Формування інформаційно-цифрової компетентності на уроках інформатики з використанням наскрізних змістових ліній

Про матеріал
Реформа середньої освіти – це проектування майбутнього країни, адже саме школа формує особистісні якості та мислення учнів, які через декілька років стануть активними громадянами інформаційного суспільства. Тому одним із головних завдань шкільної освіти сьогодні є – підготовка учнів до швидкого сприйняття і опрацювання великих обсягів інформації, формування вмінь ефективно використовувати сучасні засоби і технології, розвиток інформаційної культури. Швидка зміна та розвиток інформаційно-комунікаційних технологій посилює увагу до формування змісту предмету інформатика, розробки та обґрунтування відповідних інноваційних методів і форм навчання, урівноваженості теоретичної та практичної складової шкільного курсу. А формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх випускників значною мірою залежить від учителя інформатики, його особистості. Тому, в умовах реформування системи освіти зростають вимоги до педагогічних працівників та рівня їх професіоналізму та постає необхідність систематичного щорічного підвищення професійної компетентності та професійного розвитку вчителів інформатики
Перегляд файлу

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ

ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

 

РОЗГЛЯНУТО                                          СХВАЛЕНО

Науково-методичною радою науково- Вченою радою методичного центру управління Хмельницького обласного

освіти                                                             Хмельницької міської ради інституту

Протокол №___ від ___________. післядипломної педагогічної освіти Завідувач НМЦ ___ Каліночкіна Ю.М. Протокол №___ від __________ р.

Ректор ХОІППО ________ Берека В.Є.

 

 

Формування інформаційно-цифрової компетентності на уроках інформатики з використанням наскрізних змістових ліній

(Методичний посібник)

 

 

Автор:

Куліковський Олександр Денисович, вчитель інформатики вищої категорії, старший вчитель технологічного багатопрофільного ліцею        з       загальноосвітніми         класами м. Хмельницького імені Артема Мазура

 

 

м. Хмельницький Вступ......................................................................................... 3

1. Формування інформаційно-цифрової компетентності на уроках інформатики з використанням наскрізних змістових ліній........................................................... 4

1.1 Інформаційно-цифрової компетентності....................................................... 4

1.2 Використанням наскрізних змістових ліній на уроках інформатики.......... 10

1.3 Навчальні ресурси для наскрізних змістових ліній..................................... 13

Висновки.............................................................................................................. 21

Список використаних джерел.............................................................................. 24

 


 

2018

Зміст

 

Вступ.

 

Реформа середньої освіти – це проектування майбутнього країни, адже саме школа формує особистісні якості та мислення учнів, які через декілька років стануть активними громадянами інформаційного суспільства. Тому одним із головних завдань шкільної освіти сьогодні є – підготовка учнів до швидкого сприйняття і опрацювання великих обсягів інформації, формування вмінь ефективно використовувати сучасні засоби і технології, розвиток інформаційної культури. Швидка зміна та розвиток інформаційно-комунікаційних технологій посилює увагу до формування змісту предмету інформатика, розробки та обґрунтування відповідних інноваційних методів і форм навчання, урівноваженості теоретичної та практичної складової шкільного курсу. А формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх випускників значною мірою залежить від учителя інформатики, його особистості. Тому, в умовах реформування системи освіти зростають вимоги до педагогічних працівників та рівня їх професіоналізму та постає необхідність систематичного щорічного підвищення професійної компетентності та професійного розвитку вчителів інформатики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.                 Формування інформаційно-цифрової компетентності на уроках інформатики з використанням наскрізних змістових ліній.

 

1.1   Інформаційно-цифрової компетентності

 

В основу навчального курсу «Інформатика» для 5-9 класів покладено розвивально-компетентнісний підхід, що передбачає формування предметних та ключових компетентностей, а також розвиток певних мисленнєвих навичок.

Метою базової загальної середньої освіти є розвиток і соціалізація особистості учнів, формування їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.

Мета базової загальної середньої освіти досягається шляхом реалізації таких завдань інформатичної освіти:

-                      визначати й формулювати у різноманітних життєвих ситуаціях задачі, для розв’язання яких можна залучити цифрові пристрої та інформаційні технології;

-                      знаходити, подавати, перетворювати, аналізувати, узагальнювати та систематизувати дані, необхідні для розв’язання життєвих задач;

-                      застосовувати алгоритмічний та системний підходи, створювати та аналізувати інформаційні моделі для ефективного розв’язання задач, що постають у житті, навчальній та професійній діяльності; 

-                      вільно, відповідально й безпечно використовувати сучасні інформаційні технології та цифрові пристрої, а також самостійно опановувати нові;

-                      створювати інформаційні продукти, працюючи індивідуально або в команді;

-                      критично оцінювати інформацію та її вплив на людину і суспільство, переваги та ризики використання ІТ для себе, суспільства й довкілля;

-                      усвідомлювати етичні, суспільні, культурні та правові норми й дотримуватися їх під час роботи з інформацією та використання інформаційних технологій.

Завдяки розвивальному компоненту курс інформатики має розвивати в учнів аналітичне, синтетичне, логічне й критичне мислення, творчі здібності, естетичний смак, толерантність та повагу до чужого інтелектуального продукту, здатність аналізувати різноманітні процеси та явища й з’ясовувати їхні причинно-наслідкові та структурні зв’язки. Хоча розвиток зазначених здатностей і мисленнєвих навичок не є винятково завданням навчання інформатики, а відбувається не меншою мірою під час вивчення інших навчальних предметів, саме в процесі навчання інформатики закладаються основи таких умінь:

-                      визначати   послідовність       дій,    які     необхідно   виконати     для

розв’язування певних задач, тобто розробляти алгоритми;

-                      подавати алгоритми в певному формальному вигляді та виконувати

їх;

-                      використовувати алгоритмічні структури;

-                      застосовувати       алгоритми   для    опрацювання        різнотипних

повідомлень;

-                      добирати якомога ефективніший алгоритм розв’язування задачі 

-                      (на зазначених уміннях базується алгоритмічне мислення);

-                      визначати параметри об'єктів та їх можливі значення;

-                      класифікувати явища та об'єкти;

-                      знаходити структурні зв'язки між класами об'єктів, класифікувати знайдені зв’язки;

-                      подавати дані в табличному та графічному вигляді, інтерпретувати дані, подані графічно;

-                      формулювати задачі з опрацювання структур даних і формалізувати їх з метою подальшого автоматизованого розв’язування з використанням ІКТзасобів (зазначені вміння є основою структурного мислення).

В основу навчального курсу «Інформатика» для 5-9 класів покладено розвивальнокомпетентнісний підхід, що передбачає формування предметних та ключових компетентностей, а також розвиток певних мисленнєвих навичок. Предметні компетентності формуються завдяки виконанню перелічених вище завдань. Роль курсу інформатики у формуванні ключових компетентностей:

 

 

Ключові компетентності

Компоненти

1

Спілкування державною  (і рідною у разі відмінності) мовами

Уміння: 

створювати інформаційні продукти та грамотно і безпечно комунікувати з використанням сучасних технологій державною (і рідною у разі відмінності) мовою; 

висловлюватись та спілкуватися на тему сучасних інформаційних технологій з використанням відповідної термінології.

Ставлення:

усвідомлення комунікаційної ролі ІТ;

уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на ІТ-тематику;

надавання переваги використанню програмних засобів та ресурсів з інтерфейсом державною (і рідною у разі відмінності) мовами

2

Спілкування іноземними мовами

Уміння:  використовувати програмні засоби та ресурси з інтерфейсом іноземними мовами;

використовувати програмні засоби для перекладу текстів та тлумачення іноземних слів; оперувати базовою міжнародною ІТ-термінологією.

 

 

 

Ставлення: усвідомлення ролі ІТ в інтерперсональній комунікації у глобальному контексті;

розуміння необхідності володіння іноземними мовами для    онлайн-навчання й        активного   залучення   до європейської та глобальної спільнот, усвідомлення своєї причетності до них

3

Математична компетентність

Уміння:  розуміти, використовувати та створювати математичні моделі об’єктів та процесів для розв’язування задач із різних предметних галузей засобами інформаційних технологій. Ставлення:  усвідомлення ролі математики як однієї з основ ІТ

4

Основні компетентності у природничих

науках                і

технологіях

Уміння:  застосовувати логічне, алгоритмічне, структурне та системне           мислення    для           розв’язування      життєвих проблемних ситуацій;

планувати та проводити навчальні дослідження та комп’ютерні експерименти в галузі природничих наук і технологій; послуговуватися технологічними пристроями.

Ставлення: 

усвідомлення       міждисциплінарного     значення інформатики;

усвідомлення     ролі     наукових     ідей     в     сучасних

інформаційних технологіях

 

5

Інформаційно- цифрова компетентність

передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).

6

Уміння вчитися впродовж життя

Уміння: 

організовувати свою діяльність з використанням програмних засобів для планування та структурування роботи, а також співпраці з членами соціуму;  самостійно опановувати нові технології та засоби діяльності. Ставлення:  виявлення допитливості, наполегливості, впевненості, вміння мотивувати себе до навчальної діяльності, долати перешкоди як ключові чинники успіху

навчально-пізнавального процесу інформатики; усвідомлення необхідності та принципів навчання протягом усього життя;

усвідомлення відповідальності за власне навчання

7

Ініціативність           і підприємливість

Розкривається через наскрізну змістову лінію

8

Соціальна   та громадянська компетентності

Розкривається через наскрізну змістову лінію

9

Обізнаність та самовираження у сфері культури

Уміння:

грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії у

віртуальному просторі;

враховувати художньо-естетичну складову при створенні інформаційних продуктів (сайтів, малюнків, текстів тощо).

 

Ставлення:  культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному інформаційному суспільстві; усвідомлення впливу інформатики та інформаційних технологій на людську культуру та розвиток суспільства

10

Екологічна грамотність           і здорове життя

Розкривається через наскрізну змістову лінію

 

1.2   Використанням наскрізних змістових ліній на уроках інформатики

 

Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.

Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителівпредметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності.

Наскрізні змістові лінії:

-                     «Громадянська відповідальність»

-                     «Екологічна безпека та сталий розвиток»

-                     «Здоров’я і безпека»

-                     «Підприємливість»

-                     «Фінансова грамотність»

Відображення наскрізних змістових ліній у курсі інформатики показано в таблиці:

Наскрізна лінія

5–7 класи

8–9 класи

Екологічна безпека та сталий розвиток

Розуміння інноваційного потенціалу ІТ як ключового фактору суспільного розвитку. Знання обов’язків щодо утилізації технологічних пристроїв та її значення у збереженні довкілля

Проведення досліджень та розв’язання проектних задач на тему охорони довкілля з використанням засобів обробки текстової, табличної та графічної інформації. Уміння оцінювати та опановувати нові технології як засіб саморозвитку. Створення персонального освітньокомунікаційного

 

 

 

середовища для навчання протягом життя, саморозвитку та самореалізації себе як члена

соціуму

Громадянська відповідальність

Виховання поваги до прав і свобод, зокрема свободи слова й

конфіденційності особистості та даних в Інтернеті.    Створення інформаційних продуктів громадянської      та патріотичної           тематики. Використання легального програмного забезпечення та контенту. Виховання відповідального

ставлення   і громадянської      позиції щодо дотримання норм ліцензування програмного

забезпечення                 та

авторських прав

Формування здатності вести дискусію та відстоювати свою позицію щодо актуальних питань функціонування громадянського суспільства, пов’язаних зі сферою ІТ, наприклад, про рівний доступ та цифрову нерівність, віртуальний світ, штучний інтелект, ІТ-юриспруденцію, авторське право на інформаційний продукт, кібербезпеку. Знання й дотримання законів щодо захисту даних, усвідомлення відповідальності за їх

порушення

Здоров'я і безпека

Дотримання правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТпристроями. Уміння

Навчання плануванню власного часу, діяльність і відпочинок з використанням інформаційних технологій.

 

критично оцінювати здобуту з Інтернету інформацію і знати методи перевірки її надійності. Формування свідомого ставлення до впливу сучасних пристроїв і контенту на здоров'я      та

інтелектуальний розвиток. Обмеження впливу небезпечних соціальних мережевих груп на учнів та захист їх від затягування в ці групи. Формування знань про ризики встановлення та використання ПЗ

Формування ставлення до проблем та наслідків комп'ютерної залежності, уміння її уникати та мінімізувати негативний вплив комп’ютерних технологій на власне здоров’я. Уміння захищати себе і комп’ютерні пристрої від ІТ-загроз. Навчання методам захисту власних інформаційних продуктів, наприклад через використання сеансів користувача, надійних паролів тощо

Підприємливість

та          фінансова

грамотність

Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді. Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв’язання проблеми та перевіряти результати

Здатність генерувати та реалізовувати ідеї з використанням ІТ. Знання основ підприємництва в ІТсфері. Розуміння ролі інтернет-

технологій як засобу маркетингу та підприємницької діяльності. Використання електронних таблиць для фінансових

розрахунків

 

1.3   Навчальні ресурси для наскрізних змістових ліній

Використання матеріалів з освіти для екологічної безпеки та сталого розвитку.

Відкритий електронний ресурс для скачування посібників серії «Зелений пакет»: http://www.greenpack.in.ua/school/high/

 

Клас

Тема розділу, уроку

цінності

/ставлення

уміння

навчальні

ресурси

ЕБ//СР (теми, елементи)

7 клас

Опрацювання табличних даних. Типи даних: числові, грошові, дати, текст, відсотки. Введення, редагування й форматування даних основних типів. 

 

готовність до вирішення проблем, пов’язаних зі станом довкілля, з використанням

ІТ.

використовувати сучасні цифрові технології спостереження за довкіллям, явищами й процесами живої природи; створювати інформаційні продукти природничого спрямування; застосовувати засоби опрацювання електронних таблиць для розв’язання

Розділ

Цінності, теми «Права громадян», «Наша Земля в майбутньому»,

с. 45-56  

 

 

 

 

 

навчальних і життєвих задач екологічного спрямування.

 

8 клас

Кодування

даних          та апаратне забезпечення Історія обчислювальних

та

комп’ютерних пристроїв. Види сучасних комп’ютерів та їх застосування. 

Знання обов’язків щодо утилізації технологічних пристроїв та її значення у збереженні довкілля

використовувати сучасні цифрові технології та пристрої для спостереження за довкіллям, явищами й процесами живої природи

Розділ

Цінності, тема «Культура споживання»,

с.8, 11, 14; розділ Зовнішні загрози,  

Тема

«Відходи», с.24-31,

«Хімікати», с.

35-37

8 клас

Створення та публікація вебресурсів

готовність до вирішення проблем, пов’язаних зі станом довкілля, з використанням

ІТ.

використовувати сучасні цифрові технології та пристрої для інформування населення про заходи екологічного змісту

Розділ

Цінності, теми «Права громадян», «Наша Земля в майбутньому»,

с. 45-56  

 

9 клас

Програмне забезпечення та

усвідомлення  відповідальності  за шкідливий

аналізувати порушення

Розділ Діяльність людини, тема

 

інформаційна безпека Шкідливе програмне забезпечення та боротьба з ним. Основні дії для захисту персональних комп’ютерів від шкідливого програмного забезпечення. Антивірусні програми, налаштування їхніх основних параметрів.

Ліцензії            на

програмне забезпечення, їх типи. 

вплив на довкілля ІТ; дотримання авторського права, етичних принципів поводження з інформацією.

правил і наслідки цього; усвідомлювати свою причетність до      створення правил; розуміти власну відповідальність за створені правила.

«Енергетика», с. 8-19, розділ Зовнішні загрози, тема

«Хімікати», с.

34-37; розділ

Цінності, тема «Здоров’я та довкілля», с.

39-44

 

 

Використання матеріалів з освіти для  здоров'я  і  безпеки

Відкритий електронний ресурс для скачування посібників серії : «Вчимося жити разом», «Захисти себе від ВІЛ»     http://autta.org.ua/ua/ resources/learning-to-live-together/ http://autta.org.ua/ua/resources/zakhistysebe   

 

Клас

Тема розділу, уроку

цінності

/ставлення

уміння

навчальні ресурси

 

5 клас

Мережеві технології та Інтернет.

Пошук

інформації в Інтернеті. Безпечне користування Інтернетом. Критичне оцінювання інформації, отриманої з Інтернету.

Використання мережі Інтернет для навчання

Критично оцінює відомості, отримані з мережі Інтернет

Дотримуватися правил безпеки під час використання

Інтернету

 

 

 

Проект «Вчимося жити разом», тренінг 4 «Безпека спілкування в інтернеті», с. 275

7 клас

Служби

Інтернету. Етикет електронного листування. Правила безпечного користування електронною скринькою. 

Дотримання принципів електронного етикету та безпечного користування електронною поштою; усвідомлення  переваг та

Створювати  поштову скриньку та використовувати  її.

Уміти  працювати в команді й організовувати спільну роботу в

Проект «Вчимося жити разом», тренінг 4 «Безпека спілкування в інтернеті», с. 275;  тренінги 4-7, с.

172-189

 

 

 

Використання інтернет-

ресурсів для спільної роботи. 

недоліків електронної пошти як засобу спілкування.

онлайнсередовищах.

 

 

 

Використання матеріалів з фінансової грамотності

 

Клас

Тема розділу, уроку

цінності /ставлення уміння

навчальні ресурси

(фінансова грамотність)

8 клас

Опрацювання текстових даних

Учень/учениця: називає принципи податкової системи характеризує податкову систему України усвідомлює значення місцевих бюджетів для добробуту громади 

 

Виконання завдань дозволить створювати, редагувати та форматувати електронну податкову декларацію. Використовувати стилі для форматування документу. Структурувати документ і створювати його зміст. Розуміти та обґрунтовувати необхідність дотримання вимог до стильового оформлення й структурування електронної податкової декларації. Підручник «Економіка і фінанси». 9 клас

Тема 4. «Податкова система».

Практична робота №1 «Заповнюємо податкову декларацію», ст.64, ст.74

Робочий     зошит      «Економіка       і

фінанси». 9 клас

 

 

 

 

Тема 4. «Податкова система».

Практична робота №1 «Заповнюємо податкову декларацію» , ст.29, ст.32

 

Опрацювання мультимедійн их об’єктів

Учень/учениця: розповідає про фінансову культуру українського народ у в різні історичні епохи;

називає характерні риси менталітету українців; аналізує вплив менталітету на прийняття фінансових рішень

Виконання завдань дозволить перетворювати формати аудіо- та відеофайлів. Будувати відеоряд  на тему: «Фінансову культуру українського народ у в різні історичні епохи». Використовувати контент з інтернет-джерел з урахуванням авторських прав. Враховувати художньо-естетичну складову в процесі створення мультимедійного об’єкту.

Підручник «Фінансова культура». 7 клас

Розділ ІІ. Розвиток фінансових відносин в Україні. Проект «Фінансова культура українського народу», ст.111

Робочий         зошит         «Фінансова

культура». 7 клас

Розділ ІІ. Розвиток фінансових відносин в Україні. Проект «Фінансова культура українського народу», ст. 44

 

 

9 клас

Опрацювання табличних даних

Учень/учениця: називає особливості сучасних грошових відносин розповідає про головні валюти світу

пояснює,що таке світові гроші

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учень/учениця: наводить приклади видів страхування усвідомлює важливість страхування для

Виконання завдань дозволить добирати та застосовувати доцільну функцію або засіб табличного процесора для розв’язання задачі розрахунку валютних курсів.

Будувати та інтерпретувати діаграми зміни курсу національної валюти протягом певного періоду. 

Усвідомити значення електронних таблиць як засобу для фінансових розрахунків.

Підручник «Економіка і фінанси». 9 клас

Тема 5. «Грошові відносини в сучасному світі». Практична робота

№2 «Розраховуємо валютний курс», ст. 80, ст. 95

Робочий     зошит      «Економіка      і

фінанси». 9 клас

Тема 5. «Грошові відносини в сучасному світі». Практична робота

№2 «Розраховуємо валютний курс», ст. 40, ст. 44

 

 

Виконання завдань дозволить добирати та застосовувати доцільну функцію або засіб табличного процесора для розв’язання задачі

 

 

фінансової безпеки громадян порівнює різні види страхування

розрахунку страхових   внесків. Будувати та інтерпретувати діаграми страхових виплат протягом  періоду страхування.                   Усвідомлювати значення електронних таблиць як засобу для фінансових розрахунків. Підручник «Економіка і фінанси». 9 клас

Тема 2. «Сучасна система страхування». Ділова гра «Обираємо вид страхової послуги», ст.34, ст.50

Робочий     зошит      «Економіка       і

фінанси». 9 клас

Тема 2. «Сучасна система страхування». Ділова гра «Обираємо вид страхової послуги», ст.18, ст.23

 

 

Висновки

 

Завдяки розвивальному компоненту курс інформатики має розвивати в учнів аналітичне, синтетичне, логічне й критичне мислення, творчі здібності, естетичний смак, толерантність та повагу до чужого інтелектуального продукту, здатність аналізувати різноманітні процеси та явища й з’ясовувати їхні причинно-наслідкові та структурні зв’язки. З метою дотримання принципів науковості і доступності програмою передбачено послідовне ускладнення навчального матеріалу кожної з названих вище змістових ліній та умовне виокремлення двох змістових рівнів.

Перший рівень (5–7 класи) – продовження розпочатого в початковій школі ознайомлення з базовими поняттями курсу. На цьому рівні не ставиться завдання глибокого та вичерпного вивчення ІКТ, а зроблено акцент на набутті навичок їх практичного застосування, а також на розвивальній спрямованості навчання. З метою врахування вікових особливостей учнів допускається використання навчально-імітаційних програмних засобів і середовищ, зокрема для підтримки вивчення розділу «Алгоритми і програми».

Другий рівень (8–9 класи) – повноцінне формування ключових та предметних ІТ компетентностей. На цьому рівні, зокрема, має формуватися понятійний апарат, достатній для набуття вищезазначених компетентностей. Для цього рекомендується використовувати повнофункціональні, а не імітаційні, програмні засоби та середовища. Очікувані результати навчання вказано у змістовому розділі програми для кожної

Одним із засобів формування компетентностей учнів є розв’язування ними компетентнісних завдань, які трапляються в житті та навчальній діяльності. Такі завдання не передбачають наявності чітко визначеної моделі у вигляді конкретних формул чи законів, які слід застосувати, а також зазначених вхідних даних та результатів. Компетентнісні завдання з інформатики можна розглядати як комплексні задачі прикладного характеру, для яких обов’язковим є застосування сучасних ІКТ як засобу розв’язування, надання різнорівневої допомоги та критеріїв оцінювання.

Компетентнісні завдання та задачі мають застосовуватися наскрізно через увесь навчальний курс (компетентнісні задачі з інформатики можна розглядати як тип технологічних задач, для яких обов’язковим є застосування ІТ, як засобу їх розв’язування).

Розв’язування компетентнісних завдань зазвичай передбачає сім етапів діяльності учнів:

-                      визначення, ідентифікації даних учень аналізує умову задачі, правильно ідентифікує поняття, деталізує запитання, знаходить у тексті задачі відомості та дані, які задані в явному чи неявному вигляді;

-                      пошуку даних учень формує стратегію розв’язування задачі, планує свою роботу при виконанні завдання, добирає умову пошуку для розв’язування завдання, співставляє результати пошуку із метою, здійснює пошук даних в Інтернеті;

-                      управління учень структурує потрібні дані для пошуку розв’язку, вставновлює властивості об’єктів, які є суттєвими, аналізує зв’язки, які існують між об’єктами;

-                      інтеграції  учень порівнює і зіставляє відомості із кількох джерел, виключає невідповідні та несуттєві відомості та вчасно зупиняє пошук;

-                      оцінки учень правильно шукає необхідні відомості, відбирає ресурси згідно з сформульованими чи запропонованими критеріями;

-                      створення учень враховує особливості призначення підсумкового документа, добирає середовища опрацювання даних, стисло і логічно викладає узагальнені дані, обґрунтовує свої висновки; 

-                      передавання повідомлень учень у разі потреби архівує дані, адаптує повідомлення для конкретної аудиторії, створює результат своєї роботи акуратно та презентабельно, обговорює його через електронну пошту або демонструє перед визначеною аудиторією.

Основні шляхи впровадження компетентнісних завдань та задач:

-                      на уроці, як наскрізне завдання упродовж серії уроків;

-                      як урок узагальнення та систематизації знань;

-                      як комплексне практичне завдання для домашнього виконання з поточним поурочним обговоренням та консультуванням з боку вчителя.

Розв’язування компетентнісного завдання спирається на метод доцільно підібраних задач.

При оцінюванні навчальних досягнень учнів, враховуються:

-                      характеристики відповіді: правильність, цілісність, повнота, логічність, обґрунтованість;

-                      якість знань: осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;

-                      сформованість ключових та предметних компетенцій;

-                      рівень володіння розумовими операціями: аналізом, синтезом, порівнянням, абстрагуванням, класифікацією, узагальненням тощо;

-                      розвиток творчих умінь (уміння виявляти проблеми, формулювати гіпотези, перевіряти їх).

Компетентнісні завдання націлені на формування в учнів навчальних мотивів, пізнавальних інтересів, бажання вчитися, свідоме ставлення до процесу навчання загалом через розв’язування соціально-значимих, практичних завдань.

 

 

           

Список використаних джерел

 

1.                  Морзе Н.В., Барна О.В., Вембер В.П., Кузьмінська О.Г. Система компетентнісних завдань як засіб формування компетентностей на уроках інформатики // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2015. – №4. – с.17-27.

2.                  Програма курсу Інформатика. 5-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів.

3.                  Морзе Н. В. Перевірка предметних компетентностей. Інформатика 5 кл. Збірник завдань для оцінювання навчальних досягнень учнів / Н.В. Морзе, О.В. Барна, В.П. Вембер, О.Г. Кузьмінська. – К.: Оріон, 2015.

4.                  Морзе Н. В. Перевірка предметних компетентностей. Інформатика 7 кл. Збірник завдань для оцінювання навчальних досягнень учнів / Н.В. Морзе, О. В. Барна, В. П. Вембер, О. Г. Кузьмінська. – К.: Оріон, 2015.

5.                  Реалізація наскрізних змістових ліній на уроках математики (збірник завдань для 5-9 класів) / укладачі: Л.В. Ліпчевський, З.Я. Майборода; КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти». – Біла Церква: КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти», 2018. – 52 с. (Серія «Нова українська школа. Оновлена базова середня освіта»)

6.                  http://www.greenpack.in.ua/school/high/

7.                  http://doccu.in.ua/tag/посібникизодгопл/

8.                  http://autta.org.ua/ua/ resources/learning-to-live-together/  

9.                  http://autta.org.ua/ua/resources/zakhistysebe   

 

pdf
Додано
2 листопада 2023
Переглядів
706
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку