Тема. Фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії»
Мета. Проаналізувати ідейно-художній зміст поезії в контексті біографії, поглибити вміння аналізувати поезію, виразно читати поезію, визначити основні мотиви твору, їхній зв'язок з усною народною творчістю; розвивати уяву, образне мислення, уміння зв’язно висловлювати власні думки; виховувати естетичні смаки, позитивне мислення.
Цілі
Учні знатимуть: зміст поезії, суть порушених проблем у творі.
Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати та коментувати поезію, визначати основну думку; пояснювати символи, визначати фольклорні мотиви.
Ім’я уроку. «Або я знайду свій шлях, або прокладу його сам». Філіп Сідні
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Підручник «Українська література» 8 клас Авраменко О., мультимедійний проектор, портрет Т. Шевченка, Кобзар, роздатковий матеріал.
Методи, прийоми і форми роботи: гронування, асоціювання, «Незакінчене речення», бесіда, робота над змістом, з текстом художнього твору, учнівські повідомлення, робота з таблицею, «Фішбоун».
Епіграф: Юні друзі,
дорожіть Шевченком!
Хочеться вірити,
що на Вашому шляху з
завжди буде
Тарасова пристрасть
Тарасова мужність
Тарасове невмируще слово!
Олесь Гончар
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
- Опишіть свій настрій за допомогою дієслів хвилююся, тривожуся, радію, передчуваю (Відповіді учнів)
Учитель. Я теж трохи хвилююся, адже сьогодні у нас незвичайний урок. Водночас і радію, тому що день прекрасний, урок особливий.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду учнів.
- Які ви знаєте рослини-символи?
- Що вони символізують?
- Укладіть асоціативне гроно до словосполучення «рідний край».
3. Актуалізація опорних знань.
- Що таке каземат? (Окреме внутрішнє приміщення в укріпленій фортеці, захищене від ворожого вогню і служить для розміщення гарнізону, складів. При використанні фортеці як в’язниці камери в ній також називають казематами).
ІІ. Ціле визначення і планування.
Учитель. Подумайте, що ви хочете дізнатися і чого навчитися на сьогоднішньому уроці. Свої цілі узгодьте із запропонованими. Запишіть цілі уроку. (Учні на картках дописують свої цілі і озвучують їх за бажанням, учитель узагальнює).
Ми познайомимося на сьогоднішньому уроці зі ще одною незвичайною поезією Т.Шевченка. У чому її незвичайність, можливо, ви самостійно зробите висновок у кінці уроку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
У 1846 році в Києві було засновано Кирило-Мефодіївське братство. Тарас Григорович зблизився із членами цього політичного товариства. Проте проіснувало воно недовго. Уже в 1847 році товариство було розгромлено, а його членів заарештовано. Шевченка було затримано 5 квітня того ж року на переправі через Дніпро, коли поет повертався з Чернігова до Києва, а згодом до Петербурга. Жандарми дивувалися з гідної і незалежної поведінки Шевченка, який і в похмурому казематі тримався гідно й невимушено, більше того – писав вірші.
Цикл «В казематі», який став перлиною не лише творчості самого поета, це надбання духовної культури народу. Чому? На це питання, мабуть, дамо відповідь через урок..
До циклу входить 13 віршів, з яких чимало присвячено «соузникам- братчикам». Поет співчуває їм, підтримує, передбачає їхні та свої тяжкі випробування й просить про одне:
Свою Україну любіть.
Любіть її… Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
-З’яcуймо, що таке цикл.
Художній (літературний) цикл – це сукупність художніх творів одного жанру, які об’єднуються задумом автора в естетичну цілісність.
Орієнтовні відповіді учнів. Верхні кістки- мотив, нижні – приклад з тексту. Мотив – розлука; приклад з вірша – «На чужину з України брати розійшлися»; розпад роду «покинули стару матір…»; страждання- «плаче стара мати…»
Висновок у хвості. Провідний мотив твору – сумовитий роздум про безталанну долю України.
Учитель.
Спустошливі війни, ворожі набіги, злидні упродовж століть унеможливлювали щасливе родинне життя – запоруку розквіту будь-якої нації. Через те Україна так знесиліла, знекровилася – «бур'яном укрилась, цвіллю зацвіла» . Саме чоловік має бути ініціатором створення родини та її захисником.
Учитель. Перед вами – ескіз вітража, створеного відомими українськими художниками Опанасом Заливахою, Аллою Горською, Людмилою Семикіною, Галиною Зубченко в 1964 році для Київського університету. Вітраж було знищено напередодні презентації за вказівкою київських чиновників. Як ви думаєте, що саме налякало їх у цій геніальній роботі: гнівний Тарас Шевченко й Заплакана Україна-мати на його грудях, слова поета про рабів, розміщені над центральним зображенням, а отже, натяк на безправність українського народу в часи СРСР.
Знайдіть у поезії художні засоби,назвіть їх, впишіть у таблицю.
|
|
|
|
|
|
Послухаймо народну пісню «Ой на горі вогонь горить» (сучасне виконання гурт Мотор’ролла.
Чим саме? (Мотивами , образами., художніми засобами. У поезії і пісні відображено традиційну картину розставання з рідними. Народна пісня зразок фольклору.)
ІУ. Рефлексно-оцінювальний етап.
1. «Мікрофон»
На початку уроку ми ставили цілі і записували їх. Тепер позначте, яких цілей ви досягнули.
То в чому ж незвичайність цієї поезії? (Схожа на фольклорний твір)
Повернімося до імені та епіграфа уроку.
Отже, ми впоралися із поставленим завданням. Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.
Оцініть свою роботу на уроці за такими критеріями (максимально 2 бали):
Я постійно працював на уроці
Я висловлював свої думки
Я виконував
Я допомагав однокласникам
Я узагальнював думки інших та просував роботу вперед
За допомогою смайлика оцініть свій настрій на уроці.
V. Домашнє завдання.
Обов’язкове загальне.
Вивчити одну поезію з циклу «В казематі» напам’ять.
Обов’язкове на вибір
За бажанням.
Переглянути в You Tube третю частину фільму Ю.Макарова «Мій Шевченко»
Додатки
Рідний край
Цілі
Учні знатимуть: зміст поезії, суть порушених проблем у творі.
Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати та коментувати поезію, визначати основну думку; пояснювати символи, визначати фольклорні мотиви.
Прийом “Фішбоун”
Ескіз вітража
Робота з таблицею.
Знайдіть у поезії художні засоби, назвіть їх, упишіть у таблицю.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінювання діяльності на уроці
Я постійно працював на уроці
Я висловлював свої думки
Я виконував усі завдання
Я допомагав однокласникам
Я узагальнював думки інших та просував роботу вперед
Настрій на уроці
Домашнє завдання
Обов’язкове загальне.
Вивчити одну поезію з циклу “В казематі” напам’ять.
Обов’язкове на вибір.
За бажанням.
Переглянути в You Tube третю частину фільму Ю.Макарова «Мій Шевченко»