Тема: Золота осінь
Програмовий зміст: продовжувати знайомити дітей з програмовими віршами, формувати вміння сприймати їх зміст, учити дітей прислухатися до ритму та мелодики поетичного тексту, сприяти розвитку розповідного мовлення, розвивати інтонаційну виразність мовлення, вміння підтримувати бесіду, відповідати на запитання, спираючись на свої знання та прослуханий текст твору, удосконалювати образне мислення, творчу уяву, розвивати моторику органів артикуляційного апарату, фонематичний слух , дрібну моторику, виховувати естетичні почуття, прищеплювати цікавість до художньо-літературного слова.
Обладнання: загадка, чистомовки, вірш Ліни Костенко «Вже брами літа замикає осінь», ілюстрація до нього, осінні листочки з різних дерев, шишки.
Хід заняття
І. Організаційна частина
1.Привітання. Відгадування загадки про осінь.
- Діти, відгадайте загадку:
Нині у нашому рідному краї
Дивна пора хазяйнує й гуляє:
Листя деревам, кущам золотить,
Краплями з хмароньки часто дощить,
Може, ви, діти, не знаєте досі,
Як ця пора називається? (Осінь)
ІІ. Основна частина
- Діти, перш, ніж почати працювати, давайте зробимо невелику мовну розминку, промовимо чистомовки:
А-а-а-а – осінь у наш край прийшла!
І-і-і-і-і – часто йдуть дощі грибні!
У-у-у-у – починає осінь гру!
И – и-и-и – прохолодні дмуть вітри!
Е-е-е-е – всюди листя золоте!
- Малята, яка зараз пора року? (Осінь)
- Якій порі року прийшла вона на зміну? (Перед осінню було літо). Правильно.
- Як називаються осінні місяці? (Вересень, жовтень, листопад)
- Який зараз осінній місяць? (Вересень)
- Які ж зміни наступають в природі з приходом осені? (Відповіді дітей).
- Давайте ж прочитаємо гарний вірш про осінь. Написала його наша з вами землячка – Ліна Костенко.
Вже брами літа замикає осінь
Задощило. Захлюпало. Серпень випустив серп.
Цвіркуни й перепілочки припинили концерт.
Чорногуз поклонився лугам і садам.
Відлітаючи в Африку, пакував чемодан.
Де ж ти, літо,поділось, куди подалось?
Осінь, ось вона, осінь! Осінь, ось вона, ось.
Осінь брами свої замикала вночі,
Погубила в небі журавлині ключі.
- Що ж це захлюпало з приходом осені? (Розпочались дощі)
- Як ви розумієте вислів «серпень випустив серп»? (Закінчився серпень)
- Який гомін стих з приходом осені? (Замовкли веселі цвіркуни, не чути пташиного співу)
- Що розповідається у вірші про чорногуза, які в нього клопоти восени? (Чорногуз збирається відлітати в Африку, на південь)
- Які ключі ми бачимо в осінньому небі? (Журавлині, журавлі відлітають в теплі краї)
(Якщо діти вагаються, вихователь зачитує повторно потрібний фрагмент вірша, допомагає їм підказками, додатковими навідними питаннями та просить чітко повторити правильну відповідь.)
Листя осіннє шепоче,шепоче,
Щось розказати, напевно, нам хоче.
Шелест повсюди, прислухаймось лиш:
В парку гуляючи, чули ми: «Ш-ш-ш…»
- Діти, зараз ми пограємо в гру. Я буду промовляти слова, а вам потрібно уважно послухати, і коли ви в слові почуєте звук осіннього шелесту, звук «Ш», вам потрібно плеснути в долоні. Домовились?
Шум, шелест, шепіт, ляскіт, шурхотіння, шарудіння, крик, береза, черешня, садок, кошеня, собака, миша, тиша, стежка, шуба.
- Діти, ви вже трохи стомились, давайте трохи відпочинемо.
Восени позолотіли і дерева і кущі.
(Розводять руки в сторони, піднімають руки вгору, розставивши пальці)
Восени похолодніло.
(Обхоплюють свої плечі руками і зіщулюються)
Восени ідуть дощі.
(Струшування кистями рук зверху вниз)
По гриби у ліс мандрують
(Ходьба на місці чітким кроком)
В час осінній грибники.
(Нахиляються, ніби шукають під ногами гриби)
Груші, яблука дарують нам у пору цю садки.
(Стають навшпиньки та імітують зривання фруктів із гілок)
Птах у вирій відлітає,
(Легкий біг на місці зі змахуванням рук)
Жук вже бачить гарні сни.
(Присідають, схиливши голівку на долоні)
Хто свій любить край, той знає:
(Стають прямо, поклавши схрещені долоні на груди)
Так буває восени.
(Ставлять руки на пояс і повертаються праворуч-ліворуч)
- Давайте пограємо в гру! Я хочу з вами ще трохи поговорити про осінь та осінні зміни в природі. Я буду починати говорити речення про осінь, а ви будете продовжувати.
Якщо настала осінь, то перелітні птахи… (відлітають у вирій)
Якщо настала осінь, то на городах…. (збирають врожай)
Якщо настала осінь, то комахи … (ховаються і засинають)
Якщо настала осінь, то в садках дозріли… (фрукти: груші, яблука, сливи)
Якщо настала осінь, то слід вдягатись… (тепло)
Якщо настала осінь, то можна йти до лісу по …. (гриби, шишки та горіхи)
(При потребі педагог допомагає дітям правильно побудувати речення)
- Діти, ми щойно говорили, що в лісі ми можемо знайти шишки. Ось і я ходила до лісу, і принесла вам кошик, повний шишок. Зараз я вам роздам їх, і ми з вами зробимо масаж, розімнемо наші пальчики, адже коли в нас будуть гарно працювати руки, то і мовлення наше буде гарним, правильним і чітким!
(Проводиться масаж рук дітей за допомогою шишок).
- Діти, а які восени можна почути звуки? (звуки вітру, дощу, крик птахів, які відлітають)
- Давайте спробуємо повторити ці звуки:
Вітер шелестить листочками: ш-ш-ш
Вітер задуває до білочки у домівку: с-с-с
Вітер гойдає гілки дерев: ш-ш-ш
Дощик дерева поливає: с-с-с
Білочка складає горішки в своє дупло: тук-тук-тук.
- Діти, якого кольору листочки стають восени? (Червоний, жовтий, коричневий, помаранчевий)
- Так, осіннє листя незвичайне! Воно було зеленим, а стане скоро різнокольоровим. Я сьогодні зібрала листя з різних дерев і принесла до вас на заняття. І зараз ми з вами спробуємо описати листочки, розповісти про них.
(Діти по черзі виходять, обирають листочок, складають про нього розповідь, якщо потрібно – логопед допомагає)
ІІІ. Заключна частина
- Діти, ми сьогодні чудово попрацювали на занятті, а тепер давайте пригадаємо, про яку пору року ми з вами говорили?
- Які ви знаєте осінні місяці?
- Який зараз місяць?
- В які ігри ми грались на занятті?
- Що вам найбільше сподобалось? Запам’яталось?