Формування ключових компетентностей учнів засобами ІКТ на уроках англійської мови
Основною метою навчання іноземним мовам в сучасній школі є формування і розвиток комунікативної компетенції учнів. Комунікативний підхід передбачає навчання спілкуванню і формування здатності до міжкультурної взаємодії.
Специфіка предмета іноземна мова полягає в тому, що провідним компонентом змісту навчання іноземних мов є не основи наук, а способи діяльності - навчання різним видам мовної діяльності: говорінню, сприйняття і розуміння мови на слух, читання та письма.
Використання ІКТ у навчальному процесі, комп'ютерної підтримки у викладанні англійської мови дозволяє внести кардинально нове у звичайні форми роботи вчителя, сприяє цікавому і повнішому, всебічному розкриттю, зрозумілішому поданню навіть дуже складного навчального матеріалу, і тим самим сприяє значному скороченню навчального часу для успішного засвоєння теми.
На уроках англійської мови я використовую ІКТ для пошуку та отримання додаткової інформації; розширення та поглиблення знань з використанням системи Інтернет, більш повного задоволення особистісно-орієнтованих запитів учнів; формування та закріплення навичок, прийомів, способів, умінь їх застосування; комплексного застосування ІКТ з іншими видами дидактичних засобів.
Навчання фонетики і читанню
На початковому етапі вивчення іноземної мови дуже важливо правильно і грамотно навчити віимовляти звуки. Саме фонетична сторона володіння мовами впливає на правильне сприйняття мовних одиниць та формування загальної культури мови. При навчанні фонетики в основному використовую відеоматеріали з вимовою звуків для повторення, пісні, фізкукльтхвилинки, аудіо додаток до підручника озвучені носіями мови.
Також дуже важливо враховувати вікові особливості та рівень володіння мовою. Читання - це невід’ємна частина при вивченні мови. На уроках в 2 класі використовую мультимедійні презентації для розвитку навичок читання. Найбільш доступним засобом для створення власних комп'ютерних навчальних презентацій є програма Power Point. Презентація може стати своєрідним планом уроку, його логічною структурою, тобто може бути використана на будь-якому етапі уроку або на будь-якому типі уроку, будь то: вивчення нового матеріалу або закріплення, контроль знань або домашнє завдання та ін.
На уроках в 3 класі для удосконалення навичок читання використовую відеоролики з субтитрами.
У середніх та старших класах, коли навички читання уже сформовані, за допомогою презентацій, автентичних джерел, Інтернету вчимося працювати з текстами. Таким чином учні вчаться :
Навчання аудіюванню
Аудіювання — це розуміння сприйнятого на слух усного мовлення. У реальних умовах комунікації на аудіювання припадає від 40 до 50% часу. Основні завдання навчання аудіюванню:
У своїй роботі я також використовую можливості ІКТ для вирішення комплексних завдань, тому для тренування умінь і навичок аудіювання використовуються мультимедійні уроки і завдання. Джерелами таких завдань є аудіо додатки до підручників та Інтернет. Інтернет - багате джерело аудіо та відео записів. Під час аудіювання використовую різні вправи:
Навчання говорінню
Говоріння – це активний, продуктивний вид мовленнєвої діяльності, який забезпечує усне спілкування іноземною мовою в двох формах (діалогічній та монологічній) і ґрунтується на механізмах формування і формулювання думки.
Задачі навчання говорінню:
На уроках широко використовую наочні матеріали для розвитку навичок говоріння. Для цього в нагоді стає комп’ютер, телевізор інтернет Це і опис предметів, зовнішності, рис характерів героїв, кімнати, будинку, їжі, професій та багато іншого. Діти в парах відпрацьовують діалогічне мовлення.
Навчання письма
У навчанні письма виділяються три етапи:
- оволодіння каліграфією;
- оволодіння орфографією із залученням матеріалу, опрацьованого усно;
- оволодіння писемним мовленням як засобом спілкування.
Для кожного з етапів характерні різні типи і види вправ. Так, на етапі формування орфографічних навичок використовую вправи
- звуко-буквений аналіз слова; групування слів з однаковими звуками;
- групування слів на основні протиставлень;
- списування за зразком;
- списування з різними завданнями (підкреслити букву, буквосполучення, слова з однією і тією ж орфограмою);
- групування слів із використанням схем;
- написання слів за заданими першими літерами.
Основною метою другого стану, поряд з орфографічними навичками, є формування лексико-граматичної правильності письма. На цьому етапі найбільш поширеними визначаються такі види вправ:
- вправи на запитання – відповіді з частковою зміною мовного матеріалу;
- на трансформацію мовного зразка; - на підстановку; - на розширення та скорочення;
- диктанти.
Мета третього етапу в навчанні письма і писемного мовлення – формування дій, що забезпечують виклад мовного матеріалу в письмовій формі навчання. Характерними видами вправ на цьому етапі можуть бути: відповіді на запитання, складання запитань до тексту; складання плану до прочитаного тексту; переказ за планом; складання листа другові за зразком; резюме до тексту; розповідь з придуманим початком (кінцем); переказ тексту; написання розгорнутого плану, тез для усного висловлювання.
На першому і другому етапах використовую роздатковий матеріал, взятий з Інтернету або виконаний в програмі Word, мультимедійні презентації, картинки. На третьому етапі даю теми учням, які необхідно опрацювати за допомогою комп’ютера, телефону та Інтернету і скласти повідомлення(Рецепт, улюблений герой, відомий ведучий, відома професія, молодіжні субкультури і т. д.)
При навчанні граматики та лексики використовую відео, що допомагає учням швидше і легше запам’ятати матеріал.
В дистанційному навчанні використовую платформу Zoom, Viber, онлайн-тести на сайті «На урок», програму для відпрацювання слів Quizlete, You – tube для запису пояснень до уроку.
Таким чином використання ІКТ під час вивчення англійської мови дозволяє: