Конспект уроку з хімії на тему: "Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей."

Про матеріал
Методична розробка уроку із застосуванням новітніх комп’ютерних технологій .
Перегляд файлу

Тема

Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей.

Мета й завдання

Повторити поняття «тіло», «матеріал», «речовина» суміші, їх властивості;

cформувати поняття «чисті речовини» та «суміші», їх подібності та відмінності, основні способи розділення сумішей;

розвивати вміння розрізняти чисті речовини і суміші, складати план дій розділення сумішей;

розкрити практичне значення сумішей та їх розділення виховуючи інтерес до предмету.

Обладнання й реактиви

Схеми, картки з завданнями, комп’ютер, презентація в MS Power Point, демонстраційний експеримент, програма «Віртуальна хімічна лабораторія 8-11 класи».

Базові  поняття й терміни

Речовина, матерія, матеріал, тіло.

Тип  уроку

комбінований, із застосуванням програмного продукту на електронних носіях.

Урок-презентація.

Форми й методи

Інтерактивного навчання («Мікрофон», робота в малих групах, самостійна робота з таблицею, зі схемою та за тестами, дидактична гра «Хрестики-нулики»).

 

Структура уроку

 

  1.   Організаційний етап.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3.                                                                                                                                                 Повідомлення теми, мети уроку та мотивація навчальної діяльності.
  4.                                                                                                                                                Вивчення нового матеріалу.
  1.  Поняття про речовину, матеріал, тіло.
  2.  Суміші та чисті речовини.
  3.  Однорідні та неоднорідні суміші.
  4. Методи розділення сумішей.
  1. Узагальнення й систематизація знань.
  2.                                                                                                                                                Домашнє завдання.
  3.                                                                                                                                              Підбиття підсумків уроку.
 
ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда.

З курсу природознавства і фізики пригадаємо:

  1. Що називають тілами?
  2. Які властивості мають тіла? (Форму, об'єм, масу.)
  3. Що таке речовина?
  4. Які властивості мають речовини? (Колір, смак, запах, густи­ну, твердість та ін.)
  5. У яких агрегатних станах можуть перебувати речовини? Охарактеризуйте кожен зі станів.

У ході бесіди встановлюється зв'язок між поняттями «речовина» й «матерія». Учитель нагадує учням, що все те, чим людина оточе­на, діє на її органи почуттів (прямо чи опосередковано, через прила­ди), викликаючи відчуття (кольору, розміру, форми, світла, удару електричного струму і т. д.), називається матерією. Речовина — один із видів матерії. З речовин складаються фізичні тіла.

При актуалізації знань стосовно агрегатних станів речовини всі відомості можна узагальнити у вигляді такої схеми:

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ.

 МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Бесіда

Давайте поміркуємо: що таке чистота?

Чиста кімната, Чистий зошит, чиста одежа…

А що таке чиста речовина?

Чим відрізняється чиста речовина від суміші речовин?

 

Запис в зошит: дата, тема уроку.

Мету уроку формулюємо разом з учнями та як результат сумісних дій демонструємо слайд: 

  1. Зрозуміти, які речовини називають чистими?
  2. Що таке суміш? Які бувають суміші?
  3. Якими способами можна розділити суміші?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

  1. ПОНЯТТЯ ПРО РЕЧОВИНУ, МАТЕРІАЛ, ТІЛО. 

Розповідь учителя.

Відзначивши різноманіття давно відомих і знову одержуваних ре­
човин, учитель роз'яснює їхні відмінності за властивостями. Сукупність властивостей відрізняє одну речовину від інших. Деякі властивості можуть бути подібними у різних речовин. Опис властивостей речовин є одним із завдань хімії.             

Самостійна робота. 

Розподіліть по стовпчиках таблиці назви тіл і речовин: хімічний посуд, стілець, авторучка, цвях, ложка, деревина, залізо, скло, алюміній, пластмаса, зошит, папір, тканина, крейда, мідь, золото, мідний дріт, етиловий спирт, оцтова кислота, книга, пісок.

Перелік речовин поповнюється з допомогою навідних запитань:

  • якою речовиною ми заспокоюємо спрагу?
  • Якою підсолоджуємо чай?
  • З яких речовин складаються живі організми?

Пропонується учням продовжити список відомих їм речовин і тіл.

 

Тіла і речовини

Тіло

Речовина

 

 

Слайд4Слайд3 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. СУМІШІ ТА ЧИСТІ РЕЧОВИНИ.

Учні називають поряд з речовинами та тілами – суміші -  молоко, повітря, граніт, дим, туман, чугун, сплави металів...

 

Бесіда: Ви назвали повітря

Слайд5Проблемне питання: Пригадайте з чого складається повітря?

Висновок: Отже, повітря не речовина, а що?

Діти формулюють визначення суміші, як сукупність різних речовин.

Це визначення з’являється на слайді.

 

Запис в зошит змісту слайда.

Вчитель доповнює, що в природі немає абсолютно чистих речовин й одержати їх  украй важко. Тому найчастіше ми маємо справу із сумішами.

Слайд6Демонструємо слайд «Склад повітря».

 

3. ОДНОРІДНІ ТА НЕОДНОРІДНІ СУМІШІ.

Розповідь учителя.

Суміші можна поділити на дві групи: однорідні й неоднорідні.

 

 

Розглядаємо класифікацію сумішей за допомогою слайда:

 

Слайд7Од­норідними називаються суміші, в яких навіть за допомогою мікроско­па не можна виявити частинок речовин, що входять до їх складу. Неоднорідними називаються суміші, в яких неозброєним оком або за допомогою мікроскопа можна помітити частинки речовин, що вхо­дять до їх складу. Однорідні суміші найчастіше називаються розчина­ми, а неоднорідні суміші — зависями, суспензіями або емульсіями.

Робота з таблицею. Учні заповнюють таблицю, записуючи до відповідних стовпчиків приклади чистих речовин і сумішей.

 

Чисті речовини і суміші

Чисті речовини

Однорідні суміші

Неоднорідні суміші

 

 

 

 

 

 

 

Для наукових дослідів та в промисловості, в основному необхідні чисті речовини. Деякі домішки в них навіть в невеликій кількості здатні сильно впливати на властивості речовин. Наприклад, в напівпровідниковій техниці використовують надчисті речовини, де домішки складають всього 1 атом на мільйон атомів основного елемента (Si, Ge). Збільшення норми веде до різкого погіршення напівпровідникових властивостей цих речовин.

 

Демонстрація слайда

 

Пояснює умови експерименту – в 2 колбах нагрівали до кипіння дистильовану та морську воду. Через деякий час виміряли температуру кипіння в цих колбах.

 

Учні обговорюють результати експерименту.

Слайд9Проблемне питання: Чому в морській воді температура кипіння не постійна в різні проміжки часу, порівняно з температурою кипіння дистильованої води?

Учні роблять висновок: що домішки в морській воді впливають на температуру кипіння.

Формулюємо визначення: Чистою речовиною є речовина у якої постійні фізичні властивості(температура плавлення і кипіння, густина).

Слайд

Учні записують в зошит висновки.

Учитель доповнює:

- що в чистій речовині хоч і є домішки в незначній мірі, але вони не впливають на фізичні та хімічні властивості. Наприклад – дистильована вода – чиста речовина.

- що чисті речовини проявляють свої індивідуальні властивості в сумішах. (Демонстрація: розділення суміші заліза з сіркою за допомогою магніта)

Слайд11

4. МЕТОДИ РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ

Робота зі схемою

Однорідних → - випарювання

- кристалізація

- дистиляція

- хроматографія

 

Неоднорідних → - дія магнітом

- відстоювання

- фільтрування

Демонстрація способів розділення: ФІЛЬТРУВАННЯ, ВИПАРЮВАННЯ, ДИСТИЛЯЦІЯ

Слайд12Слайд13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд14Слайд15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд16Слайд17

 

 

 

 

 

 

 

Демонструємо досліди, використовуючи програму «Віртуальна хімічна лабораторія 8 – 11 клас».

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в групах (4 групи)

Кожна група отримала картки із завданнями:

Завдання.

Знайдіть виграшні шляхи на поданих таблицях, якщо виграш­ний шлях складає в 1) і 2) чисту речовину, 3) і 4) — суміш. (Як у грі «Хрестики — нулики», виграшний шлях — це діагоналі, рядок або стовпчик.)

 

1)

Сірка

Цукор

Кава

 

2).

Граніт

Залізо

Фосфор

 

Золото

Полівітаміни

Залізо

 

 

Мідь

Сіль

Пісок

 

Спирт

Пісок

Молоко

 

 

Морська вода

Сірка

Пил

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3)

Сік

Спирт

Срібло

 

4).

Цемент

Глюкоза

Вуглекис­лий газ

 

Дисти­льована вода

Повітря

Бензин

 

 

Мідь

Алюміній

Бітум

 

Золото

Глина

Лимонад

 

 

Фарба

Сметана

Кров

 

  1. Робота з тестом, який з’являється на слайдах.

Слайд19Слайд18  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд21Слайд20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд22

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Вивчити § 7,8 підручника (Попель П.П. Хімія: підручник для 7 кл. загальноосвіт. Навч. Закл. / П.П. Попель, Л.С. Крикля. – К.: ВЦ «Академія»,2015); №42,45

Творче завдання:

2) Навести свої приклади речовин, тіл, сумішей. 

3) Запропонуйте способи розділення суміші, яка складається з солі та крейди. 

 

Слайд23VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 Використовуємо технологію колективно-групового навчання «Мікрофон», яка надає можливість кожному щось сказати швидко, по черзі, висловлюючи свою думку чи позицію.

Сьогодні на уроці ми:

  • дізналися…
  • навчилися…
  • було цікавого.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
31 серпня 2019
Переглядів
7490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку