КЗ «Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №13 Луцької міської ради»
Формування компетентної особистості здобувача НУШ
Підготувала
вчитель зарубіжної літератури
Олена Талашко
Сучасному суспільству потрібна інтелектуально й соціально компетентна особистість, що вміє мислити критично, неординарно розв’язувати проблеми, діяти творчо, створювати нове, застосовувати свої знання в нестандартних ситуаціях. Сучасна школа покликана забезпечити досягнення таких освітніх результатів, які б відповідали цілям розвитку особистості й вимогам суспільства. Особистість має бути компетентною в різних сферах діяльності.
Компетенція (лат. competentia – «коло питань») – це сукупність знань, умінь та навичок, які необхідні для конкретної роботи; здатність та готовність ефективно застосовувати знання на практиці, у конкретній ситуації. Компетентнісний підхід у навчанні – це формування здатності діяти в ситуації невизначеності при рішенні актуальних для учнів проблем. Він передбачає не засвоєння учнем окремих один від одного знань і вмінь, а оволодіння ними в комплексі, адже мета розвитку компетенцій – допомогти дитині адаптуватися в соціальному світі.
Основні складові компетентності:
- По-перше, знання, але не просто інформація, а швидко змінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести у досвід власної діяльності.
- По-друге, уміння використовувати це знання у конкретній ситуації; розуміння, яким чином добути це знання, для якого знання який метод потрібний.
- По-третє, адекватне оцінювання - себе, світу, свого місця в світі, конкретного знання, необхідності чи зайвості його для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання.
Виділяють 10 ключових компетентностей:
• Спілкування державною мовою
• Спілкування іноземними мовами
• Математична компетентність
• Компетентності у природничих науках і технологіях
• Інформаційно-цифрова компетентність
• Уміння вчитися впродовж життя
• Ініціативність і підприємливість
• Соціальна і громадянська
• Обізнаність і самовираження у сфері культури
• Екологічна грамотність і здорове життя
Освітнє середовище повинно вибудовуватись таким чином, щоб дитина опинялася в ситуаціях, які сприяють становленню цих компетенцій.
Компетентності обов’язково пов’язані між собою. Оволодіваючи яким-небудь способом діяльності, учень отримує досвід інтеграції різноманітних результатів освіти (знань, умінь, навичок, цінностей тощо) та постановки мети. Так відбувається усвідомлення процесу управління власною діяльністю – «компетенції».
Предмет зарубіжна література займає особливе місце, він дає учням знання про світобудову, ставить акцент на смислових та світоглядних аспектах, допомагає знайти ціннісні орієнтації. Тож, зарубіжна література як шкільна дисципліна може стати дієвим засобом різнобічного розвитку особистості учнів, формування в них ключових компетенцій. Крім того, словесник навчає «учня читати, працювати з додатковою літературою, мислити, говорити, аргументувати, висловлювати думки з приводу побаченого та почутого».
Спілкування державною мовою
Майже кожен вид діяльності на уроках формує комунікативну компетенцію учнів, але найбільше: бесіди, діалог, диспут, дискусія. Комунікативна компетентність – це виховання толерантності, самоконтролю, розвиток навичок роботи в групі, формування культури публічних виступів, розвиток вміння слухати, розуміти співбесідника, доводити думку.
Приклади:
- розіграти діалог між героями твору(під час вивчення твору Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика» учням пропонується розіграти діалог між Чарлі та містером Вонка)
- взяти інтерв`ю в улюбленого персонажа (при вивченні твору Елеанор Портер «Полліана» учні беруть інтерв’ю у головної героїні)
- взяти інтерв`ю в письменника(знайомлячись з життєвим і творчим шляхом письменника, учням пропонується скласти запитання для інтерв’ю з письменником)
- вправа «Обери позицію» (5клас Г.К.Андерсен «Снігова клоролева». Учням пропонується обрати позицію і аргументувати «Хто головна героїня казки: Герда чи Снігова королева?»)
- вправа «мікрофон» або «незакінчене речення» (Мені сумно тому, що …
Я рада (радий), що … Казка змусила мене замислитися над тим …Я хочу подякувати письменникові за те, що…)
- прийом «мозкова атака» (11-й клас Тема: «Йоганн Вольфґанґ Ґете. «Фауст»: Чому кохання Фауста і Маргарити мало нещасливу кінцівку?
9-й клас Тема: « Г. Ібсен «Ляльковий дім»: Чому автор називає дім, де живуть герої п’єси «Ляльковим»?)
- прийом «Проблемне питання» (6- клас Тема «Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»: Чому добра від народження людина стає злою, безсердечною, байдужою? Чи можливе переродження людини?)
Спілкування іноземними мовами
На уроках зарубіжної літератури вчу дітей читати тексти іноземною мовою за умови вивчення відповідної іноземної мови в школі; зіставляти оригінальні тексти з українськими художніми перекладами, учням пропоную прослухати звучання поезії на мові оригіналу.
Математична компетентність
Здобувачі освіти вчаться установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію, чітко формулювати визначення та будувати гіпотези, перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схема, таблиця, графік, текст , навігатор подорожі героя, розв’язання кросворду), розвивати навички точно, логічно, послідовно. Засобами математичної компетентності на уроці зарубіжної літератури розвиваємо критичне мислення, даємо можливість знайти різні способи рішення життєвих проблем героя, складати алгоритм виконання дій, розподіляти час у роботі аналізувати та відбирати потрібну інформацію, застосовувати інформаційні та телекомунікаційні технології для виконання творчих завдань (ІКТ); будувати зв’язні висловлювання; працювати і взаємодіяти в групі чи команді тощо.
Приклади:
Таблиця Елвермана (9-й клас Тема: «Дж. Свіфт «Мандри Гуллівера»)
Так |
Проблема |
Ні |
Тому що він хоче, вижити, адже ліліпутів багато і вони агресивні |
Чи правильно чинить Гуллівер, коли кориться ліліпутам і виконує накази імператора? |
Тому що це принижує його гідність, він навіть живе в покинутому храмі, як собака в будці на ланцюгу |
Тому що він шляхетна і великодушна людина, не здатна на підступні і жорстокі вчинки |
|
Тому що дозволяє себе використовувати як знаряддя для досягнення корисливих інтересів імператора Ліліпутії |
- «КОЛА ВЕНА» (5клас Г.К. Андерсен «Снігова королева»)
- «ГРОНУВАННЯ» АБО «КЛАСТЕР» (5 клас Г.К. Андерсен «Снігова королева» - асоціативне гроно до словосполучення «Справжній друг»)
9 клас Дж. Байрон. Життєвий та творчий шлях письменника.
- «ПОРУШЕНА ПОСЛІДОВНІСТЬ»
5 клас Г.К. Андерсен «Снігова королева»: північний вітер розгулявся і перемішав усі частини казки між собою. Давайте разом відтворимо у хронологічній послідовності події, які розгортались у казці.
6- клас Тема «Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»
«Віднови послідовність подій»
1.Переродження Скруджа. (6)
2. Скрудж на цвинтарі біля власної могили. (5)
3. Святкування Різдва в родині Боба Кретчита. (3)
4. Зустріч Скруджа із духом Марлея. (1)
5. Самотнє Різдво у школі. (2)
6. Зустріч зі Злиднею та Неосвіченістю. (4)
- «Хмаринки слів»
5 клас Г.К. Андерсен «Снігова королева»
- Таблиця ЗХВ (ЗНАЮ – ХОЧУ ВИВЧИТИ – ВИВЧИВ)
9 клас Г.Гейне. Життєвий та творчий шлях письменника.
- Написання синканів та «діамантів» (7клас Дж. Олдрідж «Останній дюйм» скласти «діамант» до образу Бена; В.Скотт скласти синкан до образу Айвенго)
Компетентності у природничих науках і технологіях
Формування даної компетентності полягає у розвитку Уміння: швидко й ефективно шукати інформацію, використовувати різні види читання для здобуття нових знань; проводити пошукову діяльність, словесно оформлювати результати досліджень; критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творах літератури.
Приклади
«РОЗУМНИЙ КУБ»
Прийом має за мету навчити учнів характеризувати об’єкти, явища, процеси.
- 6- клас Тема «М. Гоголь «Ніч перед Різдвом»
Завдання для куба:
1. Назвіть автора, тему та ідею твору.
2. Назвіть рід та жанр твору.
3. Поясніть цитату з твору.
4. Прочитайте цитату. Про якого героя йдеться? Дайте йому характеристику.
5. Перекажіть епізод з твору. Як він допомагає зрозуміти героя?
6. Яку роль у творі відіграє ця річ?
11. «ІНСЕРТ» (інтерактивна система позначок для ефективного читання і письма).
Прийом «ІНСЕРТ» полягає у маркуванні тексту (або його уривка) спеціальними символами, які мають наступне функціональне призначення:
V – відома інформація;
+- нова інформація;
- - суперечить тому, що знаю;
!- дивує й викликає інтерес;
?- незрозуміле;
NB- дуже важливе, треба запам’ятати.
За допомогою цієї системи учні співвідносять уже відоме їм з новим, проникають у суть тексту, зіставляють особисте бачення проблеми з позицією автора тексту.
Прийом сприяє розвитку аналітичного мислення, є засобом відстеження розуміння матеріалу.
9 клас Дж. Свіфт «Мандри Гуллівера»
V відома інформація |
- суперечить уяві |
+ цікаве і несподіване |
?незрозуміле, хочу довідатися більше |
Гуллівер мріяв з дитинства про подорожі. |
Опиняється на острові, на якому мешкають ліліпути |
Намагається познайомитися зі звичаями та традиціями ліліпутів |
Чому велетень підкорився маленьким людям? |
- «ЩОДЕННИК ПОДВІЙНИХ НОТАТОК»
Прийом може використовуватися під час роботи з художнім текстом. Він допомагає учням тісніше пов’язати матеріал тексту з їхнім власним досвідом та допитливістю, висловити своє ставлення до прочитаного. Зошит ділиться на дві колонки. У першу записуються фрази, що найбільше вразили у творі, який опрацьовує учень, у другу – власні міркування щодо кожного окремо взятого фрагмента тексту.
9 клас Дж. Свіфт «Мандри Гуллівера» під час знайомства з законами та звичаями Ліліпутії.
Інформаційно-цифрова компетентність
В процесі формування даної компетентності вдосконалюються уміння та навички діяти за алгоритмом, розподіл тексту на частини, складати план тексту, використовувати інтернет-ресурси, отримувати задоволення від реалізації пізнавального процесу в інформаційному середовищі, вчитися дотримуватися етичних норм у віртуальному інформаційному просторі.
Приклади
5 клас Г.К. Андерсен «Снігова королева» (учням пропонується пройти гру на платформі https://learningapps.org/ або виконати інтерактивну розмальовку)
5 клас брати Грімм «Пані Метелиця» - скласти паспорт казки.
9клас Шарлота Бронте «Джейн Ейр» (скласти анкету твору)
Уміння вчитися впродовж життя
Уміння вчитися впродовж життя - це підготовка презентацій, повідомлення, робота в мережі Інтернет.
Приклади:
- Написання творчих завдання (5 клас Г.К. Андерсен «Снігова королева» скласти продовження казки; 9клас Дж. Свіфт «Мандри Гуллівера» скласти уявну подорож Гуллівера до України)
- Виконання випереджувальних завдань (7клас Дж. Олдрідж «Останній дюйм» підготувати повідомлення про акул, 6- клас Ч.Діккенс «Ніч перед Різдвом» - підготувати повідомлення про святкування Різдва в Англії)
- Робота в Малій академії наук.
- Участь в олімпіадах.
Ініціативність і підприємливість
Це здатність презентувати власні ідеї, ініціативи, чітко, грамотно та доцільно використовувати мовні засоби, застосовувати комунікативні стратегії для формування власних пропозиції, рішень і виявлення лідерських якостей.
Приклади:
- Створити рекламу улюбленої книги.
- Взяти інтерв’ю у героя, письменника.
- Створення візитівок письменника.
Соціальна і громадянська
Формування даної компетентності полягає у розвитку навички аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань.
Приклади:
- Створення буктлерейлерів
- Створення порівняльних таблиць.
Обізнаність і самовираження у сфері культури.
Дана компетентність полягає в усвідомленні здобувачами освіти ролі художньої літератури для світового культурного поступу.
Приклади:
- Віртуальні екскурсії (7 клас Конан Дойль «Пістрява стрічка» заочна екскурсія до музею Шерлока Хомса; 8клас В. Шекспір «Ромео і Джульєтта» віртуальна екскурсія до Верони, будиночка Джульєтти)
- Створення презентацій.
- Проектні роботи.
Екологічна грамотність і здорове життя
Ця компетентність полягає у здатності сприймати довкілля як життєдайне
середовище. Готовність зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутнього, розуміти преваги здорового способу життя.
Завданням учителя: побудувати свою роботу таким чином, щоб дитина сама почала цікавитись предметом, шукати власні рішення, вдосконалюватись, інтелектуально рости.
Викладати - це мистецтво, а не ремесло -у цьому самий корінь учительської справи. Перепробувати десять методів і виробити свій, переглянути десять підручників і не триматися жодного неухильно - от єдино можливий шлях живого викладання. Вічно винаходити, вимагати, удосконалювати - от єдиний можливий курс сучасного вчителя.
Формування компетентностей учнів здійснюється не тільки шляхом реалізації відповідного оновленого змісту освіти, але й вибором адекватних методів та технологій навчання. Однією з найрезультативніших технологій формування компетентностей учня вважається технологія розвитку критичного мислення. Вважаємо за доцільне поєднувати елементи технології розвитку критичного мислення з традиційними методами навчання.
Рекомендації
1. Продовжувати роботу по реалізації компетентнісного підходу у навчанні.
2. Використовувати різноманітні підходи та контексти навчання для
впровадження компетентнісного навчання.
3. Реалізувати діяльнісний підхід у НУШ через технології критичного мислення.