Фольклор у характеристиці літературних персонажів

Про матеріал
Для того, щоб художній образ певного прочитаного твору глибоко запав дітям у душу, сприяв наслідувати тільки його позитив, бажано використовувати народну основу для характеристики персонажа. З цією метою підійдуть приказки, прислів'я, влучні вислови, народні порівняння.
Перегляд файлу

Підпалько Валентина Олександрівна, вчитель української та зарубіжної літератури, української мови Дирдинського ЗЗСО І – ІІ ступенів Городищенської міської ради Черкаської області

 

«Фольклор у характеристиці літературних персонажів»

(Дидактичний матеріал для вчителя-філолога)

 

 «Особисто я завдячую літературі найкращими хвилинами свого життя, усіма солодкими хвилюваннями, усіма втіхами, але певен, що не тільки я особисто завдячую їй, а й кожен, хто усвідомлює себе людиною, не може не розуміти, що поза літературою нема ні блага, ні насолоди, ні навіть, самого життя»

М.Є.Салтиков-Щедрін

Художній образ в літературі – це узагальнена картина життя, емоційно втілена за допомогою авторського домислу в конкретну мистецьку форму, це створене уявою митця поетичне відображення подій, явищ, людей, предметів.

Є образи-персонажі ( люди, змальовані в творі), образи-пейзажі ( картини природи ),

образи-речі, образи-тварини.

Щоб створити правдивий художній образ, митець глибоко і всебічно вивчає життя, відбирає найхарактерніше й узагальнює його в конкретній художній формі.

При створенні художнього образу людини розглядаються типові явища життя, які знайшли відображення у конкретному образі, індивідуальні риси, притаманні персонажеві.

Зовнішній образ: портрет – обличчя, міміка, жести, постать, манера поведінки.

Для характеристики літературного героя можна використати такий примірний план:

  1. Хто такий герой, звідки, якого віку?
  2.  Портрет героя.
  3. Вчинки героя, які розкривають його внутрішній світ.
  4. Ставлення до героя інших персонажів.
  5. Риси характеру героя.
  6. Ставлення автора до героя.
  7. Оцінка героя читачем.

Внутрішній образ: передає характер персонажа ( сильний, слабкий, визначений-невизначений, цілісний-суперечливий, вольовий-безвільний, типовий для свого часу і соціального середовища або нетиповий, бо розкривається у вчинках, у ставленні до інших людей, до оточуючого світу.

Психологічна характеристика – відтворення процесів душевного життя людини.

Самохарактеристика персонажа

Відгуки про персонажа оточуючих його осіб.

Пряма авторська характеристика

Світ речей, в якому живе і діє персонаж ( інтер'єр), допомагає краще зрозуміти думки і почуття персонажа.

Світ природи, в якому живе і діє персонаж ( пейзаж)

Соціальне середовище, суспільство, в якому живе і діє персонаж.

Різновиди портретів:

  • Портрет-опис – докладний перелік портретних деталей; може включати психологічні портретні деталі. Може бути коротким або докладним; статичним або динамічним ( посмішка, сміх, жести,міміка, вираз обличчя)
  • Портрет порівняння ( з іншими персонажами, з літературним стереотипом, з предметами чи живими істотами)
  • Портрет-враження

 

Види образів-персонажів:

  • Ліричні – у тому випадку, коли письменник відображає тільки почуття та думки героя, не згадуючи про події його життя, вчинки. Такі образи зустрічаються переважно в поезії.
  • Драматичні – у тому випадку, якщо виникає враження, що герої діють самі, без допомоги автора, тобто автор використовує для характеристики персонажа прийом саморозкриття. Зустрічаються переважно в драматичних творах.
  • Епічні – автор-оповідач послідовно описує героїв, їх вчинки, характери, обстановку, в якій вони живуть, взаємини з оточуючими. Зустрічаються переважно в романах, повістях, розповідях.

 

Характеристики художніх образів головних персонажів

вивчених творів на основі фразеологізмів

Для того, щоб художній образ певного прочитаного твору глибоко запав дітям у душу, сприяв наслідувати тільки його позитив, бажано використовувати народну основу для характеристики персонажа. З цією метою підійдуть приказки, прислів'я, влучні вислови, народні порівняння.

 

Попелюшка:

( казка Шарля Перро

«Попелюшка або Соболевий черевичок»

Портрет

Личко, як з роси і води

Очі, як вишні в росі, світяться, як вогники

Брови тоненькі, як шнурочки

Коси, як шовкова трава

Голосочок, як дзвіночок

Постать

 Іде, ніби пливе

Сама струнка, мов тополя

Вчинки

 Лагідна, мов мати рідна

Говорить, мов шовком гаптує, неначе пташка співає

Майстер на всі руки

Манери поведінки

 Була білою вороною серед   сестер

Наїлася біди, напилася води, завжди мала роботи по шию, що працювала до сьомого поту. Але не спалила кораблі, коли одружилась з принцом

Висновок

Одним словом, Попелюшка така дівчина, мов золото.

Снігова Королева:

( казка Г.К.Андерсена «Снігова Королева»

Портрет

 Гарна, як намальована

Риси характеру

 Душа черства, мов сухар

Сердита, як кропива

Манери поведінки

 Змія підколодна, кривиться, мов середа на п'ятницю

Висновок

 Хороша пава, та погана слава.

Мауглі:

( казка Джозефа Редьярда Кіплінга «Мауглі»)

Вчинки та манери поведінки

 Був голий, як палець та вільний, як вітер

Верткий, як в'юн

Жив, як блудний син

Не мав ні кола, ні двора

Водив Шер-Хана за носа

Вносив і свою лепту у закони джунглів, бо серед джунглів був, як сіль землі

Завжди ліз на рожен і  почував себе як риба у воді

Том Сойєр:

( повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»)

Вчинки та манери поведінки

 Ніколи не танцював під чужу дудку

Виходив сухим із води

Лив крокодилячі сльози

Завжди тяг волинку і умивав руки

Все йому сходило з рук

У річку вскочить і сухим вискочить

Не зауваження і вухом не вів

Висновки

 Пройшов вогонь і воду, і мідні труби

Скрудж

( повість Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»

Портрет

Витріщив очі, як сова

Мав ніс. як у дятла

Задер носа, що і кочергою не дістанеш

Вчинки –  дає і з рук не випускає

Далі свого носа не бачить

Манера поведінки

Збагатів Кіндрат, забув, де його брат

І сам не гам, і другому не дам

Висновки

Де гроші люблять, там совість гублять

Від своєї совісті не втечеш

Робінзон Крузо

( роман Данієля Дефо «Пригоди Робінзона»)

Вчинки та манери поведінки

Один як билина в полі

Не один пуд солі з'їв

Випив чашу до дна

Багато води спливло, доки він став жити на широку ногу

Висновок

На все тями хватило, бо розуму йому не позичати.

Дік Сенд

( роман Жуля Верна «П'ятнадцятирічний капітан»)

Портрет

Не був міцним як мур, кремезним як дуб

Вчинки

Крутився, як білка в колесі.  Мав олімпійський спокій.

Манери поведінки

Ходив як тінь, бо відважного і куля минає

Висновки

Сильна воля гори верне

 

 

 

На мою думку, дані фразеологізми роблять нашу мову красивою, багатою, образною. І літературний образ певного художнього твору постає перед нами зовсім в іншому світлі – глибоко западає в душу, сприяє запам’ятовуванню. Адже за допомогою стійких сполучень слів можна висловити своє ставлення до героя, почуття захоплення його вчинками, дати правильну відповідь на життєво важливі питання, досить влучну і кмітливу.

 

doc
Додано
5 лютого 2022
Переглядів
828
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку