Форми та педагогічні прийоми роботи в НУШ для здійснення компетентного підходу до інтегрованого навчання
Сучасні реалії навчання потребують від освітнього процесу використання таких методів та способів, котрі змогли би сформувати в дитини навичку самостійно здобувати знання, збирати інформацію, робити висновки та висувати гіпотези щодо явищ, котрі вивчаються. НУШ наголошує на необхідності формування в учнів базових компетентностей на рівні з предметними. Завдяки такому підходу формується здатність дитини в різних ситуаціях досягати успіху. Однією з технологій навчання, яка допомагає дітям краще розкритися, і є інтегроване навчання.
Інтегроване навчання — це особлива форма навчання, котра ґрунтується на комплексному підході до вивчення нового матеріалу. Воно не поділяється на окремі дисципліни, усе є взаємопов’язаним. А вчитель — помічник, який скеровує самостійну пізнавальну активність дітей.
У процесі інтеграції вчитель має можливість використовувати різні типи уроків: комбіновані, уроки вивчення нового матеріалу, закріплення знань, систематизації та узагальнення, уроки практичного застосування знань і умінь, уроки контролю знань, нетрадиційні уроки:
• урок — казка (сюжетний урок);
• урок — подорож казкою (допоможи головному герою);
• урок — подорож (станціями, або всім класом, або командні змагання);
• урок узагальнення знань, або урок вивчення нового матеріалу тощо. Інтегроване навчання стирає чіткі межі між предметами. Часом успішне вивчення школярами одного предмета залежить від наявності в них певних знань і умінь з іншого предмета. Наприклад, вміння правильно і швидко списувати текст здебільшого залежить від уміння швидко і правильно читати.
Інтеграція навчального матеріалу сприяє розвитку творчого, логічного і варіативного мислення учнів, є одним з істотних факторів виховання внутрішньої культури та особистісних якостей, спрямованих на добре ставлення до природи, людей, життя.
В інтегрованому підході до навчання привабливо те, що не потрібно спеціально готувати дітей дивитися на світ очима художників, письменників, музикантів, математиків, фізиків і так далі. Інтегровані уроки знімають стомлюваність і перенапруження учнів унаслідок перемикання з одного типу діяльності на інший, з утримання одного вузького предмета на інший
Особливе місце інтегроване навчання має у початковій школі, оскільки світосприйняття молодших учнів має ще нерозчленований характер. Інтегровані заняття дають змогу:
• об’єднати досліджувані в початковій школі дисципліни за допомогою використання взаємозв’язків між навчальними предметами, які дають можливість побудувати цілісне уявлення про явища та процеси, котрі досліджуються.
• підвищити ефективність досягнення освітніх цілей і завдань, які стоять перед кожним навчальним предметом, залученим в інтеграції;
• створити умови для збереження психічного здоров’я школярів через регулярну раціональну зміну видів навчальної діяльності;
• розвинути навички продуктивного спілкування й різноманітності навчального матеріалу, придбання життєво необхідного досвіду, розширити соціальний простір особистості;
• сприяти вищому рівню засвоєння матеріалу, його повторення, підвищувати мотивацію навчання, формувати обставини творчого співробітництва, активізувати пізнавальну й пошукову діяльність, сприяти сприйняттю цілісної картини світу.
Характер інтеграція в початковій школі – «Трохи про все». Діти постійно набувають нових і нових знань, які розширюють їх світогляд. Інтегровані уроки дають змогу розвинути інтелектуальні здібності дитини з нової, незвичної сторони.
Інтегрований урок має будуватись у межах одного навчального предмета — внутрішньопредметна інтеграція, або з інтегрованого змісту кількох навчальних дисциплін — міждисциплінарна інтеграція.
Наприклад, курсу «Я досліджую світ», охоплює різні дисципліни – біологію, географію, математику, читання, ботаніку тощо.
Підбиваючи підсумки, можна сказати, що інтегрований тип навчання є дуже цікавим як для педагога, так і для самих учнів. Розробка і проведення інтегрованих уроків - це постійне підвищення своєї професійної майстерності, розширення методичних знань, які допомагають формувати пізнавальний інтерес до предметів, що вивчаються, які часто пов'язані з серйозними труднощами.