Фізичні явища, їх різноманітність. Звукові явища

Про матеріал
Урок в циклі уроків "Явища природи"; прослідковується опис звукових явищ у творчості Т.Г.Шевченка
Перегляд файлу

Тема уроку. Фізичні явища, їх різноманітність. Звукові явища

Мета уроку: ознайомити учнів з фізичними явищами на прикладі звукових; формувати первинні знання про поширення звуку, способи спілкування за допомогою звуків; розвивати уявлення про значення звукових явищ для живих організмів на Землі; виховувати прагнення досліджувати та пояснювати природу

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку:

 

  1. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

  1. Самостійна робота за картками.

Учні отримують картки з переліком джерел світла: сонце, ліхтарик,  комета, свічка, екран телевізора, настільна лампа, північне сяйво, веселка, фари автомобіля, зірка.

Варіант I. З переліку виберіть природні джерела світла. Поясніть свій вибір. Доповніть цей перелік власними прикладами.

Варіант II. З переліку виберіть штучні джерела світла. Поясніть свій вибір. Доповніть цей перелік власними прикладами.

  1. Розгадування кросвордів підготованих учнями
  2. Що об’єднує уривки з віршів Т.Г.Шевченка

Причинна

Защебетав жайворонок,

Угору летючи;

Закувала зозуленька,

На  дубу сидячи;

Защебетав соловейко –

Пішла луна гаєм…

 

 

Причинна

Пішов шелест по діброві;

Шепчуть густі лози.

А дівчина спить під дубом

При битій дорозі

 

Тополя

День і ніч воркує,

Як голубка без голуба,

А ніхто не чує…

Не щебече соловейко

В лузі над водою,

Не співає чорнобрива,

Стоя під вербою…

 

До Основ’яненка

Чайка скиглить літаючи,

Мов за дітьми плаче;

Сонце гріє, вітер віє

На степу козачім.

 

  1. Учням пропонується прослухати аудіозаписи співу птахів, шуму автомобіля, пісні «Червона рута», концерту оркестру, шелесту листя.
  2. Тисячі звуків оточують нас удень і вночі, одні нам подобаються, інші — насторожують. Як і чому виникають звуки? Яку роль вони відіграють у природі та  нашому житті? На ці запитання ми дамо відповідь на сьогоднішньому уроці.

 

III. Засвоєння нових знань

1. Повідомлення теми уроку.

2. Формулювання мети й завдань уроку разом з учнями.

3. Звук – це хвиля, яка розповсюджується від джерела звуку в різних середовищах.  Утворення та поширення звуків

      Звуки

 

 

Високі звуки   Низькі звуки       Ультразвуки

4. Основні властивості звуку:

-   Звук – це хвиля, яка розповсюджується від джерела звуку в різних середовищах

-   Швидкість поширення звуку в повітрі близько 344 м/с, у воді – 1500 м/с, у залізі – 5850 м/с

- Швидкість звуку залежить від середовища поширення: чим більша густина середовища, тим більша швидкість

-   Гучність звуку залежить від висоти хвилі, що утворює джерело звуку

-  Висота звуку залежить від частоти коливань, що утворює джерело звуку: чим частіші коливання – тим вищий звук

-  Людина сприймає звукові хвилі в межах від 16 до 2000 коливань в секунду

-   Звукова хвиля відбивається від тіл з великою густиною

 

    Никто его не видывал,

    Услышать – всякий слыхивал,

    Без тела, а живёт оно,

    Без языка – кричит. (Эхо)

       О.Некрасов

Звідки береться луна?

  1. Джерела звуків – тіла, що створюють коливання

-  у музичних інструментів: гітари, скрипки, балалайки - це….   (струни)

- у людини – це… (голосові зв’язки)

- у слухавці телефону – це… (мембрана)

6. Роль звуків у природі та житті людини. Робота в групах

1. В природі

2. В житті людини

7. Фізкультхвилинка

 

IV. Закріплення нового матеріалу

  1. Проблемні питання
  •  -  Чому ми спочатку бачимо блискавку, а потім чуємо грім?
  • - Уявіть, що ви знаходитеся у лісі з друзями, але в якийсь момент їх загубили. Що ви будете робити? Чому?
  1. Робота в групах. Згадайте якнайбільше віршів, пісень, загадок, прислів’їв, де йдеться про звуки

 

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1. Завдання для всього класу

Опрацювати у підручнику § _______

2. Індивідуальне завдання.

Розробити міні-проект «Опале листя: користь чи шкода?»

 

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна гра «Незакінчене речення»

  • Сьогодні я навчився …
  • На уроці найцікавішим було …
  • У повсякденному житті я зможу використати…

 

docx
Додано
25 грудня 2021
Переглядів
587
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку