Робота
на державну підсумкову атестацію
з української мови
за курс початкової школи
учня (учениці) 4 класу
________________________________
Варіант 1
Ліс – трудівник
Повітря, вода і ліс – важливі складові частини природи. Вони виконують спільну роботу на користь усієї природи. Ліс, повітря і вода працюють як великий природний комбінат.
Повітря, яким ми дихаємо, складається з різних газів. Коли в повітрі забагато вуглекислого газу, то стає важко дихати.
Кисень люди називають життєдайним газом. Вдихаючи повітря, людина вибирає з нього кисень, а видихає вуглекислий газ. Так само «дихають» фабрики, заводи, машини. Під час згорання будь-яких речовин поглинається з повітря кисень і виділяється вуглекислий газ.
А скільки тепер на землі тих заводів! Усім їм потрібен кисень. Усі вони викидають у повітря вуглекислий газ. І було б, мабуть, нам непереливки, якби не ліс.
Ліс – це величезний природний цех. Він, «ковтаючи» вуглекислий газ, віддає в повітря чистісінький кисень. А ще він насичує атмосферу водою, без якої життя було б неможливим. Звичайно, дерева не виробляють води. Вони висмоктують її з глибин землі своїм корінням. Висмоктують разом з поживними речовинами. Мінеральні солі дерева забирають собі. За їхній рахунок вони ростуть. А воду випаровують через листя.
Випарувана листям вода потім знову дощами повертається в землю.
Узимку ліси випаровують вологи менше. У повітрі в цей час волога береться з інших джерел. Її приносять вітри з теплих країв. У сонячні дні у полі тане верхній шар снігу, парою піднімаючись у повітря.
Навесні бурхливі потоки талої води прямують з поля у річки. Якщо взимку снігу було багато – талої води теж буде багато. Та так багато, що річки вийдуть з берегів. А надто, коли весна приходить раптово, коли різко настає потепління.
Але хоч би скільки багато було води навесні, вона незабаром спадає. Річки виносять її в море, а самі міліють, інколи зовсім пересихають.
(У)лісі сні(г,х) тане повіл..ніше, ніж на відкритих місцях. Вода тут повільно просочує(цця,ться) у (г,ґ)рунт, щедро (з,с)воложує його. Напоївши землю підземними струмочками, стікає в річки. І тоді ніяких повеней не буває. Ліс і (в)літку поря(д,т)кує вологою. Тому там, де є ліс, річки (не)пересихають навіть у сп(е,и)котне літо.
Отож, ліси мають величезне значення для підтримання рівноваги в природі.
2. Спиши виділену частину тексту. Устав пропущені букви, розкрий дужки.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Познач жанр прочитаного твору.
А Науково-художнє оповідання.
Б Літературна казка.
В Легенда.
Варіант 1
4. З’єднай стрілочками частини речень.
Якщо взимку багато снігу, то важко дихати.
Дерева «ковтають» вуглекислий газ, то буде багато талої води.
Якщо в повітрі багато вуглекислого газу, а віддають кисень.
5. Упиши слова, яких бракує щоб розказати про значення лісу для підтримки
рівноваги в природі.
Повітря, вода і ліс – _________________ складові частини природи. Ліс – це _____________________ природний цех. Він, «ковтаючи» вуглекислий газ, віддає в повітря ____________________________ кисень.
6. Випиши з тексту по два іменники в кожну колонку таблиці.
Чоловічий рід |
Жіночий рід |
Середній рід |
|
|
|
|
|
|
7. Спиши речення. Постав слова, що в дужках, у правильній формі.
Дерева (висмоктувати) воду з глибин (земля) своїм (коріння).
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Утвори три спільнокореневі слова до поданого, що належать до різних частин мови.
Ліс – _____________________________________________________________
___________________________________________________________________
9. Що цікавого ти дізнав(ла)ся з прочитаного твору? Склади і напиши про це есе (3 – 4 речення).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________