План
уроку виразного читання №1
з української літератури
на тему « Шевченкова спадщина
( роки заслання, події, люди,поезія ) »
у 8 класі
учитель Ковальковська Ірина Іванівна
Тема. Урок виразного читання « Шевченкова спадщина ( роки заслання, події, люди, поезія) »
Мета: за допомогою художнього слова виховувати любов до поезії, почуття єдності з землею, на якій народився і живеш.
Оформлення класної кімнати.
Портрет Шевченка у рушнику, плакат з текстом « Заповіту», запис пісні на слова Шевченка « Реве та стогне Дніпр широкий», дитячі поезії, фотомонтаж копій портретів кисті Т.Г.Шевченка, виставка літератури про поета, у кожного учня « Кобзар».
Оформлення дошки.
Ліва дошка.
Немає в світі України,
Немає другого Дніпра.
Середня дошка.
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!.. Знать, од Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди.
Т.Шевченко. « Ну що б, здавалося, слова»
Права дошка
Я так її, я так люблю
Мою Україну убогу,
Що проклену святого Бога,
За неї душу погублю!
Т.Шевченко, « Сон» ( «Гори мої високії»)
План уроку.
Ознайомлення з темою уроку. Пояснюємо, чому на цей період поетового життя впав вибір? Пропонуємо учням у зошитах робити відповідні записи по ходу уроку.
Роки: Події: Люди: Поезія:
Сьогодні на уроці звучатиме Тарасове слово і слово про нього, над нами витає дух великого Кобзаря, знаючи вашу зацікавленість його поезією, запрошую до розмови.
Ми беремо в руки книгу «Доля», по ній ми працювали на попередніх уроках. Про що тут? Тут оповіджено про його високе життя, про людей, з якими він приятелював та зустрічався, про світ, який його оточував, про твори, які він писав, видавав, про документи, пов’язані з його іменем, про картини та портрети – його руку. Ми будемо до неї звертатись. У вас – « Кобзарі», ви пророчитали рекомендовані твори.
Доля… Воля… Одним звуком різняться ці слова, а який різний зміст. Скільки ж років волі йому подарувала доля? ( Згадуємо, вираховуємо).
1847 рік. У процесі бесіди встановлюємо, за що був арештований поет. Робимо відповідний запис у зошит.
1847 – арешт… « У казематі»…
Вирок. Яким ви його вважаєте? Яка приписка царя?
- Скільки тарасові років? То скільки років волі йому подарувала доля?
Запис у зошити.
Червень Оренбург Лазаревські ?
1847 заслання ( брати) ?
Один із учнів зачитує спогади М.Лазаревського.
Запис.
Орська. Ісаєв.
1847 кріпость В.Репніна.
майор Мешков
Учні зачитують спогади Ф. Лазаревського, спогади Шевченка про ці дні життя, витяги з його листів до В. Репніної від 24.10.1847 р.
Учні зачитують поезії з « захалявної книжечки»:
- « Неначе злодій, поза валами»
- « Анумо знову віршувати »
-« Ой гляну я, подивлюся »
Учні виділяють думки про рідну землю, про рідну Україну, самотність, відірваність від життя, думи, що друзі забудуть.
Читання поезій.
« Зоре моя вечірняя», « Сонце заходить, гори чорніють».
Своє прочитання кожним учнем, захист вибору логічних наголосів, інтонування. Художні засоби, картини природи, пестливі слова.
Запис у зошити.
1847 рік – 17 поезій за 5 місяців.
Бесіда про пісенну творчість ( читання)
Виконання пісень на ці слова Т.Шевченка.
Бесіда про події, які відбулися протягом 1848 року.
Запис у зошити.
1848-1849 рр. – Кос-Арал – понад 70 поезій.
Читання віршів:
« Готово! Парус розпустили,» « Прощай, убогий Кос-Арале,» « Ми довго в морі пропадали», « « І знов мені не привезла», « Немає гірше, як в неволі», « І небо невмите…»
Визначення мотивів, які звучать у них, художніх засобів. Бесіда про історію написання « Заповіту». Читання « Заповіту класом напам’ять. Читання учнем вірша В.Сосюри « На могилі Шевченка».
Підсумок уроку.