Ми стикаємося з оцінкою в нашому повсякденному житті на кожному кроці, тому потрібне усвідомлення тих критеріїв і норм, за якими нас оцінює соціум. Новий Державний стандарт освіти вимагає формувати життєві компетенції учня, які в майбутньому зроблять дитину успішною:конкурентноспроможнавідповідальнакомунікабельнаадаптована до сучасних умов життяз високим професіоналізмомпатріотичназ навичками самореалізації
Два підходи оцінювання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ФОРМАТИВНЕСУМАТИВНЕВикористовується під час навчання. Використовується по завершенню навчання. Вимірює знання та навички Вимірює володіння матеріалом після навчання. Потребує зворотній зв’язок для корекції навчання. Не потребує зворотнього зв’язку. Не враховується при виставленні оцінки. Використовується для відновлення підсумкової оцінки
Два підходи: вчимося знаходити різницю “Коли суп пробує кухар – це формуюче оцінювання; коли суп пробують гості – підсумкове“ П. Блек. Формуюче оцінювання використовується в основному, щоб обернутися і “перезапустити” процес викладання і навчання. Формуюче оцінювання - це усвідомлення шляху, який привів до результату Підсумкове оцінювання – це усвідомлення результату
Давайте порівняємо традиційне і формувальне оцінювання. Традиційне. Формувальне. Мета. Оцінити рівень досягнень учнів. Активізація навчального процесу для розвитку особистості учнів. Що оцінюєУчитель. Само оцінювання, взаємооцінювання, вчитель. Що оцінюється. Знання. Уміння, навички, компетенціїОцінюється. Результат навчання. Процес навчання. Пріоритет. Оцінки Учіння. Тип взаємодії в класіКонкурентне. Співпраця, співтворчість. Мотивація. Знижується. Підвищується. КритеріїНе чіткіЧіткі, прозоріПоливаємо, щоб росло, вчимо, щоб учні відчули “смак” до навчання
Формувальне оцінювання – необхідна умова інтерактивного навчання, під час якого формується культура спільного обговорення у класі, розвиваються навички критичного і творчого мислення, а також створюється середовище, що заохочує учнів запитувати . Таке оцінювання підтримує впевненість учнів в тому, що кожен із них здатен поліпшити свої результати
Таблиця ЗХД{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ЗНАЮХОЧУ ДІЗНАТИСЯДІЗНАВСЯХто такі козаки, Січ, кіш, війна 1648-1657 рр.,Д. Вишневецький, Б. Хмельницький, прикордонна служба, морські походи козаків. Чому Січ не очолила українські землі?Як козаки вдосконалювали своє мистецтво?Чи розвивали освіту на Січі?Як на Січі боролися з порушенням установлених правил?
Картка самооцінювання. Учня____класу___Дата_______Прізвище та ім’я_____{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Критерії оцінюваннясамостійнаколективнабал. Я відповідав на запитання. Я брав участь у груповій формі роботи. Я доповідав класу про результати групової роботи. Я був вправним провідником - картографом. Я дбайливо фіксував матеріал у зошитіЯ вдало узагальнював думки інших. Я розв’язував кросворд. Я виконував творче завдання
Анкета самооцінювання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Критерії оцінюваннявідповідь1. Чи отримав на уроці (нову, цікаву, важливу) інформацію?2. Наскільки зрозумілим було те, що вивчали на уроці (1-100%)?3. Отримав(ла) на уроці чи при вивченні теми інформацію, знання, вміння, які знадобляться в житті чи для майбутньої професії?4. Що із того, що відбулося на уроці може вплинути на твої цінності, погляди, відношення до оточуючого світу, людей, до себе?5. Чи були моменти уроку, які сильно схвилювали , зробили, здивувати, підтвердити твою правоту?6. Чи з’явились власні цікаві думки, ідеї, пропозиції, варіанти , теми для проектів, запитання внаслідок вивчення матеріалів на уроці?7. Чи з’явилося бажання займатися досконалим вивчення історії (теми, проблеми)8. Чи потрібна допомога вчителя в поставленому вивченні історії?
Дві зірки і побажання(взаємооцінювання)Застосовується для оцінювання творчих робіт учнів, творів, есе. Учень пропонує перевірити роботу однокласника. Коли учні коментують роботи один одного, вони не виставляють оцінки, а вказують на два позитивні моменти – “дві зірки” – і на один момент, який потребує доопрацювання – “побажання”
Притча. Троє чоловіків виконували одну й ту саму роботу. Після закінчення якої їм задали одне і теж питання: "Як вам працювалося?"Перший відповів: "Я камені тягав, тобто працювати було важко. Другий відповів на питання:" Я на життя заробляю ", тобто працював в міру своїх сил без напруги. Третій відповів:" Я будував храм ", тобто йому працювалося легко. Проаналізуйте свою працю на уроці і, якщо було важко, приклейте на дошку червоне сонечко, якщо неважко - жовте, легко – зелене.
Стратегія формувального оцінювання 1. Виявлення потреб учнів та спонуканя їх до самонавчання та співробітництва. 2. Спостереження за процесом навчання. 3. Розвиток самооцінки та рефлексії. 4. Зворотній зв’язок..мотиваціяспівпрацявідповідальністьвідстеження успіхівсамонавчаннявпевненістьзрозумілістьвідкритість