Фольклорні мотиви поезії "Ой три шляхи широкії"

Про матеріал
Урок української літератури для учнів 8 класу знайомить із твором Тараса Шевченка "Ой три шляхи широкії". Розвиває вміння аналізувати ідейно-художній зміст поезії в контексті біографії, вчить визначати основні мотиви твору, їхній зв'язок з усною народною творчістю; розвиває уяву, образне мислення, уміння зв’язно висловлювати власні думки; виховує естетичні смаки, позитивне мислення.
Перегляд файлу

Тема. Фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії»

 

Мета. Проаналізувати ідейно-художній зміст поезії в контексті біографії, поглибити вміння аналізувати поезію, виразно читати поезію, визначити основні мотиви твору, їхній зв'язок з усною народною творчістю; розвивати уяву, образне мислення, уміння зв’язно висловлювати власні думки; виховувати естетичні смаки, позитивне мислення.

 

Цілі

Учні знатимуть: зміст поезії, суть порушених проблем у творі.

 

Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати та коментувати поезію, визначати основну думку; пояснювати символи, визначати фольклорні мотиви.

 

Ім’я уроку. «Або я знайду свій шлях, або прокладу його сам». Філіп Сідні

 

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання. Підручник «Українська література» 8 клас Авраменко О., мультимедійний проектор, портрет Т. Шевченка, Кобзар, роздатковий матеріал.

 

Методи, прийоми і форми роботи: гронування, асоціювання, «Незакінчене речення», бесіда, робота над змістом, з текстом художнього твору, учнівські повідомлення, робота з таблицею, «Фішбоун».

 

Епіграф:                                                                          Юні друзі,

                                                                 дорожіть Шевченком!

                                                                  Хочеться вірити,

                                                                що на Вашому шляху з

                                                                завжди буде

                                                                Тарасова пристрасть

                                                                Тарасова мужність

                                                               Тарасове невмируще слово!

        Олесь Гончар

 

Хід уроку

 

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

- Опишіть свій настрій за допомогою дієслів хвилююся, тривожуся, радію, передчуваю (Відповіді учнів)

 

Учитель. Я теж трохи хвилююся, адже сьогодні у нас незвичайний урок. Водночас і радію, тому що день прекрасний, урок особливий.

1. Перевірка домашнього завдання.

  1. Коли Шевченка звільнили з кріпацького ярма? ( 22 квітня 1838 року)
  2. Скільки років тривало перше розтавання Шевченка з Україною? (14 років)
  3. Яким твором розпочинається перший “Кобзар”? («Думи мої, думи мої…»)
  4. Скільки творів увійшло до першого “Кобзаря” Шевченка? (8 творів)
  5. У якому творі Шевченка йдеться про петербурзький період життя? (Повість «Художник»)
  6. Із ким Шевченко вирушив у першу поїздку в Україну?( З Євгеном Гребінкою)
  7. Яка причина арешту поета? (Учасник Кирило-Мефодіївського братства)
  8. Куди записував свої вірші, які писав таємно?(До захалявних книжечок)
  9. Скільки поетичних творів містить цикл поезій “У казематі”?(13)
  10.  Яка причина звільнення поета?(Смерть царя Миколи)
  11.  Скільки років перебував поет на засланні?(10 років)
  12.  Композитор, який написав найбільше мелодій до поезій Шевченка?

 

2. Актуалізація суб’єктного досвіду учнів.

- Які ви знаєте рослини-символи?

- Що вони символізують?

- Укладіть асоціативне гроно до словосполучення «рідний край».

 

3. Актуалізація опорних знань.

- Що таке каземат? (Окреме внутрішнє приміщення в укріпленій фортеці, захищене  від ворожого вогню і служить для розміщення гарнізону, складів. При використанні фортеці як в’язниці камери в ній також називають казематами).

 

ІІ. Ціле визначення і планування.

 

  1.               Ознайомлення учнів з темою, іменем та епіграфом уроку.
  2.               Ознайомлення із цілями уроку, визначення особисто важливих, доповнення власними цілями.

 

Учитель. Подумайте, що ви хочете дізнатися і чого навчитися на сьогоднішньому уроці. Свої цілі узгодьте із запропонованими. Запишіть цілі уроку. (Учні на картках дописують свої цілі і озвучують їх за бажанням, учитель узагальнює).

Ми познайомимося на сьогоднішньому уроці зі ще одною незвичайною  поезією Т.Шевченка. У чому її незвичайність, можливо, ви самостійно зробите висновок у кінці уроку.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

 

  1.               Мовчазне читання поезії «Ой три шляхи широкії». Мовчки прочитайте поезію.
  2.               Обмін враженнями про прочитане. Закінчіть речення: «Читаючи поезію я…» (відчув, захоплювався, думав, не розумів, уявляв).
  3.               Історія написання.

У 1846 році в Києві було засновано Кирило-Мефодіївське братство. Тарас Григорович зблизився із членами цього політичного товариства. Проте проіснувало воно недовго. Уже в 1847 році товариство було розгромлено, а його членів заарештовано. Шевченка було затримано 5 квітня того ж року на переправі через Дніпро, коли поет повертався з Чернігова до Києва, а згодом до Петербурга. Жандарми дивувалися з гідної і незалежної поведінки Шевченка, який і в похмурому казематі тримався гідно й невимушено, більше того – писав вірші.

Цикл «В казематі», який став перлиною не лише творчості самого поета, це надбання духовної культури народу. Чому? На це питання, мабуть, дамо відповідь через урок..

 До циклу входить 13 віршів, з яких чимало присвячено «соузникам- братчикам». Поет співчуває їм, підтримує, передбачає їхні та свої тяжкі випробування й просить про одне:

Свою Україну любіть.

Любіть її… Во время люте,

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

-З’яcуймо, що таке цикл.

 

  1.               Теорія літератури.

Художній (літературний) цикл – це сукупність художніх творів одного жанру, які об’єднуються задумом автора в естетичну цілісність.

  1.               Читання твору вголос (1-2 учні)
  2.               Бесіда
  •                   Виберіть рядки, які вам незрозумілі, поставте до них запитання.
  •                   Із чим пов’язано те, що брати вимушені були йти кожний своїм шляхом з України на чужину? (Вимушені були йти в солдати або на війну, яка розпалювалася в інтересах самодержавства).
  •                   Чому шляхи названо широкими?
  •                   Кого залишили брати в рідному краї?
  •                   Які образи-символи згадуються у творі? Прокоментуйте їхнє значення.(число три символізує єдність світів, саме життя; шлях – людську долю; висаджування дерев – це знак надії; живо росле дерево символізує життя; усихання дерева – нещастя, хворобу, смерть; ясен і явір у народній уяві представляли чоловічу стать; тополя й калина – жіночу; шлях, зарослий терном,-символ забуття або неможливості повернутися, подолати долю.)

 

  • Яке значення у творі має магічне число три.(Три – символ світової Єдності, формула творення світу та моделі Всесвіту, що об’єднується та уособлюється в Святій Трійці. Бо тільки три приводить до єдності, до органічно єдиної одиниці: протон, нейтрон й електрон – об’єднуються в атом;

 

  •  минуле, теперішнє і майбутнє виражають єдиний час; верх, середина і низ дають світову вертикаль;

 

  • газ, речовина і тверде тіло виражають стани існування речовини;

 

  • Сказано, Бог «трійцю» любить. А Бог є Істинна Любов…

 

  • З давніх-давен у символіці трійки – сукупність Верхнього, Середнього і Нижнього світів;

 

  • єдність  батька – матері – дитини, дитинства – зрілості – старості. -В цій же символіці – глибоке розуміння розвитку всього живого, в тому числі, роду людського, що висловлене у відомій народній приказці: «Одна дитина – не син, дві  дитини– пів дитини, а три дитини — ото дитина». Це означає: двоє дітей – це лише відтворення батька-матері, і тільки третя дитина дає ріст роду, тобто не лише зберігає родину, а й розширює її.

 

  • Три, окрім всього, число магічне: тричі  кланяються молодята, просячи благословення; на третій день кличе Бог душу небіжчика до себе; три богатирі, тридесяте царство, трикратне хрещення, третя спроба)
  •                   Про що свідчить, що дерева, калина почали всихати?
  •                   Як у родині сприймалося те, що брати не поверталися?
  •                   У чому полягає трагізм цієї поезії? Свою думку доведіть, посилаючись на зміст твору. (Трагедія України в тому, що чоловіки або гинули в боях, або потрапляли в неволю, або мусили кидати рідні землі в пошуках заробітку чи кращої долі)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ПрийомФішбоун

Орієнтовні відповіді учнів. Верхні кістки- мотив, нижні – приклад з тексту. Мотив – розлука; приклад з вірша – «На чужину з України брати розійшлися»; розпад роду «покинули стару матір…»; страждання- «плаче стара мати…»

Висновок у хвості. Провідний мотив твору – сумовитий роздум про безталанну долю України.

Учитель.

Спустошливі війни, ворожі набіги, злидні упродовж століть унеможливлювали щасливе родинне життя – запоруку розквіту будь-якої нації. Через те Україна так знесиліла, знекровилася – «бур'яном укрилась, цвіллю зацвіла» . Саме чоловік має бути ініціатором створення родини та її захисником.

  1. Бесіда.
  • Прочитайте останні рядки вірша.
  • Що мав на увазі Шевченко, зазначаючи: «А три шляхи широкії терном заростають»?
  • Якими були шляхи Тараса Шевченка?
  • Чи можемо ми сказати, що Шевченкові шляхи заросли тернами? (так, його життєвий шлях був тернистими як за життя (кріпацтво, сирітство, заслання) так і після смерті. Але поет гідно долав усі труднощі на шляху. Своїм життям він надихав і надихає не одне покоління.

 

Учитель. Перед вами – ескіз вітража, створеного відомими українськими художниками Опанасом Заливахою, Аллою Горською, Людмилою Семикіною, Галиною Зубченко в 1964 році для Київського університету. Вітраж було знищено напередодні презентації за вказівкою київських чиновників. Як ви думаєте, що саме налякало їх у цій геніальній роботі: гнівний Тарас Шевченко й Заплакана Україна-мати на його грудях, слова поета про рабів, розміщені над центральним зображенням, а отже, натяк на безправність українського народу в часи СРСР.

 

  1. Робота з таблицею.

Знайдіть у поезії художні засоби,назвіть їх, впишіть у таблицю.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Прослуховування пісні.

Послухаймо народну пісню «Ой на горі вогонь горить» (сучасне виконання гурт Моторролла.

  • Чи подібна вона до поезії «Ой три шляхи широкії докупи зійшлися»?

Чим саме? (Мотивами , образами., художніми засобами. У поезії і пісні відображено традиційну картину розставання з рідними. Народна пісня зразок фольклору.)

  1.  Метод ПРЕС.
  • Чи можемо довести, що у творі Шевченка звучать фольклорні мотиви?

 

  1.  Випереджувальне завдання.
  • Ви отримали завдання написати лист від імені Тараса Шевченка і за допомогою програми, яку розробили  на замовлення компанії «Київстар» видрукувати почерком поета. Зачитайте листи.
  • Чий лист сподобався найбільше?

ІУ. Рефлексно-оцінювальний етап.

 

1. «Мікрофон»

 На початку уроку ми ставили цілі і записували їх. Тепер позначте, яких цілей ви досягнули.

То в чому ж незвичайність цієї поезії? (Схожа на фольклорний твір)

Повернімося до імені та епіграфа уроку.

 Отже, ми впоралися із поставленим завданням. Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.

  • Сьогодні на уроці я запам’ятав…
  • Сьогодні на уроці я навчився… порівняв і зробив висновок
  • Сьогодні на уроці я зрозумів…
  • Цікавим для мене було …

 

  1. Оцінювання діяльності учнів.

Оцініть свою роботу на уроці за такими критеріями (максимально 2 бали):

Я постійно працював на уроці

Я висловлював свої думки

Я виконував

Я допомагав однокласникам

Я узагальнював думки інших та просував роботу вперед

  1. Настрій на уроці

За допомогою смайлика оцініть свій настрій на уроці.

 

 

V. Домашнє завдання.

Обов’язкове загальне.

Вивчити одну поезію з циклу «В казематі» напам’ять.

Обов’язкове на вибір

  1. Підготувати повідомлення «Мотиви невольницької лірики Т.Г.Шевченка».
  2. Записати кілька народних прислів’їв про творчість Т.Шевченка.

 

За бажанням.

Переглянути в You Tube третю частину фільму Ю.Макарова «Мій Шевченко»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Рідний край

 

 

 

Цілі

Учні знатимуть: зміст поезії, суть порушених проблем у творі.

Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати та коментувати поезію, визначати основну думку; пояснювати символи, визначати фольклорні мотиви.

 

 

 

 

 

 

 

Прийом Фішбоун

 

Vykorystannya-interaktyvnyh-pryjomiv-fishboun-ta-kubyk-Bluma-na-urokah-v-pochatkovij-shkoli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ескіз вітража

 

Результат пошуку зображень за запитом "ескіз вітража для київського університету алла горська"

Робота з таблицею.

Знайдіть у поезії художні засоби, назвіть їх, упишіть у таблицю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінювання діяльності на уроці

Я постійно працював на уроці

Я висловлював свої думки

Я виконував усі завдання

Я допомагав однокласникам

Я узагальнював думки інших та просував роботу вперед

Настрій на уроці

Без имени-2.jpg

Домашнє завдання

Обов’язкове загальне.

Вивчити одну поезію з циклу “В казематі” напам’ять.

Обов’язкове на вибір.

  1. Підготувати повідомлення «Мотиви невольницької лірики Т.Г.Шевченка».
  2. Записати кілька народних прислів’їв про творчість Т.Шевченка.

 

За бажанням.

Переглянути в You Tube третю частину фільму Ю.Макарова «Мій Шевченко»

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Zapisotska Natalia
Додано
6 листопада 2019
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку