"Формувальне оцінювання -основний чинник якісної освіти НУШ

Про матеріал
Дана презентація допоможе вчителю впроваджувати формувальне оцінювання учнів підвищувати рівень освіти робити її якісною
Перегляд файлу

Формувальне оцінювання –

image

ключовий чинник

якісної освіти в Новій українській школі

Оцінювання

qНевід'ємна складова освітнього процесу

qПроцес встановлення рівня навчальних досягнень учнів Відповідно до наказу МОН України

image№ 813 від 13. 07. 2021 року

qПро затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1 – 4 класів закладів загальної середньої освіти

Функції оцінюванняimage

q  Інформаційна

q  Діагностувальна

q  Прогностична

q  Коригувальна

q  Розвивальна

q  Виховна

q  Мотиваційна

q  Стимулювальна

imageКонтроль і оцінювання в умовах компетентнісної освіти

q  Розвиток конкретного учня

q  Формування його особистих якостей

q  Розуміння школярем власного поступу

Формувальне оцінювання – це цілеспрямований неперервний процес

image

Вибір форм, змісту та способу оцінювання здійснюють педагогічні працівники закладу освіти

(ст. 17 Закону)

Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є:

Ø формувальне

Øпоточне

Ø підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання

Øдержавна підсумкова атестація


image


Рекомендовано протягом  навчального  року  проводити

ТЕМАТИЧНІ  ДІАГНОСТУВАЛЬНІ   РОБОТИ

q З предметів мовно – літературної освітньої галузі система тематичних діагностувальних робіт може містити такі навчальні завдання:

v аудіювання ( 2 – 4 класи )

v читання вголос ( 1 – 4 класи )

v imageчитання мовчки ( 3 – 4 класи _

v читання напам’ять ( 2 – 4 класи )

v робота з літературним твором/ медіа текстом ( 2 – 4 класи )

v діалог ( усно/ письмово, 2 – 4 класи )

v усний переказ 2 – 4 класи

v письмовий переказ ( 3 – 4 класи )

v усний твір ( 2 – 4 класи ), письмовий твір ( 4 клас )

v списування ( 1 – 4 класи ), диктант ( 2 – 4 класи )

v робота з мовними одиницями ( 2 – 4 класи )

Формувальна оцінка – це

image

«зворотній зв'язок» для учнів

image

image

image

image


Оцінювання  підсумкове image

vПідсумкове оцінювання передбачає допомогти учням   усвідомити способи досягнення кращих результатів навчання.

Здійснюють підсумкове оцінювання  з метою отримання даних про рівень досягнення учнями результатів навчання після завершення освітньої програми або окремих освітніх компонентів

imageОсновою  підсумкового оцінювання Є :

q результати виконання тематичних діагностувальних робіт

q записи оцінювальних суджень про результати навчання

q зафіксовані на носіях зворотнього звязку з батьками

q спостереження вчителя у процесі формувального оцінювання

Підсумкове оцінювання за рік з таких предметних галузей, як

v Технологічна

v Інформатична

v Мистецька

v Фізкультура

Здійснювати шляхом узагальнення даних, отриманих під час формувального оцінювання, з урахуванням динаміки формування результату навчання

                                                                                                                         ЗРАЗОК               image

image

оформлення результатів підсумкового

оцінювання  за рік на предметних сторінках класного журнала

imageЗРАЗОК

image

оформлення результатів підсумкового

оцінювання  за рік на предметних сторінках класного журнала

Оцінювання поточне формувальне

vПоточне формувальне оцінювання здійснюють з метою допомогти учням усвідомити способи досягнення кращих результатів навчання

image

Рівневе оцінювання

imageРівневе оцінювання фіксувати МОЖНА  так, щоб СПІВСТАВИТИ ІЗ СИСТЕМОЮ ОЦІНЮВАННЯ ЗА РІВНЯМИ Наприклад:

В+ (12б.)        В(11б.)

В- (10б.)         Д+(9б.)

Д (8б.)            Д-(7б.)

С+(6б.)           С(5б.)

С-(4б.)                П+(3 б.) П(2б.)                П-(1б.)

                               qСВІДОЦТВО  ДОСЯГНЕНЬ                                   image

q для здобувачів початкової освіти розроблено два примірні зразки Свідоцтв досягнень за циклами ( І та ІІ )

Обидва зразки містять такі частини:

qХарактеристика навчальної діяльності

qХарактеристика результатів навчання з окремих освітніх галузей

qРекомендації вчителя

qПобажання батьків

q відповідно до пункту 8 статті 12 Закону України “ Про освіту”

ü наприкінці 4 класу , з метою моніторингу якості освітньої діяльності проводиться державна підсумкова атестація здобувачів початкової освіти

ü

üрезультати ДПА не впливають на підсумкову оцінку за рік

üОсобливості проведення, вимоги до змісту та критерії оцінювання державної підсумкової атестації

Міністерство освіти і науки україни визначає в установленому законодавством порядку

imageПереваги формувального оцінювання

Для вчителя

Для учня

         Чітко сформулювати

освітній результат, який потрібно отримати та оцінити в кожному окремому випадку та організувати, відповідно до цього, свою роботу;

         Зробити учня суб’єктом освітньої та оцінювальної діяльності

         Вчитися на помилках;

         Зрозуміти, що є важливим, а що другорядним;

         Зрозуміти, в яких видах діяльності є успіхи;

         Визначити, чого вони не вміють робити

imageПринципи ФО

1.      Учитель постійно забезпечує зворотній зв'язок, надаючи учням коментарі, поради щодо їх діяльності.

2.      Учні беруть активну участь в організації процесу їх власного навчання.

3.      Учитель змінює техніки і технології навчання в залежності від зміни результатів навчання учнів.

4.      Учитель усвідомлює, що оцінювання тільки за допомогою виставлення деякої кількості балів різко зменшує мотивацію та самооцінку учня.

5.      Учитель усвідомлює необхідність навчити учнів принципам і способам покращення власних результатів.

imageШість категорій навчальних цілей за Б. Блумом

qЗнання

qРозуміння

qЗастосування

qАналіз

qСинтез

qОцінювання

imageЗавдання формувального

оцінювання

q  Сприяти впевненості учня у власних силах

q  Надавати орієнтири

q  Корисні поради

q  Сигналізувати про складнощі

q  Забезпечувати діалог «учитель учень»

q  Формувати стратегію успішного навчання

МЕТОДИ  формувального

imageоцінювання

qГрафічні

qНаочні

qТекстові, фото, відео

qКонсультації

Техніки формувального оцінювання

q  Індекс – картки для узагальнення або запитань

q  Сигнали рукою

q  Світлофор

q  Однохвилинне есе

q  Вимірювання температури

q  Мовні зразки (підказки)

q  Трихвилинна пауза q Дві зірки й побажання

(взаємооцінювання)

q  Техніка «тижневий звіт»

В основі формувального оцінювання лежить рефлексія (від лат. reflecio – відображення)

qCьогодні я дізнався…

qСьогодні я навчився…

qНайбільш цікавим для мене виявилось…

qНайбільше мені сподобалось…

Використання позитивних оцінювальних суджень і коментарів як стимулу набуття молодшими школярами ключових  компетентностей

Позитивні оцінювальні судження:

«молодець», «дякую», «пишаюся твоїми досягненнями», «ти сьогодні на висоті»,

«маєш гарні результати», «докладаєш максимум зусиль» тощо. Якщо ж у дитини є певні проблеми у виконанні того чи іншого завдання, вживаємо позитивно спрямовані   твердження:   «У   подальшому   тобі   треба   приділити   увагу   …»,

«Необхідно додатково попрацювати …», «Треба спрямувати зусилля на …»,

«Зверни особливу увагу на …», «Спробуй докласти зусиль до …». Під час взаємооцінювання радимо   учням   використовувати   перелік   словосполучень:

«Дозволь дати тобі пораду …», «Мені дуже приємно тобі сказати, що …», «Якщо ти постараєшся, у тебе вийде краще. Для цього зверни увагу на …»

Основою формулювання оцінювальних суджень можуть бути орієнтовні рамки оцінювання результатів навчання 

та очікуваних результатів , окреслених в освітній програмі

До прикладу, в орієнтовних рамках зазначено:

q визначає спосіб подолання виявленого утруднення за наданими орієнтирами

qНа  його основі учитель формулює судження:

qТи правильно обрав пам’ятку для пояснення способу обчислення, водночас дотримуйся послідовності дій

qДякую за старанність, хід розв’язування задачі обрано правильно, повтори способи обчислень за № 102, на с. 34 тощо

Під час перевірки ПИСЬМОВИХ РОБІТ учитель пропонує учням:

v     дотримуватися культури записів виконаних завдань

v     подає зразок правильного написання цифри, букви, з’єднання букв у 1 класі у вільних рядках

v     2 – 4 класи – на полях сторінки зошита

v     учитель разом із учнями може обрати позначення самооцінки учня, оцінки вчителя для фіксації перевірених робіт

v     за результатами перевірки учитель організовує у 1 – 2 класах колективну/ групову диференційовану роботу

v     3 – 4 класи – приорітетно індивідуальну самостійну роботу

v     оцінювальні судження , записані в робочих зошитах, доцільно не дублювати на інших носіях зворотнього зв’язку з батьками

Математика

v imageтематичні діагностувальні роботи можуть бути комбінованими, у тому числі з тестових завдань закритого й відкритого типів, та містити навчальні завдання на виявлення стану сформованості навичок читання і запису математичних виразів/рівностей/нерівностей v розв’язування рівнянь

v уміння розвязувати задачі

v розпізнавати й будувати геометричну фігуру

v оперування величинами

v Одна з діагностувальних робін протягом навчального року може передбачати виявлення стану сформованості навичок усних обчислень

imageІнтегрований курс “Я досліджую світ”

§ тематичні діагностувальні роботи можуть містити тестові завдання відкритого і закритого типів

§ практичні роботи з картами

§ приладами, моделями

§ графічні роботи

§ система діагностичних робіт у 3 – 4 класах:

§ це комплексні діагностувальні роботи для кожного класу , зміст яких охоплює усі освітні галузі, що інтегруються

Тематичні діагностувальні роботи не проводяться з предметів таких освітніх галузей:

ü Технологічна

ü Інформатична

ü Мистецька

ü Фізкультурна

ü Не проводяться діагностувальні роботи з

КУРСІВ ЗА ВИБОРОМ

Супер

Неймовірно

Талановито

Фантастично

Дивовижно

Приголомшливо

Молодець

Ідеально виконано

Бездоганно

Краще не буває

Чудово

Неймовірно

Чудова робота

Оригінально

Чудова ідея

Так тримати

Прекрасно

Відмінний результат

Гарна робота

Бездоганна робота

Геніально

Відмінна робота

Гарна думка

У тебе все вийшло

Якщо робота виконана бездоганно, доречними будуть такі фрази:  image

imageЯкщо у роботі є деякі незначні помилки, доречно використати наступні форми вербального оцінювання:

Ти робиш значні успіхи

Це дуже втішно

Добре

впоралась/впорався

Продовжуй у тому ж дусі

Ти це зробила/зробив

У тебе дуже добре виходить

Рада/радий за тебе

Я знала/знав, що ти впораєшся

Ти швидко вчишся

Ти на правильному шляху

Твоя думка цікава

Значно краще

Щодня тобі вдається усе краще

В тебе є прогрес

Ти сьогодні багато працювала/працював

Це дійсно щось неймовірне

Ти сьогодні гарно працюєш

Тепер ти зрозуміла/зрозумів цей матеріал

Тепер ти все зрозуміла/зрозумів

Це завдання вдалося найкраще

Старайся, ти можеш

Ти вдосконалюєшся

Тепер тебе ніщо не зупинить

Вже виходить добре

Цілком слушно

Це здорово

Отак правильно

Цього разу ти це зробила\зробив

Набагато краще

Ти перевершила\перевершив себе

Ти рухаєшся у правильному напрямку

Ти докладаєш багато зусиль – у тебе все вийде

imageЯкщо ви бажаєте емоційно підтримати здобувача освіти, скористайтесь такими формулюваннями:

imageКожному буде приємно прочитатиу своємузошитіслова підтримки від учителя:

Ти робиш впевнені кроки вперед пппп

Ти дійсно на вершині

Ти вже маєш значні успіхи в цьому

Я дуже пишаюсь тобою

Щоразу краще

Ти дійсно в темі

Так тримати

Ти все зрозуміла/зрозумів

Я вражена твоєю роботою

Ти майже все зрозуміла/зрозумів

Як тобі це спало на думку?

Я рада бачити, що ти так вправно працюєш

Ти робиш все так просто

Вітаю, тобі підкорилося складне завдання

Дякую за відповідальне ставлення до роботи

Ти швидко вчишся

Це найкраще, що ти коли-небудь робила/робив

Я вірю у твої сили

Я ніколи не бачила, щоб хтось робив це краще

Щиро радію твоїм успіхам

Якщоу роботієпевніпомилки, доречнимибудутьтакіфрази: image

Уважно перевір це завдання

Уважніше, будь ласка

Відшукай помилку

Перечитай, спробуй знайти помилку

Тут сховалась помилка

Спробуй самостійно знайти помилку

Треба ще раз повторити цю тему

Не все вдалося, наступного разу буде краще

Треба потренуватися ще

Треба попрацювати додатково над такими завданнями

Спробуй ще раз розв’язати це завдання ппппппп

Є над чим працювати, я тобі допоможу

Не поспішай

Потренуйся виконувати таке завдання

Зможеш самостійно знайти помилку?

Хід розв’язку правильний, спробуй знайти помилку

image
БЛАНКИ оцінюванняДіагностичнихробіт до ТиповихосвітніхпрограмО. Савченко  та Р. Шияна

image

Формувальне оцінювання допомагає вчителю знайти необхідні доречні слова та коментарі до різних видів робіт: самостійної, парної, групової, проєктної діяльності учнів.

Такі репліки дозволяють зробити зауваження без зайвих образ,

підтримати та надихнути кожного

оригінальним та несхожим на інших коментарем.


                                                                                  оцінювання image

Процедура використання техніки

Індекс-картки для узагальнення або запитань

Учитель періодично роздає учням картки із завданнями, зображеними з обох боків (почергово перевертаючи певним боком): 1: Назвіть основні ідеї вивченого матеріалу, узагальніть їх.

2: Визначте, що з вивченого ви недостатньо зрозуміли. Сформулюйте свої запитання…

                                                                                  оцінювання                     image

Процедура використання техніки Сигнали рукою

Учитель просить учнів показувати сигнали, що позначають розуміння або нерозуміння матеріалу (у ході пояснення понять, принципів, процесу тощо). Попередньо потрібно домовитися з учнями про використання таких сигналів: – Я розумію _______ і можу пояснити (великий палець руки спрямовано вгору).

                  Я все ще не розумію _________ (великий палець руки спрямовано в сторону).

                  Я не зовсім упевнений у _________(помахати рукою). Після ознайомлення із сигналами учитель опитує учнів кожної групи: Що саме Ви не зрозуміли? У чому відчуваєте невпевненість? Що ви зрозуміли й можете пояснити? За результатами отриманих відповідей учитель приймає рішення про повторне вивчення, закріплення теми або продовження вивчення тем за програмою!

оцінювання

Процедура використання техніки

Світлофор

У кожного учня є картки трьох кольорів світлофора. Учитель просить учнів показувати карткою відповідного кольору

розуміння (зелений), неповне розуміння (жовтий), нерозуміння (червоний) матеріалу.

Після сигналу учитель з’ясовує: що зрозуміли? Що не зрозуміли?

оцінювання

Процедура використання техніки Однохвилиннеесе

Техніка, яка використовується з метою представлення учнями зворотного зв’язку про вивчене з теми.

Для написання есе вчитель може поставити такі запитання:

Що найголовніше ти дізнався сьогодні? Які питання залишилися для тебе незрозумілими?

оцінювання

Процедура використання техніки

Вимірювання температури

Метод використовують для виявлення того, наскільки учні правильно виконують завдання. Для цього діяльність учнів призупиняється запитанням: «Що ми робимо?»

Відповідь на поставлене запитання – демонстрація розуміння завдання або процесу його виконання. У разі роботи в парах або групах учитель просить пару або групу продемонструвати процес виконання завдання. Інші спостерігають!!!

оцінювання

Процедура використання техніки

Мовні зразки (підказки)

Учитель періодично дає учням мовні зразки (вислови, підказки), які допомагають будувати відповідь. Наприклад: Основною ідеєю (принципом, процесом) є _____________, тому що___________

оцінювання

Процедура використання техніки

Трихвилинна пауза

Учитель надає учням трихвилинну паузу, яка дає можливість обдумувати поняття, ідеї уроку, пов’язати з попереднім матеріалом, знаннями, досвідом, а також визначитися із незрозумілими моментами.

Я змінив/змінила своє ставлення до….

Я дізнався/дізналася більше про….

Я здивувався/здивувалася тому, що …

Я відчув/відчула…

Я ставився/ставилася до …

оцінювання

Процедура використання техніки

Дві зірки й побажання

(взаємооцінювання)

imageЗастосовується для оцінювання творчих робіт учнів, творів, есе.

Учитель пропонує перевірити роботу однокласника.

Коли учні коментують роботи один одного, вони не виставляють оцінки, а вказують на два позитивні моменти – «дві зірки» – і на один момент, який потребує доопрацювання – «побажання»

оцінювання

Процедура використання техніки

Техніка «Тижневий звіт»

У кінці навчального тижня кожному учневі пропонується дати відповіді на запитання «Чому я навчився за тиждень?»,

«Що для мене залишилося нез’ясованим?», «Які запитання я б поставив учням, якби був учителем?» тощо… image


Формувальне оцінювання – це цілеспрямований неперервний процес спостереження за навчанням учнів!

image

image

Формувальне оцінювання – необхідна умова інтерактивного навчання, під час якого кожна дитина успішна та особлива, впевнена в покращенні власних результатів!

Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Баланова Валентина Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кулак Ірина Леонідівна
    Щиро дякую Вам за Вашу роботу!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
2265
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку