Тема: Формування громадянської компетентності засобами інноваційних технологій на уроках правознавства
Мета: ознайомити з практичним використанням інноваційних технологій на уроках правознавства, створити умови для сприйняття інформації та ефективної продуктивності праці учасників-педагогів.
Завдання:
- висвітлити методичні принципи організації і проведення уроків правознавства, використовуючи інноваційні методики;
- обговорити методи і прийоми навчання, що сприяють розвитку громадянської компетентності;.
- застосування методів активізації творчої діяльності учнів на уроках, обмін досвідом роботи;
- поширити та передати досвід майстер-класу;
-презентація членами майстер-класу напрацьованого досвіду з метою його взаємообміну.
P.S. При зацікавленості майстер-класом можу надати презентаційний та роздавальний матеріал))))
МАЙСТЕР-КЛАС
Формування громадянської компетентності шляхом виховання громадянина-патріота засобами інноваційних методик та при вивченні
історії та правознавства
Тема: Формування громадянської компетентності засобами інноваційних технологій на уроках правознавства
Мета: ознайомити з практичним використанням інноваційних технологій на уроках правознавства, створити умови для сприйняття інформації та ефективної продуктивності праці учасників-педагогів.
Завдання:
Орієнтовна модель проведення майстер-класу
Етапи роботи майстер-класу |
Зміст етапу |
Діяльність учасників |
1.Підготовчо-організаційний. Постановка цілей і завдань |
Вітання, вступне слово майстра, нестандартний початок заняття |
Входять у діалог, проявляючи активну позицію, тим самим допомагаючи майстрові в організації заняття |
2. Основна частина. Зміст майстер-класу, його основна частина: план дій, що включає поетапно реалізацію мети та завдання |
Методичні рекомендації педагога. Показ прийомів, які використовуються в процесі майстер-класу, презентація власних «родзинок»(прийомів) з коментарями |
Виконують завдання відповідно до поставленого зав-дання. Презентація виконаних робіт |
3. Моніторинг майстер-класу. Аналіз ситуації за такими критеріями: володіння загальноінтелектуальними способами діяльності; розвиток здібності до рефлексії; розвиток комунікативної культури |
Організовує обмін думками присутніх, дає оцінку тому, що відбувається та створює умови для обміну досвідом |
Рефлексія – активізація самооцінки і самоаналізу щодо участі у майстер-класі |
І. Підготовчий етап
1. Вступне слово викладача
Формування громадян-патріотів України, які здатні побудувати громадянське суспільство, де панують демократичні принципи, толерантність і повага до прав людини, набуло сьогодні особливого значення.
Бурхливий суспільний розвиток, удосконалення інформаційно-економічного простору, оновлення концепції патріотичного виховання, посилюють значення формування якостей конкурентоспроможної особистості і роблять проблему формування громадянської активності особливо актуальною та вагомою.
У Національній доктрині розвитку освіти акцентовано увагу на усвідомленні педагогами необхідності грамотного застосування у навчально-виховному процесі науково-творчого підходу, педагогічно-коректного супроводу процесу формування громадянської компетентності учнівської молоді.
Тому, одним із перспективних завдань сучасної освіти є не тільки успішна соціалізація учнівської молоді, а й розвиток їх індивідуальних творчих здібностей («створи» замість «повтори»), підтримка їх особистої самоцінності, ініціювання та розширення соціальних аспектів їх діяльної активності, і що важливіше, формування громадянської компетентності як засіб виховання учня-громадянина-патріота.
Процес формування громадянської компетентності – це:
- надати молодому поколінню знання про світові демократичні здобутки та особливості становлення демократії в Україні;
- сформувати мотивацію та основні вміння, необхідні для відповідальної участі у громадсько-політичних процесах, критично-конструктивне ставлення молоді до життя суспільства;
- сприяти становленню активної позиції громадян щодо реалізації ідеалів і цінностей демократії в Україні;
- створити умови щодо набуття учнями досвіду громадянської дії, демократичної поведінки та комунікативної взаємодії.
Методи і прийоми інтеракції, ІКТ, інноваційні методики навчання дають нам широкий простір для обрання та використання способів організації урочної чи позаурочної діяльності з метою формування компетентності наших учнів.
Зараз ви є учасниками майстер-класу, на якому будуть запропоновані деякі форми роботи викладача на уроках правознавства з метою формування громадянської компетентності.
2. «Гронування». Підбір асоціативних термінів до поняття «майстер-клас»
3. Очікування (розміщення на стікерах очікування від майстер-класу).
4. «Навігатор». Ознайомлення з умовами проведення майстер-класу
Слово викладача. Шлях майстер-класу вказуватиме нам навігатор, на якому розміщена схема нашого руху, а також місце для не знайомих термінів, які, на ваш погляд, необхідно занести до навігатора і опрацювати їх. Активним учасникам майстер-класу надаватимуться стікери, як заохочення, а також до кожної вправи необхідно висловити власне ставлення.
ІІ. Основна частина
На слайді розміщені соціальні норми, якими користується у суспільстві.
Завдання: розмістити дані соціальні норми на власному відбитку руки за пріоритетністю та аргументувати власну думку.
Слово викладача. Саме рука асоціюється з безпосередньою діяльністю людини, ми подаємо руку, що значить довіру, ми рукою висловлює протест «стоп», рука завжди була символом голосування і висловлення власної позиція «я так думаю». Обирайте розташування норм за їх дієвість, визначайте такі норми, які на вашу думку найважливіші у житті людини (визначання часу на виконання роботи).
Підсумок. Дані соціальні норми розміщуються на пальцях однієї руки, які можуть створити міцний кулак, що символізує силу і непохитність.
Завдання: визначення прав та обов’язків суб’єктів правовідносин.
Слово викладача. Норми, які регулюються нормами права – правовідносини (визначення поняття).
У навігаторі наведені ролі, які ви будите виконувати відповідно мого тексту, а даний клубок ниток виконуватиме роль встановлення правових відноси.
Підсумок. Після виконання таких вправ ми повинні говорити, що кожен із нас є учасником державотворчих процесів, які відбуваються у нашій державі.
Слово викладача. Існують різні визначення поняття «держава» та низка теорій походження держави. Здійснено акцент на органічній теорії походження основоположника Герберта Спенсера (анг.філософа). За його теорією держава – живий організм, який має найважливіші органи життя.
Завдання. У навігаторі зазначити основні органи життя людини, а потім із них оберіть три та провести аналогії з основними органами державної влади.
Завдання: по парно довести власну точку зору, стосовно визначеної власної аналогії, потім об’єднатися у групу з 4 представників і визначити основну аналогію, а на завершення представити власну позиці.
Завдання: продивитися слайди у швидкому темпі і спробувати запам’ятати зміст за схемою «Хто? Скільки? Як?»
1 сл. Хто може бути народним депутатом.
2 сл. Хто може бути президентом.
3 сл. Хто може бути суддею.
Завдання: у навігаторі зазначити, які числа були вказані у кожному слайді.
Завдання: визначити які зображення були зазначені на слайдах і в чому їх особливість.
Завдання: підтвердити нормами Конституції свою точку зору.
Підсумок.
«Наша країна з усіма її інститутами належить народу, який населяє її. Якщо народу набридне існуючий уряд, він може скористатися своїм конституційним правом і змінити його політику, або використовувати своє революційне право, щоб замінити частину міністрів або навіть повністю повалити уряд». А. Лінкольн
ІІІ. Моніторинг майстер-класу.
Обговорення вражень та відношення до застосування інтерактивних методів, застосованих у майстер-класі. Визначення активних учасників та робота із стікерами очікувань.
Заключне слово викладача. Дотримання прав людини, виконання обов’язків – це запорука єднання громадянського суспільства на шляху до стабільного та гармонійного розвитку незалежної, демократичної, правової та соціальної держави.
КВЕСТ
Я виходжу на роботу та рухаюся до зупинки маршрутки та оплачую проїзд водію маршрутного таксі. У маршрутці зі мною трапляється трагедія: я у натовпі рву собі панчохи, тому заходжу до магазину і продавчиня допомагає обрати мені нові панчохи. Невстигаючі на роботу, я звертаюся до таксиста, який швидко довозить мене до навчального закладу. На східцях я зустріла директора, зауважила, що гарний сьогодні погода, для взаємного настрою і пішла до класу. Під час проведення уроку знову сталася зі мною прикрість: із теплової батареї почала бігти вода і я викликала сантехніка. Він усунув недолік і я спокійно завершила свій робочий день. По дорозі додому я стала свідком порушення правил дорожнього руху водієм авто, якого зупинив патрульний поліцейський. Йдучи додому я забрала доньку зі школи і поспілкувалася з вчителькою моєї донечки. Вирішила ще зайти до перукаря та зробити підстрижку донці, а за час перебування дитини у перукарні я придбала свіжі французькі батони у пекаря.