«Освіта ХХІ століття – це освіта для людини. Її стрижень – розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набутті знання та вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити своє життя і життя своєї країни».
Технологіяпередбачає мистецтво володіння процесом, певну послідовність операцій з використанням необхідних засобів (матеріалів, інструментарію та алгоритму дій), тобто у процесуальному розумінні технологія має дати відповідь на запитання: як досягти результату діяльності (з використанням чого і якими засобами)? відображає спрямованість наукових чи практичних досліджень (у тому числі і педагогічних) на радикальне вдосконалення
Педагогічна технологія Створена адекватно до потреб і можливостей особистості і суспільства теоретично обґрунтована навчально-виховна система соціалізації, особистісного і професійного розвитку і саморозвитку людини в освітній установі, яка, в наслідок упорядкованих професійних дій педагога при оптимальності ресурсів і зусиль всіх учасників освітнього процесу, гарантовано забезпечує ефективну реалізацію свідомо визначеної освітньої мети та можливість оптимального відтворення процесу на рівні, який відповідає рівню педагогічної майстерності педагога
Класифікація технологій за напрямами (за С. О. Сисоєвою)1) методологічні освітні технології (на рівні педагогічних теорій, концепцій, підходів); 2) стратегічні освітні технології (на рівні організаційної форми взаємодії); 3) тактичні освітні технології (на рівні методики, методу, прийому навчання).
Змістовий взаємозв'язок понять педагогічної технології логічне осмислення поняття «технології»: освітні технології – педагогічні технології – технології навчання (дидактичні технології), технології виховання, технології управління навчальним процесом – педагогічна техніка. Основне призначення освітніх технологій– прогнозування розвитку освітніх систем, їх проектування, планування та визначення факторів, які відповідають освітнім цілям
Освітня технологіяспосіб оптимального досягнення мети педагогічного процесу з використанням відповідних методів. Її доцільно визначати як послідовність спільних дій вчителя та учнів, що супроводжуються педагогічною діагностикою і спрямовані на забезпечення відповідності результату визначеній меті.
Поняття «освітня технологія» є новим утворенням у педагогічній науці, але, попри свою новизну, воно має генетичне корінняосновою цього поняття є слово «технологія», що походить від грецького techne – мистецтво, майстерність, i logos – наука, закон. Тобто «технологія» (дослівно) – це наука про майстерність.
Освітня технологія (за С. Сисоєвою)«теоретично обґрунтована система упорядкованих професійних дій педагога, що при оптимальності ресурсів і зусиль гарантовано забезпечує ефективну реалізацію поставленої освітньої мети та можливість відтворення процесу будь-яким педагогом незалежно від рівня його майстерності"
Педагогічна технологія критичного мислення. Технологія навчання як дослідженняІнтегральна педагогічна технологія. Технологія розвивального навчання. Технології формування творчої особистостіТехнологія особистісно орієнтованого навчання. Проектна технологія. Технологія диференційованого навчання. Технологія гуманістичного навчання. Технологія модульно- розвиваючого навчання. Технологія групового навчання. Технології індивідуалізації процесу навчанняІнноваційні педагогічні технології навчання
Технології формування творчої особистостіполягає в тому, щоб прищепити здобувачам освіти навички, завдяки яким вони самостійно керуватимуть своєю пізнавальною активністю, будуть самостійно мислити, приймати неординарні рішення, свідомо вибирати свою життєву позицію, генерувати оригінальні ідеї
Технологія гуманістичного навчанняспрямована на виховання свідомих громадян, патріотів, освічених, творчих особистостей, становлення їхнього фізичного й морального здоров’я,забезпечення пріоритетного розвитку людини на засадах гуманізації, гуманітаризації та демократизації освітніх процесів
Інтерактивні технології (за Л. Пироженко та О. Пометун )інтерактивні технології кооперативного навчання (робота в динамічних пара, «Мікрофон»); інтерактивні технології колективно-групового навчання (включення учасників навчального процесу в гру, ігрове моделювання під час заняття); технології ситуативного моделювання (розігрування ситуації за ролями (рольова гра)); технології опрацювання дискусійних питань (є ПРЕС (PRES – Position, Reason, Example, Solution)
чотири етапи методу ПРЕСвисловіть свою думку, поясніть, у чому полягає Ваша точка зору (починаючи зі слів «Я вважаю, що...»);поясніть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази (починайте зі слів «Тому, що...»);наведіть приклади, додаткові аргументи на підтримку Вашої позиції, назвіть факти, які демонструють Ваші докази («Наприклад...»);узагальніть свою думку, зробіть висновок («Таким чином...»).
В. О. Сухомлинський«...перетворення наукових істин у живий досвід творчої праці – це найскладніша сфера дотикання науки до практики. Зроблене вченим відкриття, коли воно оживає в людських взаємовідносинах у живому пориві думок і емоцій, постає перед учителем як складне завдання, розв’язати яке можна багатьма способами. У виборі способу, втіленні теоретичних істин у живі людські думки й емоції саме і полягає творча праця вчителя»
Результатами педагогічної творчостіпедагогічні відкриття – наймасштабніші новаторські педагогічні рішення, пов’язані з формуванням, обґрунтуванням нових педагогічних ідей та їх впровадженням у конкретній педагогічній системі; педагогічні винаходи – перетворення, конструювання окремих елементів педагогічних систем, засобів, методів, умов навчання та виховання; педагогічні вдосконалення – модернізація й адаптація до конкретних умов уже відомих методів і засобів
Групи педагогів, що займаються Інноваційною діяльністюпедагоги-винахідники, які приходять до нового в результаті власних пошуків;педагоги-модернізатори, що вдосконалюють і по-новому використовують елементи створених систем задля позитивного результату;педагоги-майстри, які швидко сприймають і досконало використовують як традиційні, так і нові підходи та методи.