Важливість критичного мислення для учня Ознаки людини, яка мислить критично: Компетентність Інтелектуальна активність Допитливість Незалежність мислення Вміння дискутувати Проникливість Самокритичніст Джон Чаффа. Людина, яка мислить критично, вмітиме:визначати проблеми; аналізувати твердження;використовувати дослідницькі методи;враховувати альтернативні точки зору;формулювати власну точку зору і відстоювати її логічними доказами; синтезувати здобуті знання; робити висновки;прогнозувати наслідки своїх вчинків;прийняти оптимальне рішення.
Ситуації успіху. Високе оцінювання деталі“ Найбільш мені сподобалось у твоїй роботі…”Позбавлення страху“ Люди вчаться на своїхпомилках…”“ У тебе обов'язково все вийде”“ Можливо краще почати з …”Прихований інструктаж. Авансування. Мотиваціяактивності“ Так хочеться швидше побачити…”“ Тільки тобі я можу доручити…”Персональна винятковість“ Без твоєї допомоги твоїм друзям не впоратись…”Мотивація. Я сьогодні кращий, ніж учора!
Основні методи і прийоми теорії розвитку критичного мислення. Навички ведення дискусіїРольова гра,перехресна дискусія, суперечка – діалог, метод кутів, 6 капелюхів Прийоми по розвитку навичок і розв’язання проблем. Мозковий штурм, карусель, групова робота, акваріум та інші Представле-ння своєї точки зору. Створення ланцюжків, вільне письмо, есе, сенкан Складання запитань і відповідей. Товсті і тонкі питання, ромашка Блума, дерево передбачень, фішбоун, оцінне вікно та інші
Етапи критичного мислення. Учень приймає рішення на основі доказів та власних переконань. Учень відстоює свою думку, приводить приклади, аргументи. Учень зіставляє власну думку з іншими точками зору. Учень аналізує різні точки зору і вибирає власну . Учень сприймає інформацію з різних джерел.
Використання вчителем стратегій критичного мислення забезпечує позитивні зміни в учнів * підвищується інтерес до навчання;*зникає боязнь зробити помилку;*беруть відповідальність за своє навчання на себе;*вміють працювати в парі та в групі*розвивається пошукова спрямованість мислення;*виникає прагнення краще зрозуміти інформацію.
Учням задаються питання для самостійного осмислення за обраною темою. Наприклад, при вивченні письменника: Що ви знаєте про цього письменника? Які твори він написав? Які особливості його творів? Що ви взнали нового з його творів/з його біографії? Що вам би хотілося ще взнати з цієї теми?Відповіді записуються кожним учнем в колонки «Знаю» і «Хочу знати» у таблицю: «Знаю-хочу знати-дізнався»Дізнався