Формування мовленнєвої компетентності молодших школярів у процесі пізнання природи.
Проблема взаємозв`язку мовної освіти і мовленнєвого розвитку учнів визначила нові змістові лінії навчання української мови: комунікативну, лінгвістичну та лінгвокраїнознавчу, виникла необхідність удосконалити методичні прийоми та урізноманітнити форми роботи, надаючи нового спрямування вивченню рідної мови, в процесі якого розвиваються творчі здібності школярів. Серед змістових ліній пріоритет надається комунікативній. Тому педагог має будувати свою роботу так, щоб оволодіння культурою спілкування відбувалося комплексно, з опорою на всі види мовленнєвої діяльності.
Мовленнєвій діяльності на уроці рідної мови вчитель повинен відводити більше половини часу, вміло поєднуючи розвиток мовних, мовленнєвих та комунікативних умінь учнів. Мовні уміння необхідно спрямувати на формування базових понять, засвоєння норм літературної вимови, оволодіння опорними вміннями логічного мислення. Мовленнєві уміння включають удосконалення звуковимови і культури мовлення, роботу над збагаченням, уточненням і активізацією словника, опанування граматичного ладу мовлення. Комунікативні – забезпечують розвиток власне мовленнєвих умінь: орієнтацію в умовах, змісті висловлювання, формі його викладу; групування зібраного матеріалу, визначення послідовності частин тексту, виділення слів, можливих для висловлювань; удосконалення власного тексту.
Невичерпним матеріалом для навчальних занять з рідної мови є саме життя. З великим задоволенням діти запрошують до класу засмучену осінь чи життєрадісну весну, срібну зиму чи золоте літо тощо. Кожна складова уроку допомагає створити образ, в якій змушує дітей хвилюватися, уявляти, фантазувати, співпереживати, спонукає до активної мовленнєвої діяльності: описати картину природи, назвати іменники, що «супроводжують» її явища, охарактеризувати їх прикметниками, дібрати вдалі дієслова, записати окремі слова, розібрати їх за будовою, скласти речення, різні за метою висловлення та інтонацією, із звертанням до вказаних явищ природи, поспостерігати, що вони перенесли в дарунок, поміркувати над проблемними питаннями, пофантазувати.
Подаю зразки підготовчих вправ та мовленнєвих ситуацій, що сприяють розвитку комунікативних умінь та мовленнєвої культури учня на заняттях з рідної мови.
Телефонна розмова.
Відпрацьовуючи мовний етикет, спочатку діалог ведуть учитель і підготовлений учень (у двох варіантах). Обирається правильний варіант, а потім два учні ведуть між собою діалог за зразком. Можна запропонувати роботу в парах.
І варіант. – Покличте мені Сергійка! Нема його? Жаль! (Кидає трубку).
ІІ варіант. – Добрий день, Павле Вікторовичу! Це говорить Микола Донченко.
Двоє друзів розмовляли.
Двоє друзів розмовляли, щось до вуха прикладали.
Грі кінець. І це не сон. Діти грали в … (Телефон).
З а в д а н н я.
Гра «Світлофор ввічливості»
Один учень називає ситуацію, а інші показують карточку з кольором, що сигналізують про правильність чи неправильність відповіді.
Ситуація 1. – Дайте мені бублики, - звертається дівчина до продавця (червоний колір).
Ситуація 2. – Вибачте, будь ласка, я штовхнув вас ненавмисно, - каже хлопчик у автобусі (зелений колір).
Стара тополя.
Росте край дороги стара-престара тополя. Восени і взимку тривожно шумлять її голі віти. Навесні вкривається вона зеленим листям.
З а в д а н н я. На основі цього діалогу скласти свій про сторічний дуб, його красу і велич.
Дві подруги, повертаючись з лісу, побачили їжачка. Оленка зраділа й поклала його в кошик, щоб віднести додому. Катруся зупинила подругу й щось сказала. Оленка витягла їжачка з кошика і відпустила.
З а в д а н н я. Як ви гадаєте, яка розмова відбулася між дівчатками? Відновіть цю розмову.
І. Створення однакових образів за словесним описом.
З а в д а н н я.
ІІ. Словесний опис образів.
З а в д а н н я.
Ігри
ІІІ. Доповнення і зміни тексту.
З а в д а н н я.
Складіть твір за аналогією.
Ігри
ІV. Відгадування та складання загадок і формулювання запитань про знайомі об`єкти.
З а в д а н н я.
Ігри
V. Складання творів-мініатюр за опорними словами та словосполученнями.
З а в д а н н я.
а) горобець, струмок, подих весни, свіжість, добрий настрій;
б) лев, печера, полювання, верхівка дерева.
Ігри
VІ. Складання творів-описів на основі узагальнення особистих вражень, спостережень у природі.
З а в д а н н я.
VІІ. Придумування казок.
Теми для 1-2 класів: «Як біла хмаринка впала на землю», «Мандрівка блакитного метелика», «Як промінчик став сонячним зайчиком».
VІІІ. Складання віршів.
Актуальність проблеми формування комунікативної компетентності школярів обумовлюється сучасними тенденціями в освіті. Нині в педагогіці провідними є ті форми та методи навчання й виховання, що акцентують увагу на учневі з урахуванням його інтересів, запитів і цінностей як суб’єкта навчального процесу. Школа повинна не лише дати учням певний обсяг знань, але й виховати людину, здатну творчо мислити, приймати рішення, мати свою позицію, брати на себе відповідальність, адаптуватися до умов мобільності, швидкої зміни соціальних ролей, тобто бути людиною компетентною в галузі професійної діяльності і спілкування.
Формування комунікативних умінь і навичок – одна із провідних проблем методики навчання мови.
Мовленнєва компетенція – це вміння адекватно й доречно практично користуватися мовою в конкретних ситуаціях (висловлювати свої думки, бажання, наміри, прохання тощо), використовувати для цього як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи) та інтонаційні засоби виразності мовлення.
Приклад першої групи завдань: Закінчити речення.
1. На високому стеблі велика квітка з... 2. На небі з'явилася ранкова...
Друга група завдань передбачає перетворення деформо-ваних речень.
• Росла, на, дика, яблунька, узліссі.
• Часто, холодні, йдуть, восени, дощі.
Важливим напрямком формування комунікативної компетентності школярів є вміння складати тексти. Для того щоб діти гарно написали твір і поширили свій досвід співпраці та самовираження, проводжу:
1. Підготовчу роботу. Використовую метод створення емоційного фону до написання твору.
Організовую екскурсії до парку, вулицями села. Це допомагає дітям зіставити почуте й побачене, створити нові образи, заповнити їх яскравими деталями.
2. Діти отримують завдання для самостійного пошуку фактичного матеріалу з теми, тому що вдало розкрити тему можна лише тоді, коли добре знаєш, про що йдеться, що тебе хвилює.
3. Наступним етапом у складанні твору є робота над лексикою, бо багатий словник людини свідчить про високий інтелектуальний розвиток.
4. Складаємо план до твору.
Далі йде колективне складання твору, слухання кращого зразка й самостійна робота, після якої проводиться корекція та доопрацювання творів.
Наведу фрагмент одного з уроків розвитку зв’язного мовлення у 3 класі.
Тема: Осінь зачаровує красою. Розповідь за поданим початком і запитаннями.
І. Актуалізація чуттєвих уявлень.
1) Звучить мелодія Чайковського «Пори року. Осінь». На фоні музики вчитель читає загадку.
Невидимка ходить в гаї,
Всі дерева роздягає.
– Хто це, діти? (Осінь).
2) Виходить дівчинка в костюмі осені, на голові – віночок із різнобарвного листя. Читає вірш.
Я – красуня Осінь –
У парку походила.
Для дітей старалась,
Кольори змінила.
3) «Мікрофон по колу». Назви ознаки осені за допомогою висловів із відомих вам віршів.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
1) Любі мої юні письменники! Ви вже здогадалися, що сьогодні на уроці ми будемо писати твір про осінь за поданим початком і запитаннями.
2) Слухання початку, який склала Чомучка.
3) Знайомство із планом подальшої розповіді.
План
а) Що зробила осінь із берізкою?
б) Яким став клен?
в) Чому ялинку й сосну осінь обминула?
г) Що сталося із травою?
д) Чи сподобалися тобі ці зміни? Вислови свої почуття, захоплення.
4) Робота над збагаченням словникового запасу з теми.
Робота в групах. Учні пояснюють лексичне значення висловів на картках.
І група
Заплела в коси жовту стрічку.
Розлила жовту фарбу на кленові віти.
Одягся в багряний кафтан.
Позолотила кленові сорочку.
ІІ група
Злякалася колючок.
Геть витоптала зелений килим на землі.
ІІІ група
Причепурила все на свій смак.
5) Перша група складає відповіді на основі запропонованих висловів.
Друга група доповнює речення, користуючись словами для довідки.
(Довідка: жовту хустину, злякалася колючок, пожовкла і поникла.)
Для стимулювання допитливості дітей шляхом створення ефекту здивування й емоційного захоплення, використовую метод проблемності, інтриги, парадоксів.
Наведу приклад роботи в 3 класі за темою «Де сховалась нісенітниця?».
• Діти слухають речення й визначають, чи може подібна подія бути насправді.
Улітку Миколка катався на ковзанах. Хлопчик поїхав до лісу на лижах, щоб зібрати суниць. Жабенятко розкрило парасольку, бо пішов дощ.
Вважаю, що використання новітніх технологій є одним з актуальних процесів у розв’язанні проблеми формування комунікативної компетентності молодших школярів.
Значну увагу формуванню комунікативних здібностей я приділяю не тільки на уроках читання, української мови, а й на уроках Я і Україна. Чітка мотивація навчання, широке використання наочності, дидактичних ігор, застосування інтерактивних форм навчання ( робота в групах, парах, мозкова атака, дискусії, карусель ) сприяють формуванню та розкриттю творчих та комунікативних здібностей: уміння слухати, висловлювати свою думку, переконувати, підвищувати рівень мовленнєвої культури, з зацікавленістю виконувати соціальні ролі. Саме таке викладання , починаючи з початкових класів, - це вимога часу, якісно новий підхід до навчання і виховання. На мою думку, саме через діалог, діти пізнають природу, розвивають мову.
Актуальність діалогічного мовлення на уроках природознавства зумовлена ще й тим, що в реальному житті учні не вміють застосовувати природничі знання на практиці. Так, учень на відмінно засвоїв знання про основні та проміжні сторони горизонту, але опинившись на лузі, навряд чи він їх правильно визначить. Дівчинка вивчила будову річки, але не покаже, де лівий берег, а де – правий, коли буде з батьками там відпочивати. Від’їжджаючи до санаторію, не кожен відмінник розповість про свій край, його історію, рельєф, корисні копалини, хоча цю тему він засвоїв добре. Складаючи діалоги та підбираючи різноманітні ситуативні завдання, я намагалася якомога ближче підвести дітей до вирішення сучасних проблем, до застосовування знань на практиці.
Розігруючи діалоги, учні засвоюють певні природничі поняття за допомогою імпровізованих дискусій, інтерактивних ігор, певних ігрових ситуацій. Учням особливо подобається, коли діалог супроводжується яскравою наочністю, масками. Діти залюбки приносили на урок зразки корисних копалин, компаси, різні матеріали, щоб супроводжувати діалог яскравим малюнком.
Я думаю, що такий підхід допоможе моїм учням глибоко вивчати природу рідного краю, розвиватиме мовлення, мислення учнів, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між об’єктами живої та неживої природи. Формуватимуть знання, практичні вміння і навички. Формуватимуть екологічну свідомість.
Тема. Земля – наш космічний дім. Сонячна система. Зорі
Діалог-розпитування
Диференційоване завдання.
Розіграй діалог з товаришем.
Уяви, що у тебе є менший братик чи сестричка. Розкажи йому, що таке сузір’я. Склади діалог за початком, використовуючи додаткову інформацію.
Цікаві факти.
Існують місця скупчення зірок. Люди «розділили» небо на 88 ділянок, назвали їх сузір’ями і дали їм імена героїв давніх міфів, легенд, казкових істот, наприклад, Козерог, Стрілець, Риби, Волопас, Телець, Мала Ведмедиця, Велика Ведмедиця. Два останніх сузір’я мають форму ківшика з ручкою.
Тема. Сонячна система. Сонце
Діалог-розпитування
Постійного місця не має,
День і ніч бродить,
Весь світ обходить.
- Бо знаходиться дуже далеко від Землі.
- Так, братику, молодець. Сонцем обігріваються і освітлюються планети. Адже температура на його поверхні сягає 6 тисяч градусів, а в глибині – до 15 млн.
- Тепер я зрозумів, чому на Сонці так тепло.
- Наше життя на Землі можливе тільки завдяки Сонцю. Люди розуміли це ще в давнину і вважали Сонце божеством. Його називали по-різному: У Давній Греції – Геліос, в Єгипті –Ра, а у давній Русі – Ярило.
Виходить, що багато зірок світять людям вночі і показують шлях, і тільки одна зірка світить вдень, але дає нам життя.
Тема. Земля – планета Сонячної системи
Діалог-домовленість
- А мені вчителька розповідала, що Юрій Гагарін вперше у космосі побачив Землю. Круглу, голубу, оповиту хмарами. І вона оберталася на його очах, як справжній глобус.
- За допомогою потужних телескопів, штучних супутників, міжпланетних космічних станцій.
- Тоді давай підемо до мене додому і прочитаємо в енциклопедії про історію глобуса.
Розіграй діалог з однокласником.
Уяви собі, що тобі подарували глобус і ти його розглядаєш. До тебе прийшов товариш.
Дізнайся, чи знає він, що таке глобус? Запитай у нього, скільки полюсів має Земля? Що таке екватор? На скільки півкуль екватор поділяє Землю? Чи знає він, де знаходиться Північний і Південний полюси? Що означають слова «уявна лінія»? Яке значення має глобус для людей? Склади діалог, розіграй його з однокласником.
Тема. Населення Землі
Скласти науковий діалог – суперечку «Як виникли народи на Землі», спираючись на легенду «Вавилонська вежа» та статтю підручника « Населення Землі».
Команда «науковці» - учні з високим рівнем знань опрацьовують статтю підручника
с. 102 – 103, щоб дати відповідь на запитання:
Які є раси людей? Чому вони виникли? Чому люди набули відмінних зовнішніх ознак?
Як виникли народ ? Що відомо про заселення людей на різних материках?
Команда «Народознавці» повторюють легенду «Вавилонська вежа».
Що відомо про заселення людей на різних материках?
«Народознавці» За легендою, всі люди жили разом, тобто на одній певній території, говорили однією мовою й усі одне одного розуміли.
«Науковці» Ми поважаємо думку народу, але заселені материки були неоднаково. Це залежало від природних умов. Адже з давніх-давен люди селилися на рівнинах, де для життя були найкращі умови: родючі грунти, прісна вода, корисні копалини. Найбільше населення в Євразії. Мешкали люди на всіх материках, крім Антарктиди.
Як утворилися народи?
«Народознавці» За легендою «Вавилонська Вежа» всі народи утворилися в результаті гніву бога Перуна на людей, які хотіли досягти його володінь. Бог наслав страшну бурю, яка понесла всі слова, котрі люди звикли говорити одне одному.
«І почали люди збиратися купками, хто з ким говорить однаково. І замість одного народу виникла сила-силенна народів».
«Науковці» «Здавна люди жили групами на певній території. Вони спілкувалися своєю мовою, встановлювали свої традиції, обряди й дотримувалися їх. Так виникли різні народи. Згодом один або кілька народів утворювали державу.
Висновок
Проаналізувавши статтю підручника і легенду, ми дійшли висновку, що всі народи утворилися для життя, розвитку, процвітання. Люди всіх рас рівні між собою.
Тема. Україна на планеті Земля
Пронумеруй репліки, щоб вийшов діалог-розпитування. Розіграй його з товаришем.
- Чи знаєш ти, що таке Батьківщина?
- Це та земля, де ми народились і виросли. А чи знаєш ти, як називається наша країна?
-Україна. Вона самостійна і незалежна держава.
- Яке місце за розміром посідає Україна?
- За площею – найбільша серед країн Європи. У світі – на сороковому місці.
- На якому материку вона розташована?
-У Європейській частині материка Євразія.
- З якими державами межує Україна?
- Україна межує з сімома державами. На заході з Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією. На сході та північному сході знаходиться Росія. На південному заході – Молдова. На півночі – Білорусь.
Завдання.
Уяви собі, що до тебе приїхав товариш з Росії. Він хоче більше дізнатися про твою країну. Яка вона за площею? Яка довжина кордону України? Де знаходиться кордон з його Батьківщиною? Коли проголошено незалежність України? Хто є президентом? Які державні символи нашої держави? Розкажи йому, де знаходиться географічний центр Європи? Розіграй діалог з товаришем.
Тема. Форми земної поверхні
Великий обсяг теоретичного матеріалу містить ця тема. Щоб виграти час при перевірці домашнього завдання та при закріпленні вивченого матеріалу, я пропоную дітям пограти в колективну гру-діалог. Для урізноманітнення ситуації під час закріплення вивченого матеріалу з теми «Що таке рівнини», «»Гори» я пропоную гру «Влучно в ціль». Ця гра допомагає засвоєнню визначень певних природничих понять.
Опис діалогу-гри
Ведучий стає в центр кола. Задає запитання гравцям і кидає м’яч одному з учасників, хто знає відповідь. Хто отримав м’яч, дає відповідь і стає ведучим. Якщо відповідь невірна, ведучий сам відповідає на своє запитання і продовжує вести гру.
Гра регламентується в часі. Хто дав максимальну кількість відповідей та змістовних запитань, отримує оцінку.
Ця гра стимулює в учнів прагнення досконало вчити вдома матеріал підручника, адже кожен хоче стати ведучим. Діти вчаться задавати запитання та швидко реагувати на них. Деякі учні запитання готують заздалегідь, щоб бути активними учасниками гри. Якщо клас не дуже підготовлений, то ведучим стає вчитель.
Орієнтовні запитання, які можна запропонувати учням:
Діалог – гра «Бережок – річечка»
Під час вивчення теми «Водойми України» можна запропонувати учням пограти в гру «Бережок-річечка».
Опис діалогу-гри
В учнів лежать на партах заздалегідь підготовлені смужки жовтого та голубого кольорів. Смужки жовтого кольору містять запитання з теми. Вчитель дає команду: в кого жовті смужки – ви бережки, в кого голубі, ви - річечка. Діти стають у два кола обличчям один до одного (бережки утворюють внутрішнє коло, а річечки – зовнішнє). Бережок запитує, річечка відповідає і тече далі, тобто за сигналом вчителя переходить до іншого учасника за часовою стрілкою. Гра продовжується до тих пір, поки річечка не припливе до свого бережка. Бережки звітують, хто давав правильні відповіді, а хто – ні.
Що таке водойми?
Які водойми називають природними? Які – штучними?
Що таке джерело?
Яку будову має річка?
Що таке витік?
Що таке русло?
Що таке гирло?
Що таке джерело?
Яку водойму називають озером?
Які бувають озера?
Що таке болото?
Що таке море?
Діалог-рольова гра «Зозулина журба»
- Зозуле, ти куєш, а про дітей не думаєш? Чому ж така жорстока, зозуле. Чому свого гнізда не мостиш і пташенят не виводиш?
- Слухай, дитино, даремно вважають мене люди жорстокою. Як тільки зазеленіє все навкруги, вилазить із своїх лялечок гусінь. Багато її в лісі такої волохатої, великої, отруйної, ненажерливої, що ніякий птах не їсть, а я їм, щоб ліс не загинув. Поточила б гусінь листя – і лісу немає, і птахів не буде. Отже, ніколи мені пташенят виводить, треба ліс рятувати. Ку –ку-ку.
- Чому ж так жалібно співаєш?
- Сумую за своїми дітками.
- Але ж ти їх не годуєш, не виховуєш.
- Я для них ліс рятую.
Тема. Охорона природи в Україні
Діалог- рольова гра «Займи позицію».
Уявіть собі, що ви почули по телевізору про те, що на території Полісся будуть вирубані величезні ділянки лісу. На його місці буде збудовано завод по переробці сміття. Місцева влада дозволяє це робити, щоб прибрати територію і створити нові робочі місця. Займіть позицію «За - проти». Зберіть прес-конференцію журналістів, підприємців, екологів, художників, лісників, лікарів з місцевою владою. Доведіть, що цього робити не можна.
Екологи мають довести, що ліс збагачує повітря киснем, очищує його. Після вирубки лісу загинуть рослини, тварини.
Підприємці, розкажіть, що ліс нас годує, одягає. Наведіть приклади.
Лікарі доведіть, що зникне «комора ліків».
Лісники, розкажіть про ланцюжки живлення, які існують в природі. Доведіть, що зі зникненням одного виду рослин, зникнуть десятки видів тварин.
Господарники, розкажіть, що виготовляють з деревини?.(Папір, картон, ацетон, вибухові речовини, деревне вугілля, кіноплівки, нітролаки, кормовий цукор, смолу, спирт, пластмаси, штучну гуму, целофан, глюкозу, віскозу, оцтову кислоту, меблі, сувеніри)).Підключіть громадськість(учнів класу).
Ситуативні завдання на розвиток діалогічного мовлення
1. Сусід по парті звертається за допомогою — піти з ним на луки і нарвати квітів мамі на день народження. Який діалог може відбутися між вами?
2. В одного з учнів класу захворіло горло, піднялась температура. Однокласники хочуть запитати про здоров’я і порекомендувати народні засоби лікування застуди. Які квіти можуть допомогти в цій ситуації? Розіграйте діалог з сусідом по парті.
3. Ви приїхали до бабусі на вихідні. Розпитайте її про квіти та дерева, які ростуть у цій місцевості.
4. Ви вчора заходили на луки. Поділіться своїми враженнями з сусідкою по парті. Передайте своє захоплення красою і розмаїттям квітів. Складіть діалог з 2-3 реплік.
5. Розіграйте діалог між корівкою, яка пасеться на луках і запашними трав’янистими рослинами.
6. Розіграйте діалог - суперечку між бджілкою та комахою сонечком. Пригадайте, чим вони живляться, яку користь приносять рослинам та людям.
7. Ви зайшли до аптеки, щоб купити лікувальний збір для мами. Розпитайте, які трави входять до цього збору, яка їх дія.
8. Який діалог може відбутися між вербою і калиною навесні? Між синичкою та горобчиком взимку?
9. Ви готуєте повідомлення на урок природознавства «Лікувальні рослини нашої місцевості». Зверніться за допомогою до бабусі, мами, тата, запитайте, про які рослини треба сказати у першу чергу?
10. Пригадайте свою екскурсію до місцевої водойми. Складіть діалог-розпитування між вчителем та учнем. Запитайте, які рослини заселяють водойму, яке вони мають значення? Як тварини пристосувалися до життя у водоймах? Як люди охороняють водойми?
Розвиток дитини, як частини природи, відбувається у тісному зв`язку пізнання нею самої природи. Розвивається мовлення, інтелект, словниковий запас. Поступово росте вміння правильного спілкування з оточуючим світом. З фізичним розвитком відбувається і розвиток особистості, яка вміє реагувати на події, що відбуваються навколо, спілкуватися, робити висновки, зростати духовно.
План
І. Вступ.
ІІ. Основна частина.
а) діалог, складання творів, казок, віршів;
б) ігри.
а) різновид діалогів, що сприяють розкриттю творчих здібностей;
б) ситуативні завдання, ігри.
ІІІ Висновок.
Великоновосілківська гімназія з ЗОШ І ступеня
Тема роботи: «Формування мовленнєвої компетентності молодших школярів у процесі пізнання природи.»
Учитель початкових класів
Лєвтєрова Людмила Миколаївна
2020 р.
1