Конспеккт уроку для 2-го класу на тему " Гриби:їстівні та отруйні. Правила збирання грибів"
Завдяки ігровим формам занять мені вдалося залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в себе.Так ,мої учні є переможцями конкурсів,олімпіад.
Урок з природознавства вчителя початкових класів ЗОШ І ступеня «Мрія» Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Борзенко Ганни Миколаївни
Тема.Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів.
Мета.Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні:
- своєчасно готується до уроку;
- співпрацює в групі;
загальномовленнєві:
- зосереджено слухає вчителя і товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення;
загальнопізнавальні:
- виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань; інформаційно-комунікативна:
- знаходить у повідомленні конкретні відомості;
- висловлює свою думку щодо певної проблеми;
- створює висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію;
загальнокультурна:
- діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;
громадянська:
- прагне охороняти природу рідного краю;
здоров’язбережувальна:
- дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.
Предметні компетентності (очікувані результати):
Початковий рівень:
- називає отруйні і їстівні гриби;
- знає народні назви найбільш поширених грибів;
- називає за малюнком зміни в живій і неживій природі восени;
- знає правила збирання грибів
Середній рівень:
- пояснює значення народних прикмет про гриби
Достатній рівень:
- виконує тестове завдання з метою перевірки вивченого;
- знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя)
у підручнику або інших джерелах (енциклопедіях, довідниках,
науково-популярних виданнях) про отруйні і їстівні гриби і правила їх збирання, обговорює знайдену інформацію;
Високий рівень:
- встановлює відповідність між назвою гриба і місцем його зростання;
- обговорює в групі правила поведінки в природі, спрямовані на
її збереження, робить відповідні висновки;
- складає діалог між дівчинкою, хмаркою і грибом;
- презентує творче завдання.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
Гра «Пошта»
— З якого органа рослин утворюються плоди й насіння?
— Які пристосування для розповсюдження мають плоди?
— Плоди і насіння яких рослин розносяться вітром? Тваринами?
2. Робота над загадкою
І великі, і малі
Повдягалися в брилі,
І дощу ці одноніжки
Не бояться ані трішки.
Ліс — улюблений їх край.
А як звуться, відгадай! (Гриби)
— Які слова допомогли назвати відгадку?
— Звісно, багато хто з вас знає не лише назви грибів, але й може відрізнити різні гриби один від одного.
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ви розкажете, що вже знаєте про гриби, і дізнаєтесь чимало нового про них.
IІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Мозковий штурм. «Гриби»
2.Розповідь вчителя.
Тіло гриба складається: із шапинки, ніжки, грибниці. Те що ми називаємо грибом – це плодове тіло, яке утворює м’якуш ніжки і шапинки. Шапка має таке покриття, що оберігає тіло від різних примх природи і висихання. На шапці з нижнього боку є трубочки, у яких утворюються спори. Спорами і розмножуються гриби.
Головне у гриба – його підземна частина - грибниця. Вона виглядає як павутиння, переплетене в землі. Гриби ще й розмножуються частинами грибниці.
Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами. Вони перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на поживні речовини, сприяють родючості ґрунту. Тому їх ще називають санітарами лісу.
Гриби є кормом для тварин: білок, лосів, диких кабанів, а також – продукт харчування людей.
Гриби – це окраса наших лісів. Їх потрібно берегти у природі.
Не всі гриби можна їсти. Є гриби, що містять речовини, які при споживанні визивають отруєння людини і навіть смерть. Тому треба навчитися розрізняти гриби.
В Україні росте близько 80-100 видів грибів, але в їжу вживають 10-15 видів із них.
У нашій місцевості найчастіше із їстівних грибів зустрічаються: білий гриб (боровик), опеньки, маслюки, лисички. З отруйних: мухомор, бліда поганка, опеньки несправжні, порхавки. Пам'ятайте про це!
3. Читання з позначками. Робота за підручником (с. 45–48)
— Перший місяць осені дарує нам багато грибів. Якщо осінь тепла і дощова, то їх у лісі сила-силенна: білі, підосичники, підберезники, рижики, хрящі, лисички.
— Розгляньте малюнки на с. 45. Які із цих грибів вам відомі?
— Розгляньте на малюнку на с. 46 добре всім відомий білий гриб. Покажіть плодове тіло гриба. З чого воно виростає? На що схожа грибниця? Яка головна частина кожного гриба? Де вона розташована в ґрунті і яке має значення?
— Чому збираючи гриби, не можна виривати гриб з грибниці?
— Запам’ятайте, гриби не належать ані до рослин, ані до тварин. Це окрема група організмів. Для багатьох грибів домівка — ліс.
— Які отруйні гриби ви знаєте?
— Розгляньте малюнки отруйних грибів на с. 47. Запам’ятайте їхні назви та ознаки.
— Як відрізнити отруйні гриби від їстівних? Наведіть приклади.
— Який гриб найнебезпечніший? Чому?
4. Презентація «Їстівні та отруйні гриби»(додається)
5.Робота в групах.
1 група
Прочитайте текст. Знайдіть інформацію про те, коли найкраще збирати гриби.
Обговоріть інформацію в групі.
Випишіть з тексту прислів’я і поясніть його значення .
Прочитайте текст. Знайдіть інформацію про те, де в лісі найкраще збирати гриби.
Обговоріть інформацію в групі.
Випишіть з тексту прислів’я і поясніть їх значення
Гриби, щоб вирости , потребують багато води. Тому в народі кажуть: «Літо з дощами – осінь з грибами».
Не варто забувати про те, що гриби впродовж багатьох років ростуть в одних і тих же місцях. Тому дуже важливо, виявивши лісовий дар, не виривати його з коренем із ґрунту, а акуратно вивернути, намагаючись не пошкодити ніжку. Таким чином вдасться зберегти грибницю і місце плодоноситиме і в майбутньому.
Зрозуміло, не варто збирати старі й червиві гриби. Також немає сенсу і у зборі грибочків, що тільки-но пробилися з-під землі, оскільки відрізнити їх від отруйних досить важко.
Обговоріть інформацію в групі.
Випишіть з тексту прислів’я і поясніть його значення .
Обговоріть в групі правила поведінки в природі, спрямовані на її збереження .
5. Перевір себе
— З яких частин складається гриб?
— Як розмножуються гриби?
6. Гра « Десять кроків»
— Назвати 10 їстівних гриба.
7. Пограйте в гру «Хто далі» Виграє той, хто назве більше грибів.
— Чому люди так назвали гриби: рижик, підберезник, підосичник, лисичка, маслюк?
— Прочитайте і запам’ятайте пам’ятку грибнику.
1 . Ніколи не зривайте і не беріть незнайомих вам грибів – серед них можуть виявитисяотруйні!
2. Ні в якому разі не можна під час збирання їстівних грибів розривати і розкидати в боки мох. Грибниця (волокна у ґрунті), опинившись під променями сонця, може засохнути і загинути.
3. Гриби не можна виривати з коренем, а зрізати ножем ніжку
або охайно вивернути її із ґрунту, щоб не пошкодити грибницю.
4. Не знищуйте неїстівних грибів! Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців - ліки і харч. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший, тим краще і швидше ростуть дерева.
— Дотримуйтеся цих правил, коли будете у лісі збирати гриби.
Фізкультхвилинка
ІV. Узагальнення й систематизація знань
1. Гра «У ліс за грибами»
(на екрані відеозапис загадок з малюнками)
2. Робота над народними прикметами та прислів’ями, пов’язаними зі збиранням грибів.
- Багато мошок — готуй козубок.
- Перший туман літа — грибна прикмета.
- Затягнулися дощі — груздів не чекай.
- Потрібно раніше встати, щоб грибів набрати.
* 1 січня-якщо зірки горять яскраво,то їстівні гриби порадують рясним збором врожаю.
* 21 травня-якщо на вулиці йде дощ,то ліс порадує грибників своїм урожаєм.
* 11червня-жито колоситься,то і грибний урожай буде рясним.
* 16 червня-якщо цілий день іде дощ,то грибний урожай буде на славу.
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Які бувають гриби? — Назвіть їстівні гриби свого краю.
— Назвіть отруйні гриби свого краю.
— Продовжіть правила збирання грибів:
- Зрізуй гриби... - Збирай тільки... - Не знищуй...
VI. Домашнє завдання
(с. 45–48),читати,відповідати на запитання.
в.р. Підготувати проект. «Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів».
Опис досвіду роботи вчителя початкових класів
ЗОШ І ступеня «Мрія»
Кіровоградської міської
Кіровоградської області
Борзенко Ганни Миколаївни
Формування учня як самостійної, ініціативної, вдумливої особистості буде успішним, якщо вчитель потурбується про це з першого проведеного уроку. Тому я вважаю, що одним з найперспективніших шляхів виховання активних учнів, озброєння їх необхідними вміннями і навичками, є впровадження активних форм і методів навчання, серед яких провідне місце займають навчальні ігри. 2015-2016 н.р. працювала над темою « Використання ігрових технологій в навчально-виховному процесі» Гра є незмінним важелем розумового розвитку дитини. Ігрову форму занять створюю за допомогою ігрових прийомів і ситуацій, які дозволяють активізувати пізнавальну діяльність учнів. Ігри проводжу систематично на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи й урізноманітнюючи їх у міру нагромадження в учнів знань, вироблення вмінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості.
Утім використання дидактичних ігор дає можливість ефективно активізувати навчальну діяльність на уроці.
Актуальність даної проблеми обумовлене модернізацією освіти, де одним з напрямків є якість знань та підвищення ефективності навчання географії.
Інноваційна актуальність полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховна функції діють у тісному взаємозв’язку.
Практична актуальність досвіду полягає у використанні вчителем різних способів організації ігрової діяльності на уроках. Педагог шукає ефективні методи та прийоми навчання, творчо використовує їх у своїй роботі.
Практичне значення дослідження цієї теми дає можливість на уроках «Природознавство» створити творчу атмосферу, розвивати інтерес до навчання, доводити і вміти відстоювати власну думку. Виховувати комунікативну самоосвітню компетентність.
Гра дає розвиток творчому початку. Через цей вид діяльності, в процесі навчання включаються навіть ті діти, які просто не працюють на уроці. Сильні діти в ході гри навчають слабких дітей. І це відбувається непомітно, необразливо, для слабкого учня. Кмітливість спритність виявляються вагомішими, ніж знання предмета. Гра ефективна як індивідуальна форма, так і групова форма роботи. Слід визначити переваги гри як форми навчальної роботи.
Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку і може бути використана на різних етапах.
Ігрова технологія навчання це насамперед діалогове спілкування між вчителем і учнем. Тому процес навчання проходить таким чином, що в процесі гри всі учні виявляються залучені в процес пізнання.
Через спільну діяльність у процесі освоєння, навчального матеріалу кожен виносить свій внесок в процес навчання, відбувається обмін знаннями ідеями, способами діяльності.
Діти взаємно підтримують, допомагають, навчають один одного спілкуватися. Відбувається процес кооперації і співпраці роботи в групі, класі.
На уроках використовую такі ігри:
Гра«Пошта»
Прийом я використовую для перевірки домашнього завдання, і для перевірки вивченого матеріалу на уроці. Кожному учневі відповідно до номера у класному журналі присвоюють порядковий номер, що служить адресою, на яку приходять листи. Учні на аркушах паперу записують питання з навчальної теми і відправляють адресату. Учень, який отримав листа, дає відповідь вчителеві. За невеликий проміжок часу, вчитель має змогу опитати значну частину класу ( можна в письмовій формі виконати роботу,збирати всі листи або парні чи непарні номери).
Прийом сприятиме організації навчально – виховного процесу з метою формування навичок моделювання дослідницького діалогу, який передбачає уміння правильно конструювати питання і добирати адекватну відповідь.
« Мозковий штурм»
На початку уроку ставлю проблему, учні висловлюють особисті думки, припущення, які записують на дошці . Основне завдання – збір якомога більшої кількості ідей. У кінці уроку учні повертаються до запропонованих ідей, аналізуючи кожну, школярі залишають лише ті, що вирішують проблему.
Гра « Хто швидше»
Учням за фіксований час пропонують написати та показати якомога більше назв їстівних грибів», які вивчали. Можна урізноманітнювати вправу, подівши клас на 3 – 6 команд, або ускладнювати, вибравши окрему категорію.
Гра« Хто далі»
Даний прийом сприяє розвитку пам’яті. Учень називає їстівні гриби, наступний повторює попередній і добавляє свій, хто переплутав чи забув, вибуває з гри.
Приклад.
1-ий – Білий гриб.
2-ий – Білий гриб,лисички.
3-ій – Білий гриб,лисички,підберезник. І так далі.
« Читання з позначками»
На початку уроку учні пригадують, що їм відомо з даної теми, потім читають текст з підручника, супроводжуючи процес читання позначками олівцем:
+ - ця інформація для мене є вже відомою;
! – це мене зацікавило, хочу дізнатися більше;
? – інформація суперечить моїм знанням, сумніваюсь у її правильності.
Після прочитаного учні висловлюють свої думки, а розглянувши тему, можна скоригувати позначки. Якщо ж залишились позначки «!» або «?» учням пропонують домашнє завдання: спростувати чи заперечити інформацію або відшукати додаткову інформацію щодо даної теми.
Така робота з текстом формує уміння консолідувати інформацію, орієнтуючись на особистісний досвід, певну світоглядну позицію та власне емоційне сприйняття.
+ |
- |
! |
? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Гра « Десять кроків»
На підлозі відмічають 10 крапочок. Учасники мають пройти відстань, позначену ними, і промовляти з кожним кроком назву їстівного гриба. На перший погляд здається, що це нескладно, але якщо учасників декілька, тоді з кожним кроком все складніше пригадувати. Перемагає той, хто пройде найбільш кроків .
Завдяки ігровим формам занять мені вдалося залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в свої сили. Учні, які були не дуже охочі до серйозного і систематичного тренування і які протестували проти вимоги «прочитай сторінку», змогли подолати труднощі читання саме через гру. Так ,мої учні є переможцями конкурсів,олімпіад.
Список використаних джерел та літератури
1. Сучасний урок Інтерактивні технології навчання, О.І. Пометун, Л.В. Пироженко – К, видавництво АС.К – 2003
Фотографії захисту проектів «Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів».