Методична розробка містить матеріали щодо планування та організації
навчально-виховного процесу та методики проведення занять з модуля «Регбі» на уроках фізичної культури¸ в гуртках, тощо.
Робота буде цікава вчителям які працюють в 3-4, 5-6 класах, які бажають урізноманітнити урок, зробити його цікавим і захоплюючим за допомогою базових елементом гри регбі.
У даній методичній розробці узагальнюється мій практичний особистий досвід навчання дітей грі регбі-5. Особливу увагу приділено ситуативним завданням групового характеру та колективного навчання. Це спеціальні вправи, рухливі ігри та естафети з елементами регбі. Які можна застосовувати на уроці з фізичної культури в будь якому класі.
Методичні рекомендації та ключові етапи базового початкового навчання школярів спортивної грі «Регбі-5», враховують вимоги оновленої програми, та формують компетентності школярів.
Матеріали які представлені в роботі допоможуть учителю цікаво донести до дитини теоретичні свідомості з історії розвитку регбі та правила гри (додаток 1– 3), вправи та ситуаційні завдання спланувати конспект уроку (додаток 4 -7 ) , а методичні рекомендації якісно навчити дітей грі регбі.
ВСТУП…………………………………………………………………... |
4 |
РОЗДІЛ І. НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА, ЯКОЮ ВОНА МАЄ БУТИ? |
|
|
6 |
|
7 |
РОЗДІЛ ІІ. МОДУЛЬ РЕГБІ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТИРИ |
|
2.1. Теоретичні відомості про гру регбі………………………………….. |
9 |
2.1.1. Історія виникнення регбі……………………………………… |
9 |
2.1.2. Регбі в Україні…………………………………………………. |
10 |
2.1.3. Історія регбійного м’яча ……………………………………… |
11 |
2.1.4. Види сучасного регбі…………………………………….......... |
12 |
2.2. Специфіка гри регбі та методика навчання ………………………… |
13 |
2.2.1. Специфіка гри………………………………………………… |
13 |
2.2.2. Етапи навчання………………………………………………… |
14 |
2.2.3. Основні положення гри регбі-5………………………………. |
15 |
|
18 |
|
18 |
|
19 |
|
23 |
|
26 |
|
32 |
ВИСНОВОК…………………………………………………………………. |
35 |
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………….. |
36 |
ДОДАТКИ…………………………………………………………………… |
37 |
|
|
«Дитина може навчити дорослого трьом речам: радіти без всякої причини, завжди знаходити собі заняття і наполягати на своєму»
Пауло Коельо.
Сучасні діти, які вони? Вони активні та непосидючі. Сміливо мріють, фантазують, бажають буди індивідуальними, та хочуть досягти успіху. Їх не можливо заставити щось робити, якщо вони не бажають, і також не можливо стримати, якщо їх щось зацікавило.
Модуль «Регбі» оновленої шкільної програми з фізичної культури дає вчителю змогу ознайомити дітей із цією грою, а дитині – дізнатися та відчути на собі принадність цієї гри. Регбі – це захоплююча й цікава гра, яка розвиває дитину як фізично, так і розумово. Люди, які мало знайомі з регбі, плутають цю гру з американським футболом - надзвичайно грубою і небезпечною грою. Однак у цих видів спорту мало спільного. Окрім того, цей вид спорту виховує в юнаків і дівчат почуття відповідальності, товариськості й працьовитості.
Методичні рекомендації та ключові етапи базового початкового навчання школярів спортивної грі «Регбі», представлення в роботі враховують вимоги оновленої програми, та формують компетентності школярів.
Восени 2009 року фахівцями благодійної організації «Одеський регбійний союз» був розроблений і реалізований унікальний проект - «Дитяча регбійна ліга Одеси». Головна особливість цього проекту - унікальна безконтактна гра регбі-5. Друга особливість - тренери команд, це шкільні вчителі фізкультури. І третя, з моменту створення, проект, завжди був безкоштовним. Всі діти повністю забезпечені формою, екіпіровкою, інвентарем. [11]
Я беру участь в цьому проекте як вчитель-тренер, вже 10 років Нажаль методичного матеріалу з цього виду спорту для навчання дітей в школі, дуже мало. За 10 років я систематизувала і узагальнила досвіт роботи з дітьми з цього питання, і хочу поділиться ним з вами.
Робота містить матеріал, який дасть змогу учителю поетапно, починаючи з початкової школи формувати культуру рухів та збагатити руховий досвіт школярів за допомогою базових елементів гри регбі, як на уроках фізичної культури, так і на позакласних заняттях.
Команда ОНВК№24. Кубок «Кредо -63», бронзові призери міста Одесса з регбі-5, 2019 рік.
Згідно з концепцією НУШ, це школа без нудьги, вимоглива і водночас творча, де існує допитливість та наполегливість, де цінують інтереси та потреби дитини. Шкільний урок швидше нагадує цікаву гру, ніж навчання. Одне з головних задач Нової української школі – це щодня користуватися здобутими знаннями в реальному житті.
Насамперед змінилися методи навчання, роль учителя. Тепер він – партнер та наставник, який підтримує дітей та розвиває в них критичне незалежне мислення, самоповагу та впевненість у собі.
Змінився зміст навчання. Необхідні знання збереглися, але навчання переорієнтувалося на розвиток умінь, відповідає віковим особливостям дітей, їхнім інтересам і потребам. У школі відтепер формують компетентності, необхідні для вирішення життєвих проблем. Значна частина освітнього процесу інтегрується. Змінено середовище для навчання. Класна кімната перетворилася на простір для самореалізації дитини.
Нова українська школа - це школа нових можливостей, це територія позитиву та розуміння. Змінено й філософію навчання. Сьогодні ми ставимо за мету не напоювати учнів великою кількістю знань, а вчити застосовувати їх на практиці. Навчання повинно приносити радість дитині. Вивільнилося більше часу для досліджень, творчості та рухової діяльності.
Першокласники навчаються по новому: опановують знання та навички через діяльність; учяться висловлювати свої думки та слухати інших, співпрацювати з учителем та однокласниками. Усе це в дружній, демократичній навчальній атмосфері.
Учитель має велику академічну свободу для творчості та обрання способу для досягнення бажаних результатів. У фокусі - спрямування занять на вирішення реальних проблем і питань, на розуміння реального застосування тих знань, що пропонує школа.
Змінилась традиційна модель виховання. Основним засобом навчання виступають ситуативні завдання, які використовують з урахуванням теми, змісту, етапу уроку та , підготовленості класу. Для проведення уроків рекомендований комунікативно діяльнісний підхід, який з одного боку створює умови для взаємодії, засвоєння теоретичних і практичних умінь та навичок, а з іншого – формує вміння орієнтуватися у різних видах діяльності.
Зараз вчити дітей треба по новому! Учитель повинен виховувати особистість, дати змогу дитині розкрити свої здібності і таланти, прищеплювати інтерес до фізичних вправ та вчити самостійно займатися спортом. Нові елементи треба виконувати з поясненням, тобто, що розвиває, яку користь приносе та чи інша вправа.
З’явилося більше ігрової практики. Через гру, комунікацію, через можливі ігрові моменти діти на уроці вчяться спілкуватися одне з одним, приймати рішення, вирішувати спірні питання. Вчяться вигравати, та програвати, знаходити спільну мову, та виходити із конфліктних ситуацій.
Щоб урок пройшов ефективно та увага дитини була максимально сконцентрованою, учителю за урок треба змінити 3-4 методики подачі матеріалу. Наприклад після розминки зупинити урок на 3-5 хвилин, показати відео з теми уроку, перерватись на гру, або розказати щось з теорії, згадати вивчений матеріал чи поставити контрольні запитання з попередніх тем.
Дітям, які впоралися із завданнями швидше, варто запропонувати додатковий виклик, наприклад ускладнити вправу та запитати: « - А так ти зможеш? Спробуй?». Це дасть можливість не занудьгували і не втратили темп та мотивацію пізнавати щось нове. Погодьтеся, це потребує майстерності і навичок, а головне – чіткого відчуття і розуміння дітей [6].
Регбі на уроках фізичного виховання в ОНВК№24
Де придумали регбі? В Англії. Родоначальником регбі прийнято вважати Вільяма Вебба Елліса (рис.1). Навчаючись в одній зі школ міста Регбі (Англія), він під час футбольного матчу схопив м’яч руками і кинувся до залікової зони суперника. У той час існувало кілька різновидів футболу, і регламент того матчу допускав торкання м’яча рукою, проте переміщатися з м’ячом не дозволялося. Варто відзначити, що ця історія не має доказів, але вона вкоренилася в регбійній культурі, а Вебб Елліс став одним із символів гри.
У 1845 році силами учнів була здійснено першу спробу сформулювати правила регбі, а в 1848 році студенти Кембриджського університету випустили свій звід правил, який стали використовувати як регламент для проведення подальших матчів.
У 1863 році з’явився перший регбійний клуб «Blackheath» (Блекхіт) він складався з учасників Англійської футбольної асоціації і вступити до нього могли всі охочі.
Рис.1. Вебб Елліс під час футбольного матчу.
У 1871 році створено Регбійний союз Англії. Сама гра в той час називалася «Регбі-футбол». А 27 березня 1871 року відбувся перший загальновизнаний міжнародний матч між Англією та Шотландією. Пізніше свої збірні з’явилися в Ірландії і Уельсі, а разом з ними з’явився і Кубок домашніх націй.
У 1886 році було створено Міжнародну раду регбі (англ. International Rugby Board ( IRB)). З 1987 року, стартували розіграші Чемпіонатів світу з регбі, і географія гри значно розширилася. Першим переможцем світової першості стала команда з Нової Зеландії.
У 1995 році було прийнято рішення про надання регбі «вільного» статусу і скасування обмеження на оплату праці спортсменів [9].
Засновницею регбі в Україні стала Одеса. У 1878 році в Південній Пальмірі виник «Одеський британський атлетичний клуб», який зібрали англійці-службовці комерційних фірм, пароплавних компаній, а також працівники Індоєвропейського телеграфу.
В одеський порт заходило багато іноземних пароплавів. Одного разу до берега пристав корабель англійської компанії. Команда цього пароплава викликала одеситів на гру в регбі. Це була нова гра, але одесити все ж погодилися, і зустріч відбулася. Матч мав різкий, грубий характер.
Перший офіційний матч з регбі на території сучасної України відбувся 9 липня 1922 року. На поле Львівського спортивного клубу «Погонь» вийшли дві команди: «Білий Орел» (складена з польських і місцевих регбістів) і «Чорний Орел» (складена з французьких гравців). Зустріч завершилася перемогою «чорних» з рахунком 6:3. [7]
Грали в футбол, зрозуміло, м’ячем. Але не тієї ідеально рівною, кулястої сферою, яку ми звикли бачити, а її жалюгідною подобою. Що й не дивно, адже на початку XIX століття люди й гадки не мали про те, як зробити м’яч правильної форми. Тому часто в якості ігрового снаряда використовувалися будь-які предмети, що траплялися під руку.
Робили м’яч з сечових міхурів свиней. М’ячі відрізнялися один від одного і формою, і розміром. З розвитком регбі стало зрозуміло, що кидати і ловити круглий м’яч не дуже зручно. Тому, періодично форму ігрового снаряда міняли голими руками за допомогою фізичної сили. Першими, хто поставив виробництво м’ячів для регбі на потік стали лондонські шевці Річард Ліндон і Вільям Гілберт. Їх перші серійні вироби за формою більше нагадували сливу, ніж диню (рис.2). Цікаво, що насосів в той час ще не придумали, тому накачувати камери м’ячів доводилося силами легких, а ніпель зашивати наглухо.
Рис.2 Річард Ліндон та перші м’ячі для гри в регбі.
Згідно записам, що збереглися, приймати форму еліпса м’ячі почали з 1835 року, а той самий підприємливий швець Вільям Гілберт і його нащадки розгорнулися не на жарт. У наш час його фірма - одна з найбільших світових концернів з виробництва регбійної екіпіровки.
.
Рис.2а. Сучасний регбійний м’яч
Сьогодні, регбійний м’яч - це високотехнологічний виріб. Стандартний розмір і форму м’яч набув у 1892 році. Сьогодні їх роблять зі шкіри або синтетичних матеріалів. Щоб м'яч відштовхував бруд, його покривають спеціальним складом. Вага еліпсоїдного м'яча становить 410-460 грам (рис. 2а).
З кожним роком м’ячі краще летять, краще лягають в руку, краще виглядають, довше служать. [8]
У регбі, як і у футболі, існує безліч різновидів:
Є також РЕГБІ НА ВІЗКАХ, ПЯЖНЕ РЕГБІ, МІНІ-РЕГБІ, ЗИМОВЕ РЕГБІ, РЕГБІ-9, РЕГБІ-10. Правила відрізняються, але сенс і дух гри одні й ті самі.[2]
Серед усіх вище перерахованих видів регбі для школи адаптовано саме тач-регбі, тег-регбі та регбі-5. Правила цих видів регбі значно знижують ризик травмуватися, адже замість захоплення суперника з метою відібрати м’яч спортсмену досить зірвати стрічку зі спеціального ременя.
Рис.3.Фото чемпіонату Одеси з Регбі-5 – 2019 рік
Для тих, хто з регбі взагалі не знайомий, пояснити специфіку гри дуже складно. Загалом це наче футбол і гандбол разом узяті. До того ж силові прийоми, як у хокеї, і майже безрозмірні ворота. [3 c.54]
Часто люди плутають гру регбі з американським футболом — надзвичайно грубою та небезпечною грою. Однак у цих видів спорту мало спільного. В американському футболі допускають захоплення й поштовхи гравців, які не володіють м'ячем. Більше того, команда має право різними грубими прийомами розчищати шлях своєму гравцеві, який несе м’яч.
У регбі ж грубі прийоми заборонені. Захоплення гравця допускається лише в одному випадку — якщо він володіє м'ячем. Алей такого захоплення легко уникнути. Для цього варто лише під час загрози нападу звільнитися від м'яча, передавши його вільному партнеру.
Регбі — це неначе біг з м’ячем, але через різні перешкоди. Основне завдання — перенести м’яч зі своєї зони в зону суперника, який цьому може перешкодити. Це гра наступу та ухилення. Загалом регбі — цікава й видовищна гра.
Для навчання новачків, а також для популяризації регбі серед дітей та підлітків використовують регбі-5. Ця гра заснована на простих і базових правилах класичного регбі. Це різновид безконтактного регбі.
Методика навчання гри підпорядкована єдиним правилам: від простого до складного, від елемента до комбінації, від розучування на місці до виконання на високій швидкості та з опором.
Починати ознайомлювати з грою можна в 3—4 класі. Навчаючи дітей елементам регбі, необхідно враховувати, що учні не можуть концентрувати увагу тривалий час на одній вправі, тому завдання треба комбінувати з урахуванням можливостей дітей та пам’ятати , що виконувати складні елементи для них проблематично.
Основне місце на початковому етапі посідає загальна фізична підготовка та прищеплення зацікавленості до занять регбі. Починати навчати дітей грі потрібно з правильного тримання м’яча в руках. Якщо вже спочатку гравець правильно тримає м’яч, йому буде простіше засвоїти всі дії з ним.
Коли діти навчилися правильно тримати м’яча, треба переходити до передачі. Найголовніший елемент гри — це пас. Уміння вчасно й правильно віддати передачу партнеру часто вирішує результат матчу. Як свідчить практика, у грі загалом використовують короткі передачі, тому відпрацюванню цього елементу потрібно приділити найбільше часу. Але не варто забувати й про довгий пас. Починати треба зі стійки гравця та передачі на місці, стоячи колом, шеренгою або колоною, поступово збільшуючи відстань між гравцями. Далі налагодити передачу в русі, спочатку кроком, а потім і бігом. Так само необхідно одночасно з пасом тренувати захват (зривання стрічки зі спеціального ременя суперника). На перший погляд здається, що легко зірвати стрічку, а в русі на швидкості це не завжди виходить.
Після того, як діти оволодіють елементарними навичками гри в пас на місці та в русі, треба переходити до простих комбінацій, таких як «хрест» та «віяло». Спочатку вчимо ці комбінації повільно в русі кроком, потім бігом.
Далі ознайомлюємо дітей з основними правилами регбі-5 (додаток 1), та граємо. Згодом мотивуємо учнів вигадувати свої комбінації та паралельно тренуємо гру в лінію. Це елемент гри в захисті, який вимагає дисципліни від кожного гравця та всієї команди.
Пояснюємо, що означає «стягнути суперника на себе» та «своєчасно віддавати пас». Водночас не забуваємо про загальну та спеціальну фізичну підготовку дітей. Тобто, розвиток швидкості, гнучкості, спритності, координації рухів, спеціальних рис, що обумовлюють успішне оволодіння технічними прийомами.
Регбі-5 (регбі на стрічках) — різновид безконтактного регбі з використанням додаткового спортивного обладнання — 2-х стрічок на наліпках (тегів). Цей вид регбі найчастіше використовують для навчання новачків, а також для популяризації регбі серед дітей і підлітків. Ця гра ґрунтується на найпростіших і базових правилах класичного регбі.
Вимоги до екіпірування гравців:
Спортивний одяг, що підходить для занять регбі і відповідає погоднім умовам. Пояс, що надягається на талію гравця, дві стрічки, що кріпляться по бокам до поясу за допомогою «наліпки». Пояс потрібно одягати зверху форми, регбійки мають бути заправлені, а стрічки прикріплені так, щоб їх можна було безперешкодно зірвати. Кожну команду можна відрізнити за кольором стрічки на гравцях.
Спортивний інвентар:
Для гри потрібен регбійний м'яч. Для розмітки майданчика для гри можна використовувати фішки або "маркери". Маркери необхідні для розмітки меж спортивного майданчика. Використання різнокольорових маркерів застосовується для швидкої орієнтації і розпізнавання розмітки на ігровому майданчику в ході гри.
Тривалість гри:
Тривалість гри попередньо обговорюють до початку матчу. Гру ділять на два тайми. Кожен тайм триває не більше 20-ти хвилин з 5-хвилинною перервою між ними. На уроці в школі час матчу визначає вчитель.
Команда: кількість гравців, склад команди:
У регбі-5 грають команди з однаковою кількістю гравців. Загалом це 5 гравців, але це може бути змінено залежно від розмірів поля, команди і кількості запасних.
Можливі склади гравців регбі-5:
Для дорослих гравців, якщо вони грають із гравцями шкільного віку, існують обмеження в правилах:
Заміна:
Кожна сторона повинна домовитися про кількість замін. Заміни можуть здійснювати в будь-який час, коли м'яч поза грою або під час перерви. Про кількість замін потрібно повідомити суддю. Можливі зворотні заміни. Протягом матчу два вчителі (судді) можуть вести (судити) гру по тайму кожен, перебуваючи на полі.
Поле й розмітка:
Для гри в регбі-5 підходять стандартні шкільні поля, які відповідають правилам безпеки для учнів. Ігрове покриття поля має бути безпечним. Ігри можна проводити на траві, штучному газоні, піску, снігу і в спортивному залі.
Для проведення гри зі складом команд із 5 гравців однієї команди проти 5 гравців команди суперника (5 х 5) рекомендоване ігрове поле розміром: 10x30 метрів.
Основні поняття:
Стійка регбіста — це оптимальне положення всіх частин тіла, завдяки якому гравець може швидко й ефективно почати атаку (рис.4). Стійка передбачає, що гравець у будь-який момент може почати рух або прийняти м'яч від партнера. Для цього злегка зігнуті в колінах ноги треба розставити на ширину плечей. Одна з ніг ледве висунута вперед. Тіло має бути трохи нахилене вперед, руки напівзігнуті на рівні грудей. Вага тіла рівномірно розподілена на обидві ноги, щоб забезпечити найбільш стійке положення.
Рис.4. Стійка гравця
Орієнтовні завдання:
Юний гравець повинен навчитися правильно тримати м’яч, адже цей основний елемент тісно пов’язаний з усім комплексом прийомів виконання передачі. Уміння володіти м’ячем та правильно його тримати має велике значення, особливо в початковий період навчання. Це допоможе гравцю в майбутньому правильно та точно віддавати пас партнеру та не буде заважати під час руху.
Тримання м’яча двома руками. М’яч треба взяти двома руками, обхопити його долонями з розставленими пальцями таким чином, щоб великі пальці розташовувалися над середньою лінією м'яча, а решта на зовнішній частині м’яча. Руки вільно утримують м'яч, мізинці на рівні малої осі. Велика ось м'яча повинна бути спрямована під кутом до землі. Не слід напружувати руки, плечовий пояс і руки повинні бути розслаблені, що дозволяє мати велику свободу рухів під час бігу з м’ячем.
Рис.5. Тримання м’яча двома руками
Тримання м’яча однією рукою. Якщо гравець біжить на максимальній швидкості то м’яч необхідно тримати в одній руці. Перенесення м’яча з двох рук в одну треба здійснити швидким і коротким рухом. Потрібно підвести м’яч гострим кінцем під пахву, передпліччя повинне бути під прямим кутом до плеча, підтримує м'яч кисть. У такому положенні легше утримувати м'яч, це полегшує руху вільної руки під час бігу.
М’яч потрібно тримати так, щоб це було зручно і не заважало природним рухам рук під час бігу. Тримати м’яч потрібно в руці яка далі від суперника.
Також не слід тримати м’яч пальцями за зовнішній кінець та притискати його до грудей. Це заважає виконанню швидкої передачі.
Рис.6.Тримання м’яча однією рукою
Орієнтовні завдання:
|
Рис. 7
Рис. 8
Рис. 9
Рис. 10
Рис.11
|
Біг в регбі має велике значення і є головним засобом пересування. Гравець повинен уміти в межах поля виконувати прискорення в будь-якому напрямку з різноманітних стартових положень, використовувати повороти й прокрутки в русі для втечі від захисника.
У грі треба швидко змінювати напрямок і швидкість бігу. Відповідно до ігрової ситуації гравець використовує різкі раптові зупинки, які в поєднанні з ривками і змінами напрямку бігу дають можливість на деякий час звільнитися й піти від суперника, вийти на вільне місце для подальших дій і реалізації спроби.
Під час бігу важливо зосереджувати увагу на правильній постановці стопи. На заняттях послідовно включають біг по прямій, з переміною напрямку й темпу. Чергування бігу по прямій таз прискоренням.
Техніку ривка вивчають з різних вихідних положень: з основної стійки, спиною до напрямку руху, з низького старту, після повороту вперед, назад, серії поворотів тощо. Ривки виконують у різних напрямках, з послідовним збільшенням початкової швидкості й довжини відрізків, які пробігають з максимальною швидкістю.
Орієнтовні завдання:
В регбі переважно грають руками, отже, основою успіху є точність передачі руками. Уміння точно передавати й правильно приймати м’яч — найголовніше в техніці гри в регбі.
Пас буває коротким, довгим та крученим. На початковому базовому рівні навчання увагу треба зупинити на короткому та довгому пасі.
Передачу здійснюють тільки назад, а для виконання цієї вимоги необхідно, щоб гравець умів:
Пас вимагає, щоб той, хто віддає м’яч, і той, хто його приймає, співпрацювали.
Гравці на всіх рівнях повинні пам’ятати правила прийому й передачі м’яча (рис.14):
Пас повинен бути відданий так, щоб м'яч летів на правильній висоті й трохи попереду того, хто ловить м’яч. Кинеш занадто сильно — м’яч буде важко зловити, занадто повільно — гравець, який ловить м’яч, може потрапити під захисника. Простий пас не слід підкручувати. М’яч потрібно віддати туди, де партнер зможе його зловити.
Існує безліч видів і технік виконання пасів, але є одне важливе правило: якщо пас дійшов до адресата, то це гарний пас, якщо ні — то поганий. [1]
Рис.14. Три великих правила в регбі
Передача м’яча.
Ціль передачі – послати м’яч гравцеві який знаходиться в більш вигідній позиції. Тобто точно і своєчасно. Що значить своєчасно? Своєчасно, це віддати м’яч поки ти ще в змозі зробити це: не тримати м’яч до тих пір, поки тебе захоплять чи захисники виявляться настільки близько, що завадять тобі зробити це напевно.
Передача здійснюється з двох основних положень: з місця і в русі.
Передача м’яча з місця. Під час передачі м’яча з місця потрібно зробити невеликий крок вперед зовнішньою ногою. Руки трохи зігнути та відвести в сторону протилежну передбаченому напрямку пасу, в зоні стегна. Після кидка руки випрямити та проводжати м'яч до тих пір, поки він не буде випущений (рис.15).
рис.15. Передача м’яча з місця
У завершальній фазі передачі м’яч треба відштовхнути пальцями, кисті рук повинні бути направлені в бік польоту м'яча. Якщо робити саме так то м'яч ніколи не буде зависати в повітрі. Кидаючи м’яч, необхідно пам'ятати, що під час виконання передачі треба бачити партнера, якому пасуєш м’яч.
Передача м’яча в русі. Під час передачі м’яча в русі треба зробити великий крок у бік від напрямку бігу. Спиратися слід на п’яту, причому носок ноги повинен бути спрямований трохи всередину, завдяки чому полегшується поворот тулуба. У той самий час руки повертати до партнера, що приймає м'яч, великими пальцями вперед.
Спочатку м'яч відводять назад, а потім маховим рухом рук перед грудьми надсилають партнеру й виштовхують пальцями. У момент передачі необхідно обов'язково спиратися на ногу, яка ззовні (рис. 16). Це дає більше контролю над напрямком польоту м’яча, крім того гравець буде готовий до контакту із захисником. Те ж саме потрібно робити й під час прийому м'яча. З такої позиції легше його ловити і можна віддати передачу вже на наступному кроці. [5]
Рис.16. Пас в русі.
Прийом м’яча.
Прийом м’яча — такий само важливий технічний елемент, як і передача. До прийому м’яча потрібно бути готовим. Для цього треба стежити за гравцем з м’ячем, не випускати з полю зору сам м’яч, виставити руки долонями вперед, створивши мішень, простягнути руки до гравця й повідомити про готовність.
Коли приймаєш м'яч пальці повинні бути розчепірені і звернені до землі, долоні розгорнуті в бік м’яча що летить. Руки треба тримати розслабленими. Якщо руки напружені, то м'яч вдарившись об них, може впасти, це типова помилка.
Приймати м’яч потрібно м’яко, стоячи на зовнішній нозі, це дасть змогу вже на наступному кроці зробити передачу.
На початковій стадії навчання важливо ловити м'яч у повному сенсі цього слова. Мати м’яч в руках — означає володіти ініціативою. [5]
Орієнтовні завдання:
|
Рис. 17
Рис.18
Рис. 19
Рис.20
Рис.21
Рис.22
Рис. 23
Рис. 24
Рис.25
Рис.26 |
Тактика гри повинна відповідати основній меті — приземлити м’яч у залікове поле суперника, який прагне зупинити атаку за допомогою зривання стрічки. Це координація індивідуальних і колективних дій гравців для виграшу.
Гра в нападі. Під час гри в нападі основна задача команди — просунутися якомога ближче до залікового поля суперника. Для успіху треба вміти виконувати такі вправи:
Важливо, щоб команда завжди перебувала за гравцем, який володіє м’ячем. Це дає йому можливість віддати пас в будь-якому напрямку. Групова тактика команди — це різні комбінації атаки та захисту. Це певні узгоджені дії між 2—3 гравцями команди.
Динаміка гри, обманні дії, стягування суперника на себе, своєчасний швидкий пас разом із професійним переміщенням майданнчиком — це запорука успіху гри в нападі.
Рис. 27. Кубок «Южна пальміра», 2019 р.,команда ОНВК №24 у нападі.
Гра в захисті. У захисті дуже важлива командна дисципліна. Чітка гра в лінію — основний момент, на який слід звернути увагу під час організації оборони. Команда повинна рухатися по лінії, не розривати її. Кожен гравець має ретельно стежити за своїм гравцем, не залишати без нагляду свого простору і водночас уміти здійснювати швидке набігання на гравця з м'ячем, обирати найбільш вигідну позицію для його захоплення.
Рис. 28. Кубок «Южна пальміра», 2019 р.,команда ОНВК №24 у захисті.
Орієнтовні завдання:
|
Рис.29
Рис.30
Рис 31
Рис.32
|
Регбі є захопливою атлетичною грою та ефекивним засобом фізичного виховання. Різноманітність технічних і тактичних дій і власне ігрова діяльність мають унікальні властивості для формування життєво важливих навичок й умінь школярів, усебічного розвитку їхніх фізичних і психічних рис.
Освоєння основних елементів гри у сполученні з фізичними вправами є ефективним засобом зміцнення здоров'я та збагачення рухового досвіду школярів. Граючи, можна непомітно навчити дітей швидко бігати, вправно ловити м’яча, миттєво орієнтуватися в обстановці та мислити, як справжні гравці.
Представлений матеріал, це основні базові етапи і елементи в навчанні грі регбі. Решта залежить від Вас. При таких простих і зрозумілих правилах, гра регбі-5, залишає вчителю величезне поле для тактичної імпровезаціі. У цій грі безліч варіантів атаки і захисту. Експерементіруйте і імпровізуюйте, але головне не забувайте про безпеку (додаток 8).
Відео: «Правила гри РЕГБІ-ЮНІОН»
|
|
Відео : «Історія гри РЕГБІ»
|
|
Відео: «22 вправи для навчання грі РЕГБІ в школі»
|
|
Відео: « Медико-педагогічний контроль в ОНВК №24
|
|
Вправи с доланням ваги власного тіла:
Вправи з партнером:
Вправи для розвитку гнучкості:
Вправи на розвитку спритності:
Вправи для розвитку швидкості :
Вправи з набивним м’ячем:
рис.23. Вправи з набивним м’ячем. М’яч використовується як обтяження.
Модуль: регбі
Тема: основна стійка регбіста, тримання м’яча.
Мета уроку: підвищення рівня рухово-координаційних здібностей
Завдання уроку:
Місце проведення: спортивний майданчик.
Інвентар: м’ячі регбійні, фішки
№ п/п |
Зміст уроку |
№ урока / доз. |
Організаційно-методичні вказівки |
|
1 |
||||
I 20' |
|
2 8
3
3 4 |
Фронтально, звернути увагу на зовнішній вигляд та самопочуття, осанку.
Дихати рівномірно та ритмічно. Видих довше в 2-3 рази ніж вдих.
|
|
II 21' |
|
3 10
8 |
м’яч передавати із рук в руки.
впр.1,2,3,4 на с.21) Додаток 4 |
|
III 4' |
1. Шикування, підведення підсумків, домашнє завдання 2.Організований перехід в спортивну зулу. |
2
2 |
Фронтально.
Поточно-груповий. |
|
клас |
Дата проведення/домашнє завдання |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Модуль: регбі
Тема: біг з м’ячем, передача м’яча стоячі на місті.
Мета уроку: підвищення рівня рухово-координаційних здібностей
Завдання уроку:
Місце проведення: спортивний майданчик.
Інвентар: м’ячі регбійні, фішки
№ п/п |
Зміст уроку |
№ урока / доз. |
Організаційно-методичні вказівки |
|
2 |
3 |
|||
I 10' |
|
1
4
5
|
1
5
4
|
Фронтально, звернути увагу на зовнішній вигляд та самопочуття, осанку.
Дихати рівномірно та ритмічно. Видих довше в 2-3 рази ніж вдих.
Додаток 5 |
II 21' |
|
15
6 |
10
5
6
|
Впр.1,2,3,4,5,6,7 на с. 21-22
М’яч передавати з рук в руки один одному.
Впр..8 на с.22 торкнувшись м’ячами, учні розвертаються на 180 градусів та повертаються в своїх колон. 9 на с.23, передав або отримав м’яч гравець продовжує рух і стає в кінець колони
Додаток 4 |
III 4' |
1. Шикування, підведення підсумків, домашнє завдання 2.Організований перехід в спортивну зулу. |
2
2 |
2
2 |
Фронтально.
Поточно-груповий. |
клас |
Дата проведення/домашнє завдання |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Модуль: регбі.
Тема: передачі м’яча стоячі на місті та рухаючись кроком та бігом..
Мета уроку: підвищення рівня рухово-координаційних здібностей.
Завдання уроку:
Місце проведення: спортивний майданчик.
Інвентар: м’ячі регбійні, фішки
№ п/п |
Зміст уроку |
№ урока / доз. |
Організаційно-методичні вказівки |
|
4 |
5 |
|||
I 10' |
|
1
4
5
|
1
5
4
|
Фронтально, звернути увагу на зовнішній вигляд та самопочуття, осанку.
Додаток 5 |
II 21' |
|
10
5
6 |
5
4
7
5 |
Впр.1,2,3,4,5 на с. 28
Учні стоять на відстані 1-1,5м один від одного.звертати увагу на правильність тримання м’яча. Та рухами рук при передачі м’яча. Впр. 6 на с. 29
передавати м’яч назад, після пересування вперед.
Додаток 4 |
III 4' |
1. Шикування, підведення підсумків, домашнє завдання 2.Організований перехід в спортивну зулу. |
2
2 |
2
2 |
Фронтально.
Поточно-груповий. |
клас |
Дата проведення/домашнє завдання |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Модуль: регбі
Тема: передачі м’яча в русі, зривання стрічки.
Мета уроку: підвищення рівня рухово-координаційних здібностей
Завдання уроку:
Місце проведення: спортивний майданчик.
Інвентар: м’ячі регбійні, фішки, ремені зі стрічками.
№ п/п |
Зміст уроку |
№ урока / доз. |
Організаційно-методичні вказівки |
|
6 |
7 |
|||
I 15' |
|
1
4
10
|
1
4
10
|
Фронтально, звернути увагу на зовнішній вигляд та самопочуття, осанку.
Додаток 5 |
II 25' |
|
10
3
5
7 |
7
3
5
10 |
Впр.8,10,11 на с. 29
учень біжить до фішки, ловить м’яч, робить ривок, перебігає наступну фішку та пасує назад вчителю.
передавати м’яч назад, після пересування вперед.
Додаток 4 Торкатися м’ячем, зривання стрічки. |
III 5' |
|
3
2 |
3
2 |
Фронтально.
Поточно-груповий. |
клас |
Дата проведення/домашнє завдання |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Модуль: регбі
Тема: комбінації «віяло» та «хрест», правила гри РЕГБІ-5.
Мета уроку: підвищення рівня рухово-координаційних здібностей
Завдання уроку:
Місце проведення: спортивний майданчик.
Інвентар: м’ячі регбійні, фішки, ремені зі стрічками.
№ п/п |
Зміст уроку |
№ урока / доз. |
Організаційно-методичні вказівки |
||
8 |
9 |
10 |
|||
I 8' |
|
1
3 4 |
1
3 4 |
1
3 4 |
Фронтально, звернути увагу на зовнішній вигляд та самопочуття, осанку.
Додаток 5 |
II 30' |
« регбі-5»
|
10
5
5
10 |
10
20 |
10
20 |
Впр 12 на с.30
М'яч передавати назад, по черзі кожному гравцю. Останній гравець заносить м'яч за фішку і кладе на підлогу. Впр.14на с. 30
Вправу виконати в парах. Гравець із м'ячем рухається вперед по прямій, далі змінює напрямок і рухається поперек напрямку руху того, хто приймає, при передачі гравець із м'ячем повертає в сторону того, хто приймає. Пас повинен бути м'яким та коротким.
Додаток 1. |
III 6' |
2. Шикування, підсумків, домашнє завдання, перехід в зал. |
3
3 |
3
3 |
3
3 |
Фронтально.
Поточно-груповий. |
клас |
|
Дата проведення/домашнє завдання |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 6. Конспекти уроків. Модуль РЕГБІ. |
1 |
|