Тема |
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. |
Мета й завдання |
- повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища, з’ясувати їх суттєві відмінності; - сформувати поняття про хімічні реакції як спосіб вираження хімічного явища; - з’ясувати ознаки хімічної реакції та умови їх виникнення за експериментальними даними; - розвивати пізнавальну активність, вміння описувати і порівнювати властивості речовин, навички роботи з комп’ютером; - виховувати інтерес до предмету, розкривши значення хімічної реакції у житті людини та формувати естетичний смак, спостерігаючи красу явищ природи. |
Обладнання й реактиви |
- до лабораторного досліду №3 (свічка, сірники, фарфорова чашка, предметне скельце, штатив з пробірками, пробіркотримач, пальник, сода, розчин кальцій хлориду, розчин хлоридної кислоти, цукор;
|
Базові поняття й терміни |
Речовина, фізичне та хімічне явища, умови виникнення та протікання реакцій. |
Тип уроку |
Комбінований, з використанням комп’ютерної підтримки. Урок-презентація. |
Форми й методи |
Колективна робота, робота в групах, самостійна робота – хімічний диктант та за тестами, дидактична гра «Хімічне лото», демонстраційний хімічний експеримент, виконання лабораторного досліду, робота з опорною схемою. |
СТРУКТУРА УРОКУ:
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку та мотивація навчальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу
V. Узагальнення та систематизація знань
VІ. Домашнє завдання
VІІ. Підбиття підсумків уроку
ХІД УРОКУ:
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:
ХІМІЧНИЙ ДИКТАНТ:
1. Визначте валентність кожного елемента у сполуках:
1 варіант – BaH2, CF4, SCl4, NO2, N2O5, Cr2O3;
2 варіант – N2O, Li3P, PH3, Fe2O3, NO, CrO3;
2. Визначити молекулярну масу та масову частку всіх елементів у сполуках:
1 варіант – Cr2O3;
2 варіант – CrO3;
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слайд – тема уроку: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
Запис в зошит: дата, тема уроку.
Учитель запалює на столі свічку та повідомляє слова Майкла Фарадея:
«Я, собираюсь изложить вам … ряд сведений по химии, которые можно извлечь из горящей свечи. Я не первый раз провожу беседу на эту тему, и … я бы с удовольствием возвращался к ней ежегодно – до того эта тема интересна, и до того изумительно разнообразны те нити, которыми она связана с различными вопросами естествознания. Явления, наблюдающиеся при горении свечи таковы, что нет ни одного закона природы, который при этом не был бы так или иначе затронут …» Майкл Фарадей, Лондон, 1860 р.
Слайд з портретом М.Фарадея та запаленою свічкою.
Проблемне питання: Як ви розумієте термін «явище»?
(під час бесіди необхідно конкретизувати поняття «явище» як будь-яку зміну, що відбувається в навколишньому середовищі.)
Мету уроку формулюємо разом з учнями та як результат сумісних дій демонструємо слайд:
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ:
В навколишньому світі постійно відбуваються різні явища: політичні, соціальні, геологічні, біологічні, атмосферні, сонячні, фізичні, хімічні…
Слайд: «Багатоманітність явищ».
Хімія – одна з наук, яка допомагає зрозуміти таємницю природи. Але цьому необхідно навчатися. Необхідно вміти спостерігати явища, визначати до якої групи воно відноситься.
Учитель звертає увагу на запалену свічку і задає питання: «Що ви спостерігаєте?»
Учні відповідають: Свічка біла, жовта, плавиться, горить вогонь, полум’я жовте…
Як ви вважаєте, чим відрізняються явища між собою?
А в чому різниця між фізичними та хімічними явищами?
Демонстрація № 8.4. «Приклади хімічних явищ»
Клас поділяється на групи:
1. Експериментатори;
Весь клас виконує досліди зі свічкою. Спостерігають, що відбувається з парафіном,колір полум’я, експериментують з різними частинами полум’я, визначаючи температуру, вносять полум’я в фарфорову чашку, щоб побачити сажу, фіксують зміни запаху…
Запалюємо свічку, уважно спостерігаємо за полум’ям. Вносимо по черзі три сірники в нижню, середню та верхню частини полум’я. Обережно проводимо рукою над полум’ям. Взяти предметне скельце, затиснути в пробіркотримачі та внести в середню частину полум’я. Беремо хімічну склянку та накриваємо запалену свічку.
Відповідаємо на питання:
1. Свічка – це тіло чи речовина?
Слайд з питаннями: Що спостерігаєте?
Що відбувається з речовиною?
Які умови протікання процесів?
2. Висновок: Хімічні явища відбуваються зі зміною в молекулі речовини, а при фізичних явищах зміни в молекулі не відбуваються.
Багато хімічних явищ супроводжуються фізичними.
Як відрізнити фізичне явище від хімічного?
Слайд (запис в зошит схеми)
Явища не супроводжуються утворенням
нових речовин. (плавлення скла) Явища полягають у перетворенні речовин, у результаті яких утворюється одна або декілька нових речовин. (горіння палива, скисання молока, гниття органічних речовин)
ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОГО ДОСЛІДУ №3 «Характерні ознаки хімічних реакцій»
На основі спостережень за запаленою свічкою, демонстрацією та виконаними дослідами, учні роблять висновок про ознаки хімічних реакцій.
Ознаки хімічних реакцій:
1. зміна кольору
2. зміна запаху
3. випадання або розчинення осаду
4. виділення газу
5. виділення або поглинання теплоти або світла.
Після бесіди, висновок про умови перебігу реакцій.
Запис в зошит.
Умови перебігу хімічних реакцій:
1. подрібнення речовин,
2. перемішування,
3. нагрівання до певної температури: для початку реакції або постійно.
V.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ:
1. Гра «Хімічне лото» (Слайд)
Учням роздаються картки для гри.
На картках в таблиці написані різні явища. На слайді – таблиця, в якій явища представлені у вигляді фотографій (річка, над якою куйовдяться хмари; ліс, який горить; скульптура, на якій видно результати окиснення мідного сплаву; обрада з іржею; іній на кущах, загадка – учитель проводить експеримент: в 2 склянки наливаємо воду, вимірюємо температуру. В 1 склянку наливаємо – концентровану сульфатну кислоту, в 2 – розчиняємо кристалічний амоній нітрат та знову вимірюємо температуру. Питання: до яких явищ можна віднести ті, що ви побачили? Чому?). Учні вгадують явище та закреслюють в своїй таблиці, якщо воно є. Хто перший закреслить всі клітинки, той виграв.
2. Тестування (картки з тестами). Учні в зошитах відповідають на тестові завдання. Учитель по бажанню бере декілька зошитів на перевірку, а учні класу перевіряють результати тестування на слайді.
Слайд «Правильні відповіді»
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
VII. Підбиття підсумків уроку
Заключне слово учителя:
« … я могу только выразить вам своё пожелание, чтобы вы могли с честью выдержать сравнение со свечой, т.е. могли бы быть светочем для окружающих, и чтобы во всех ваших действиях вы подражали красоте пламени, честно и произвольно выполняя свой долг перед человечеством». (Майкл Фарадей)
(Слайд «Портрет Майкла Фарадея та запалена свічка»)