Формування культури мислення молодших школярів на уроках " Я досліджую світ"

Про матеріал
Пояснення про формування культури мислення молодших школярів на уроказ з ЯДС та застосування технологій з особистого досвіду
Перегляд файлу

Технологія формування культури мислення молодшого школяра на роках « Я досліджую світ».

Нині особистість з притаманними їй рисами, потребами і проблемами є центральною фігурою освітнього процесу. Освіта, сприяючи національній самоідентифікації, орієнтує й адаптує педагогів на розвиток особистості, її потреб та інтересів. Задаючи нові орієнтири гуманоцентричного та культуроцентричного навчання й виховання, вона моделює їх на рівні цінностей, людських рис, а також життєвих пріоритетів, які нашими спільними зусиллями мають скластися вже в недалекому майбутньому. Становленню такої особистості сприятиме застосування технології формування культури мислення, адже саме з мислення  усвідомлення відбувається розвиток культурної особистості.

Під технологією формування культури мислення молодшого школяра науковці розуміють динамічну систему, що охоплює всі ланки освітнього процесу- мету, зміст, форми, засоби – і спрямована на те, аби учні набули міцних знань у вигляді гнучких систем, придатних для застосування у різних навчальних та життєвих ситуаціях, розвинули пізнавальні інтереси,  інтелектуально- творчі та комунікативні уміння, набули емоційних і вольових якостей.

Провідним структурним елементом технології є ситуація розмірковування. Адже  саме під час проведення  таких уроків  мислення відкривається нове, захоплююче, що зацікавлює та розвиває знання дитини, її пізнавальну сферу.

Формуючи культуру мислення у школярів початкової ланки, вчителю варто використовувати такі методи навчання, як інтерактивні. Їх застосування привносить у освітній процес елементи дослідження, пошуку, порівняння різних явищ, фактів, позицій, висновків, що дає змогу школяреві чіткіше визначитися зі своєю точкою зору.

Ознайомлюючись із психолого-педагогічною та методичною літературою, маємо змогу простежити різні способи керівництва розумовою діяльністю учнів у ході формування знань. Є два прийоми керівництва: прямий та опосередкований.

За умови прямого способу керівництва відбувається безпосередній вплив на розумові операції учнів за допомогою спеціальних настанов, вказівок, порад, правил та інших інструкцій, що апелюють до них і безпосередньо впливають на їх перебіг.

Особливістю опосередкованого способу керівництва розумовою діяльністю учнів є те, що їм пропонуються різноманітні завдання в такому порядку, який забезпечував би можливість опрацьовувати  конкретні операції  чи прийоми розумової діяльності.

Застосування технології формування культури мислення є дієвим на уроках « Я досліджую світ», оскільки саме на них учні вчаться порівнювати явища природи, розрізняти, класифікувати їх, доводити свої міркування , спостерігати за довкіллям тощо. Таке формування повинно відбуватися поетапно. Таким чином учитель має формувати певний алгоритм міркувань, що потребує відпрацювання та систематичного повторення до повного його закріплення. Така система дій спрямована на швидку орієнтацію учнів на зразки мислення та подальше їх удосконалення.

Для розвитку культури мислення школярів пропоную різноманітні завдання, які включають наступне: користуючись шкільним підручником з навчального проекту « Я досліджую світ», наповніть текстовим матеріалом завдання.

Як приклади:

« Мікрофон».( Школярі один за одним пояснюють зміст понять, користуючись поняттями більшого обсягу).

Троянда   - це…( квітка).

Кішка – це …( тварина).

Кактус –це…( рослина).

Град- це…( опади).

Гра « Поміркуй».( Як хибне судження перетворити на правильне?)

 Усі діти гарно малюють.- Деякі діти уміють гарно малювати.

Усі птахи відлітають до теплих країв.- Не всі птахи відлітають до теплих країв, деякі залишаються зимувати з нами.

Гра « Світлофор».( Відповідь правильна- школярі піднімають зелену сигнальну картку, якщо ні- червону.)

 Тиждень має 7 днів.

Після весни настає літо.

На прикладі уроків з « ЯДС» для 2-3 класів розробити завдання на:

  1. Розпізнавання.( За поданим зразком опишіть лисицю)

ВОВК                                                                                ЛИСИЦЯ

Шерсть густа, чорного кольору.

Вуха гострі, посаджені високо

на голові. Має гострий зір,

гострий нюх. Живе у лісі. Хижа

тварина.

  1. Класифікацію.

Розподіліть тварин на 3 групи залежно від того, як вони зимують.

Ластівка,зозуля,шпаки,лелеки,журавлі,перепели,гуси,лебеді,качки,горобці,голуби, сороки,граки,снігурі,галки.Як одним словом можна назвати цих тварин?

  1. Доведення.

Доведіть,що є тварини, які живляться і рослинами, і тваринами.

 

 

Ці завдання демонструють можливі варіанти формування культури мислення. Адже важливість її розвитку безпосередньо залежить від успішності навчальної діяльності учнів.  У разі недостатнього рівня  сформованості культури мислення відбувається безсистемне засвоєння знань,формування умінь. Учні орієнтуються на інтуїцію,негативний чи позитивний досвід, що не завжди може сприяти їхньому гармонійному розвитку та спричиняє чимало помилок у процесі здобуття знань.

Сьогоднішній розвиток освіти та науки дав змогу реалізувати різні форми, методи, завдання, технології, які сприяють розвиткові культури мислення учнів початкової школи,потрібно лише зорієнтуватися в  цій « скарбниці надбань».

 

 

                                                                                                                

                      

 

 

 

 

 

                         

                 

 

 

                           

                 

 

 

                                        

                                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
4 грудня 2021
Переглядів
608
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку