Конспект уроку з природознавства для 2-го класу на тему. ."Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів".

Про матеріал

Конспеккт уроку для 2-го класу на тему " Гриби:їстівні та отруйні. Правила збирання грибів"

Завдяки ігровим формам занять мені вдалося залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в себе.Так ,мої учні є переможцями конкурсів,олімпіад.

Перегляд файлу

Урок з природознавства вчителя початкових класів ЗОШ І ступеня «Мрія» Кіровоградської міської ради

 Кіровоградської області

Борзенко Ганни Миколаївни

Тема.Гриби: їстівні та отруйні.   Правила   збирання грибів.

Мета.Ключові компетентності:

 

вміння вчитися:

навчально-організаційні:

- своєчасно  готується  до  уроку;

- співпрацює  в  групі;

загальномовленнєві:

- зосереджено слухає вчителя  і  товаришів, говорить  не  поспішаючи,  чітко,  вільно  в  процесі  діалогічного  і  монологічного  мовлення;

 загальнопізнавальні:

-  виконує  творчі  завдання  в  контексті  навчальних  завдань;   інформаційно-комунікативна:

- знаходить  у  повідомленні  конкретні  відомості;

  - висловлює свою думку щодо певної проблеми;

  - створює  висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію;

 загальнокультурна:

-  діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;

 громадянська: 

 - прагне охороняти природу рідного краю;

 здоров’язбережувальна:

- дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.

Предметні компетентності (очікувані результати):

Початковий рівень:

      -  називає отруйні і їстівні гриби;

     -  знає народні назви найбільш поширених грибів;

     - називає за малюнком зміни в живій і неживій природі восени;     

     - знає правила збирання грибів

Середній рівень:

  • розпізнає отруйні і їстівні гриби на фотографіях;
  • розпізнає зображений на фотографії гриб за його описом
  • пояснює назви грибів;

-   пояснює значення народних прикмет про гриби

Достатній рівень:

   - виконує тестове завдання з метою перевірки вивченого;

  - знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя)

  у підручнику або інших джерелах (енциклопедіях, довідниках,

 науково-популярних виданнях) про отруйні і їстівні гриби і правила їх збирання, обговорює знайдену інформацію;

Високий рівень:

    - встановлює відповідність між назвою гриба і місцем його зростання;

   -  обговорює  в  групі правила поведінки в природі, спрямовані на

      її збереження, робить відповідні висновки;

   - складає діалог між дівчинкою, хмаркою і грибом;

   - презентує  творче завдання.

                        Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

  1. Перевірка домашнього завдання

Гра «Пошта»

     — З якого органа рослин утворюються плоди й насіння?

— Які пристосування для розповсюдження мають плоди?

— Плоди і насіння яких рослин розносяться вітром? Тваринами?

2. Робота над загадкою

І великі, і малі

Повдягалися в брилі,

І дощу ці одноніжки

Не бояться ані трішки.

Ліс — улюблений їх край.

А як звуться, відгадай! (Гриби)

— Які слова допомогли назвати відгадку?

— Звісно, багато хто з вас знає не лише назви грибів, але й може відрізнити різні гриби один від одного.

II. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні ви розкажете, що вже знаєте про гриби, і дізнаєтесь чимало нового про них.

IІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Мозковий штурм.  «Гриби»

2.Розповідь вчителя.

  Тіло гриба складається: із шапинки, ніжки, грибниці. Те що ми називаємо грибом – це плодове тіло, яке    утворює м’якуш ніжки і шапинки.               Шапка має таке покриття, що оберігає тіло від різних примх природи і  висихання. На шапці з нижнього боку є трубочки, у яких утворюються спори. Спорами і розмножуються  гриби.

 Головне у гриба – його підземна частина  - грибниця. Вона виглядає як павутиння, переплетене в землі.  Гриби ще й розмножуються частинами грибниці.

 Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами. Вони  перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на поживні речовини, сприяють родючості ґрунту. Тому їх ще  називають санітарами лісу.

  Гриби є кормом для тварин: білок, лосів, диких кабанів, а також – продукт  харчування людей.

  Гриби – це окраса наших лісів. Їх потрібно берегти у природі.
 Не всі гриби можна їсти. Є гриби, що містять речовини, які при споживанні визивають отруєння людини і навіть  смерть. Тому треба навчитися розрізняти гриби.

  В  Україні росте близько 80-100 видів грибів, але в їжу вживають 10-15 видів із них.

  У нашій  місцевості найчастіше із їстівних грибів зустрічаються: білий гриб (боровик), опеньки, маслюки, лисички. З  отруйних: мухомор, бліда поганка, опеньки несправжні, порхавки. Пам'ятайте про це!

 

3. Читання з позначками.  Робота за підручником (с. 45–48)

— Перший місяць осені дарує нам багато грибів. Якщо осінь тепла і дощова, то їх у лісі сила-силенна: білі, підосичники, підберезники, рижики, хрящі, лисички.

— Розгляньте малюнки на с. 45. Які із цих грибів вам відомі?

— Розгляньте на малюнку на с. 46 добре всім відомий білий гриб. Покажіть плодове тіло гриба. З чого воно виростає? На що схожа грибниця? Яка головна частина кожного гриба? Де вона розташована в ґрунті і яке має значення?

— Чому збираючи гриби, не можна виривати гриб з грибниці?

— Запам’ятайте, гриби не належать ані до рослин, ані до тварин. Це окрема група організмів. Для багатьох грибів домівка — ліс.

— Які отруйні гриби ви знаєте?

— Розгляньте малюнки отруйних грибів на с. 47. Запам’ятайте їхні назви та ознаки.

— Як відрізнити отруйні гриби від їстівних? Наведіть приклади.

— Який гриб найнебезпечніший? Чому?

4. Презентація «Їстівні та отруйні гриби»(додається)

 

5.Робота в групах.                             

1 група

 Прочитайте текст. Знайдіть інформацію про те, коли найкраще збирати гриби.

  

  Кінець літа – початок осені – це час збирання безцінного дару природи – грибів. Збирати гриби любить багато хто. Але чи всі знають, як правильно збирати гриби?
  Рекомендуємо вирушати за грибами рано вранці. Коли ще немає сонячних променів,  гриби краще видно. Світанок – кращий час збирання, недаремно говорять: «Щоб грибів набрати, слід раніше встати». І це не єдина причина раннього походу за грибами. Тому, хто запізнився в ліс, можуть залишитися тільки обрізані грибні ніжки.
  Добре шукати гриби по росі. Волога шапочка гриба блищатиме і буде здалеку помітна серед листя.

 

Обговоріть інформацію в групі.

Випишіть з тексту прислів’я і поясніть його значення .

 

 

2 група

 

           Прочитайте текст. Знайдіть інформацію про те, де в лісі найкраще збирати гриби. 

 Звідки почати пошук грибів: з околиці чи відразу заглибитися в ліс? Наслідуючи відоме прислів’я: «Гриби шукають – по лісу гасають», більшість недосвідчених грибників спрямовуються в глиб лісу. Досвідчений же грибник розпочне з узлісся.  Яскраві гриби, гриби на високій ніжці, грибні сімейки відразу впадають у вічі. Але ж багато хто з них маскується під колір опалого листя, ховається в траві, під кущами, хмизом чи лісовою підстилкою.

 Ви знайшли гриб. Він може рости один, особливо на початку сезону. Але з вдалого місця йти рано: починайте обстежувати місцевість. Не випадково в народі говорять: «Гриб любить парочку» або « Де один грибок, там цілий вінок». 

 

Обговоріть інформацію в групі.

Випишіть з тексту прислів’я і поясніть їх значення

 

 

3 група

 

           Прочитайте текст.  Знайдіть інформацію про те, як треба зривати гриби, щоб не завдати їм шкоди. 

 

  Гриби, щоб вирости , потребують багато води. Тому в народі кажуть: «Літо з дощами – осінь з грибами».

Не варто забувати про те, що гриби впродовж багатьох років ростуть в одних   і тих же місцях. Тому дуже важливо, виявивши лісовий дар, не виривати його з коренем із ґрунту, а акуратно вивернути, намагаючись не пошкодити ніжку. Таким чином вдасться зберегти грибницю і місце плодоноситиме і в майбутньому.
 Зрозуміло, не варто збирати старі й червиві гриби. Також немає сенсу і у зборі грибочків, що тільки-но пробилися з-під землі, оскільки відрізнити їх від отруйних досить важко.

             
 

Обговоріть інформацію в групі.

Випишіть з тексту прислів’я і поясніть його значення .

 

Обговоріть в групі правила поведінки в природі, спрямовані на її збереження .

 

5. Перевір себе

— З яких частин складається гриб?

— Як розмножуються гриби?

6. Гра « Десять кроків»

— Назвати 10 їстівних гриба.

7. Пограйте в гру «Хто далі» Виграє той, хто назве більше грибів.

— Чому люди так назвали гриби: рижик, підберезник, підосичник, лисичка, маслюк?

— Прочитайте і запам’ятайте пам’ятку грибнику.

Прочитайте пам’ятку грибника.

 

1 . Ніколи не зривайте і не беріть незнайомих вам грибів – серед них можуть виявитисяотруйні!
 

2. Ні в якому разі не можна під час збирання їстівних грибів розривати і розкидати в боки мох. Грибниця (волокна у ґрунті), опинившись під променями сонця, може засохнути і загинути.

 

     3. Гриби не можна виривати з коренем, а зрізати ножем ніжку

      або охайно    вивернути її із ґрунту, щоб не пошкодити грибницю.

 

4. Не знищуйте  неїстівних грибів! Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців -  ліки і харч. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший, тим краще і швидше ростуть дерева. 

 

— Дотримуйтеся цих правил, коли будете у лісі збирати гриби.

 Фізкультхвилинка

ІV. Узагальнення й систематизація знань

1. Гра «У ліс за грибами» 

(на екрані відеозапис  загадок з малюнками)

2. Робота над народними прикметами та прислівями, пов’язаними зі збиранням грибів.

- Багато мошок — готуй козубок.

- Перший туман літа — грибна прикмета.

- Затягнулися дощі — груздів не чекай.

          - Потрібно раніше встати, щоб грибів набрати.

* 1 січня-якщо зірки горять яскраво,то їстівні гриби порадують рясним збором врожаю.

* 21 травня-якщо на вулиці йде дощ,то ліс порадує грибників своїм урожаєм.

* 11червня-жито колоситься,то і грибний урожай буде рясним.

* 16 червня-якщо цілий день іде дощ,то грибний урожай буде на славу.

 

V. Підбиття підсумків. Рефлексія

    — Які бувають гриби?  — Назвіть їстівні гриби свого краю.

— Назвіть отруйні гриби свого краю.

 — Продовжіть правила збирання грибів:

- Зрізуй гриби...   - Збирай тільки...  - Не знищуй...

VI. Домашнє завдання

(с. 45–48),читати,відповідати на запитання.

в.р. Підготувати проект. «Гриби: їстівні та отруйні.   Правила   збирання грибів».

 

 

 

 

                                                 Опис досвіду роботи вчителя початкових класів 

                                              ЗОШ І ступеня «Мрія»

                                              Кіровоградської міської

                                              Кіровоградської області

                                              Борзенко Ганни Миколаївни

Формування учня як самостійної, ініціативної, вдумливої особистості буде успішним, якщо вчитель потурбується про це з першого проведеного уроку. Тому я вважаю, що одним з найперспективніших шляхів виховання активних учнів, озброєння їх необхідними вміннями і навичками, є впровадження активних форм і методів навчання, серед яких провідне місце займають навчальні ігри. 2015-2016 н.р. працювала над темою « Використання ігрових технологій в навчально-виховному процесі» Гра є незмінним важелем розумового розвитку дитини. Ігрову форму занять  створюю за допомогою ігрових прийомів і ситуацій, які дозволяють активізувати пізнавальну діяльність учнів. Ігри проводжу  систематично на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій,  поступово ускладнюючи й урізноманітнюючи їх у міру нагромадження в учнів знань, вироблення вмінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, виховання  кмітливості, самостійності, наполегливості.

Утім використання дидактичних ігор дає можливість ефективно активізувати  навчальну діяльність на уроці.

Актуальність  даної проблеми обумовлене модернізацією освіти, де одним  з напрямків є якість знань та підвищення ефективності навчання географії.

Інноваційна актуальність полягає  в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховна функції діють у тісному взаємозв’язку.

Практична актуальність досвіду полягає у використанні вчителем різних способів організації  ігрової діяльності  на уроках. Педагог шукає ефективні методи та прийоми навчання, творчо використовує їх у своїй роботі. 

Практичне значення дослідження  цієї теми дає можливість  на уроках  «Природознавство» створити творчу атмосферу, розвивати інтерес до навчання, доводити і вміти відстоювати власну думку. Виховувати комунікативну самоосвітню компетентність.

     Гра дає розвиток творчому початку. Через цей вид діяльності, в процесі навчання включаються навіть ті діти, які просто не працюють на уроці. Сильні діти в ході  гри навчають  слабких дітей. І це відбувається непомітно, необразливо, для слабкого учня. Кмітливість спритність виявляються вагомішими, ніж знання предмета. Гра ефективна як індивідуальна форма, так і групова форма роботи. Слід визначити переваги гри як форми навчальної роботи.

  • Стан дітей у процесі гри – це стан позитивний у багатьох точок зору: емоційний, психологічний, учні можуть відпочити розслабитись отримати задоволення.
  • Гра навчає, допомога довідатися про щось нове.
  • Гра розвиває пам’ять, чіткість розуму, змушує дитину читати книгу.
  • Гра стимулює самостійну діяльність.
  • Гра дає можливість відчути власний інтелектуальний успіх, що важливо не тільки для успішних учнів, але й для тих хто зазнає утруднень під час засвоєння програмового матеріалу.
  • Гра може розбудити найслабшого  учня, заставить його працювати.

Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку і може бути використана на різних етапах.

Ігрова технологія навчання це насамперед діалогове спілкування між вчителем і учнем. Тому процес навчання проходить таким чином, що в процесі гри всі учні виявляються залучені в процес пізнання.

Через спільну діяльність у процесі освоєння, навчального  матеріалу кожен виносить свій внесок в процес навчання, відбувається обмін знаннями ідеями, способами діяльності.

Діти взаємно підтримують, допомагають, навчають  один одного спілкуватися. Відбувається процес кооперації і співпраці роботи в групі, класі.

На уроках  використовую такі ігри:

Гра«Пошта»

 Прийом  я використовую  для перевірки домашнього завдання,  і для перевірки вивченого матеріалу на уроці. Кожному учневі відповідно до номера у класному журналі присвоюють порядковий номер, що служить адресою, на яку приходять листи. Учні на аркушах паперу записують питання з навчальної теми і відправляють адресату.  Учень, який отримав листа, дає відповідь вчителеві. За невеликий проміжок часу, вчитель має змогу опитати значну частину класу ( можна  в письмовій формі виконати роботу,збирати всі листи або парні чи непарні номери). 

 Прийом сприятиме організації навчально – виховного процесу з метою формування навичок моделювання дослідницького діалогу, який передбачає уміння правильно конструювати питання і добирати адекватну відповідь.

 « Мозковий штурм»

 На початку уроку ставлю  проблему, учні висловлюють особисті думки, припущення, які записують на дошці . Основне завдання – збір якомога більшої кількості ідей. У кінці уроку учні повертаються до запропонованих ідей, аналізуючи кожну, школярі залишають лише ті, що вирішують проблему.

Гра « Хто швидше»

Учням за фіксований час пропонують написати та показати якомога більше назв їстівних грибів», які  вивчали. Можна урізноманітнювати  вправу, подівши клас на 3 – 6 команд, або ускладнювати, вибравши  окрему категорію.

Гра« Хто далі»

Даний прийом сприяє розвитку пам’яті. Учень називає їстівні гриби, наступний повторює попередній і добавляє свій, хто переплутав чи забув, вибуває з гри. 

Приклад.

1-ий – Білий гриб.

2-ий – Білий гриб,лисички.

3-ій – Білий гриб,лисички,підберезник. І так далі.

 « Читання з позначками»

На початку уроку учні пригадують, що їм відомо з даної теми, потім читають текст з підручника, супроводжуючи процес читання позначками олівцем:

+ - ця інформація для мене є вже відомою;

  •              - нова інформація;

! – це мене зацікавило, хочу дізнатися більше;

? – інформація суперечить моїм знанням, сумніваюсь у її правильності.

Після прочитаного учні висловлюють свої думки, а розглянувши тему, можна скоригувати позначки. Якщо ж залишились позначки «!» або  «?» учням пропонують домашнє завдання: спростувати чи заперечити інформацію або відшукати додаткову інформацію щодо даної теми.

Така робота з текстом формує уміння  консолідувати інформацію, орієнтуючись на особистісний досвід, певну світоглядну позицію та власне емоційне сприйняття.

+

-

!

?

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра « Десять  кроків»

На підлозі відмічають 10 крапочок. Учасники мають пройти відстань, позначену ними, і промовляти з кожним кроком назву їстівного гриба. На перший погляд здається, що це нескладно, але якщо учасників декілька, тоді з кожним кроком все складніше пригадувати. Перемагає той, хто пройде найбільш кроків .

Завдяки ігровим формам занять мені  вдалося залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу  дитині відчути успіх, повірити в свої сили. Учні, які були не дуже охочі до серйозного і систематичного тренування і які протестували проти вимоги «прочитай сторінку», змогли подолати труднощі читання саме через гру.  Так ,мої учні є переможцями конкурсів,олімпіад.    

 

Список використаних джерел та літератури

1. Сучасний урок Інтерактивні технології навчання, О.І. Пометун, Л.В. Пироженко – К, видавництво АС.К – 2003

  1. Кисільова В.П. Організація науково – дослідницької діяльності учнів профільних ліцеїв: Методичні рекомендації для керівників ліцеїв, викладачів спецкурсів та вчителів профільних дисциплін факультетів профільного ліцею. – Київ – Кривий Ріг: Вид-во КрДПУ, 2001.
  2. Сококлова Г. Методичні орієнтири практики розвивального навчання// Завуч. 2005.
  3. Яценко  Т.С. Активна соціально – психологічна підготовка вчителя до спілкування з учнями: Книга для вчителя. – К.: Освіта, 1993.
  4.  Сікорський П.І. Теоретико – методологічні основи дефенційованого навчання. – Львів: Каменяр, 1998. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фотографії захисту проектів «Гриби: їстівні та отруйні.   Правила   збирання грибів».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 березня 2018
Переглядів
3239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку