Про матеріал
Слайд 1
Слайд 2
Поки ситуація в країні лишається небезпечною, освітянам варто бути готовими до різного розвитку подій у навчальному році – від традиційних уроків у школі до продовження дистанційного формату навчання.
Щоби побудувати дієву стратегію онлайн-навчання, слід врахувати всі її складові – методичну, технічну, організаційну та психологічну з урахуванням вікових особливостей здобувачів освіти.
Слайд 3
Вік (у психології) - конкретна, відносно обмежена в часі ступінь психічного розвитку індивіда та його розвитку як особистості, яка характеризується сукупністю закономірних фізіологічних і психологічних змін, не пов'язаних з розходженням індивідуальних особливостей.
Розвиток характеризується якісними змінами, появою новоутворень, нових механізмів, нових процесів, нових структур.
Визначення меж цих періодів є умовним.
Слайд 4
Звернемо увагу на презентацію, де можна ознайомитись з особливостями розвитку та актуальними проблемами підлітків за класами.
Все життя дитини повинно бути організоване з урахуванням можливостей даного віку, маючи на увазі спонукання переходу до наступного вікового періоду.
Слайд 5 (8 клас)
Основним видом діяльності підлітка є навчання, але зміст і характер навчальної діяльності в цьому віці істотно змінюється. Підліток приступає до систематичного оволодіння основами наук. До підлітка пред'являються більш високі вимоги. Це призводить до зміни ставлення до навчання. Для школяра середнього віку навчальні заняття стали звичною справою.
Слайд 6
Підліток не завжди усвідомлює роль теоретичних знань, частіше за все він пов'язує їх з особистими, вузько практичними цілями.
У той же час підлітки схильні до виконання самостійних завдань і практичних робіт на уроках.
Організація онлайн-уроків може бути дуже результативною за умови комбінування різних прийомів та форм, ураховуючи індивідуальні та вікові особливості учнів.
Слайд 7
ІГРИ
Яскраво виявляє себе підліток в іграх. Особливо яскраво в підлітковому віці виявляються інтелектуальні ігри, які носять змагальний характер.
Тож введіть у практику дистанційного навчання не тільки групові онлайн-проєкти, а й командні онлайн-ігри, такі як вікторини чи квести. Чому б не запропонувати одній групі створити онлайн-квест для іншої - провести дослідження та опитування? Ця стратегія дозволить дітям отримати певний досвід соціальної взаємодії та командної співпраці.
Але слід пам’ятати, що захоплюючись грою, підлітки часто не вміють розподілити час між іграми та навчальними заняттями.
Для організації онлайн-ігр вчитель може використовувати платформу wordwall
Слайд 8
Хмарина слів
Навчальні предмети починають виступати для підлітків як особлива область теоретичних знань. Вони знайомляться з безліччю фактів, готові розповісти про них або навіть виступити з короткими повідомленнями на уроці.
Образи, уявлення продовжують займати велике місце в розумовій діяльності підлітка. Часто деталі, дрібні факти, подробиці заважають виділити головне, істотне і зробити необхідне узагальнення. Для підлітків, як і для молодших школярів, характерна установка скоріше на запам'ятовування матеріалу, ніж на обмірковування й глибоке осмислення.
Щоб навчити учнів виділяти головне, можна запропонувати їм такий вид роботи: «Хмара тегів»
Хмара тегів (слів) – це візуальне подання списку категорій (або тегів, так званих мітками, ярликами, ключовими словами тощо).
Створити хмару тегів можна за допомогою платформи WordArt (Tagul) – веб сервіс, який дозволяє створити хмару слів з тексту також https://worditout.com/ і багато інших.
Слайд 9
Перевернутий клас
Підліток прагне самостійності у розумовій діяльності. Багато підлітків вважають за краще справлятися із завданнями, не списуючи їх з дошки, намагаються уникати додаткових роз'яснень, якщо їм здається, що вони самі можуть розібратися в матеріалі, прагнуть придумати свій оригінальний приклад, висловлюють свої власні судження і т. д. Разом з самостійністю мислення розвивається і критичність. На відміну від молодшого школяра, який все приймає на віру, підліток пред'являє більш високі вимоги до змісту розповіді вчителя, він чекає доказовості, переконливості.
Підлітковий вік є порою динамічного розвитку таких індивідуальних особливостей мислення, як творчість, самостійність, гнучкість. Особливість віку – формування активного, самостійного, творчого мислення. Інколи підліткам не вистачає критичності мислення в оцінюванні власної розумової діяльності і в цьому допомогає така модель навчання «Перевернутий клас».
«Перевернутий клас» (Flipped Class) являє собою різновид змішаного навчання, головною особливістю якого є те, що домашнім завданням для учнів є робота в онлайн-середовищі: перегляд навчальних відеоматеріалів або інформаційних ресурсів для опрацювання нового навчального матеріалу або закріплення вже вивченого. Натомість у класі діти під керівництвом і за допомогою вчителя виконують практичні завдання до тієї теми, яку засвоїли вдома.
Слайд 10
В області емоційно-вольової сфери для підлітка характерні велика пристрасність, невміння стримувати себе, слабкість самоконтролю, різкість у поведінці. Така поведінка виникає особливо у стані стомлення. При зустрічі з труднощами виникають сильні негативні почуття, які призводять до того, що школяр не доводить до кінця розпочату справу. У той же час підліток може бути наполегливим, витриманим, якщо діяльність викликає сильні позитивні почуття. Підбір диференційованих завдань, які викликають не тільки зацікавленість але й позитив при їх виконанні. З цією метою можна використати такий вид роботи як індивідуальні конференції.
Під час самостійної роботи слід запланувати окремі конференції з кожним учнем. Це дозволить відслідковувати процес навчання та підтримувати високу навчальну мотивацію. Особливо це корисно для сором'язливих учнів, які зазвичай відмовляються брати участь у колективному обговоренні.
Відповідно, конференції можна проводити в Zoom, Google Meet та скайпі та інших месенджерах.
Слайд 11
Для підліткового віку характерна потреба у спілкуванні з однолітками. Підлітки не можуть жити поза колективом, думка товаришів має великий вплив на формування особистості підлітка.
Тому доцільно організовувати роботу в групах.
Робота в групах – форма діяльності інтерактивного навчання. Застосовується у тих випадках, коли завдання вимагає саме спільної роботи. Групова форма організації роботи корисна для формування навичок дискутування.
А як організувати роботу в групах? Справжній онлайн-еквівалент традиційного формату – кімнати для переговорів! Їх можна створювати як у сервісах відеозв’язку, так і у звичайних месенджерах. Об’єднайте учнів в окремі групи, установіть мету для всіх та чіткі очікування від кожної команди. Наприклад, допоможіть учням обрати лідера, дослідника, експерта, дизайнера тощо. Розподіл ролей не лише сприятиме активній роботі учнів у віртуальних групах, а й дозволить поліпшити психологічний клімат у класі в цілому.
Поки учні працюють у кімнатах, ви можете безперешкодно переходити з однієї кімнати до іншої, щоб допомогти їм та перевірити, як у них справи.
Слайд 12
Висновок
Викликом дистанційного навчання для учнів 7-9 класів є велика кількість предметів, які викладаються різними вчителями. Кожен педагог має власні підходи, методики, надає перевагу різним цифровим інструментам. Тому дуже важливо узгодити базові засади взаємодії, для того щоб не перевантажувати учнів надмірною кількістю платформ та засобів навчання.
Незважаючи на виклики, онлайн-уроки можуть бути дуже результативними, якщо вони адаптовані до потреб учнів та ефективно організовані з використанням відповідних підходів та ресурсів.
Дякую за увагу!