ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ В УЧНІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

Про матеріал
Одним із завдань освіти є досягнення рівня інформованості, формування інформаційного цифрового середовища, інформаційного діяльнісного простору, що забезпечують реалізацію освітніх програм, виховання інформаційної культури та функціональної грамотності і компетентності. Розвиток нових інформаційних технологій дає можливість модернізувати навчально-виховний процес, що суттєво впливає на формування інформаційно-комунікаційних компетентностей в учнів. Отже без наявності певних знань з галузі інформатики неможливо учням пристосуватись до життя у суспільному просторі після закінчення школи. Ці знання потрібні також в процесі набуття професійної кваліфікації, бо майже всі сучасні завдання вирішуються за участю комп’ютерної техніки.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інформатика_Сівоконєва Г. Г._86

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ В УЧНІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ.

Одним із завдань освіти є досягнення рівня інформованості, формування інформаційного цифрового середовища, інформаційного діяльнісного простору, що забезпечують реалізацію освітніх програм, виховання інформаційної культури та функціональної грамотності і компетентності.

Аналіз основних психологічних та педагогічних методів сучасної освіти, заснованих на комп’ютерних і телекомунікаційних технологіях, показує, що зміст психолого-педагогічної діяльності в новій освітній системі істотно відрізняється від традиційної. Значно ускладнюється діяльність з розроблення заняття вчителя, оскільки швидко розвивається його технологічна основа. Вона вимагає від фахівця розвитку спеціальних навичок та прийомів роботи. Необхідне чітке виділення головних і другорядних моментів у структурі занять, диференціація завдань за ступенем складності. Розроблення занять на базі нових технологій вимагає не тільки вільне володіння методичною базою, її змістом, але й спеціальними знаннями в області сучасних інформаційних технологій.

Розвиток нових інформаційних технологій дає можливість модернізувати навчально-виховний процес, що суттєво впливає на формування інформаційно-комунікаційних компетентностей в учнів. Отже без наявності певних знань з галузі інформатики неможливо учням пристосуватись до життя у суспільному просторі після закінчення школи. Ці знання потрібні також в процесі набуття професійної кваліфікації, бо майже всі сучасні завдання вирішуються за участю комп’ютерної техніки.

 Курс інформатики як інструмент формування інформаційно-комунікаційних компетентностей передусім знайомить школярів з комп’ютером; спрямований на розвиток у них пізнавального інтересу до способів його практичного використання; створює дружнє інформаційне середовище для учня, яке побудоване на ігрових технологіях; закладає базові знання, необхідні для вивчення основних предметів. Кожен учень повинен самостійно вміти користуватись технічними засобами навчання, насамперед комп’ютерною технікою, як під час практичної діяльності, так і у подальшому житті. Доцільно, щоб під час уроків інформатики на кожного школяра був персональний комп’ютер.  Навчальна діяльність, у процесі якої учні оволодівають матеріалом з інформатики, повинна включати: організовану вчителем презентацію уроку, практичне тренування і виконання завдань за допомогою комп’ютера, формування вмінь роботи з технічними засобами навчання. Важливо, щоб учні не лише сприймали готові образи, які дає вчитель, а й самі відтворювали подані завдання на комп’ютері в процесі малювання, друку тексту, розрахунках тощо. Саме тому центральне місце у формуванні інформаційно-комунікаційних компетентностей в учнів повинна займати практика.

Перед уроками інформатики вчитель ставить такі завдання: – навчальні: формування у школярів основних знань щодо призначення комп’ютера, можливості його використання, основні принципи роботи; розвиток навичок користування комп’ютерною технікою; удосконалення обчислювальних та інших практичних навичок, поглиблення знань з інших предметів; – розвивальні: формування просторових уявлень, моторики, мислення, самостійності, наполегливості, уваги, пам’яті й інших психічних процесів та емоційно-вольових якостей, підвищення інтересу школярів до пізнання нового; – практичні: формування вміння працювати з комп’ютерною технікою; застосування отриманих знань на уроках з інших дисциплін під час професійнотрудової діяльності та розв’язання життєво-важливих проблем. – виховні: дотримання чистоти, виховання акуратності, розвиток почуття взаємодопомоги, ввічливості тощо. При проведенні уроків учитель створює ігрове середовище, у якому учень виконує необхідні практичні дії. Гра дає можливість учневі засвоювати навчальний матеріал мимовільно, непомітно і при цьому застосувати його в улюбленій практичній діяльності – роботі на комп’ютері. Для учнів це є найлегшим та найпростішим способом пізнання світу. І це стосується не тільки молодших школярів, але й старшокласників. Ефективними є вправи, які засновані на навчальному матеріалі, що сприяють формуванню конкретних умінь і навичок, дають можливість контролювати й оцінювати діяльність учнів. Залежно від мети уроку, форм організації навчальної діяльності використовуються інтерактивні технології кооперативного та колективногрупового навчання, ситуативного моделювання, опрацювання дискусійних питань. Інтерактивне навчання – це навчання діалогу, під час якого відбувається взаємодія учасників педагогічного процесу з метою взаєморозуміння, спільного розв’язання навчальних завдань, розвитку особистісних якостей учнів. Доцільним є використання на кожному уроці інформатики логічної хвилинки. Її обов’язковими елементами є завдання на слух, зорові елементи, індивідуальні картки, розв’язання кросвордів, ребусів, загадок, складання тематичних пазлів. Такі завдання можуть слугувати мотивацією до уроку.

На сьогоднішній день викладання інформатики неможливо уявити без використання різних комп’ютерних навчальних курсів, електронних підручників та книг, мультимедійних енциклопедій, тренажерів різних видів, контролюючих систем для автоматизованого тестування. Застосування на уроці комп’ютерних тестів і діагностичних комплексів надасть можливість вчителю за короткий час отримувати об’єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається у всіх учнів, і своєчасно його скоректувати. Для учня важливо те, що відразу після виконання тесту (коли ця інформація ще не втратила свою актуальність) він отримує об’єктивний результат із зазначенням помилок, що неможливо, наприклад, при усному опитуванні. Також уроки інформатики можуть бути проведені із застосуванням медіа-технологій. Такі уроки набувають статусу медіауроків. Дані заняття будуються безпосередньо з використанням презентацій, наприклад, за допомогою програми Microsoft PowerPoint. У процесі формування інформаційно-комунікаційних компетентностей в учнів особливе місце посідає використання різних форм творчої роботи на уроках: рольові ігри, мозковий штурм, творчі завдання по заданій темі і створення творчих проектів (наприклад, створення презентацій, малюнків на задану тему за допомогою комп’ютерних програм, проектів).

До використання технічних засобів навчання при формуванні інформаційно-комунікаційних компетентностей в учнів також можна віднести і шкільний веб-сайт, який наразі є не у всіх школах, але процес інформатизації йде дуже швидкими темпами і вимагає свої умови. За допомогою веб-сайту вчитель може створити свою власну сторінку і розміщувати на ній різну інформацію: плани-конспекти уроків інформатики, відеоматеріали для уроків, завдання для учнів на певний урок, інформацію щодо причин неуспішності і проблеми в поведінці учнів, різні рекомендації, цікаві комп’ютерні ігри на теми уроків, тести для учнів, розвиваючі вправи.

Великою популярністю сьогодні користуються соціальні мережі, особливо серед молоді. На уроками інформатики ця тема розглядається поверхньо, але соціальні мережі займають своє місце при спілкуванні учнів між собою та своїми знайомими, обміні фотографіями, музикою, інформацією, досвідом, що безумовно сприяє їх соціалізації.

Отже, можно зробити висновок, що правильно побудована програма формування інформаційно-комунікаційних компетентностей не повинна зводитися до простого переліку тих знань і умінь, якими учні повинні оволодіти (знання пристрою комп’ютера, навички роботи з текстовим редактором, вміння шукати і знаходити потрібну інформацію в Інтернеті тощо). Хоча подібні знання та вміння дійсно важливі для школярів, традиційний шлях навчання їм в ізольованому вигляді не забезпечує успішного перенесення навичок з однієї ситуації в іншу. Учні опановують окремі прийоми роботи на комп'ютері, але у них не виникає розуміння, як ці прийоми повинні поєднуватися між собою для вирішення різноманітних практичних завдань. Справжнє володіння комп’ютером передбачає більш спрямоване, творче і гнучке використання цього потужного інструменту. Учень повинен добре уявляти собі кінцеву мету, розуміти, як за допомогою комп’ютера можна вирішити різні завдання, і вміти реально використовувати основні технічні пристрої і можливості. Кожна окрема навичка роботи на комп’ютері, інтегрована в процес вирішення практичних завдань, набуває для учнів зовсім інший особистісний смисл. Тільки в цьому випадку правомірно говорити про справжню комп’ютерну грамотність, а отже і про інформаційно-комунікаційні компетентності, оскільки тільки тоді виникає розуміння того, як сучасні технічні засоби можуть перетворитися на інструмент отримання нових знань, а згодом і застосування їх в роботі в подальшому житті.

docx
Додано
26 червня 2022
Переглядів
416
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку