Процес вивчення будь-якої іноземної мови передбачає обов’язкове формування чотирьох основних видів мовленнєвої діяльності: Проте успішне засвоєння англійської як іноземної мови залежить не лише від розвитку загальних чотирьох видів, але й від засвоєння граматичних форм, орфографічних, фонетичних норм, правил вимови та словникового запасу.
Підготовчий/ознайомчий етап формування лексичної компетенції передбачає ознайомлення з новою лексикою (звукова та графічна форми), її розкриття значень незнайомих лексичних одиниць перекладними чи безперекладними способами Перекладні способи – більш традиційні, вони передбачають розкриття значень незнайомих слів та словосполучень із нової теми шляхом однослівного чи багатослівного перекладу: pepper – перець, сabbage – капуста, carrot – морква,…, cooking – приготування їжі, кухонний, столовий, slice – різати скибочками, кусень, шаткувати,…
На цьому етапі можна звертатися і до електронних та мобільних додатків, які дозволяють заохотити учнів. Наприклад, можна підготувати флеш-картки для презентації нової лексики за допомогою популярних у всьому світі ресурсів: Quizlet, Oxford English Vocabulary Trainer, Brainscape, Cram та багатьох інших
За допомогою Інтернет-ресурсу “Cram” (www.cram.com) створюємо картки для вивчення нової лексики. Сайт дає можливість не лише доповнити лексику картинками, але й продемонструвати написання і правильну вимову (шляхом натискання на іконку гучномовця), адже більшість слів озвучено носіями мови. До того ж, можна надати онлайн-доступ до створеної підбірки карток у мобільному додатку задля подальшого опрацювання:
За умови використання безперекладного способу вивчення лексики у нагоді стане і популярний web-сайт Youtube (www.youtube.com), де можна віднайти велику кількість освітніх каналів, що пропонують безкоштовні матеріали для вивчення іноземної мови: Oxford Online English, Learn English with Papa Teach Me, BBC Learning English, One Word a Day та інші.
створення «мапи пам’яті» (mind map), на якій відображатимуться асоціації та ідеї навколо головного слова. Пропонуємо слово, а учні добирають до нього синоніми, антоніми чи асоціативні ЛО з використанням нового лексичного запасу. Таку ефективну вправу можна реалізувати як традиційним способом (власноруч на аркушах паперу) або за допомогою електронних засобів (із онлайн-додатками Coogle (www.coggle.it.), Mind. Meister (www.mindmeister.com) Етап автоматизації
Вправи для автоматизації англомовної лексики на рівні речень та текстуна порталі https://breakingnewsenglish.com/ викладач обирає текст “Trendy names make vegetables look tastier” та змінює деякі лексичні одиниці, змінюючи написання. Завдання учня – виписати слово правильно та надати письмове визначення лексичної одиниці:«Trendy names make vegetables look tastier»Researchers created a wide choice of etavegbles to see how effective the labels were. They used vegetables like etberoot, rotcars, corn, geren besan and seewt potota in their test. They used names like "twisted rligac-ginger butternut squash wedges," or "dynamite chilli," and "tangy lime-seasoned beets".
Етап застосування На цьому етапі необхідно не лише активізувати потенційний словниковий запас, але й використати його на практиці. На сторінках освітніх порталів (BBC, Lingualeo, Brirtish Council ) маємо змогу продемонструвати відеоролик, міні- фільм за темою та обговорити його зміст з учнями або ж заздалегідь підготувати питання «на уважність». Такий підхід дає змогу урізноманітнити стандартний урок, навчити учнів розпізнавати ЛО у мовленні носіїв англійської мови.
Check your vocabulary: matching – food. Match the two parts of the food descriptions from the video. Write a – h next to the number 1 – 8.1…….. Italian a. curry2…….. Thai green b. breakfast3…….. Cottage pie and c. cheese4…….. Full English d. potatoes5…….. Tomato e. salad6…….. Lamb chops and new f. mix7…….. Moroccan spice g. chips8…….. Fish and h. peas
Discussion. Спочатку викладач ставить загальні запитання. What do you think about British food?What food in the video have you tried?What would you like to try?Or maybe there's more to British food than that?In your country, do people like eating food from other countries?Потім кожен висловлює свою точку зору з приводу їжі.
Для закріплення лексичного матеріалу також можна використовувати подкасти (podcasts) – цифрові медіа-файли. Найвідоміші подкасти “The English We Speak” (ВВС), “Daily ESL”, “Voice of America Learning English”, “6 Minute English” дозволяють повторити лексику з будь-якої теми мовою носіїв англійської мови. Випуски, як правило тривають декілька хвилин і містять інструмент сповільнення вимови, щоб можна було правильно почути. Аудіофайли зазвичай містять картки із завданнями, субтитри, списки незнайомих слів, що допоможуть користувачам, які вивчають англійську мову
Варто наголосити на найосновнішому: Ефективна організація процесу навчання залежить не лише від доцільності вибору традиційних некомунікативних, умовно- комунікативних та комунікативних вправ, засобів навчання, стратегій, методів контролю, але й від критерію їх інноваційності та актуальності. Найкращий спосіб при формуванні англомовної лексичної компетенції – йти в ногу із технологічним прогресом (використовувати мобільні пристрої та комп’ютерні технології), що дозволяє зробити заняття інформативнішими та цікавішими для молоді.