 

 

  • теплота (світло);
  • забарвлення;
  • запах;
  • осад;
  • газ;
  • інші.

 

    Під час хімічних явищ руйнуються молекули одних речовин та утворюються молекули інших речовин.

    Атоми хімічних елементів під час хімічних реакцій не змінюються, а лише перегруповуються.

  

Але щоб відбувалися всі ці перетворення потрібно, щоб створювалися необхідні умови. Які ж, на вашу думку? Давайте спробуємо відтворити це в  схемі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Учні працюють з матеріалом параграфа і пропонують варіанти відповідей, які заносяться до схеми)

 

IV. Закріплення нового матеріалу

  Все наше життя  являє низку різноманітних перетворень і супроводжують нас у цьому житті також різні явища. Давайте спробуємо визначити, які ж з них хімічні, а які фізичні?

  1. Для цього звична рубрика  «Власна думка» у грі «Мікрофон» - учні озвучують свою думку про характер вказаного явища».
  • почорніння срібних виробів на повітрі;
  • кристалізація варення;
  • горіння дров;
  • утворення хмар;
  • скисання фруктового соку;
  • протухання м’яса;
  • плавлення металу;
  • крутіння лопастей вентилятора;
  • витягування алюмінію у дріт;
  • поява гіркоти на вершковому маслі.

 

  1. Щоб ще краще закріпити вивчений матеріал, потренуватися, а може відчути себе в ролі вчителя пропоную вам  « Проблемну ситуацію ».(В учнів на столах картки із завданням, робота виконується в парі, перевіряється попарно і оцінюється попарно.)

 

Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо хімічних явищ! Наприклад:

а) іде тепло від батареї опален­ня;

б) запалилася неонова реклама;

в) горять іменинні свічки на торті;

г) ма­ма «гасить» соду оцтом, готуючи тісто;

д) олійна фарба висихає на повітрі;

є) скисає молоко, не випите кішкою;

ж) після включення комп'ютера змінюється колір екрана;

з) після додавання цукру чай стає солодким;

и) з відкритої пляшки «Фанти» виділяються буль­башки газу;

к) на цвяхах у гаражі з'являється «іржа».

Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні ?

 

  1. Розвяжіть задачу

І варіант: Визначити формулу речовини, до складу якої входить 74,7% хлору. Відносна молекулярна маса речовини 95.

ІІ варіант: Визначити формулу речовини, до складу якої входить алюміній, та 79 % хлору . Відносна молекулярна маса речовини 133,5.


4. Порівняйте дії двох ремісників: коваля та металурга. Коваль бере залізний брусок, нагріває його, б'є по ньому молотом і в результаті отримує виріб, наприклад підкову. Металург бере залізну руду — бурий порошок або камені, які не проводять електричного струму й легко розсипаються внаслідок удару молотком,— й перетворює її на блискучі бруски заліза — метал, який має металічний блиск, добре проводить електричний струм, унаслідок удару не розсипається, а розплющується. У якому випадку проходить фізичне явище, а в якому — хімічне? Поясніть.

 

   V. Підсумок уроку

  • Рефлексія 
  • Мотивоване виставлення оцінок
  • Закінчити речення очікувань:

1. Я знаю, що під час хімічних явищ молекули речовини: ___________________________ .

2. Я знаю, що під час фізичних явищ молекули речовини ___________________ . 

3. Я знаю, хімічні явища описуються ____________________________________ .

4. Я знаю, що хімічну реакцію складають за допомогою __________________, та _________________ .

5. Я знаю, що речовини, які вступають в реакцію називають _________________ .

6. Я знаю, що кінцевими продуктами реакції називають _____________________ .

7. Я знаю, що ознаками хімічної реакції є _________________________________ .

8. Я знаю, що для того, щоб відбулася реакція необхідно: ___________________ .

 

VІ.  Домашнє завдання

Прочитати параграф і відповісти на запитання. 

Творче завдання.  Скласти ребус «явище »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
30 серпня 2019
Переглядів
3660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку