" Формування креативної компетентності учнів-учасників НПП «Інтелект України»"

Про матеріал
У роботі визначено методи та прийоми формування креативної компетентності учнів-учасників НПП «Інтелект України»" та значення цього питання в формуванні компетентної особистості школяра
Перегляд файлу

 

                                                                            Додаток

                                                                           до протоколу засідання                                                                                         

                                                                         педагогічної ради  

                                                                         27.11.2023

 

          " Формування креативної компетентності учнів-учасників

                             НПП «Інтелект України»"

                                                                 Яценко Т. В.

                                                                 вчитель початкових класів

 

            У дослідженнях проблем і перспектив вирішення  освітніх завдань Р. Епштейн  увів у науковий обіг поняття «креативна компетентність», яке позначає готовність особистості адаптивно застосовувати отримані знання, самостійно оновлювати схему знань і прагнути до самовдосконалення.

          У НПП "Інтелект України" одним із важливих напрямів роботи вчителя є формування в учнів креативної компетентності –

                     здатності до розв’язання будь-якого навчального завдання творчо; неординарно,

                     бажання і вміння діяти не за зразком, а по-своєму, нестандартно.

               Незаперечною є думка про те, що учні, які сприймають викладений педагогом матеріал лише на репродуктивному рівні, а націлені мислити креативно, творчо. Тому  навчальні посібники побудовані так, що так чи інакше  на уроках створюються  ситуації активної участі школярів у процесі пізнання навколишнього середовища різними практичними методами.

  Робота вчителя спланована так, що КРЕАТИВНІСТЬ розглядається як спосіб пізнання.

Тренування уяви є провідною лінією в Інтелекті. Відгадування  загадок, розгадування ребусів, кросвордів, вправи  на відновлення хронології подій , починаються вже в 1 класі та сприяють активізації освітньої діяльності. Освоєння  незвичного - це те , що цікавить сучасного учня. Більшість ідей завжди прості і мають аналогію з іншими об'єктами та явищами - метод порівнянь, відкритих суджень - часто і густо є  суттю вправ в проєкті.

 Освітній матеріал подається 4-рьома етапами пізнання - так зване чотирикратне повторення. Так на першому етапі – опрацювання нового матеріалу – реалізуються такі завдання:

                     актуалізація наявних знань з теми, активізація пізнавальної діяльності – створення «інформаційної порожнечі», яку хочеться заповнити. "Повідомлення від Центаврика та Адаптера ,судження Мудрої Сови та улюблені вислови Розумнички налаштовують  дітей на роздуми та висловлення власних суджень та припущень;

                     опрацювання учнями нової навчальної одиниці відбувається через аудіопрослуховування від Диктора , повідомлення від Знайка та мешканців   з Квіткового міста.

          Найдоцільнішими прийомами, що сприяють розвитку креативного мислення, на цьому етапі розглядається:

                     Структурований огляд матеріалу,

                     Аналіз мовних явищ в українській мові: "Аналізую та досліджую"

                     Семантична карта (гронування) в ЯПС

      Якщо на цьому етапі учню пропонують обговорити  «Що це для мене означає?», «Де я це зможу застосувати?», «Навіщо це мені потрібно?», то на другому етапі

опрацювання нового матеріалу – він має  більш глибоко осмислити здобуті знання, виробити особисті неповторні шляхи опрацювання матеріалу у процесі самостійної навчальної діяльності.

На цьому етапі надаються переваги таким прийомам:

                     Спрямоване прослуховування та читання з обдумуванням змісту;

                     Читання з маркуванням тексту;

                     «Озвуч переглянутий мультфільм чи фрагмент твору», підкресли в тексті побачене чи почуте .

                     Почергові запитання між учнями - всім відома робота в групах.

                     Діаграма (кола) Ейлера- Вена

                     Асоціативні схеми, асоціативні пари, « Досліджую навколишній світ засобами математики, мови, хімії, фізики, астрономії, географії.

         Застосування вищенаведених прийомів викликає інтерес до навчання, творчості, дає поштовх до вільного мислення, можливість спокійно, впевнено почувати себе в освітньому процесі та колективі.

Мета третього етапу – практичного – «вбудовування» нового досвіду, здобутих знань у систему особистісних компетенцій.

 З метою формування креативних вмінь і навичок на третьому етапі використовую такі прийоми:

                     "Кола на воді" - спочатку підбери слова на кожну літеру наведеного слова, потім введи їх в текст - щось по типу Сенкану.

                     Кубування, Математичне доміно" "Математична подорож"

                     "Вільне письмо" -

                     Незавершені речення - поширення змісту                «Запитаю й відповім».

 Завершальним 4 етапом роботи є – контроль знань, на якому кожен учень може перевірити та оцінити свою роботу та знання, вміння та навички, виявити прогалини та ліквідувати їх.

Щоб дати учням змогу порівняти результати роботи протягом вивчення теми, проводиться вхідний та проміжний контроль з  однаковими завданнями на картках. Перед підсумковим оцінюванням результати порівнюються, типові помилки аналізуються, знання коригуються.

На цьому етапі мають місце такі види контролю:

                     завдання з підготовки до діагностувальних робіт;

                     Тестові завдання "Кубок Мудрої Сови" - українська мова.  "Великі перегони " - математика       "Бій зі Змієм"  ;

 " Історичні перегони"    , "Географічне автораллі"."Перегони науковців" , "Космічні перегони"

                     Мозкова атака;

                     Асоціативні малюнки 2-4 класи та метод піктограм в 1 класі;

                     Практичні, лабораторні та творчі роботи. "оживи літеру", ліплення, різні техніки малювання, моделювання, конструювання  та оригамі.

Ефективними, на мій погляд, є кооперативні форми роботи, які сприяють зацікавленості кожного учня в результатах навчальної діяльності всього класу. За таких умов школярі розуміють, що від їхніх вмінь, знань, залежить результат роботи групи, вони відчувають власну відповідальність.

Значним етапом у системі розвитку креативного мислення є творчі роботи. Працюючи над твором, учень активно використовує набутий досвід, всі свої знання , виявляє вміння будувати несподівані сюжети, цікаві історії, непередбачуваний зв’язок між фактами та подіями.

Експериментування в НПП "Інтелект України" засвідчило, що такі форми проведення уроків сприяють інтенсивному залученню школярів як співавторів занять, спонукають до формування креативних вмінь і навичок учнів, велику насолоду приносить співпраця вчителя і дітей, досягається більший ступінь самостійності, і, відповідно, стає ефективнішим навчання.

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
3 січня
Переглядів
173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку