ЗАСТОСУВАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
учнів початкової школи
В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ
1. 1. Проблема організації дистанційного навчання
Відповідно до ст. 9 Закону України «Про освіту» п. 4 «Дистанційна форма здобуття освіти – це індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого–педагогічних та інформаційно –комунікаційних технологій».
Тому карантин, який був запроваджений державою через пандемію коронавірусу, зобов’язав учителів проводити освітній процес дистанційно. Ми одержали багато плюсів і мінусів, але вже маємо певний досвід і втілюємо у життя важливу компетентність «Вчитись продовж усього життя» задля досягнення якісної освіти і розкриття талантів наших дітей.
Застосування «цифрових» технологій в освіті – наразі одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. Вони дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість та якість сприйняття, розуміння та засвоєння знань. За допомогою медіа – та інтерактивних засобів педагогічним працівникам освіти легше використовувати підхід до викладання на основі впровадження інноваційних підходів, включаючи використання «кейсів», дослідницько–пошукової роботи, методу проєктів, розвивальних навчальних ігор тощо. Як результат – здобувачі освіти набагато краще засвоюють інформацію, перебуваючи в емоційно–комфортному середовищі, не втрачають бажання навчатись, створювати нові знання та інновації. «Цифрові» технології дозволяють зробити процес навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним. При цьому технології не замінюють викладача, а доповнюють його. Таким заняттям властиві адаптивність, керованість, інтерактивність, поєднання індивідуальної та групової роботи, часова необмеженість навчання.
Одним із головних інструментів успіху Нової української школи є наскрізне застосування інформаційно–цифрових технологій в освітньому процесі. Сучасний вчитель має навчитися створювати та використовувати мультимедійний та інтерактивний контент, щоб зацікавити цифрове покоління учнів. Тому зараз в Україні все більшого значення набуває використання хмарних технологій у професійній діяльності педагогічного працівника, адже має ряд переваг перед традиційними формами роботи та засобами навчання. Насамперед – це доступність та безкоштовність, відсутність витрат на програмне забезпечення, технічну підтримку роботи програмного засобу, інтерактивність, групова спільна робота, можливість використання мобільних пристроїв, співпраця та взаємодія усіх учасників освітнього процесу, можливість доступу до навчальних матеріалів з будь –якого пристрою (планшет, смартфон) при наявності високошвидкісної мережі Інтернет. За допомогою сучасних web сервісів учителі можуть легко та швидко створювати різні ситуації та інтерактивні завдання для активної взаємодії з учнями. На сьогодні існує велика кількість сучасних технологій візуалізації інформації: мобільне навчання, хмарні технології, віртуальні лабораторії, гейміфікація, робототехніка, скрайбінг, створення інтелект–карт та інші.
Ми живемо в епоху швидких цифрових змін: ще кілька десятків років тому ми дивилися фільми у звичайних кінотеатрах, а уже сьогодні вдягаємо окуляри віртуальної реальності та поринаємо у вигаданий простір. Світ змінюється, тож і ми, учителі, крокуємо в ногу з часом.
Нині урок без цифрових технологій – це неправильно, хоча б тому, що діти ними володіють, звикли до сучасного способу подання інформації. Якщо їм пропонують лише підручник і записи крейдою, учням цікавіше онлайн. Вони «відсиджують» уроки, щоб нарешті повернутися до ґаджетів.
Усе, що може робити вчитель без сучасних інструментів – конкурувати з Google, тобто надавати інформацію. Учням потрібно навчитися працювати з інформацією, оцінювати інформаційні джерела, вміти працювати в команді, аналізувати та презентувати кінцевий продукт не лише в текстовому форматі.
Примхливих школярів зацікавити нелегко, але у цьому можуть допомогти сучасні технології. Саме вони допомагають педагогам проводити заняття більш динамічно, ефективно, емоційно та насичено. Нові технології можуть «оновити» заняття відео - та аудіоінформацією, віртуальною лабораторією та картами, онлайн - експериментами з різних навчальних предметів тощо.
Проблема організації дистанційного навчання у початковій школі є надзвичайно актуальною в умовах тривалого карантину. Перед педагогами постали нові проблеми:
На ці та інші запитання спробуємо пошукати відповіді. Найбільш дієвими, простими, ефективними та безкоштовними для створення мультимедійного, інтерактивного контенту для комунікації, спільної роботи, візуалізації та гейміфікації навчання, як показала практика, є такі web сервіси: ZOOM, CLASSROOM, ClassDojo тощо.
1.2. Сервіс для проведення онлайн-конференцій ZOOM
ZOOM – це сервіс для проведення онлайн-конференцій, продукт американської компанії з такою ж назвою. З’явився ще у 2011 році, але саме в останні місяці отримав вибуховий ріст користувачів. У зв’язку з пандемією коронавірусу кількість людей, які використовують Zoom, виросла з 10 млн у грудні 2019 року до 200 млн у березні 2020 року. Сервіс має безкоштовну версію. До введення карантину вона дозволяла організовувати короткі 40-хвилинні відеоконференції. На період пандемії це обмеження прибрали й дали можливість робити онлайн – спілкування тривалістю до 5 години для 2-50 людей безкоштовно.
Щоб зібрати більше людей – наприклад, організувати конференцію на 100 осіб або спілкуватися більше 5 годин – потрібно скористатися платною версією програми з тарифом $15 на місяць. Особливих вимог для початку роботи в Zoom немає. Все стандартно - завантажуєте додаток, встановлюєте та реєструєтесь.
Далі сервіс запропонує декілька варіантів уведення даних:
Після реєстрації буде можливість відредагувати дані профілю, запросити інших учасників за допомогою листа на їхню електронну скриньку, дізнатися свій ID ідентифікатор.
Організувати онлайн-конференцію може будь-який користувач. Для цього достатньо увійти в свій обліковий запис через додаток. Далі натиснути на кнопку «Запланувати» й ввести всі необхідні параметри (дату та час, налаштування для вас, як організатора, та учасників). На екрані з’явиться шаблон листа із запрошенням, який можна скопіювати.
Запросити інших учасників можна у чотири способи:
Додавши необхідних учасників одразу після початку конференції (увійдіть у конференцію, натисніть на кнопку знизу «Запросити», потім оберіть зі списку «Контакти» потрібних людей).
1.3. Особливості роботи з сервісом ClassDojо
Ідея ClassDojo полягає в створенні зручної, наочної, легко керованої системи заохочення з різними ролями і рівнями доступу. Перевага цього сервісу в можливості зареєструватися:
Саме тому важливо обговорити особливості роботи з ClassDojo, можливості використання сервісу для організації дистанційного навчання.
Заохочувати в учнів їх моральні якості і при цьому не заважати освітньому процесу цілком реально. Гейміфікувати навчання та давати батькам дієвий зворотній зв’язок – це просто. На допомогу педагогу приходить інтуїтивно зрозумілий і простий застосунок – ClassDojo.
У Бердичівській міській гуманітарній гімназії №2 учителі успішно практикували роботу з цим додатком. Він доступний державним школам і вчителям, що прагнуть змінювати підхід в освіті, дозволяючи учням не тільки здобувати цінні знання, а ще успішно закріплювати навички ХХІ століття – гнучкість, емпатію та командотворення.
Гейміфікація (ігрові рішення, ігрові елементи, прикладні ігри тощо) та її застосування в освітньому процесі є необхідною передумовою як досягнення дидактичних цілей, так і забезпечення повноцінного та всебічного розвитку здобувачів освіти, формування компетенцій та надкомпетентнісних навичок, якими має володіти повноцінна активна особистість відповідно до завдань НУШ.
ClassDojo був розроблений в 2011 році учителем з Великобританії Семом Чодхарі і Лайамом Доном, розробником MMO-ігор. За допомогою цього сервісу учитель може швидко і просто оцінювати класну та домашню роботу, і навіть виставити відмітку про поведінку на уроці. Зручний, яскравий, українізований інтерфейс, симпатичні аватари, цікаві для сприймання дітьми, можливість роботи, як зі стаціонарного комп’ютера, так із планшета чи смартфона. СlassDojo можливо використовувати на різних уроках, адже є можливість не просто оцінити діяльність дітей, а й побачити рейтинг кожного учасника в цікавій ігровій формі.
Щоб долучитись до роботи в СlassDojo, слід пройти реєстрацію на сайті, попередньо авторизувавшись та обравши роль учителя, учня, батьків, чи адміністрації. Якщо вашого навчального закладу в переліку немає, то його слід зареєструвати і для нього буде виділений простір. У даному застосунку на правах учителя можна створювати бейджі, розробляти завдання, відображати рейтинг кожного учня в процесі роботи усього класу, в якості учня можна одержати персональний код для доступу до свого профілю, де потрібно обрати аватар та зробити власні налаштування, батькам надається доступ для перегляду успішності своїх дітей.
Налаштування класу учителем проходить у чотири етапи: створення класної кімнати з назвою, додавання учнів, налаштування заохочувальних бейджів, відправка кодів учням. Аватари кожному учню присвоюються випадковим чином, потім кожен учень може вибрати собі аватар до вподоби. У вікно додавання учнів можна сміливо копіювати вже готовий список класу і система його сприймає автоматично. Можна створювати необмежену кількість класів.
Отже, якщо потрібний сервіс, який надасть швидкий відгук учням про їхню роботу в класі і мотивуватиме їх до ефективної навчальної діяльність, слід звернутись до освітньої платформи ClassDojo
1.4. Додаткові освітні сервіси
Застосування вище перелічених web сервісів у практичній діяльності педагогічного працівника надає можливість інтенсифікувати процес навчання, підвищити рівень професійної підготовки вчителя, а також сприяє розвитку наскрізних умінь учнів.
1.5.Переваги використання цифрових технологій на уроках у початкових класах
1.Більші можливості для виховання національної свідомості у школярів.
Наприклад, цикл науково-розважальних передач ( https://osvitoria.media/experience/10-filmiv-za-yakymy-mozhna-vchyty-istoriyu-ukrayiny/) знайомить із видатними діячами та історичними подіями України.
Такий формат зацікавить дітей набагато швидше, ніж підручник.
2.Візуалізація знань, їх систематизація та узагальнення за допомогою онлайн-програм.
За допомогою цифрових технологій можна створити різноманітні інтелект-карти, які допоможуть дітям унаочнити знання.
Інтелект-карти – це унікальний і простий метод запам’ятовування інформації, що допомагає учням структурувати і правильно формулювати свої думки за допомогою створення «розумової карти» – свого роду плану, що складається з ключових слів, понять і термінів. Їх можна створювати на будь-якому уроці і на будь-якому етапі уроку за допомогою різних онлайн-програм. (Як зразок, за допомогою програми Bubbl.us створені інтелект-карти «Тварини», «Пори року».
FreeMind – одна з найбільш відомих та популярних безкоштовних програм для створення інтелект-карт. Працювати з нею дуже просто, хоча й на створення шедеврів сподіватися не варто.
Переваги:
Bubbl.us – зручний онлайн-ресурс, за допомогою якого можна легко та швидко розробляти яскраві інтелект-карти. Ресурс умовно безкоштовний: ви можете вільно створити 3 mind maps, а от за більшу кількість доведеться заплатити.
Переваги:
Mind42 – безкоштовна онлайн-програма, використовуючи яку, можна без зайвих турбот створити просту, але зрозумілу інтелект-карту.
Переваги:
XMind – чудова програма, за допомогою якої можна створювати зручні інтелект-карти та діаграми Fishbone, а також проводити мозкові штурми. XMind має приємний інтерфейс, а розібратися з особливостями керування дуже легко. А головне – все безкоштовно.
Переваги:
Працювати над однією інтелект-картою можуть одразу декілька користувачів.
Діаграми Fishbone активізують мислення школярів та систематизують знання з відповідної проблеми. До прикладу діаграма Fishbone «Забруднення води» створена за допомогою програми XMind.
Доцільно макет діаграми розробляти для роботи в групах, учасники яких мають його заповнити. Зміст завдань: встановити причинно–наслідкові зв’язки, сформулювати висновок. Тему (проблему) пишуть на голові скелету риби. Верхні кісточки скелету – це основні поняття з теми, причини, які призвели до проблеми. Нижні кісточки – це факти, наслідки, що підтрерджують причини проблеми, які розміщені на верхніх кісточках. Хвіст – висновок з теми.
3. Можливості нестандартного виконання домашніх завдань та ведення дискусій.
Наприклад, за допомогою використання месенджерів учитель може запропонувати учням переказати вірш або ж текст з використанням смайликів. Це не лише розвага, а більш глибока робота над завданням: аналіз сюжетної лінії, візуалізація абстрактних слів, висловлення власної думки.
4. Можливість проводити віртуальні екскурсії, прогулянки різними країнами , відвідувати музеї та національні парки.
Діти можуть дистанційно відвідати та розширити свій світогляд завдяки онлайн екскурсіям, котрі необмежені кордонами: «https://osvitoria.media/news/8-virtualnyh-ekskursij-zooparkamy-svitovymy-pam-yatkamy-i-navit-marsom/».
GoogleArts&Culture
Платформа проводить для користувачів віртуальні тури галереями світових музеїв, дає змогу ознайомитися з інформацією про художні твори та створювати власні віртуальні колекції. Музеями-партнерами платформи є, зокрема, Версаль, галерея Уффіці, Третьяковська галерея та інші. На платформі подано понад 30 віртуальних турів, 150 інтерактивних виставок, 300 тисяч фотографій і відео.
5. Підвищення рівня грамотності учнів.
Є багато програм, що допомагають перевірити граматику та пунктуацію текстів. Наприклад, LanguageTool покращує грамотність з української та ще 39 мов (японської, англійської, китайської тощо). Багатомовний ресурс для перевірки грамотності текстів, що виявляє пунктуаційні, граматичні, орфографічні та стилістичні помилки. Користуватися сервісом можна в онлайн-режимі, завантажити версію програми для комп’ютера або встановити, як розширення браузера. Крім російської, програма Language Tool підтримує більше 40 мов і діалектів і може також самостійно визначити мову, на якій написаний текст. Перевірка виконується за аналогією з іншими сервісами даного призначення, за результатами аналізу орфографічні помилки будуть підсвічені рожевим кольором, пунктуаційні - помаранчевим.
Дана програма перевіряє граматику, стиль та орфографію.
Ресурс, призначений для перевірки помилок правопису в текстах, підтримує три мови (російська, англійська, українська). Для підбору заміни Спеллер використовує бібліотеку CatBoost, завдяки чому забезпечується розшифровка слів, надрукованих із спотвореннями і враховується смисловий контекст в процесі виявлення помилок. Незважаючи на те, що Яндекс Спеллер призначався для веб-розробників, його можуть використовувати і звичайні користувачі.
6. Деякі проєкти допомагають дітям розвивати логічне мислення.
Існує чимало сайтів цього типу, застосування яких дозволяє успішно розвивати логічне мислення за допомогою загадок, ребусів та головоломок. На сайті «http://zagadki.org.ua» ви знайдете різноманітні завдання :
Загадки:
- українськомовна онлайн-платформа, за допомогою якої можна створювати власні ребуси чи розгадувати наявні на сайті.
Переваги «Ребуси №1»:
Переваги WordItOut:
7. Підвищення статусу вчителя в очах дітейта покращення комунікації між ними.
Учні з більшим задоволенням відвідують ті уроки, де викладач застосовує «трендові» цифрові технології. Адже використання сучасних цифрових технологій у світі стало не просто трендом, а й необхідністю.