Що потрібно знати перед початком ігрової діяльності Рівень розвитку дитини. Що вміє дитина, і які ігри їй подобаються ? Які проблеми має дитина? Що їй поки не вдається, в чому полягає її відмінність від дітей із нормотиповим розвитком? Що виходить добре, в чому дитина досягає вимог нормотипового розвитку або в чому випереджає однолітків? На які навички можна спертися? У чому виявляється підвищений інтерес дитини, що їй більше подобається, що викликає позитивні емоції?
Об'єм уваги дитини. Присутність мови, сприймання та розуміння зверненої мови. Якість мовлення, обсяг лексики, потяг до спілкування. Стан опорно-рухового апарату. Рівень інтелектуального розвитку. Стан емоційно-вольової сфери. Стан дитини перед грою: який загальний фізичний стан? Рівень збудженості дитини. Здатність сконцентруватися на грі. Загальний настрій перед грою.
Роль гри в навчальній діяльностіГра дає змогу дитині пізнавати світ та розвиватися без прямих вказівок до навчання. Вона може активно рухатися, спілкуватися з дорослими й ровесниками, вчитися проявляти ініціативу. Гра – це одночасно й сенсорне, і психологічне, й емоційне розвантаження для дитини. Гра знімає більшість обмежень, з якими дитина стикається в повсякденному житті. Натомість це ще й можливість здобувати нові знання й навички. Діти з ООП отримують корекційну, дефектологічну, психологічну підтримку у вигляді спеціалізованих розвивальних занять із фахівцями. Тому гра для них – особливо важлива, адже вони можуть розкриватися самостійно, без заданого дорослими напрямку.
Ігри допомагають розвинути мовлення дітей із РАС за допомогою:сенсорного відчуття предметів;утримання положення та балансу власного тіла;придумування певного сюжету (символічний рівень гри);пошуку шляхів розв’язання ситуацій;реалізації бажаних, але недоступних у реальному житті дій (приготування яєчні тощо).
Вимоги до організації ігор. Гра має бути: доступною за змістом і формою; тісно пов'язаною з навчальною діяльністю; яскраво унаочненою; доведеною до логічного завершення; відповідати рівню розвитку дітей; мати цікавий ігровий матеріал; проводитись під керівництвом вчителя;дасть змогу збалансувати вербальне та невербальне спілкування.
Ігри для розвитку логіко–математичних здібностей:Ігри з логічними блоками ДьєнешаІгри з блоками Дьєнеша знайомлять дітей з формою, кольором і розміром об’єктів, з математичними уявленнями і початковими знаннями з інформатики. Вони логічне і аналітичне мислення (аналіз, порівняння, класифікація, узагальнення), творчі здібності, а також сприймання, пам’ять, увага і уява.
Ігри для розвитку мовлення:Ігри з Коректурними таблицями Коректурні таблиці стимулюють розвиток мовлення та сприяють усуненню труднощів у комунікації. Дозволяє обговорити напрямки:• погода;• комахи;• тварини;• птахи;• рослини та догляд за ними;• основні свята тощо. У дітей формуються загальномовленнєві навички: культура слухання, запитування, висловлювання, обґрунтування, доведення, налагодження спілкування. Дитина намагається якнайкраще, найповніше і найчіткіше висловити хід своїх думок.
Вправи для визначення кольору, форми, величин. Показується якась фігурка з кольорової геометричної мозаїки (ромб, круг, трикутник). Дитина повинна вибрати таку ж за формою (по кольору). Показується певна фігурка (з тієї ж мозаїки), а потім вона прибирається. Дитина по пам’яті повинна підібрати таку ж. Розкладаються різні предмети контрастних кольорів. Дитині пропонують відокремити предмети одного кольору від предметів іншого кольору. Потім вчать правильно називати ці кольори; поступово вводять нові. Шляхом вправ на різних предметах, групуючи їх і називаючи колір, дитина навчається правильно розпізнавати і називати кольори. Можна використовувати намистинки, кульки, мотки ниток, смужки паперу, палички, прапорці, ґудзики, предмети, зроблені з пластиліну.
Інтерактивна підлога. Це інтегрована система проекційного зображення та датчиків, які дозволяють взаємодіяти із проекційним зображенням на підлозі. Програмне забезпечення підлоги включає вправи для розвитку пізнавальних процесів: сприймання, уваги, мислення, пам’яті. Це сучасний інструмент, призначений для розвитку або відновлення рухової, інтелектуальної та емоційно-вольової сфери. Контент у формі гри робить виконання завдань невимушеним та захопливим процесом для дітей і дорослих. Заняття з інтерактивною підлогою сприяють розвитку великої та дрібної моторики.
інтерактивний сенсорний стіл. Це інноваційний освітній та розважальний пристрій, який поєднує у собі навчання та гру, роблячи навчання інтерактивним та захоплюючим досвідом. Розрахований як на одного, так і на декілька осіб. Навчальні програми на такому столі прищеплюють дітям уміння роботи в команді, навички спільної творчості. Зібравшись коло інтерактивного столика, діти в команді в ігровій формі вивчають алфавіт, основи арифметики, кольори, англійську мову…
Труднощі під час гри. Якщо дитині не подобається ваша гра – не наполягайте на тому, щоб її практикувати тут і зараз. Можливо, дитині треба час для пасивного спостереження, щоб ігрова діяльність перестала лякати та почала зацікавлювати. Якщо дитина пасивно спостерігає – не зупиняйтесь у демонстрації гри. Пам’ятайте, що дитині з РАС потрібно більше часу для того, щоб зацікавитися. Нове пропонуйте поступово і маленькими порціями. Будь-яка гра має бути психологічно комфортною для дитини, а будь-які нововведення – це додатковий стресовий фактор. Не поспішайте ускладнювати сюжет. Гру, що сподобалася, необхідно повторювати. Розвиваючи сюжет – ставте невеликі перепони в діяльності.
Яким принципам слідувати. Співналаштуйтеся на стереотипній грі з дитиною, надавайте більше значення речам, які подобаються дитині, але можуть здаватися дріб’язковими вам;отримайте задоволення від гри, не знецінюйте цікаву для дитини діяльність;відчуйте та інтерпретуйте свої емоції в контакті, наприклад, озвучуйте, як подобається та гра, яку ви з дитиною практикуєте;додайте ускладнення в гру;розширте сферу інтересів: поступово зацікавте дитину предметами, які схожі на об’єкти його або її інтересів (бджоли, квіти, ліс, рослини тощо).