Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Методичні матеріали з теми: "Особливості взаємодії музею зі здобувачами освіти при пенітенціарних установах (з досвіду роботи)"

Про матеріал
В статті представлено досвід роботи використання музейгої педагогіки, як засобу ресоціалізації засуджених, які здобувають повну загальну середню освіту при пенітенціарних установах
Перегляд файлу

Особливості взаємодії музею зі здобувачами освіти

 при пенітенціарних установах

(з досвіду роботи)

 

Традиція співпраці музейників з пенітенціарними закладами у Харкові склалася ще до революції 1917 р. Наприклад, відомо, що визначний музейник Єгор Рєдін у 1898 р. читав лекції у Харківській губернській тюрмі.

Однією з ефективних форм позашкільної освіти, яка практикується у класах Харківської вечірньої (змінної) школи ІІ-ІІІ ступенів № 5 Харківської міської ради Харківської області при Качанівській виправній колонії № 54 є тісна співпраця з Харківським історичним музеєм.

Харківський історичний музей, один з найбільших і найстаріших музеїв України, веде свій родовід від Музею Слобідської України ім. Г. С. Сковороди, заснованого у січні 1920 році. Його організатором та директором був відомий вчений, етнограф, фольклорист, літературознавець, історик та громадський діяч академік АН України М.Ф. Сумцов.

Сьогодні діяльність Харківського історичного музею, одного з провідних центрів музейного будівництва, спрямована на вивчення актуальних проблем і тем історії та культури Слобожанщини. Нині музей знаходиться в приміщенні по вул. Університетській, 5. Зібрання Харківського історичного музею нараховують близько 300 тисяч музейних предметів. Серед них зберігаються цінні археологічні, етнографічні, нумізматичні колекції, зібрання вітчизняної, іноземної зброї та військового спорядження, прапорів, історичних документів, фотоматеріалів, меморіальних речей, творів живопису та інших пам’яток матеріальної і духовної культури.

На даний момент нам не відомі випадки в Україні, де б була налагоджена систематична співпраця музею та пенітенціарного закладу, окрім Харківського історичного музею та класів Харківської вечірньої (змінної) школи ІІ-ІІІ ступенів № 5 Харківської міської ради Харківської області при  Качанівській виправній колонії № 54. Протягом декількох років встановлені дружні контакти вчителів Харківської вечірньої (змінної) школи ІІ-ІІІ ступенів № 5 Харківської міської ради Харківської області з відділом науково-освітньої роботи Харківського історичного музею. Протягом навчального року співробітники історичного музею приїжджають у колонію та проводять за різними темами виїзні мультимедійні музейні уроки з демонстрацією предметів з фондового зібрання. Учні школи пенітенціарного закладу сприймають з великим захватом прибуття до них працівників історичного музею, оскільки в цей день урок Харківщинознавства у них проходить не традиційно. До прибуття музею учні школи отримують від вчителя певні завдання для роботи на уроці.

Виїзні мультимедійні музейні уроки з демонстрацією предметів з фондового зібрання мають на меті: 1) познайомити учнів з фактично-історичною складовою обраної теми; 2) познайомити учнів з предметами фондового зібрання музею з обраною темою; 3) виховувати патріотизм до Батьківщини та рідного краю; 4) формувати музейну культуру в середовищі учнів, особливо враховуючи специфіку учнів школи в пенітенціарному закладі.

За роки співпраці Харківського історичного музею та  класів Харківської вечірньої (змінної) школи ІІ-ІІІ ступенів № 5 Харківської міської ради Харківської області при  Качанівській виправній колонії № 54 проведена ціла низка мультимедійних музейних уроків з демонстрацією предметів з фондового зібрання. Наприклад, проведені такі музейні уроки:

 

  •  «Історія Харківщини з найдавніших часів до 1917 рр.»
  • «Харківщина у роки Великої вітчизняної війни»
  • «Україна: роки незалежності»
  • «Хрещення Київської Русі»
  • «Слобожанська минувшина: етнографія краю» та інші.
  • «Харків архітектурний: погляд у минуле»

 

 

Якщо музей – це храм муз, то вівтарем цього храму є експозиція, головна складова частина музею, яка несе інформативне та емоційне навантаження. На даний час у Харківському історичному музеї працює 8 стаціонарних експозицій. По всім ним проводяться екскурсії. Насиченість,  інформативність, можливість використання інтерактивних методів проведення екскурсії, залежить, у першу чергу, від вікових та інших характеристик самої екскурсійної групи та від самої експозиції.

Простір музею створює оптимальні умови для інтеграції, зв’язку, можливостей долучитися до культури через минуле. Музей є центром індивідуальної освіти й виховання, місцем адаптації людини до культурного середовища.

Враховуючи особливості учнів вечірньої школи пенітенціарного закладу, а саме їхнє позбавлення волі, а відповідно і відсутність можливості реально відвідати музей, для них проводяться мультимедійні, віртуальні екскурсії по Харківському історичному музею, з реальною демонстрацією експонатів з науково-допоміжного фонду Харківського історичного музею за тематикою екскурсії. На великому екрані за допомогою мультимедійних засобів виводяться фотографії кожної вітрини експозиції і співробітник музею розповідає екскурсію по експозиції, по можливості демонструючи привезені експонати науково-допоміжного фонду (додаток 2). За роки співпраці Харківського історичного музею з філіалом Харківської вечірньої школи № 5 у Качанівській колонії для учнів були проведені уроки-екскурсії по всім експозиціям музею:

 

  • «На перехрестях століть. Археологія нашого краю»

 

  • «Наш край у IX-XVIII ст.»

 

  •  «Україна козацька»

 

  • «Харків 19 ст. Історичні етюди»

 

  • «Слобожанські мотиви. Етнографія Слобідської України»

 

  • «Харків 1917–1940 рр.»

 

  • «Велич подвигу народного»

 

  • «Україна. Час змін»

 

Музейна мультимедійна екскурсія дає можливість учням сформувати чимало історичних образів. Враховуючи особливість контингенту школи, я звертаю увагу на роботу з історичними персоналіями. Для значною категорії учнів це є непростою проблемою. В курсі вітчизняної історії учні вчаться виявляти знання історичних портретів, але часто це не можливо зробити тільки за шкільними підручниками. Тому велика можливість самостійної роботи під керівництвом вчителя надає музейний матеріал. Для всебічного висвітлення історичних персоналій я роздаю пам’ятку учням з рекомендаціями по аналізу життя історичної персоналії.

Важливого значення для розкриття історичного минулого набуває використання під час музейних мультимедійних лекцій архівних матеріалів й історичних пам’яток з фондового зібрання музею. Це дає можливість конкретизувати виклад матеріалу та наблизити учнів до історичної епохи. Як правило, до аналізу документів залучаються учні, перед якими ставляться вчителем логічні завдання:

  1. Коли був написаний історичний документ?
  2. Хто автор цього документу?
  3. Якими історичними обставинами було зумовлено появу цього документу?
  4. Які сторичні події відображено в документі?
  5. Яке враження це документ справляє на сучасників?

 

Співпраця вчителів  Харківської вечірньої (змінної) школи ІІ-ІІІ ступенів № 5 Харківської міської ради Харківської області, які працюють при  Качанівській виправній колонії №54 та Харківського історичного музею показала, що взаємодія школи пенітенціарного закладу з історичним музеєм підвищує інтерес учнів до вивчення історії України та рідного краю, підвищує результативність у навчанні, стимулює мотивацію учнів до навчання. Також досвід свідчить про те, що приїзд співробітників музею до пенітенціарного закладу викликає інтерес не тільки в учнів школи, а й взагалі у всіх ув’язнених, які активно відвідують музейні уроки.

Практика переконує, що педагогічна взаємодія музею та школи пенітенціарного закладу безперечно має перспективу подальшого розвитку. Методи та форми співробітництва музею та школи показали доцільність такої роботи. Але подальша співпраця музею та школи потребує вдоносконалення методів та форм роботи, особливо враховуючи специфіку учнів пенітенціарного закладу.

На жаль в дидактичній і педагогічній літературі відсутні рекомендації та поради для навчання учнів шкіл пенітенціарних закладів. Це ставить перед педагогами завдання створення такої спеціальної літератури. Велику допомогу педагогічному колективу школи надає психологічна служба Качанівської колонії в роботі з учнями-засудженими. Таким чином така література обов’язково має враховувати напрацювання педагогіки та психології

Досвід співпраці вчителів  Харківської вечірньої (змінної) школи ІІ-ІІІ ступенів № 5 Харківської міської ради Харківської області, які працюють при  Качанівській виправній колонії №54 та Харківського історичного музею безперечно має викликати інтерес у практикуючих вчителів шкіл пенітенціарних закладів.

Для того щоб успішно керувати розвитком пізнавальної активності школярів, необхідно створити певну систему засобів (механізмів) організації пізнавальної діяльності особистості. Одним із таких засобів є проблемність у навчанні, яка забезпечує інтенсивну розумову активність школярів у процесі засвоєння знань, створює найсприятливіші умови для розвитку в них здатності творчо, всебічно вивчати предмет дослідження. Навчальна проблема може мати різні рівні й форми свого виявлення.

 

 

 

 

docx
Додано
23 листопада 2020
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку