Формування мистецької компетентності учнів засобами проектної роботи на уроках мистецтва
Автор проекту:
Красніков Костянтин Петрович
вчитель мистецтва Погребівської філії Опорного навчального закладу
Путрівський навчально-виховний комплекс «гімназія – загальноосвітня школа I-III ступенів – дошкільний навчальний заклад» Васильківської районної ради
Мета вивчення мистецтва в загальноосвітній школі полягає в особистісному художньо-естетичному розвитку учнів, формуванні у них світоглядних орієнтацій і компетенції у сфері художньої культури, вихованні потреби у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні в процесі опанування цінностями української та зарубіжної культурно-мистецької спадщини.
Курс мистецтва покликаний вирішити такі головні завдання:
Збагачення емоційно-естетичного досвіду учнів, формування культури почуттів, пробудження особистістно-позитивного ставлення до мистецьких цінностей;
Опанування учнями художньо-практичними вміннями та навичками, формування комплексу художніх компетентностей, що забезпечують здатність керуватися набутими знаннями та вміннями у самостійній діяльності, у процесі самоосвіти;
Розуміння учнями зв’язків мистецтва з природним, соціальним і культурним середовищем життєдіяльності людини, усвідомлення власної причетності до художніх традицій свого народу з одночасним розумінням особливостей інших національних картин світу.
Виховання культури міжнаціонального спілкування через вивчення художніх традицій народів різних країн.
При вивченні тем з мистецтва в учнів передбачається формування ціннісно-смислових, загальнокультурних, навчально-пізнавальних та інформаційної компетентностей, що досягаються вивченням шедеврів мистецтва різних епох і народів, а також комунікативних творчо-діяльнісних і самоосвітніх компетентностей, що передбачає оволодіння досвідом самостійної творчої діяльності, сприймання цієї діяльності як невід’ємної частини свого життя.
Формування культурної компетентності учня має бути спрямованим на опанування трьома компонентами культури, що передбачає такі напрямки її набуття:
1.Ціннісний
Аналізувати і оцінювати найважливіші досягнення національної, європейської та світової культури;
Орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного українського суспільства;
Застосовувати методи самовиховання та самореалізації, орієнтовані на систему індивідуальних, національних і загальнолюдських цінностей.
2. Діяльнісний
Застосовувати засоби та технології інтеркультурної взаємодії.
Розробляти і реалізовувати стратегії діяльності, поведінки й кар’єри в міжкультурному суспільстві.
3. Процесуальний.
Знати рідну мову й іноземні, застосовувати навички мовлення та норми відповідної мовної культури, інтерактивно використовувати рідну та іноземні мови, символіку і тексти.
Організовувати та створювати моделі толерантної поведінки і конструктивної діяльності в умовах культурних мовних, релігійних та інших відмінностей між народами, різноманітності світу та людської цивілізації.
Завдання предметів художньо-естетичного циклу в основній школі базується на формуванні та розвитку в учнів художньо-творчого потенціалу особистості. У старшій школі – основним є формування вмінь аналізувати та інтегрувати твори мистецтва, аргументовано висловлювати власні оцінні судження.
Сучасний урок мистецтва є основою педагогічної системи формування у старшокласників свідомого художньо-естетичного ставлення до мистецтва. Цей урок має розвивати в учнів почуття успіху від власних досягнень у культурно-мистецькій царині, упевненість у спроможності самостійно розв’язувати художні завдання.
У навчальній програмі зазначено, що на уроці має панувати атмосфера святковості, гармонії та доброзичливості, що повинна сприяти переданню аури творів мистецтва та викликати позитивну емоційну енергію. Учні повинні бути налаштованими на сприйняття та осмислення відповідного навчального матеріалу. Відповідно і педагог має бути комунікативно виразним, щоб учні не тільки розуміли, але й позитивно сприймали як мовлення вчителя, так і паралінгвістичний контекст мовлення(доречність жестів, міміки, зовнішній вигляд і тд.), а відповідно, також опановували це мистецтво самостійно на певному рівні,формуючи відповідні компетентності.
Особливістю організації навчально-виховного процесу є творчий процес співпереживання та інтеграції, якому властивий активно діалогічний характер, що дає підстави для розуміння учнями мистецтва. Саме «діалог культур» , як відзначають автори навчальної програми «Художня культура» Л.Масол та Н.Миропольська, дає змогу особистості не тільки залучитися до загальнолюдських цінностей, але й самовизначитися у світі культури, почати її створювати, удосконалюючи насамперед власний духовний світ.
Останнім часом у педагогіці значну увагу приділяють проектній діяльності. Саме проектна діяльність, за словами Л.Масол, є найсприятливішою технологією для створення на уроках художньої культури творчої атмосфери, умов для розвитку самостійності учнів, набуття ними практичних умінь здійснювати власні дослідження, робити узагальнення, висновки, самостійно добирати інформацію та її джерела, брати участь у підготовці власних, парних, групових і колективних творчих проектів. А це , в свою чергу, веде до формування в учнів цілого комплексу відповідних компетентностей.
Під час здійснення проектної діяльності учень розвиває:
Відповідний процес формування вмінь та навичок є основою для формування та розвитку ключових компетентностей.
Проводячи уроки із мистецтва педагог повинен прагнути досягти триєдиної мети:виховання світоглядних уявлень і ціннісних орієнтацій, знання та шанобливе ставлення до мистецтва власного народу, толерантне ставлення до мистецтва інших народів;виховання художнього смаку; формування загальнокультурних, соціально-практичних компетентностей на основі узагальнення знань в царині мистецтва; розширення художньо-естетичного досвіду, розвитку емоційно-чуттєвої сфери; стимулювання художньо-образного мислення. Я прагну зробити кожний урок як екскурс в царину культури та мистецтва, де відбуваються переживання учнями цілого ряду позитивних емоцій: здивування, радість, відчуття успіху, відчуття власної гідності;пізнання творів мистецтва в атмосфері співтворчості і взаєморозуміння.
Велике значення для досягнення максимального ефекту від уроку має форма його проведення. Найцікавіше проходять уроки підготовані по принципу випереджувального навчання, коли до підготовки уроку активно залучаються самі учні. Левовою частиною уроку стають презентації, проекти, повідомлення, творчі завдання підготовлені самими учнями, забезпечуючи максимальну активність та інтерактивність . при такій формі роботи в учнів формується цілий комплекс ключових компетентностей:інформаційна, полікультурна, навчально-пізнавальна, соціально-практична.
Для кращої обізнаності учнів ужитті мистецтва сьогодення, практикую впровадження в структуру уроку обов’язкової інформаційної сторінки -- це перші хвилини уроку після організаційного моменту, відведені на інформацію про мистецькі новини сьогодення в світі, Україні, області, місті. Така поурочна інформація дає змогу учням бути постійно проінформованими про мистецькі події, адже мистецтво – це не тільки історія, а й наше теперішнє та майбутнє. Учні до кожного уроку готують коротку інформацію про цікаві новини культури:виставки, фестивалі, прем’єри, експозиції, премії, анонси та інше, слідкуючи за цим у періодичній пресі, інформації по телебаченні та Інтернеті. Таким чином, формуючи інформаційну та полікультурну компетентності.
Однією з умов ефективного впровадження мистецтва є створення художньо-естетичного середовища в навчальному закладі та активна взаємодія з навколишнім соціокультурним середовищем, закладами культури. Тому великий вплив на формування загальнокультурної компетентності мають організація та відвідування виставок, музеїв, експозицій, театральних вистав, концертів, зустрічей з митцями.
Опановуючи зміст предмету молода людина призвичаюється до розуміння рідної та інших культур, до ідей відкритості, набуття ціннісно-орієнтованих нахилів, комунікативних та емфатичних умінь, що дозволяють випускникові загальноосвітніх навчальних закладів сприймати вітчизняну та інші культури не пасивно, а розуміти, відчувати та виявляти пошану до їх носіїв.
Використовуючи відповідну систему викладання мистецтва, спрямовану на розвиток таких якостей учнів, як ініціативність, самостійність, креативність, критичність вчитель повинен спрямовувати свою діяльність на формування відповідних ключових компетентностей учня. Для цього пріоритет має надаватися особистісно-зорієнтованим технологіям, які допоможуть подолати суто інформативно-пізнавальні орієнтації курсу. Максимально сприяти створенню умов для індивідуального творчого саморозвитку, саморозкриття і самореалізації кожного учня, враховуючи його індивідуальні нахили, здібності, інтереси. Сприяти формуванню нового інтелектуально і духовно розвиненого покоління українців.
Урок - проект
для 8 класу
з предмету - «Мистецтво»
Тема: «Живопис. Художні засоби
виразності. Види і жанри»
Тема уроку-проекту:Живопис. Художні засоби виразності. Види і жанри.
Мета уроку:
• ознайомити з розділом мистецтва «Живопис», жанрами і видами живопису, техніками виконання, відомими художниками і їх творами;
• створити умови для самостійного застосування знань при складанні творчого проекту;
• розвивати самостійність учнів, використовуючи творче завдання, яке має пізнавальну і загальнокультурну спрямованість;
• виробити в учнів любов до мистецтва, почуття гордості за історію людства, почуття прекрасного.
Завдання уроку:
Навчальні: познайомити зі світом мистецтва «Живопису», його діячами та їх роботами. Систематизувати знання учнів в практичних застосуваннях при підготовці творчого завдання за темами «Текстовий редактор», «Редактор презентацій»,
«Мультимедіа».
Продовжити навчання грамотного складання проекту, навчити використовувати інформаційні технології для досягнення своїх цілей.
Розвиваючі: сприяти формуванню і розвитку естетичних якостей, компетентності. Розвивати навички роботи з комп'ютером, Інтернетом. Формувати позитивне емоційне ставлення до світової культури, до цінності її творів.
Виховні: виховувати акуратність і уважність, творчий підхід до виконання роботи, цілісне сприйняття світу за допомогою технології, культуру дизайну. Сприяти формуванню усвідомленого ставлення школярів до творів мистецтва.
Матеріально - технічне забезпечення уроку: презентація «Живопис», ПК, мультимедійний проектор.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- Добрий день діти!
- Сьогодні на уроці, ми з вами вкотре зануримося в чарівний світ мистецтва. Когось з вас він вже встиг зачарувати, а хтось ще тільки на шляху до цієї чарівності, тому що не знайшов свій напрямок в мистецтві!
- Люди кажуть, що мистецтво живе в кожній людині, але не кожна людина вчасно його розпізнає і використовує за призначенням.
- Є люди, для яких, мистецтво - сенс життя, робота, захоплення, праця, а для інших - це насолода прекрасним, відпочинок, релаксація, пізнання глибин історії.
II. Перевірка домашнього завдання.
- На минулому уроці ви вивчали тему «Графіка», сьогодні ви повинні показати свої творчі роботи на тему «Графіка».
III. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні ми продовжимо знайомиться з темою розділу: Візуальні мистецтв. І познайомимось з одним з прекрасних видів мистецтва , яким є «Живопис».
- Ви пізнаєте світ живопису, познайомитеся з видами і жанрами живопису, технікою живопису, поринете в світ великих живописців і їх творів.
IV. Актуалізація опорних знань.
- Багато художників мріють стати великими художниками, за багатовікове існування цього розділу мистецтва, світові відомі лише сотні великих живописців, інші намагаються навчиться на їхніх роботах, вивчаючи їх техніку, засоби, твори, намагаючись скопіювати їх роботи.
- Багатьом вдається зробити копії і ці копії зберігаються у них в домашній колекції або в приватній (державної) галереї, ці копії є узаконеними і продаються за великі гроші з аукціонів, охороняються і страхуються. Найчастіше узаконюються копії відтворені з міні-малюнків, начерків, тому що оригінали були викрадені, знищені або пропали без вісті.
- Більшість копій є підробкою і не вдає із себе певної цінності для культури, але є порушенням закону «Про авторське право». На жаль, існують і такі копії і навіть фахівцям важко вести їх облік і наявність.
V. Вивчення нового матеріалу.
(Новий матеріал викладається відповідно презентації, кожен слайд якої несе лише ознайомчу інформацію з розділом «Живопису».)
VI. Підбиття підсумків.
VII. Домашнє завдання. Підготувати творчий проект
Тема проекту: Великі художники світу.
Тема проекту: Великі художники світу.
Пояснювальна записка:
Даний урок - проект відповідає освітній програмі основної загальної освіти з предмету «Мистецтво» 8 клас. Розрахований на більш глибоке вивчення розділу мистецтва «Живопис», знайомство з відомими художниками і їх творами, техніками живопису, жанрами живопису і її видами.
Проект передбачає творчу діяльність від учнів у позаурочний час протягом тижня.
Для підтримки проекту учням запропоновано консультації вчителя інформатики і мистецтва по темі «Живопис» та «Текстовий редактор», «Редактор презентацій», «Мультимедіа». Необхідність цього проекту пов'язана з вивченням поставленої теми, поглибленням знань з предмета в заданому напрямку, знайомством з художниками і їх роботами, загальнокультурних розвитком підростаючого покоління.
Мета проекту:
Завдання проекту:
• навчиться називати найбільших авторів творів мистецтва світу і їх творіння;
• розпізнавати види і жанри живопису;
• описувати засоби художньо-образного відображення духовного світу людини в різних видах живопису;
• характеризувати художньо-образний зміст картин;
• пояснювати роль живопису в житті людини;
• знати відомі музеї світу;
• формулювати власне враження, отримане під час спілкування з творами мистецтва.
Тип проекту: творчий, індивідуальний.
Міжпредметні зв'язки:
Історія - епоха життя і творчості художника;
Образотворчого мистецтва - види і жанри живопису, техніка живопису;
Хімія - хімічний склад виразних засобів певної епохи;
Інформатика - робота з Інтернетом, робота в текстовому редакторі, редакторі презентацій, редакторі відео.
Тривалість проекту: тижневий.
Формуються компетентності:
- організація самостійної пошукової діяльності;
- адекватна оцінка своєї роботи і отриманого результату;
- враховувати різні думки, аргументувати свою точку зору;
- виховання любові до мистецтва.
Предметні:
- вміння застосовувати інформаційні технології при вирішенні поставлених завдань;
- формування естетичного смаку;
Мета:предметна (пізнавальні, комунікативні, регулятивні УУД):
- вміння самостійно формулювати навчальні цілі, завдання, планувати шляхи їх досягнення, здійснювати аналіз об'єктів;
- робити висновки, оформляти результати своєї діяльності, враховувати різні думки, аргументувати свою точку зору;
- вміння бачити можливості застосування отриманих знань у своєму подальшому житті;
- підвищення мотивації до подальшого саморозвитку;
- підвищення дбайливого ставлення до історії світу, до мистецтва.
Форма творчого звіту: презентація, реферат, відео.
Етапи роботи над проектом:
І. ПЛАНУВАННЯ
1. Оголошення теми, мотивація… Формулювання його цілей, завдань, змісту роботи.
2. Ознайомлення з матеріалами сайту «Музеї світу»
3. Вибір одного з художників.
4.Знайомство з його біографією, творчістю, технікою виконання.
5. Вибір однієї з знаменитих картин.
6. Пошук історії створення та життя картини.
Проблема: вміння розбиратися в живописі, знання великих живописців світу, вміння визначати вид і жанр мистецтва техніку виконання.
Гіпотеза: Шлях до прекрасного лежить через світ мистецтва.
Основні вимоги до проекту:
ІІ. Консультації вчителя щодо добирання джерел інформації та форми презентації проекту.
Пам'ятка Як підготувати презентацію проекту?
1. Визначте кінцевий продукт проектної діяльності(доповідь,альманах, журнал, вистава, комп’ютерна презентація, відеоролик тощо).
2. Визначте форму презентації проекту( конференція, круглий стіл, виступ-коментар до комп’ютерної презентації).
3. Визначте місце проведення презентації , ураховуючи його можливості(класна кімната чи спортивна зала).
4. Визначте необхідне для презентації обладнання (мультимедійний проектор, ноутбук тощо).
5. Визначте перелік необхідного реквізиту для проведення презентації(костюми; необхідну наочність:малюнки, таблиці тощо).
ІІІ. Проміжні консультації
Коригування проміжних результатів роботи.
ІV. Самостійна робота учнів
Учні знаходять необхідну інформацію, готують нотатки
(тези),звертаються за консультацією( за потреби). Використовуючи різні методи, аналізують, систематизують зібраний матеріал, роблять висновки.
V. Додаткові консультації
Подання допомоги учителем (за потреби).
VІ. Презентація проекту
Через брак часу на уроці неможливо презентувати всі проекти, тому деякі проектні порт фоліо за згодою учнів учитель перевіряє як звичайну творчу роботу( можна запропонувати учням ознайомити однокласників із фрагментами робіт). Тести подають наприкінці уроку(це активізує увагу учнів).
Пам'ятка Як провести презентацію проекту?
1. Складіть сценарій презентації.
2. Розподіліть обов’язки , визначте осіб, відповідальних за технічні моменти, реквізит, наочність, озвучування тексту сценарію тощо.
3. Визначте коло ймовірних питань з боку опонентів і продумайте відповіді.
4. Підготуйтеся до само оцінювання виконаної роботи.
VІІ. Оцінювання результатів і процесу загалом та самооцінка проекту
Учитель з групою експертів і незалежного журі оцінює роботу учнів(креативність, інформативність використаних джерел, потенціал подальшої роботи, загальний рівень презентації).
Учні оцінюють власну діяльність шляхом колективного обговорення і самооцінювання .
План самооцінки проекту
1. Чи розв’язав проблему, що є основою твого проекту?
2. Чи досяг мети проекту( повністю, частково, не виконав)?
3. Чи виконав ти завдання проекту ( повністю, частково, не виконав)?
4. Чи задоволений результатом проектної діяльності?
5. Чи задоволений презентацією проекту і своїм виступом?
6. Яких труднощів зазнав і в який спосіб їх подолав( не подолав)?
7. Порівняй готовий продукт із тим, що очікував?
8. Які нові знання та вміння здобув під час роботи над проектом?
9. Кому твій проект стане в пригоді чи буде цікавим?
10. Назви критерії, за якими слід оцінювати проект.
11. Яку оцінку поставиш собі?
Стислий опис проекту
Проект передбачає творчу діяльність від учнів у позаурочний час протягом тижня.
Питання проекту
Ключове питання Які великі художники світу вам відомі?
Тематичні питання
1. Що означає термін живопис?
2. Коли й чому він виник?
3. Які видатні художники вам відомі?
Змістові питання
1. Які функції виконує живопис?
2. Які художні засоби живопису?
План вивчення теми
1. Оголошення теми, мотивація… Формулювання його цілей, завдань, змісту роботи.
2. Ознайомлення з матеріалами сайту «Музеї світу»
3. Вибір одного з художників.
4.Знайомство з його біографією, творчістю, технікою виконання.
5. Вибір однієї з знаменитих картин.
6. Пошук історії створення та життя картини.
Навчальні цілі
Узагальнити знання учнів про «Живопис», жанри і види живопису, техніки виконання, про відомих художників та про твори живопису великих майстрів : розвивати вміння самостійно аналізувати твори живопису, уміння обґрунтовувати свою думку щодо творів мистецтва; виховувати почуття пошуку прекрасного в усіх проявах життя; розвивати вміння учнів працювати самостійно, працювати з джерелами інформації; узагальнювати дані, добирати влучні приклади та матеріали; дати можливість учням виявити творчу ініціативу та самостійність, закріпити навички оформлення своєї роботи та її презентації.
Діяльність вчителя
Вчитель, готуючись до проведення проекту, спирається та перевіряє себе за такими матеріалами:
• визначає якість основних питань вхідна анкета
• розробляє матеріали для учнів, спираючись на формуюче оцінювання та опитувальник щодо диференціації учнів
• консультує учнів щодо правил роботи в групах
• складає допоміжні інструкції по створенню презентації
• створює учнівську роботу, щоб зрозуміти, що він вимагає від учнів, та перевіряє себе за самооцінюванням учнівського прикладу
• протягом проекту вчитель веде журнал, в якому відмічає виконання роботи учнями, та намагається забезпечити ситуацію успіху для найбільш слабких учнів
• наприкінці проекту вчитель допомагає учням підготуватися до презентації як провести презентацію проекту
• в кінці проекту вчитель разом з учнями проводить рефлексію, підсумовує результати роботи над проектом.
Діяльність учнів
1. Обговорюють ідею проекту з вчителем, визначають його тему і мету.
2. Обирають більш вузьку тему для самостійного пошуку та аналізу
3. Учні обговорюють етапи дослідження та збору інформації, опрацьовують відомі історичні та літературні джерела.
4. Учень обирає форму виконання завдання (презентація або буклет).
5. Виконання дослідницької та пошукової роботи, опрацювання результатів та розміщення їх в презентації. Презентація учнів
Оцінювання
Оцінювання здійснюється за графіком, що передбачає три етапи:
• оцінювання на початку проекту;
• поточне оцінювання;
• наприкінці роботи над проектом.
Інструментарій оцінювання включає:
1. Самооцінювання: нотатки у щоденнику, списки запитань для самоконтролю.
2. Взаємооцінювання: усне та за допомогою анкет із заданими критеріями.
3. Оцінювання вчителем: письмових творів, презентацій, виступів учнів. Критерії оцінювання презентацій
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Бабій К. Нетрадиційний урок за проектною технологією.//Управління школою.–2007. - №1.
2. Гумінська О. Використання мультимедійних засобів – оновлення методики викладання мистецтв. // Мистецтво та освіта. – 2009. - №4, 3.
3. Забарна А. Інформаційні технології. // Бібліотека «Шкільний світ». – 2004.
4. Кнорр Н. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках. // Сучасна школа України. – 2012. - №1.
5. Кондратова В. Застосування методу проектів на уроках художньої культури. // Мистецтво та освіта. – 2010. - №4.
6. Метод проектів. // Завуч. – 2005. - №14.
7. Мелашенко К. Технологія проектного навчання. // Завуч. – 2006. - №134.
8. Педагогічний кейс. Художня культура. 9, 10, 11 клас. Рівне: ПП «Контур плюс». – 2009.
9. Порохня Л. Метод проектів у навчальній діяльності. // Директор школи.–2006. - №42.
10. Робота над мистецьким проектом. // Мистецтво в школі. – 2011. - №1.
11. Шкаверо І. Комп’ютерні технології як засіб художнього виховання. // Шкільний світ. – 2010. - №4(34).
12. Юрченко Л. Інформаційно-комунікаційні технології на уроках музичного мистецтва. // Шкільний світ. – 2010. -№ 3(21).
13. Яцишин Р. Метод проектів у художньо-естетичному вихованні учнів.// Мистецтво та освіта. – 2009. - №1.