Фонетика й графіка. Орфоепія й орфографія.

Про матеріал
Фонетика й графіка. Орфоепія й орфографія. Мета: □ навчальна: повторити, поглибити засвоєні в 5 класі знання учнів із роз¬ділу «Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія», удосконалювати орфоепічні та орфографічні уміння й навички п'ятикласників, уміння розрізняти звуки, передавати слова звукописом; використовуючи здо¬буті знання на практиці; □ розвивальна: розвивати усне і писемне мовлення, фонематичний слух, увагу, слухову та зорову пам'ять, логічне мислення, творчі здібності; збагачувати словниковий запас; □ виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, позитивних рис характеру.
Перегляд файлу

Урок №119

Тема.               Фонетика й графіка. Орфоепія й орфографія.

Мета:

 навчальна: повторити, поглибити засвоєні в 5 класі знання учнів із роз­ділу «Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія», удосконалювати орфоепічні та орфографічні уміння й навички п'ятикласників, уміння розрізняти звуки, передавати слова звукописом; використовуючи здо­буті знання на практиці;

 розвивальна: розвивати усне і писемне мовлення, фонематичний слух, увагу, слухову та зорову пам'ять, логічне мислення, творчі здібності; збагачувати словниковий запас;

 виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, позитивних рис характеру.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія і фразеологія, текст.

Міжпредметні зв'язки: художня література.

Обладнання: опорні схеми, словники.

Тип уроку: урок повторення.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Люблю я свій розум,

Увагу та пам’ять.

Працює мій мозок.

І вчусь я старанно.

Сприймаю все нове

І мислю логічно.

Учителя слово

Здійсню практично.

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Розшифруйте запис і прочитайте тему уроку: еф окати, фіграка, піеяфоор, фоорфіграя.

 Пригадайте, що вам відомо про це. Сформулюйте завдання уроку: «Сьогодні на уроці ми...»

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Бесіда

∎ Що таке алфавіт?

∎ Скільки літер в алфавіті?

∎ За допомогою чого утворюються звуки?

∎ Які є звуки?

∎ Скільки всього голосних звуків? Назвіть їх.

∎ Скільки приголосних? Назвіть їх.

∎ Якими можуть бути приголосні звуки?

∎ Назвіть дзвінкі, глухі звуки,

∎ Які є склади?

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Дослідження-зіставлення

 У якому рядку міститься однакова кількість букв і звуків? До­ведіть.

Юність, щедрість, екзамен, тінь.

П’ять, запорізький, обличчя, просьба.

Заєць, джміль, вокзал, дев’ять.

Орфографічний практикум

 Виправте орфографічні помилки в указаних словах.

Памятка, медвяний, вїзд, мишяк.

Духмяний, мільйон, рядно, пестливий.

Рясний, моряк, проїздний, цвях.

Священик, дитясла, обласний, підйом.

Дослідження-переклад

Перекладіть українською мовою. З двома словами (на вибір) складіть речення.

     Платье, третье, досьє, чутье, поверье, соленье.

Дослідження-аналіз

Зробіть фонетичний розбір запропонованих слів. Чим цікаві такі слова?

     Землею, сміється.

Мовні жарти

Дайте відповіді на мовні жартівливі питання,

∎ Що стоїть посеред школи?

∎ Чого нема в дельфіна, але є в кита, акули, краба?

∎ Чого нема в яблуні, але є у вишні, черешні, груші?

∎ Чим закінчується літо і починається осінь?

∎ Що стоїть посеред городу? А посеред лісу?

∎ Чого немає в дині, але є в кавуні, гарбузі?

∎ Чим відрізняється шиття від життя? А лиман від лимона?

Робота в парах

Назви міст запишіть в алфавітному порядку. Чи доводилося вам відвідувати ці міста? Що вам відомо про міста України? Побу­дуйте діалог про це.

Одеса, Черкаси, Харків, Запоріжжя, Вінниця, Донецьк, Полтава, Житомир, Львів, Суми, Івано-Франківськ, Тернопіль, Рівне, Київ.

Дослідження-аналіз

Запишіть слова фонетичною транскрипцією. Поясніть їхню ви­мову і написання. У кожному рядку знайдіть найдовше і найкоротше слово. З’ясуйте лексичне значення підкреслених слів, складіть із ними речення. Зі словами першого рядка побудуйте зв’язне висловлювання.

Весна, веселий, левада, лиман, вуличка; голуб, зозуля, собі, тобі, кожух, подушка; сказати, спекти, сховати, з хати, з середини, зшити; легкий, вогкий, збагнути, дьогтю, кігті; призьба, вокзал, просьба, молотьба, отже.

Дослідження-зіставлення

Прочитайте речення. Що їх об’єднує? Знайдіть у кожному слова, у яких кількість букв і звуків неоднакова. Свою відповідь об­ґрунтуйте.

1. Наша особистість — це сад, а наша воля — його садівник (В. Шекспір). 2. У кожної людини три характери: той, який йому приписують; той, який він сам собі приписує; і, нарешті, той, який є насправді (В. Гюго).

3. Краса людини — в красі характеру. 4. Весна гарна квітами, людина характером. 5. Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю. 6. Мужність — не в силі руки і не в мистецтві воло­діння мечем, мужність — у тому, щоб володіти собою й бути спра­ведливим (Сааді). 7. Кожен — коваль своєї долі (Аппій).

Творче конструювання

Відгадайте загадки за звуками, складіть і запишіть вислів Ф. Достоєвського з трьох слів, поясніть, як ви його розумієте.

     1. Приголосний, глухий. Моя пара [х]. 2. Приголосний, твердий, дзвінкий. Не маю пари. Знайдіть мене в слові рак. 3. Голосний, ненаголошений. В алфавіті позначають першою літерою. 4. Приголосний, глухий. Моя пара [з].

5. Голосний, наголошений. В алфавіті познача­ють першою літерою. 6. Приголосний, твердий, дзвінкий. Моя пара [ф]. 7. Приголосний, м’який, дзвінкий. Не маю пари. Знайдіть мене в слові рясно. 8. Голосний, ненаголошений, зараз позначаю один звук. В алфавіті позначають останньою літерою. 9. Приголосний, твердий, глухий. Моя пара [д]. 10. Голосний, наголошений. Але навіть у ненаголошених складах вимовляюсь чітко. В алфавіті мене поставили після літери т. 11. Голосний, ненаголошений, позначаю два звуки. В алфавіті є восьмою літерою. 12. Приголосний, глухий. Моя пара [з]. 13. Приголосний, пом’якшений, дзвінкий. Моя пара [ф]. 14. Голос­ний, наголошений. Завжди позначаю один звук і пом’якшую приголосний.

15. Приголосний, твердий, глухий. Моя пара [д].    

      (Відповідь: «Краса врятує світ»)

Робота над зв'язним висловлюванням

Побудуйте висловлювання «Які риси характеру я хочу в собі ви­ховати?», використовуючи матеріал попередніх двох завдань.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

∎ Що ми повторили на уроці?

∎ Що нового ви дізнались?

∎ Поставте по одному доречному питанню на цю тему.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконайте вправу за підручником.

Зробіть фонетичний розбір слів мудрість, натхнення, щирість.

Знайдіть і випишіть 5-6 прислів’їв про мудрість. Дайте тлума­чення цього слова.

docx
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
1230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку