В матеріалі описана система виховної роботи у ДНЗ "Чортківське ВПУ" – це взаємопов'язана сукупність навчальних занять і позаурочних заходів, спрямованих на формування свідомого громадянина і патріота України, фахівця своєї справи, на духовний розвиток і саморозвиток особистості учня, організацію вільного часу.
ФОРМУЄМО ПРАВОВУ КУЛЬТУРУ ОСОБИСТОСТІ
(досвід роботи викладача Шамрила Ю.І. з організації роботи клубу правових знань та правового виховання ДНЗ «Чортківське ВПУ»)
Мельниченко В.В.,
методист, НМЦ ПТО у
Тернопільській області,
ДячокМ.А.заступник директора
з виховної роботи,
ДНЗ «Чортківське ВПУ»
Система виховної роботи у Чортківському ВПУ – це взаємопов’язана сукупність навчальних занять і позаурочних заходів, спрямованих на формування свідомого громадянина і патріота України, фахівця своєї справи, на духовний розвиток і саморозвиток особистості учня, організацію вільного часу.
Структурними елементами цієї системи є різноманітні клуби і гуртки з розвитку пізнавальних інтересів і нахилів учнів, їх громадянських і світоглядних позицій, соціальної активності, які організаційно оформлені та стабільно функціонують. Це 5 гуртків художньої самодіяльності, 3 клуби за інтересами, 11 спортивних секцій, 30 предметних гуртків.
Зміст і організаційні форми роботи визначаються залежно від їх спрямування
( предметні, художньо-естетичні, прикладних навичок), в яких задіяно 71 відсоток учнів від загального контингенту.
Управління системою виховної роботи з боку дирекції ВПУ здійснюється через діяльність класних керівників, майстрів виробничого навчання, вихователів, керівників гуртків і клубів з конкретизацією цілей виховної діяльності, запровадження у виховний процес інноваційних технологій. реальну взаємодію з органами учнівського самоврядування.
У системі виховної роботи важливе місце посідає правове виховання – складова національного виховання.
У навчальному закладі систематично проводяться заходи з правової освіти і виховання, психологічної та правової превенції, співпраць із правоохоронними органами, службою у справах дітей райдержадміністрації, іншими зацікавленими організаціями. Адже сьогоднішній контингент учнів – це більше 30 відсотків дітей з багатодітних і неповних сімей та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Особливо актуальною в процесі формування правової культури учнів, підготовки їх до самостійного життя в умовах демократичного і правового поля держави є робота клубу правових знань та правового виховання, керівником якого протягом 10 років є викладач правознавства, викладач вищої категорії Юрій Іванович Шамрило.
«Правова культура складається перед усім зі свідомого ставлення
громадянина до своїх прав і обов’язків з глибокої поваги до закону
і правил людського співжиття»
Засідання клубу проводяться згідно річного плану роботи один раз на місяць. План формується при активній участі учнів з врахуванням їх пропозиції і побажань. Теми засідань та форми практичної роботи добираються максимально наближено до конкретного учня. Засідання клубу проводяться у просторому світлому приміщенні з відповідним обладнанням. Юрій Іванович будує роботу клубу за принципами:
Керівник клубу вміє зацікавити учнів нестандартною формою проведення засідань, міжособистісного спілкування, володіє навичками ведення бесіди, диспуту, дбає, щоб кожне засідання проходило неформально, змістовно і цікаво.
Серед найбільш ефективних форм роботи клубу є «круглі столи», усні журнали, бесіди, розв’язання правових задач, анкетування, обговорення та аналіз публікацій в пресі, інформація практичного психолога, зустрічі з фахівцями права, працівниками правоохоронних органів, участь у роботі судових засідань, тощо.
Проводяться заходи, спрямовані на виховання поваги до Конституції і законів України, національної символіки. Зокрема проведено:
З метою формування в учнів вміння орієнтуватися в чинному законодавстві, керівник клубу Ю.І. Шамрило знайомить учнів з конституційним устроєм України, Конвенцією прав дитини, вчить їх застосовувати набуті знання в майбутній трудовій діяльності, побуті, сім’ї.
У роботі клубу використовуються також інтерактивні форми роботи: «мозковий штурм», дискусії, колективний аналіз правової ситуації, рольова гра. Практикується написання учнями дослідницьких робіт, доповідей, рефератів, робота над спільним проектом.
Члени клубу працюють з матеріалами періодичних видань – газетами «Голос України», «Урядовий кур’єр», збірником відомостей Верховної Ради України. Учні беруть активну участь у підготовці матеріалів до періодичної друкованої газети навчального закладу «Alma Mater», де запроваджено рубрики директора ВПУ, заступників директора, практичного психолога, педагогів.
У цій газеті (№16 від 25 жовтня 2012 року) видрукувано добірку «Історик та невтомний мандрівник» про викладача і краєзнавця Юрія Івановича Шамрила:
«… багато часу Шамрило Ю.І. приділяє правовому вихованню. Щорічно з його ініціативи в училищі проводиться місячник правового виховання, відбуваються зустрічі з працівниками правоохоронних органів, диспути, бесіди, позаурочні заходи…»
Розвиток навичок роботи з інформацією сприяє формуванню інформаційної культури учнів, морально-правового світогляду, стимулює до творчої діяльності, зокрема з випуску інформаційних бюлетенів, проведення вікторин, участі в конкурсах, масових заходах, пошуку додаткової інформації в Інтернеті, тощо.
По закінченню навчального року за участю дирекції ВПУ проводяться підсумки діяльності клубу, оцінка його внеску у виховання правосвідомості і правової культури учнів, уміння протистояти негативному впливу навколишнього середовища.
Директором ВПУ Іваніловим О.В. створено сприятливі умови для ефективної позаурочної діяльності учнів, їх соціального, культурного і професійного самовизначення, творчої роботи педагогів, утвердження сприятливого соціально-психологічного клімату в колективі.
Багаторічний досвід роботи клубу правового виховання засвідчує, що у навчальному закладі нагромаджено позитивний досвід з формування правової культури, громадянських якостей майбутніх робітників, національно-патріотичного виховання, що сьогодні важливо і актуально.
"ЗАТВЕРДЖУЮ"
Директор ДНЗ "Чортківське ВПУ"
___________________Іванілов О.В.
ПЛАН
роботи клубу правових знань та правового виховання
№ п/п |
Назва та зміст заходу |
Відмітка про виконання |
|
Вересень |
|
1 |
Організаційні питання. Проведення індивідуальних бесід. Формування клубу і визначення завдань на навчальний рік. Планування роботи. |
|
2 |
Участь у проведенні 1-го уроку. |
|
3 |
Засідання активу клубу з теми "Новини в законодавстві |
|
|
України". |
|
4 |
Проведення опитування серед студентів з теми "Наскільки я знаю політико-правову ситуацію, розумію її, моє бачення". Аналіз даних опитування та обговорення на засіданні клубу. |
|
|
Жовтень |
|
1 |
Конвенція прав людини. Конвенція прав дитини, (до Міжнародного дня ООН). |
|
2 |
Основні права, свободи та обов'язки громадян України. Диспут. |
|
3 |
Обговорення та аналіз матеріалів ЗМІ "Урядовий кур'єр", "Відомості Верховної Ради України", "Вісник Президента України". "Історія України", "Історія та правознавство" та інші. |
|
4 |
Участь у загально училищній лінійці присвяченій Дню Захисника України. |
|
|
Листопад |
|
1 |
Кримінальна відповідальність неповнолітніх. Попередження злочинності серед підлітків. (За участю працівників кримінальної поліції, районної юстиції). |
|
2 |
Поняття про толерантність. Терпимість - повага до особистості. Проблеми жорстокості в учнівському середовищі. |
|
3 |
Участь у функціонуванні учнівського самоврядування училища. Обговорення результатів на засіданні клубу за участю учнівського самоврядування. |
|
|
Грудень |
|
1 |
Випуск інформаційного бюлетеня "Права дитини". |
|
|
Розширене засідання клубу до Дня прав людини. (Круглий стіл). "Вчимося бути громадянами України". |
|
3 |
Трудове законодавство в Україні. Проблеми працевлаштування серед молоді. Диспут. |
|
4 |
Що ти маєш знати про ВІЛ-СНІД? Шкідливі звички та їх наслідки. Проблеми сучасності. |
|
|
Січень |
|
1 |
Відкрите розширене засідання за участю студентів-випускників училища з використанням інформаційних учнівських проектів: "Україна-ЄС: нові перспективи". |
|
2 |
Теоретична конференція: "Розвиток критичного мислення як складової процесу формування особистості патріота України." |
|
|
Лютий |
|
1 |
Сутність влади . Особа, суспільство, держава. Державний лад. Застосування принципу розподілу влади в Україні. Усний журнал. |
|
2 |
Конкурс учнівських презентацій на тему: "Державні символи України". |
|
|
Березень |
|
1 |
Засідання клубу за участю представників органів місцевого самоврядування на тему "Публічна, чесна, відповідальна політика. Необхідність та реалії." |
|
2 |
Круглий стіл. "Жінка в політиці". |
|
|
Квітень |
|
1 |
Місячник правових знань. (Відповідно до плану). |
|
|
Травень |
|
1 |
Випуск інформаційного бюлетеня до дня Європи. |
|
2 |
Проблеми сім'ї. Основи сімейного права. Права і обов'язки батьків і дітей. Проблеми насильства в сім і'. Диспут. |
|
3 |
Круглий стіл "Знання - найцінніша валюта.. Моє самовдосконалення". |
|
4 |
Підведення підсумків діяльності за участю дирекції. |
|
Керівник "Клубу правового виховання" Шамрило Ю.І.