Тема |
Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей. |
Мета й завдання |
Повторити поняття «тіло», «матеріал», «речовина» суміші, їх властивості; cформувати поняття «чисті речовини» та «суміші», їх подібності та відмінності, основні способи розділення сумішей; розвивати вміння розрізняти чисті речовини і суміші, складати план дій розділення сумішей; розкрити практичне значення сумішей та їх розділення виховуючи інтерес до предмету. |
Обладнання й реактиви |
Схеми, картки з завданнями, комп’ютер, презентація в MS Power Point, демонстраційний експеримент, програма «Віртуальна хімічна лабораторія 8-11 класи». |
Базові поняття й терміни |
Речовина, матерія, матеріал, тіло. |
Тип уроку |
комбінований, із застосуванням програмного продукту на електронних носіях. Урок-презентація. |
Форми й методи |
Інтерактивного навчання («Мікрофон», робота в малих групах, самостійна робота з таблицею, зі схемою та за тестами, дидактична гра «Хрестики-нулики»). |
Структура уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда.
З курсу природознавства і фізики пригадаємо:
У ході бесіди встановлюється зв'язок між поняттями «речовина» й «матерія». Учитель нагадує учням, що все те, чим людина оточена, діє на її органи почуттів (прямо чи опосередковано, через прилади), викликаючи відчуття (кольору, розміру, форми, світла, удару електричного струму і т. д.), називається матерією. Речовина — один із видів матерії. З речовин складаються фізичні тіла.
При актуалізації знань стосовно агрегатних станів речовини всі відомості можна узагальнити у вигляді такої схеми:
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Бесіда
Давайте поміркуємо: що таке чистота?
Чиста кімната, Чистий зошит, чиста одежа…
А що таке чиста речовина?
Чим відрізняється чиста речовина від суміші речовин?
Запис в зошит: дата, тема уроку.
Мету уроку формулюємо разом з учнями та як результат сумісних дій демонструємо слайд:
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя.
Відзначивши різноманіття давно відомих і знову одержуваних ре
човин, учитель роз'яснює їхні відмінності за властивостями. Сукупність властивостей відрізняє одну речовину від інших. Деякі властивості можуть бути подібними у різних речовин. Опис властивостей речовин є одним із завдань хімії.
Самостійна робота.
Розподіліть по стовпчиках таблиці назви тіл і речовин: хімічний посуд, стілець, авторучка, цвях, ложка, деревина, залізо, скло, алюміній, пластмаса, зошит, папір, тканина, крейда, мідь, золото, мідний дріт, етиловий спирт, оцтова кислота, книга, пісок.
Перелік речовин поповнюється з допомогою навідних запитань:
Пропонується учням продовжити список відомих їм речовин і тіл.
Тіла і речовини |
|
Тіло |
Речовина |
|
|
2. СУМІШІ ТА ЧИСТІ РЕЧОВИНИ.
Учні називають поряд з речовинами та тілами – суміші - молоко, повітря, граніт, дим, туман, чугун, сплави металів...
Бесіда: Ви назвали повітря
Проблемне питання: Пригадайте з чого складається повітря?
Висновок: Отже, повітря не речовина, а що?
Діти формулюють визначення суміші, як сукупність різних речовин.
Це визначення з’являється на слайді.
Запис в зошит змісту слайда.
Вчитель доповнює, що в природі немає абсолютно чистих речовин й одержати їх украй важко. Тому найчастіше ми маємо справу із сумішами.
Демонструємо слайд «Склад повітря».
3. ОДНОРІДНІ ТА НЕОДНОРІДНІ СУМІШІ.
Розповідь учителя.
Суміші можна поділити на дві групи: однорідні й неоднорідні.
Розглядаємо класифікацію сумішей за допомогою слайда:
Однорідними називаються суміші, в яких навіть за допомогою мікроскопа не можна виявити частинок речовин, що входять до їх складу. Неоднорідними називаються суміші, в яких неозброєним оком або за допомогою мікроскопа можна помітити частинки речовин, що входять до їх складу. Однорідні суміші найчастіше називаються розчинами, а неоднорідні суміші — зависями, суспензіями або емульсіями.
Робота з таблицею. Учні заповнюють таблицю, записуючи до відповідних стовпчиків приклади чистих речовин і сумішей.
Чисті речовини і суміші
Чисті речовини |
Однорідні суміші |
Неоднорідні суміші |
|
|
|
|
|
|
Для наукових дослідів та в промисловості, в основному необхідні чисті речовини. Деякі домішки в них навіть в невеликій кількості здатні сильно впливати на властивості речовин. Наприклад, в напівпровідниковій техниці використовують надчисті речовини, де домішки складають всього 1 атом на мільйон атомів основного елемента (Si, Ge). Збільшення норми веде до різкого погіршення напівпровідникових властивостей цих речовин.
Демонстрація слайда
Пояснює умови експерименту – в 2 колбах нагрівали до кипіння дистильовану та морську воду. Через деякий час виміряли температуру кипіння в цих колбах.
Учні обговорюють результати експерименту.
Проблемне питання: Чому в морській воді температура кипіння не постійна в різні проміжки часу, порівняно з температурою кипіння дистильованої води?
Учні роблять висновок: що домішки в морській воді впливають на температуру кипіння.
Формулюємо визначення: Чистою речовиною є речовина у якої постійні фізичні властивості(температура плавлення і кипіння, густина).
Слайд
Учні записують в зошит висновки.
Учитель доповнює:
- що в чистій речовині хоч і є домішки в незначній мірі, але вони не впливають на фізичні та хімічні властивості. Наприклад – дистильована вода – чиста речовина.
- що чисті речовини проявляють свої індивідуальні властивості в сумішах. (Демонстрація: розділення суміші заліза з сіркою за допомогою магніта)
4. МЕТОДИ РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ
Робота зі схемою
Однорідних → - випарювання
- кристалізація
- дистиляція
- хроматографія
Неоднорідних → - дія магнітом
- відстоювання
- фільтрування
Демонстрація способів розділення: ФІЛЬТРУВАННЯ, ВИПАРЮВАННЯ, ДИСТИЛЯЦІЯ
Демонструємо досліди, використовуючи програму «Віртуальна хімічна лабораторія 8 – 11 клас».
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах (4 групи)
Кожна група отримала картки із завданнями:
Завдання.
Знайдіть виграшні шляхи на поданих таблицях, якщо виграшний шлях складає в 1) і 2) чисту речовину, 3) і 4) — суміш. (Як у грі «Хрестики — нулики», виграшний шлях — це діагоналі, рядок або стовпчик.)
1) |
Сірка |
Цукор |
Кава |
|
2). |
Граніт |
Залізо |
Фосфор |
|
Золото |
Полівітаміни |
Залізо |
|
|
Мідь |
Сіль |
Пісок |
|
Спирт |
Пісок |
Молоко |
|
|
Морська вода |
Сірка |
Пил |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3) |
Сік |
Спирт |
Срібло |
|
4). |
Цемент |
Глюкоза |
Вуглекислий газ |
|
Дистильована вода |
Повітря |
Бензин |
|
|
Мідь |
Алюміній |
Бітум |
|
Золото |
Глина |
Лимонад |
|
|
Фарба |
Сметана |
Кров |
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Творче завдання:
2) Навести свої приклади речовин, тіл, сумішей.
3) Запропонуйте способи розділення суміші, яка складається з солі та крейди.
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Використовуємо технологію колективно-групового навчання «Мікрофон», яка надає можливість кожному щось сказати швидко, по черзі, висловлюючи свою думку чи позицію.
Сьогодні на уроці ми: