Логопедичний щоденник «Взаємозв’язок роботи з батьками дітей, що мають вади звуковимови»

Про матеріал
Збірка містить набір комплексів артикуляційних вправ, направлених на розвиток мовного апарату, а також ілюстративно-літературний матеріал для автоматизації звуків вдома. Рекомендована для використання в практиці роботи вчителів-логопедів, вчителів початкових класів, батьків. Батьки знайдуть підказку про будову мовних органів та рекомендації щодо проведення артикуляційної гімнастики.
Перегляд файлу

11. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «Ц’».

Горобець.png1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше,вивчити одну на вибір:

ЦІ – ЦІ – ЦІ – МИ КУПИЛИ ОЛІВЦІ.ЦЯ – ЦЯ – ЦЯ – У КІЛЬЦЯ НЕМА КІНЦЯ.ЕЦЬ – ЕЦЬ – ЕЦЬ – СИДИТЬ СІРИЙ ГОРОБЕЦЬ.ИЦЯ – ИЦЯ – ИЦЯ – В КРИНИЦІ ХОЛОДНА ВОДИЦЯ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ЦІЛЬ  ЦІЛИЙ  ЦЯТКА  ЦІКАВИЙ  ЦІНА  ЦЯЦЯ  ЦЬОГО

ЛАНЦЮГ  АКАЦІЯ  ПАЛИЦЯ  ТАБЛИЦЯ  ВУЛИЦЯ  ПАЛЯНИЦЯ  РУШНИЦЯ  РУКАВИЦЯ  ВОДИЦЯ  МОЛОДИЦЯ  ВІВЦЯ

ПАЛЕЦЬ  ОЛІВЕЦЬ  ГОРОБЕЦЬ  МІСЯЦЬ  ХЛОПЕЦЬ  РАНЕЦЬ  КІНЕЦЬ  ПЕРЕЦЬПРАПОРЕЦЬ  МІЦЬНИЙ  КИЦЬКА  ЛАНЦЮГ

3. Вміти загадувати загадку:

ДВА КІЛЬЦЯ, ДВА КІНЦЯ, А ПОСЕРЕДИНІ - ЦВЯХ.(Ножиці).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

КРАСА ДО ВІНЦЯ, РОЗУМ ДО КІНЦЯ.                                ГОЛОДНІЙ КУРЦІ ПРОСО НА ДУМЦІ.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

ОЧИЦІ У ВОВЧИЦІ НАЧЕ БЛИСКАВИЦІ.

6. Вивчити вірш: КИЦЯ СПИТЬ.

У ТРАВИЦІ – МУРАВИЦІ ПРИЛЯГЛА СПОЧИТИ КИЦЯ.              БУДУ ТИХО Я ХОДИТИ, ЩОБ ЇЇ НЕ РОЗБУДИТИ.           НАСВАРЮСЬ НА ПІВНЯ: - ЦИТЬ! У ТРАВИЦІ КИЦЯ СПИТЬ.

      - 12 –

 

12. АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ ДЛЯ ПОСТАНОВКИ ШИПЛЯЧИХ ЗВУКІВ.

 

 

1. «Лопатка» - відкрити рот, широкий кінчик язика покласти на нижню губу, утримувати положення до 10 секунд.

2. «Покараємо язичок» - прикушувати широкий язик зубами, промовляючи: - та-та-та; губами – пя-пя-пя, до 10 с.

3. «Гойдалка» - рот відкритий, широкий кінчик язика спочатку покласти на верхню губу, потім на нижню, сховати, так чергувати до 10 с.

4. «Прокоти м’ячик» - відкрити рот, широкий кінчик язика покласти на нижню губу, здувати ватну кульку зі столу. До 8-10 с.

5. «Приклей цукерку» - рот відкритий, на край широкого кінчика язика покласти тоненький шматочок іриски, «приклеїти» шматочок до альвеол за верхніми зубами, щелепою не рухати. Повторити 5-6 разів.

6. «Смачне варення» - напіввідкрити рот і широким кінчиком язика «злизати варення» з верхньої губи, до 8-10 с.

7. «Чашечка» - з положення «Лопатка» загортати бічні краї та кінчик язика, щоб в середині утворилася «чашечка», утримувати 8 с.

8. «Конячка» - цокати язиком, присмоктуючи його до піднебіння, до 10 с.

9. «Грибок» - присмоктати широкий язик до піднебіння, рот відкритий, утримувати 8-10 с.

Гриби.jpg10. «Гармошка» - положення язика, як у вправі «Грибок», тільки рухати щелепою, не відриваючи язик від піднебіння, до 10 с.

 

 

 

 

                 

 

          - 13 - 

13. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «Ш».

Душ.jpg1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ША – ША – ША – МАША В ГОСТІ ПОСПІША.                                  ШУ – ШУ – ШУ – ЯБЛОК В КОШИК НАТРУШУ.                               ШІ – ШІ – ШІ – НА БОЛОТІ КАМИШІ.                                             УШ – УШ – УШ – МИ ВИКЛЮЧИЛИ ДУШ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ШУМ  ШОВ  ШИП  ШИЛО  ШАФА  ШИНА  ШАХИ  ШУБА  ШОФЕР ШИФЕР  ШАБЛЯ  ШАПКА  ШПАК  ШУЛІКА  ШМАТОК

ГОРОШОК  ПОРОШОК  РЕШЕТО  МАШИНА  МАША  ГРУША  МИША  КРИША  САША  КАША  ПАСТУШОК  МАШИНІСТ

ДУШ  ТУШ  ГУАШ  КУЛІШ  АРКУШ  ФІНІШ  МАРШРУШНИК  КІШКА  БРОШКА  КРИШКА  БАШТАН  КАШТАН  ПАШТЕТ  ДОШКА  ВИШНЯ  ВОЛОШКА  ШИПШИНА

3. Вміти загадувати загадку:

ПОВЕРНУЛОСЯ ДО СОНЦЯ ЗОЛОТЕ ДОНЦЕ. (Соняшник).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ШАБЛЯ РАНИТЬ ГОЛОВУ, А СЛОВО – ДУШУ.                        

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

МИ ДО ШКОЛИ ШВИДКО ЙШЛИ, КУЩ ШИПШИНОВИЙ ЗНАЙШЛИ.

6. Вивчити вірш: ШИЛО.ШИЛО ШУБКУ ШУРІ ШИЛО,      ШОВКОМ, ШЕРСТЮ ШВИ ОБШИЛО.                                    ВИЙШЛА ШУБКА ПРЕХОРОША                                                 НАШІЙ ШУРІ НА ПОРОШУ.

                                   - 14 -

10. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «Ц».

Тарілка.png1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ЦЕ – ЦЕ – ЦЕ –КРУГЛЕ ЯЙЦЕ.                                                         ЦУ – ЦУ – ЦУ – ЦУКОР В БЛЮДЦЕ Я КЛАДУ.                              ЦИС – ЦИС – ЦИС – В КВІТНИКУ РОЗЦВІВ НАРЦИС.    АЦ – АЦ – АЦ – ПЕРЕЇХАЛИ В ПАЛАЦ.                         

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ЦАП  ЦАР  ЦЕХ  ЦИРК  ЦОКІТ  ЦУКОР  ЦИФРА  ЦЕГЛА  ЦУКЕРКА  ЦИБУЛЯ  ЦЕМЕНТ  ЦАПЕНЯ  ЦИРКУЛЬ  ЦИГАН  ЦАРСТВО

БЛЮДЦЕ  ЛИЦАР  ЛИЦЕ  ПІНЦЕТ  ВІДЕРЦЕ  КІЛЬЦЕ  ВІКОНЦЕ  ЯЙЦЕ  ГУЦУЛ  ОФІЦЕР  ЦУЦЕНЯ

МАТРАЦ  ПАЛАЦ  АБЗАЦ

3. Вміти загадувати загадку:

ЗАДАВАКА ВОЛОХАТИЙ, ЩЕ Й РОГАТИЙ, БОРОДАТИЙ.               ВІН ТРАВИЦЮ – СКУБ ТА ХАП! ЗДОГАДАЛИСЬ ХТО ЦЕ?  (Цап)

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ЗНАННЯ – СОНЦЕ, А КНИГА – ВІКОНЦЕ.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

ЦАП ТА ЦАПЕНЯ ЗАЦІПИЛИ ЦУЦЕНЯ.

6. Вивчити вірш: КРАВЧИХА.                                                  ЦІЛИЙ ТИЖДЕНЬ ШИЛА КАТЯ        НИНІ З ПЛАТТЯ ДЛЯ СЕСТРИ  ДЛЯ СЕСТРИЦІ МОДНЕ ПЛАТТЯ.     ШИЄ КАТЯ РУКАВИЦІ.                                              СТАЛА МІРЯТИ СЕСТРИЦЯ - ПЛАТТЯ ЗОВСІМ НЕ ГОДИТЬСЯ.

                                               - 11 –

 

9. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «ДЗ’».

1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ДЗІ – ДЗІ – ДЗІ – ДЗЮРКІТ ЧУТИ У ТРАВІ.                                    ДЗЯ – ДЗЯ – ДЗЯ – ДЗЮРКОТИТЬ СТРУМОК ЩОДНЯ.               ДЗЮ – ДЗЮ – ДЗЮ – ДУЖЕ Я ДЗЮДО ЛЮБЛЮ.                      ДЗЬО – ДЗЬО – ДЗЬО -  КУРКА ДЗЬОБАЄ ЗЕРНО.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ДЗЬОБ  ДЗЮДО  ДЗЮРЧАТИ  ДЗЮРКІТ  ҐЕДЗЬ ДЗЬОБАТИ

3. Вміти загадувати загадку:

НІС У ПТАШКИ ГОСТРИЙ Є, ЇМ ВОНА УСЕ КЛЮЄ. (Дзьоб).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ДЗЮРЧИТЬ, РОЗМОВЛЯЄ, НАЧЕ СТРУМОЧОК,                                А ЯК ДО РОБОТИ – ПРАЦЮВАТИ НЕ ХОЧЕ.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

ҐЕДЗЬ ТА ГАДЗЯ МАЙБУТНІХ ГАДЗЕНЯТ ПОВЧАЮТЬ.

6. Вивчити вірш: СОВА.

j0441419.wmfВДЕНЬ В ДУПЛІ СИДИТЬ СОВА,                                              НАВІТЬ ДЗЬОБ НЕ ВИСУВА.                                                             А ВНОЧІ ВОНА ПОЛЮЄ,                                                          СОВЕНЯТ МАЛИХ ГОДУЄ.

 

 

 

      - 10–

 

14. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «Ж».

1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ЖА – ЖА – ЖА – БАЧИВ В ЛІСІ Я ЇЖА.                                           ЖУ – ЖУ – ЖУ – НА ГАЛЯВИНУ ХОДЖУ.                                       ЖАН – ЖАН – ЖАН – СТИГЛИЙ БАКЛАЖАН.                                  ЖІ – ЖІ – ЖІ – НАТОЧЕНІ НОЖІ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ЖАР  ЖИР  ЖУК  ЖАБА  ЖАЛО  ЖОРА  ЖАННА ЖОВТОК ЖЕТОН 

ЛИЖІ  ЇЖАК КАЛЮЖА  БАКЛАЖАН  СНІЖИНКА  ВЕДМЕЖА

Жаба.pngНІЖ  ПЛЯЖ  МАНЕЖ  ВАНТАЖ  ПОДОРОЖ  ГАРАЖ 

3. Вміти загадувати загадку:

ВОНА ЖИВЕ В БОЛОТІ, ЗЕЛЕНА ЯК ТРАВА      І ЦІЛИЙ ДЕНЬ КВАКОЧЕ З  БОЛОТА. ХТО ВОНА? (Жаба).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

НЕ КАЖИ – НЕ ВМІЮ, А КАЖИ – НАВЧУСЬ!

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

ЖУК З МЕТЕЛИКОМ ЗДРУЖИВСЯ, З НИМ НАД КВІТАМИ КРУЖИВСЯ.

6. Вивчити вірш:ДРУЖБА.

У КАЛЮЖІ ВУЖИК ЖИВ, З ЖИРНОЙ ЖАБОЮ ДРУЖИВ,              ЖАБКА ЙОГО ОБРАЖАЛА: «В ТЕБЕ, ВУЖ, НЕМАЄ ЖАЛА!»

                                             - 15 –

15. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «ДЖ».

1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ДЖУ – ДЖУ – ДЖУ – Я ПІД ДЕРЕВОМ СИДЖУ.                                     ДЖЕ – ДЖЕ – ДЖЕ – ДЖЕРЕЛО, ЯК ДЗЕРКАЛЬЦЕ.                    ДЖИ – ДЖИ – ДЖИН – ЖИВЕ В КАЗЦІ МУДРИЙ ДЖИН.      ДЖІ – ДЖІ – ДЖІ – БДЖІЛКУ БАЧИВ НА КУЩІ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ДЖИН  ДЖЕМ  ДЖИП  ДЖИНСИ  ДЖМІЛЬ  ДЖУНГЛІ  ДЖЕМПЕР  ДЖЕРЕЛО  ДЖИГІТ  ДЖУНГЛІ

ПІДЖАК  БДЖОЛА  НАРОДЖЕННЯ

3. Вміти загадувати загадку:

З КВІТОК МЕД ВОНА ЗБИРАЄ І У ВУЛИКУ ХОВАЄ.       КРУЖЛЯЄ ЦІЛИЙ ДЕНЬ МАЛА, ЗДОГАДАЛИСЬ ХТО ВОНА? (Бджола).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

БДЖОЛА МАЛА, А Й ТА ПРАЦЮЄ.

Бджола.png5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

ПОМЧАЛАСЬ ДО ДЖМЕЛЯ БДЖОЛА, А ДЖМІЛЬ ЧКУРНУВ ДО ДЖЕРЕЛА.

6. Вивчити вірш: ДЖЕМ.

ВЛІТКУ ЯГІД ТАК БАГАТО, ЇХ СПОЧАТКУ БУДУ РВАТИ           ПОТІМ З ЦУКРОМ ПЕРЕТРЕМ, ОСЬ І ВИЙДЕ СМАЧНИЙ ДЖЕМ.

 

    - 16 –

 

 

8. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «ДЗ».

Кукурудза.jpg1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ДЗА – ДЗА – ДЗА – КУКУРУДЗА МОЛОДА.                                     ДЗУ – ДЗУ – ДЗУ – КУКУРУДЗУ Я ЛЮБЛЮ.                                   ДЗЕ – ДЗЕ – ДЗЕ – БАЧУ В ДЗЕРКАЛІ ЛИЦЕ.                             ДЗИК – ДЗИК – ДЗИК – ЗАСТІБНУЛИ ҐУДЗИК.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ДЗИҐА  ДЗЕРКАЛО  ДЗВОНИК  ДЗВІН 

КУКУРУДЗА  ҐУДЗИК  ВУЗДЕЧКА 

3. Вміти загадувати загадку:

НАКРУТИВ ІВАСЬ ПРУЖИНУ – ПРАЦЮВАЛА БЕЗ УПИНУ.                І ДЗИЖЧАЛА, І КРУТИЛАСЬ, ЯК СТОМИЛАСЬ – ЗУПИНИЛАСЬ. (Дзиґа).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ДЗВОНИК ДЗВЕНИТЬ – ШКОЛЯРІВ ПОРЯДКУ ВЧИТЬ.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

КУКУРУДЗА НА ГОРОДІ ДИВУВАЛАСЬ СВОЇЙ ВРОДІ:                      В ДЗЕРКАЛО ДИВИЛАСЯ, ДУЖЕ ЧЕПУРИЛАСЯ.

6. Вивчити вірш:ДЗВОНИЛИ ДЗВОНИКИ.

ДЗВОНИЛИ ДЗВОНИКИ В ТРАВІ І ЧУВСЯ ДЗВЕНЬКІТ МУРАВІ.    ДЗВОНИЛИ ДЗВОНИКИ В РОСІ І ЩЕБЕТАЛИ ПТАШКИ ВСІ.       СТОМИЛИСЬ ДЗВОНИКИ ЗА ДЕНЬ, ЗАСНУВ ЦВІРКУН, ЗАСНУВ ОЛЕНЬ. І РАЗОМ З НИМИ НА ЗЕМЛІ ЗАСНУЛИ ДЗВОНИКИ МАЛІ.

 

                                              - 9 –

7. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «З’».

1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ЗІ – ЗІ – ЗІ – ПРИКРАСА НА НОЗІ.                                                   ЗЮ – ЗЮ - -ЗЮМ – Я ЛЮБЛЮ ІЗЮМ.                                           ОЗЬ – ОЗЬ – ОЗЬ – МОРОЗ НАС НЕ МОРОЗЬ.                                АЗЬ – АЗЬ – АЗЬ – АЗЬ – АЗЬ – Є В АПТЕЦІ МАЗЬ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ЗІР  ЗІНА  ЗІЛЛЯ  ЗІРКА  ЗЯБЛИК  ЗЯТЬ  ЗІГНУТИ  ЗІРВАТИ   

ІЗЮМ  ХОЗЯЇН  СУЗІР’Я  ГРЯЗЮКА  МАЗЬ  КНЯЗЬ  ДРУЗІ

РІЗЬБА  КУЗЬМА  НИЗЬКО  ВУЗЬКО  СЛИЗЬКО  БЛИЗЬКО

3. Вміти загадувати загадку:

В НЕБІ КАМІНЦІ БЛИЩАТЬ. ЇХ НЕ 7, НЕ 100, НЕ 5.     А ЯК ПАДАЮТЬ У НИЗ – БАЖАННЯ ЗГАДУЙ, НЕ БАРИСЬ. (Зірки).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ЗНАЙОМИХ БАГАТО, А ДРУЗІВ МАЛО.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

ЗАПИТАВ У ЗІНИ ГЛІБ:- А ЗВІДКІЛЬ БЕРЕТЬСЯ ХЛІБ?        РОЗВЕЛА РУКАМИ ЗІНА: - ЗВІДКІЛЯ? ІЗ МАГАЗИНУ?

6. Вивчити вірш: КІЗКА ЛІЗКА.

Корзина.jpgКІЗКА ЗІНУ ЗВЕ З ДОЗВІЛЛЯ        ЗАХОТІЛА КІЗКА ЗІЛЛЯ                 ТА КОРЗИНОЮ ЗАЇЛА.              ЇЙ ЗРИВАЄ ЗІЛЛЯ ЗІНА                                                    У РОГОЗЯНУ КОРЗИНУ                          КІЗКА ЛІЗКА ЗІЛЛЯ З’ЇЛА

      - 8 –

 

 

16. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «Ч».

Мяч.png1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ЧА – ЧА – ЧА – ГРАЄМО В М’ЯЧА.                                                     ЧІ – ЧІ – ЧІ – ГАРЯЧІ КАЛАЧІ.                                                           ЧУ – ЧУ – ЧУ – Я КАПУСТУ ПОСІЧУ.                                              ЧОК – ЧОК – ЧОК – ОСЬ ЧЕРВОНИЙ БУРЯЧОК.    АЧКА – АЧКА – АЧКА –ПЛИВЛА ПО РІЧЦІ КАЧКА.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ЧУБ  ЧЕК  ЧИЖ  ЧАС  ЧАН  ЧАЙ  ЧОЛО  ЧУДО  ЧАПЛЯ  ЧОВЕН  ЧАБАН  ЧОБІТ  ЧАЙКА  ЧЕРЕШНЯ

ДАЧА  УДАЧА  ГАЧОК  ПЛЕЧЕ  КУТОЧОК  КАЧАН  ДІВЧАТА  ПІЧКА  ПАЧКА  БОЧКА  БІЛОЧКА  ДУДОЧКА  ВОДИЧКА  ОВЕЧКА  ГРЕЧКА

НІЧ  ПІЧ  РІЧ  МЕЧ  КЛЮЧ  БАГАЧ

3. Вміти загадувати загадку:

ПТАХА ЦЯ ЖИВЕ НА МОРІ, ТАМ ЛІТАЄ НА ПРОСТОРІ.     ДЗЬОБОМ РИБУ ЛОВИТЬ ВЛУЧНО, ТА СПІВАЄ ЗИЧНО Й ГУЧНО. (Чайка).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ХОЧЕШ ЇСТИ КАЛАЧІ, НЕ СИДИ НА ПЕЧІ.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

В ЧАПЛІ ЧОРНІ ЧЕРЕВИЧКИ, ЧАПЛЯ ЧАПА ДО ВОДИЧКИ.

6. Вивчити вірш:Я ПО ВОДУ НА КРИНИЧКУ                   ПОВЕДУ МАЛУ СЕСТРИЧКУ           ХАЙ ВЕДЕРЕЧКО БЕРЕ,           ТА ВОДИЧКИ НАБЕРЕ.

                                                         - 17 –

17. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «Щ».

1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ЩУ – ЩУ – ЩУ – НАВАРЮ БОРЩУ.                                               ОЩ – ОЩ – ОЩ – ЗРАНКУ ІДЕ ДОЩ.                                               УЩ – УЩ – УЩ – РОСТЕ ВЕЛИКИЙ КУЩ.                                      ЯЩ – ЯЩ – ЯЩ – СПІЙМАВСЯ ГАРНИЙ ЛЯЩ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ЩИТ  ЩУР  ЩЕНЯ  ЩОКА  ЩУКА  ЩИГЛИК  ЩАВЕЛЬ  ЩИРИЦЯ  ЩЕТИНА  ЩЕЛЕПА  ЩЕБІНЬ  ЩЕЛЕПА ЩИПЦІ  ЩІТКА

ГОРЩИК  ГОНЩИК  ДОЩИК  ЯЩІРКА  ЛІЩИНА  БАТЬКІВЩІНА

ДОЩ  КУЩ  ХВОЩ  ПЛАЩ  ХРУЩ  ЛЯЩ  БОРЩ

3. Вміти загадувати загадку:

НЕ ДРІМАЮТЬ КАРАСІ, ЗНАЮТЬ ДОБРЕ ГЕТЬ УСІ -        СТЕРЕГТИСЬ ПОТРІБНО ЗЛЮКИ, ХИЖОЇ, СТРАШНОЇ …(Щуки).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

НЕ ГОВОРИ, ЩО ЗНАЕШ, АЛЕ ЗНАЙ, ЩО ГОВОРИШ.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

Каструля.pngУ ЛУЗІ ЖУРАВЛИК ЩІПАВ СОБІ ЩАВЛИК.                             КУПІТЬ ЙОМУ ГОРЩИК – ВІН ЗВАРИТЬ ВАМ БОРЩИК.

6. Вивчити вірш: ЩИГЛИ.

ЩИГЛІ В КУЩАХ ПИЩАЛИ, ЩОРАНКУ СПОВІЩАЛИ:                   -В КУЩАХ ВІТРИЩЕ СВИЩЕ, ЩИПАЄ МОРОЗИЩЕ!

 

     - 18 –

6. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «З».

1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ЗА – ЗА – ЗА – ОСЬ ІДЕ КОЗА.                                                         ЗУ – ЗУ – ЗУ – Я ПАСУ КОЗУ.                                                           ЗИ – ЗИ – ЗИ – ВЖЕ НЕМА КОЗИ.                                                  ЗЕ – ЗЕ – ЗЕ – ПО ЗЕМЛІ ЗМІЯ ПОВЗЕ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ЗОЯ  ЗУБИ  ЗИМА  ЗОРІ  ЗУБР  ЗАВОД  ЗОЗУЛЯ  ЗЕРНО  ЗОШИТ  ЗАЄЦЬ  ЗАДАЧА  ЗЕФІР  ЗОЛОТО  ЗЕМЛЯ  ЗУБИ  ЗООПАРК

КОЗА  ЛОЗА  ВАЗА  ЯЗИК  МІМОЗА  БУЗОК  ФАЗАН  БЕРЕЗА

МОРОЗ  КАМАЗ  АЛМАЗ  ГАРБУЗ  ПОЇЗД  АЗБУКА  ГНІЗДО

3. Вміти загадувати загадку:

У САВАНІ ПРОЖИВАЄ, ЧОРНО – БІЛІ СМУЖКИ МАЄ.      І ВЕСЕЛА, І ПРИГОЖА, НА КОНЯЧКУ НАШУ СХОЖА. (Зебра).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ГОТУЙ ЛІТОМ САНИ – А ВЗИМКУ ВОЗА.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

Заець.pngЗАЄЦЬ ЗИМОЮ ЗАХОВАВСЯ ЗА СОСНОЮ.                 ЗДИВУВАЛАСЯ ВОНА -  ЗАЙЧИК БІЛИЙ ЗАМЕРЗА.

6. Вивчити вірш:                                                                   ЗИМА МОРОЗЯНА НАДВОРІ                                                   ЗАМЕТИ БІЛІ НА ЗЕМЛІ,                                                        ЗОРІЮТЬ В НЕБІ ЯСНІ ЗОРІ                                                        ЗАСНУЛИ ЗАЙЧИКИ МАЛІ.

                                           - 7 –

5. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «С’».

1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

СІ – СІ – СІ -  ЇХАЛО ТАКСІ.                                                              СІ – СІ – СІ – З’ЇЛИ СЛИВИ ВСІ.                                                      АСЬ – АСЬ – АСЬ – ПЛАВАЄ КАРАСЬ.                                              ІСІ – ІСІ – ІСІ – МИ ГУЛЯЛИ В ЛІСІ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

СІК  СІМ  СІЛЬ  СІНО  СІТКА  СЯЙВО  СІДЛО  СІРНИКИ  СЮРПРИЗ  СІМДЕСЯТ  СІВАЛКА  СЮЖЕТ  СІЧЕНЬ  СІРНИКИ  СЬОГОДНІ

ГУСЯТА  ВІСІМ  НАСІННЯ  СУСІД  ТИСЯЧА  КАТРУСЯ  ОСІНЬ

РИСЬ  ЛОСЬ  КАРАСЬ  ТАТУСЬ  ІВАСЬ  ДІДУСЬ  ВОСЬМИЙ   

3. Вміти загадувати загадку:

КОСОЮ ГОСТРОЮ СКОШЕНО,                                              ГОРОЮ ВИСОКОЮ ЗЛОЖЕНО. (Сіно).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ЯК СІНО КОСЯТЬ, ТО ДОЩІВ НЕ ПРОСЯТЬ.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

У ТЕМНИХ СІНЯХ В ДЕНЬ ОСІННІЙ ПАХНЕ СІНОМ І НАСІННЯМ.

Вовк.png6. Вивчити вірш: ВОВКИ ТА ЛОСЬ.

ДВА ВОВКИ ЗА ЛОСЕМ ГНАЛИСЬ                                 ПОЖИВИТИСЬ НАМАГАЛИСЬ                                                         ТА КОПИТОМ ВДАРИВ ЛОСЬ -                                                 СТОРЧЬ ЛЕТІТЬ ЇМ ДОВЕЛОСЬ.

     

- 6 –

 

18. АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ ДЛЯ ПОСТАНОВКИ ЗВУКІВ «Л» - «Л’».

1. «Голка» - рот у формі кружечка, вузький кінчик язика,

висунути в отвір вперед, утримувати положення гостренького язика до 10 секунд.

2. «Гойдалка» - рот відкритий, вузький кінчик язика спочатку торкається верхніх альвеол, потім  нижніх за зубами, «підключити голос, промовляючи: «и-и-и, а-а-а», виходе «ил», «ал», до 10 с.

3. «Приклей цукерку» - рот відкритий, на край широкого кінчика язика покласти тоненький шматочок іриски, «приклеїти» шматочок до альвеол за верхніми зубами, щелепою не рухати. Повторити 5-6 разів.

4. «Смачне варення» - напіввідкрити рот і широким кінчиком язика «злизати варення» з верхньої губи, до 8-10 с.

5. «Віник» - рот відкритий, кінчик язика рухається за верхніми зубами, потім за нижніми, «підмітаючи» в ротику, до 10 с.                                                                                     6. «Конячка» - цокати язиком, присмоктуючи його до піднебіння, до 10 с.

7. «Бовтушка» - широким кінчиком язика облизувати верхню губу вперед – назад зі звуком «бл-бл-бл», до 10 с.      8. «Пароплав» - рот напіввідкритий, широкий кінчик язика лежить на нижній губі, не ховаючи язик промовляти звук «и», потім додати прикупування язика зубами: «ил – ил – ил», 8 – 10 с.

 

Пароплав.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

                       

                     - 19 -

19. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «Л».

дети пьют чай.jpg1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ЛА – ЛА – ЛА – АЛЛА ДІВЧИНКА МАЛА.                                           ЛИ – ЛИ – ЛИ – В ГОСТІ МИ ДО НЕЇ ЙШЛИ.                                    ЛО – ЛО – ЛО – АЛЛА ВИМИЛА ВІКНО.                                            ЛУ – ЛУ – ЛУ – АЛЛІ Я ДОПОМОГУ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ЛЕВ  ЛАН  ЛУК  ЛОМ  ЛОБ  ЛАК  ЛАВА  ЛОТО  ЛУНА  ЛИЖІ  ЛИМОН  ЛИМАН  ЛИСИЦЯ  ЛАСТІВКА  ЛАМПА  ЛАМА  ЛОЗА

МИЛО  МОЛОКО  КАЛИНА  МАЛИНА  ВИЛА  КОЛЕСО  ТЕЛЕФОН  ПОЛЕ  ПАЛЕЦЬ  БОЛОТО  КОЛОС  ГОЛОС  КОЛОБОК  МОЛОТОК

ВІЛ  ВАЛ  БАЛ  СТІЛ  ОСЕЛ  ВОКЗАЛ  КОЗЕЛ  СОКІЛ  ФУТБОЛ      ПИЛКА  ГІЛКА  СЛИВА  ЗЛИВА  БАЛКА  ПЛОВ  МЛИН  БУЛКА

3. Вміти загадувати загадку:

В ЛІСІ У НОРІ ЖИВЕ, ДУЖЕ ХИТРОЮ СЛИВЕ.          ЦЮ РУДЕНЬКУ ВИТІВНИЦЮ ВИ ВПІЗНАЛИ? ЦЕ …(Лисиця).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ЛАСТІВКА МАЛА, А ВЕСНУ ІЗ СОБОЙ ПРИНЕСЛА.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

МИЛА МИТИСЯ НЕ ВМІЛА, МИЛА МИЛО З РУК НЕ ЗМИЛА.     МАМА МИЛИЛА УМІЛО, МАМА З МИЛИ МИЛО ЗМИЛА.

6. Вивчити вірш:

ВИЙШЛИ МИ З ЛОПАТАМИ, ПОЧАЛИ КОПАТИ МИ.                        В ЯМКИ ВОДУ ЛИЛИ, ВИШЕНЬКИ САДИЛИ.

                                      - 20 –

4. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «С».

j0438019.png1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

СА – СА – СА – ОСЬ ЛЕТИТЬ СОВА.                                                СО – СО – СО – У СОНІ КОЛЕСО.                                                    СИ – СИ – СИ – ЖАЛО У ОСИ.                                                          СУ – СУ – СУ – СУМКУ Я НЕСУ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

САД  СОМ  СИН  СОН  СОВА  СОДА  СОНЯ  СИТО  СУДАК  САЛАТ  СУМКА  САЛЮТ  СОБОЛЬ  СИЛА  СИРОК  СУХАРІ  СОЛОМА

ОСА  КОСА  РОСА  ВЕСЕЛКА  ВОЛОСОК  ВЕЛОСИПЕД  КРАСА

НІС  ЛІС  КВАС  ОВЕС  АНАНАС  МАТРОС  КАКТУС  КОМПАС     СЛОН  СТІЛ  СЛИВА  МАСЛО  ВЕСЛО  БЛИСКАВКА  БОРСУК

3. Вміти загадувати загадку:

НЕ БОЇТЬСЯ ЦЯ ПТАШКА ЗИМИ, САЛО ЛЮБИТЬ ВОНА ТАК, ЯК МИ. ЖОВТА ГРУДКА ТА БІЛІ КРИЛЬЦЯ.                      ЗДОГАДАЛИСЬ, Я …(Синиця).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ГОСТРЕ СЛОВЕЧКО КОЛЕ СЕРДЕЧКО.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

В ЯМІ НЕ СПИТЬСЯ ВУСАТОМУ СОМУ.                                     СОМУ ВУСАТОМУ СУМНО САМОМУ.

6. Вивчити вірш: ГУСЕНЯТА Й ГУСКА.

У СТАВКУ ГУСЬКОМ СТОЯТЬ ГУСЕНЯТА Й ГУСКА.            ГУСЕНЯТА ПЛЮСКОТЯТЬ, ГУСКА НОСОМ ПЛЮСКА.

                                                         - 5 -

3. АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ ДЛЯ ПОСТАНОВКИ   CВИСТЯЧИХ ЗВУКІВ.

 

 

1. «Посмішка» - розтягнути губи в посмішці (не показуючи зуби), утримувати 8-10 секунд.                                                2. «Дудочка» - губи витягнути вперед, можна імітувати гру на дудочці (ду-ду-ду) 10 с.

3. «Парканчик» - широко розтягнути губи, показати зімкнені зуби, утримувати до 10 с.

4. «Подуй на кінчик язичка» - висунути широкий кінчик язик, покласти його на нижню губу, дути на кінчик (не ховаючи язика),  8-10 с.

5. «Сховай язичок» - широкий кінчик язика покласти на нижню губу, за командою – сховати за нижні зуби (рот не закривати), 8-10 с.

6. «Покараємо язичок» - прикушувати широкий язик зубами, промовляючи: - та-та-та; губами – пя-пя-пя, до 10 с.

7. «Лопатка» - відкрити рот, широкий кінчик язика покласти на нижню губу, утримувати положення до 10 секунд.

8. «Пароплав» - спочатку розтягнути губи в посмішці, вимовляючи звук «и», потім покласти широкий язик на нижню губу, вимовляючи звук «и», 8-10 с.

9. «Жабка» - розтягнути губи в посмішці, не показуючи зуби, відкривати і закривати рот, до 10 с.

 

j0437581.wmf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       - 4 -     

20. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «Л’».

Дівчинка на березі.jpg1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

ЛІ – ЛІ – ЛІ – ЛЕЖАТЬ ГРАБЛІ НА ЗЕМЛІ.                                        ЛЯ – ЛЯ – ЛЯ – БІГАЄ ТЕЛЯ.                                                            ЛЮ – ЛЮ – ЛЮ – ЛІТО Я ЛЮБЛЮ.                                                ЕЛЬ – ЕЛЬ – ЕЛЬ – РВАЛИ МИ ЩАВЕЛЬ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

ЛІС  ЛІД  ЛЮК  ЛЯЩ  ЛІТО  ЛЮДИ  ЛЬОН  ЛІТАК  ЛЮТИЙ  ЛІТАК 

ВАЛЯ  ЛЬОНЯ  ЛІДА  МАЛЮНОК  НЕМОВЛЯ  ОЛІВЕЦЬ  ХВИЛЯ  ОЛІВЕЦЬ  МАЛЬОК  НЕДІЛЯ  ТЕЛЯ  ТОПОЛЯ  КОНВАЛІЯ

СІЛЬ  НУЛЬ  ТЮЛЬ  БІЛЬ  МЕДАЛЬ  АВТОМОБІЛЬ  ПОРТФЕЛЬ     ТЮЛЬПАН  ШЛЯХ  ХЛІБ  МАЛЬВА  КУЛЬБАБА  КЛЮЧ  ШЛЮБ

3. Вміти загадувати загадку:

ВЗИМКУ СКЛЯР ПРИЙШОВ НА РІЧКУ, НАЧЕ СКЛОМ НАКРИВ ВОДИЧКУ. БАВИТИСЯ ТАМ НЕ СЛІД – БО КРИХКИЙ НА РІЧЦІ…   (Лід).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ЛІТО ПАМ’ЯТАЄТЬСЯ ПИШНИМИ САДАМИ, А ЛЮДИНА – ДОБРИМИ ДІЛАМИ.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

БІЛИМ, БІЛИМ БІЛОВАНА, МОВ ЛІЛЕЯ МАЛЬОВАНА.

6. Вивчити вірш:ЛІТАК.

ЛЕЛЕКА ЛАСТІВКУ ПИТАЄ: - ХТО ВИЩЕ ВСІХ ПТАХІВ ЛІТАЄ?      ЛІТАЮТЬ ЛЮДИ ВИЩЕ ВСІХ НА ЛІТАКАХ СВОЇХ ЛЕГКИХ.
- 21 –

21. АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ ДЛЯ ПОСТАНОВКИ    ЗВУКІВ «Р» - «Р’».

 

1. «Покараємо язичок» - прикушувати широкий язик зубами, промовляючи: - та-та-та; губами – пя-пя-пя, до 10 с.

2. «Прокоти м’ячик» - відкрити рот, широкий кінчик язика покласти на нижню губу, здувати ватну кульку зі столу. До 8-10 с.

3. «Чашечка» - з положення «Лопатка» загортати бічні краї та кінчик язика, щоб в середині утворилася «чашечка», утримувати 8 с.

4. «Почистимо зубки» - уявити, що язик – це щіточка, якою необхідно почистити зуби (верхні – нижні, з обох сторін), до 8-10 с.                                                                                              5. «Муляр» - кінчик язика «білить стелю» - піднебіння, язиком рухати вперед-назад; «красить стіни» - щоки з внутрішньої сторони, верх- униз; «красить двері» - губи з внутрішньої сторони, рухати язиком вправо-вліво, 8-10 с.

6. «Смачне варення» - напіввідкрити рот і широким кінчиком язика «злизати варення» з верхньої губи, до 8-10 с.

7. «Конячка» - цокати язиком, присмоктуючи його до піднебіння, до 10 с.

8. «Подуй на кінчик язичка» - висунути широкий кінчик язик, покласти його на нижню губу, дути на кінчик із звуком «пр-пр-пр», (не ховаючи язика),  8-10 с.                                9. «Барабан» - промовляти звук «д-д-д», спочатку в середньому темпі, потім прискорюючись, можна одночасно рухати пальчиком під язиком вправо-вліво, 8-10 с.

 

Чашка.png

 

 

 

 

 

 

 

                     - 22 -     

 

2. АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ АПАРАТ.

 

             1.Будова.

 

2. Звуки мовлення.

Голосні – А, У, О, И, І, Е  -

Приголосні – Б, В, Г, Ґ, Д, Ж, ДЖ, З, ДЗ, Й, К, Л, М, Н,

        П, Р, С, Т, Ф, Х, Ц, Ч, Ш, Щ.

Тверді приголосні -

М’які приголосні -

 

 

 

- 3 –

1.ЖИВІ ТА НЕЖИВІ ЗВУКИ.

j0404613.wmfКолокольчик.png

 

 

 

 

ДЗВОНИК ДЗВЕНИТЬ                            КУРЧА ПИЩИТЬ                                           

 

Літак.jpgБарабан.jpg

 

 

 

 

ПАЛОЧКИ Б’ЮТЬ                                    ЛІТАК ГУДИТЬ

j0438028.pngj0441398.wmf

 

 

 

 

 

ЛЕВ РИЧИТЬ                          ЖУК ЖУЖЖИТЬ

                                               - 2 –

 

22. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «Р».

1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити одну на вибір:

РА – РА – РА – ДУЖЕ РАДА ДІТВОРА.                                             АРК – АРК – АРК – МИ ПОЇДЕМ В ЗООПАРК.                                  РО – РО – РО – ДОБЕРЕМОСЬ НА МЕТРО.                                      РУ – РУ – РУ – В ЗООПАРКУ КЕНГУРУ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

РАК  РОТ  РИС  РИФ   РИСЬ  РУКА  РОСА  РИБА  РАНОК  РАКЕТА

МОРЕ  ПЕРО  БАРАН  ГОРОД  ТАРАН  ПОРОСЯ  ДЕРЕВО  КОРИТО

ХОР  БОР  СИР  ТИР  ЖИР  МИР  МОТОР  МУХОМОР  БОКСЕР           БРАТ  КОРЖ  МОРЖ  БОРСУК  ФАРБА  МОРКВА  ДОЯРКА  ГАРБУЗ

3. Вміти загадувати загадку:

У ЛУСЦІ МОЇ БОКИ – ВОНИ ХОЛОДНІ ТА СЛИЗЬКІ.                       ПЛАВАТЬ МОЖУ ДОСХОЧУ, ТА УСЕ ЖИТТЯ МОВЧУ… (Риба)

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

j0441415.wmfХИТРУ СОРОКУ СПІЙМАТИ МОРОКА, А НА СОРОК СОРОК – СОРОК МОРОК.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

НА ДВОРІ ТРАВА, НА ТРАВІ ДРОВА.

6. Вивчити вірш: ПРО ДРОВА.

ДУБОВІ ДРОВА ДІД РУБАЄ В ДВОРІ ПІД ДЕРЕВОМ СТАРИМ,           А ДІТВОРА ДОПОМАГАЄ НОСИТИ ДРОВА З ДВОРУ В ДІМ.
- 23 -

 

23. АВТОМАТИЗАЦІЯ ЗВУКА «Р’».

1. Повторювати чистомовки, спочатку в повільному темпі, потім швидше, вивчити:

РІ – РІ – РІ – ЩО ТИ БАЧИШ УГОРІ?                                               РЮ – РЮ – РЮ – БАЧУ ЯСНУЮ ЗОРЮ.                                            РІ – РІ – РІ – ЩО ЩЕ БАЧИШ УГОРІ?                                               РЯ – РЯ – РЯ – НЕБО ЯСНЕ, ЯК ЗОРЯ.

2. Повторювати слова, правильно вимовляючи звук на початку, в середині та в кінці слова, пояснити їх значення:

РЯД  РІД  РІК  РІЙ  РІТА  РІЧКА  РЯДОК  РЮКЗАК  РЯЖАНКА

БУРЯ  ПОРІГ  ПИРІГ  БУРЯК  ГОРІХ  АКВАРІУМ  ДОРІЖКА

ГРІМ  КРІСЛО  КРІТ  ХРІН  ТРІСК  ТРІЙКА  СТРІЧКА  ДРІЗД  ГРЯДКА  КРЮК  ПОВІТРЯ  ГРІЛКА  МУДРІСТЬ  ХОРОБРІСТЬ

3. Вміти загадувати загадку:

ГОЛУБА ВОДА ТЕЧЕ, В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА.         ЗДОГАДАЛИСЬ, ЩО ЦЕ? ЦЕ ГЛИБОКА … (Річка).

4. Повторювати прислів’я, пояснювати значення:

ТРИЧІ МІРЯЙ, А РАЗ ОДРІЖ.

5. Повторювати скоромовку, чітко вимовляючи звук:

В ГОРІШНИКУ ГОРІШИНА ГОРІШКАМИ ОБВІШАНА.            ОРИШКА І МАРИШКА ОБТРУШУЮТЬ ГОРІШКИ.

6. Вивчити вірш:КІТ НЕ ЗНАВ.

j0436209.pngПАДАВ СНІГ НА ПОРІГ, КІТ ЗРОБИВ СОБІ ПИРІГ.                     ПОКИ СМАЖИВ, ПОКИ ПІК, А ПИРІГ ВОДОЮ СТІК.                     КІТ НЕ ЗНАВ, ЩО НА ПИРІГ ТРЕБА ТІСТО, А НЕ СНІГ.

                                   - 24 -

ВСТУП

Найважливішою психічною функцією людини є мовлення, як основний засіб спілкування людей. За допомогою мовлення людина передає іншим людям свої думки, почуття, бажання, досвід, спонукає їх до тих чи інших вчинків і дій. Мовне збагачення відіграє першочергову роль у засвоєнні дитиною культури, отже, і в її пізнавальному й особистому розвитку. На основі мовлення та її смислової одиниці слова, формуються і розвиваються такі психічні процеси, як сприймання, уява, пам'ять. Розвиток мислення значною мірою зумовлений розвитком мовлення і, навпаки, розвиток мовлення залежить від розвитку мислення. У багатьох дефектологічних дослідженнях доведено велику роль мовлення в розвитку компенсаторних процесів при різноманітних формах дитячих аномалій. До окремої групи відносять дітей із значними порушеннями мовлення при збереженому слуху та інтелекті. Це особлива категорія дітей, це діти з порушеннями мовлення. Першим етапом у вихованні правильної, чистої вимови є робота над формуванням артикуляційної бази, розвитком артикуляційної моторики. У дітей, які мають порушення звуковимови, як правило спостерігається моторна недостатність органів мовленнєвого апарату. Вироблення точних і повноцінних рухів, відпрацювання їх диференційованості, об’єднання простих рухів у складні, відчуття артикуляційної постави – все це досягається у процесі виконання дітьми спеціальних тренувальних вправ – арткуляційної гімнастики. Окрім того, артикуляційна гімнастика включає ще й елементи психологічної підготовки дитини до подолання вад звуковимови.

Рекомендації:                                                                              1. Бажано артикуляційну гімнастику проводити щодня перед дзеркалом.2. Вправи виконувати сидячи, дивитися, щоб дитина не напружувала тіло і тримала спину прямо. 3.Заохочувати дитину, не заставляти виконувати вправи, якщо у неї немає бажання, повернутися до гімнастики через певний час.

                                               - 1 –

 

ЛІТЕРАТУРА:

1. І.О.Білий. Буквар-читанка. Сходинки. – Донецьк: МП «Отєчество», 1997. – 272с.

2. А.Є.Журавльова, В.В.Федоренко. Домашня логопедія. – Х.: ВД «Школа», 2006. – 112с.: іл.

3. М.Ф.Фомичёва. «Воспитание у детей правильного произношения. Учебноепособие для педагогических училищ. – М.: Просвещение, 1989. – 239с.: ил.

4. Т.Б.Филичёва, Н.А.Чевелёва, Г.В.Чиркина. Основі логопеди. Учебноепособие для педагогическихинститутов. – М.: Просвещение, 1989. – 223с.: ил.

5. Дидактичний матеріал для логопедичних занять із дітьми дошкільного і молодшого шкільного віку. / Упор. Л.Д.Плющова. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144с.

6. Е.И. Максимова. Слушаю – слышу – говорю: исправление дефектов речи младших школьников. – Харьков: Веста: Изд-во «Ранок», 2008. – 224с.

 

j0406184.wmf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Взаємозв’язок роботи з

батьками дітей, що мають

 вади звуковимови»

             (1 етап навчання)

 

j0424158.wmf

 

 

 

 

 

 

 

УКЛАДАЧ: Мордань Ганна Іванівна, вчитель-логопед КЗ «Гімназія №6» Кам’янської міської ради, «спеціаліст вищої категорії», «учитель – методист».

 

 

 

 

РЕЦЕНЗЕНТИ:  - завідуюча науково - методичним відділом           спеціальної педагогічної кафедри корекційної              педагогіки  ДОІППО Федорченко Людмила Харитонівна;                - головний спеціаліст управління освіти і науки міста Кам’янське Попова Юлія Петрівна.
 

 

 

 

Збірка містить набір комплексів артикуляційних вправ, направлених на розвиток мовного апарату, а також ілюстративно-літературний матеріал для автоматизації звуків вдома. Рекомендована для використання в практиці роботи вчителів-логопедів, вчителів початкових класів, батьків. Батьки знайдуть підказку про будову мовних органів та рекомендації щодо проведення артикуляційної гімнастики.

 

 

 

ЗМІСТ:

Вступ …………………………………………………………………..1            Живі та неживі звуки …………………………………………….2 Артикуляційний апарат …………………………………………3
Артикуляційні вправи для постановки свистячих звуків....……….………………………………………………………4           Автоматизація звука «С» ………………………………………….5            Автоматизація звука «С’» …………………………………………6            Автоматизація звука «З» ………………………………………….7           Автоматизація звука «З’» ………………………………………….8            Автоматизація звука «ДЗ» ………………………………………..9          Автоматизація звука «ДЗ’» ……………………………………..10           Автоматизація звука «Ц» ………………………………………..11           Автоматизація звука «Ц’» ……………………………………….12           Артикуляційні вправи для постановки шиплячих звуків…  ……….…………………………………………………………………13          Автоматизація звука «Ш» ……………………………………….14          Автоматизація звука «Ж» ……………………………………….15          Автоматизація звука «ДЖ» ……………………………………..16           Автоматизація звука «Ч» ………………………………………..17           Автоматизація звука «Щ» ……………………………………….18 Артикуляційні вправи для постановки звуків «Л – Л’» ……. ………………………………………………………………………….19        Автоматизація звука «Л» ………………………………………..20       Автоматизація звука «Л’»………………………………………..21        Артикуляційні вправи для постановки звуків «Р – Р’»……....………………………………………………………………22   Автоматизація звука «Р»…………………………………………23   Автоматизація звука «Р’»………………………………………...24

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
2 грудня 2023
Переглядів
548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку