Кріпака Світлана Василівна,
вчитель початкових класів
КЗ «НВО І - ІІІ ст. «Мрія»
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області»
Формування мовленнєвої компетентності в учнів початкової школи шляхом використання схеми – моделі функціонально – системного підходу
Все більше, ми - вчителі практики, спостерігаємо, що у більшості учнів початкової школи переважно бідний лексичний запас слів, діти висловлюються розмовно – побутовою мовою, часто не вміють зв’язно висловлювати власні думки, неправильно вимовляють слова тощо. Це все створює певний дискомфорт у спілкуванні з однолітками чи дорослими, учні не можуть в повну міру розкрити свої здібності та потенціал. Тому, формування мовленнєвої компетентності учнів – одне з основних завдань учителя початкових класів.
Серед 10 ключових компетентностей Нової української школи виділяють спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування. [1]
Більш того, у додатку до Стандарту початкової освіти подано «Покажчик наскрізних умінь», які реалізуються в рамках кожної освітньої галузі. Серед них зазначено вміння «ефективно спілкуюся» та «читаю вдумливо». [4] Тому, мовленнєва компетентність – це вміння адекватно й доречно практично користуватися мовою в конкретних ситуаціях, використовувати для цього як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи) та інтонаційні засоби вираження мовлення.
Чинниками, які впливають на мовну і мовленнєву компетентність виступають: лексична компетенція – наявність певного запасу слів для обслуговування професійно-мовленнєвої та інших видів діяльності і спілкування; здатність до адекватного використання лексем, доречне вживання образних виразів (фігур і троп), приказок, прислів’їв, фразеологічних зворотів тощо. Фонетична компетенція – правильна вимова усіх звуків рідної мови, звукосполучень згідно з орфоепічними нормами, наголосів, добре розвинений фонетичний слух, що дозволяє диференціювати фонеми; володіння інтонаційними засобами виразності мовлення (темп, тембр, сила і висота голосу, логічні наголоси тощо); граматична компетенція – вживання граматичних форм рідної мови згідно з законами й нормами граматики (рід, число, відмінок, кличний відмінок тощо), чуття граматичної форми, наявність корекційних навичок щодо правильності вживання граматичних норм; діамонологічна компетенція – володіння діалоговими і монологовими техніками спілкування, технікою ведення спору, технікою упізнавання невербальної знакової системи, технікою роботи з текстовим матеріалом тощо. [6]
А в документі «Навички ХХІ століття» серед зазначених навичок, що потрібні людині в ХХІ столітті, виділяють вміння розвивати навички комунікації і співробітництва . Це можна робити по-різному, проте найкраще у процесі спілкування й співробітництва з людьми. Сучасні інформаційні технології значно змінили способи спілкування: спілкуватися можна не лише в реальному часі й просторі, а й віртуально: за допомогою соціальних мереж, чатів, електронної пошти. Це дозволяє розширити коло співрозмовників, проводити спільно з людьми із різних міст і країн заходи, створювати навчальні проекти. Навички комунікації і співробітництва формуються на основі таких умінь:
спілкуватися ефективно:
бути здатним до співробітництва:
Будь - який розвиток, у тому числі й мовленнєвий, потребує систематичного і цілеспрямованого вправляння. Тому, на формування мовленнєвої компетентності в учнів початкової школи пропоную використовувати один із прийомів системного підходу інноваційної технології ТРВЗ (теорії розв’язання винахідницьких завдань) схему – модель функціонально – системного підходу.
Системний підхід дозволяє тренувати дітей у пізнанні ознак системності, які проявляються в об’єкті. А системне використання схеми – моделі функціонально-системного підходу, на мою думку, сприяє підвищенню засвоєння навчального матеріалу, ефективному, всебічному і гармонійному розвитку, розкриттю талантів учнів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. При цьому підвищується працездатність школярів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, мовлення, розширюється світогляд [5] .
Схему – модель функціонально-системного підходу представлено в таблиці .
Схема-модель функціонально-системного підходу (ФСП ) – це авторська розробка Олени Михайлівни Грединарової. Це універсальний метод пізнання навколишнього світу, розвитку всіх видів мислення (образного, вербально-логічного, теоретичного, практичного), а також інструмент системного аналізу об'єктів, предметів, явищ.
Графічне зображення схеми-моделі ФСП представлене з застосуванням ейдетичних прийомів: піктограм, що відображають п’ять модальностей сприйняття (візуальну, аудіальну, нюхову, смакову, тактильну) легко сприймаються і запам’ятовуються учнями будь-якого віку.
Використання схеми-моделі ФСП дозволяє не тільки формувати якості творчої особистості безпосередньо у навчальному процесі, але й істотно скоротити час на засвоєння базових навчальних предметів, звільняючи його для творчої роботи з інформацією. Схема-модель ФСП – це графічне представлення основних компонентів системи та їх взаємозв’язків для комплексного вивчення будь-якого об’єкта, явища або навчальної теми [2].
Як і будь-яка система, урок повинен мати свою надсистему (НС) - систему, в яку він входить як складова: підсистему (ПС)- елементи, з яких складається сама система: основну функцію (ОФ) – призначення цієї системи і низку основних ознак (ОО),що відрізняють цю систему від інших у даній надсистемі [5].
Тому вчителі мають бачити урок не як окреме, самодостатнє, ізольоване, замкнуте в собі методичне утворення, а як єдину систему, органічно пов’язану з попередніми й наступними уроками, зі складною структурою, де всі елементи взаємопов’язані і взаємозалежні [5].
Авторська схема – модель функціонально – системного підходу розроблена для використання в навчально – виховному процесі та підвищення ефективності педагогічної діяльності. Схема – модель є не лише інструментом дидактики, а й основою формування системного світогляду, творчого мислення та інтелекту.
Схему-модель функціонально-системного підходу доцільно використовувати на різних етапах формування компетентностей. Наприклад, вчитель при вивченні нової теми подає матеріал, заповнюючи схему-модель новою інформацією, показуючи таким чином структуру й істотні ознаки досліджуваної системи. У цьому випадку педагог за допомогою навідних питань актуалізує наявні знання учнів, звертається до їхнього досвіду. Схема-модель також може бути використана на етапі узагальнення й систематизації знань, коли учні вже вивчили тему. Маючи алгоритм роботи за схемою-моделлю, учні під керівництвом учителя або самостійно створюють схему для вивченої ними системи. Таким чином, вони структурують свої знання з теми. Вчитель на підставі складеної схеми може визначати рівень сформованості компетентностей учнями. Крім того, схема-модель ФСП слугує педагогам в організації педагогічної діяльності: допомагає правильно спланувати та організувати освітній процес і створювати власні педагогічні прийоми і методи.
Отже, як застосувати схему – модель функціонально – системного підходу для формування мовленнєвої компетентності на уроках літературного читання?
Використання схеми –моделі для визначення понять.
Формула визначень: Система – це … (надсистема), яку використовують для того, щоб…(головна функція), складається з … ( підсистеми) та має такі властивості … .
Наприклад, Усна народна творчість – це література, яку використовують для передачі досвіду (інформації) з покоління в покоління у вигляді віршів, казок, легенд, загадок… влучно, лаконічно, співзвучно.
.
Літак – це повітряний транспорт для перевезення людей та вантажу на довгі відстані з великою швидкістю. Має фюзеляж, крила, двигун, прилади управління. Виготовляються із метала.
Використання схеми –моделі під час складання власних загадок.
З використанням схеми – моделі функціонально – системного підходу виділяють такі види загадок:
Алгоритм складання загадки
…(Що не робить?), але (та не) … (яку функцію виконує?)
Не гавкає, та не кусає, але в будинок не пускає. (Замок)
Не кудахкає,та не співає, проте зранку підіймає. (Будильник)
Також можна виділити як систему два об’єкта, які мають схожі функції чи властивості. Ці функції перераховуються і відбираються однакові.
літає гуде
дзижчить літає
повзає перевозить
гризе рухається
Літає, гуде, та не літак. (Жук).
Плигає, стрибає, та не м’яч. (Заєць)
За головною функцією
Пере, вижимає, сушить.
Мама з нею сильно дружить. (Пральна машина)
І не ковдра, та не шуба, проте взимку гріє;
Влітку спить, під віконечком сидить. (Опалювальна батарея).
«Вгадай, хто я», за визначенням основної та другорядних функцій предмета чи об’єкта.
Наприклад: Я умію … стрибати, котитися, лежати… (м’яч)
Я умію … літати, дзижчати, жалити, збирати … (бджола)
Я умію … малювати, писати, креслити.. (олівець)
За генетичним аналізом
Дідусь –чорно –білий,
Тато – кольоровий,
А я цифровий. (Телевізор)
На башті висіли,
на них люди гляділи.
Маленькими стали,
На мою руку попали.(Годинник)
За ознаками
Смугастий, та не тигр,
зелений, та не кущ,
солодкий,та не смаколик,
цукровий , та не льодяник.(Кавун)
На спостереження змін властивостей і функцій об’єктів в часі.
Навчальна мета: ознайомити з прикметниками.
Розвиваюча мета: вправляти дітей у вмінні помічати залежність прояву різних властивостей одного і того ж об’єкта від стадії розвитку, спостерігати зміни об’єктів у часі.
Правили гри: називаємо об’єкт чи показуємо його зображення, а діти перераховують його властивості в минулому, теперішньому і майбутньому.
Наприклад:
яблуко
людина
- була (маленька, пухкенька, беззуба);
- є (доросла, гарна, розумна);
- буде (старою, зморщеною, беззубою, мудрою).
папір
За частинами підсистеми
З розумом, та не людина,
З екраном, та не телевізор,
з мишкою, та не нора. (Комп’ютер)
Використання схеми –моделі для роботи з текстом.
До прикладу візьмемо оповідання Всеволода Нестайка «Руденький».
На дитячому майданчику гралися двоє хлопчиків і дівчинка. Бабуся дала кожному по цукерці.
Чорнявий хлопчик похапливо тицьнув цукерку до рота.
Тим часом дівчинка і руденький хлопчик свої ще тільки розгортали. Враз чорнявий хлопчик вихопив у дівчинки цукерку і дременув у під'їзд. Дівчинка зойкнула, скривилась і заплакала.
Руденький подивився на дівчинку, тоді на свою цукерку, тоді знову на дівчинку, тицьнув цукерку і швидко пішов геть. Наче боявся, що вона поверне її.
Коли він проходив повз дідуся, який сидів на лавочці і все бачив, дідусь усміхнувся до нього і сказав:
— Ти зробив правильно. Ти хороший хлопчик.
Руденький спинився, почервонів. Потім зітхнув:
— Ні, дідусю, я не зовсім хороший... Мені не хотілося віддавати... Правда!..І чого поганим бути легко, а хорошим — важко? Мені інколи хочеться бути поганим. Але... але соромно.
Дідусь пильно глянув на нього.
— Ну, тоді я помилився. Пробач, ти не просто хороший хлопчик. Ти справжній молодець! Бо в тебе є совість. А совість, голубе мій, — це в людині головне.
І дідусь ласкаво поплескав його по плечу.
1. Визначення надсистеми
(Оповідання, оповідання про світ дитинства, авторське).
2. Визначення підсистеми
3. Робота з властивостями
- Які ознаки оповідання ви можете бачити?
- Як виглядають герої? Опишіть словами з тексту.
- Як ви думаєте, що навколо себе бачать хлопці?
- Як ви думаєте, якими рисами характеру наділені герої? Чому?
- Які звуки могли чути герої?
- До чого вони торкалися? Які ці предмети на дотик?
- Чи відчували герої запах? Доведіть.
- Що в творі можна було відчути на смак?
- А ви пробували цукерки? Які вони?
- Чи солодко було чорнявому хлопчику? А руденькому?
- Як би ви вчинили на місці чорнявого хлопчика? А на місці руденького? Дівчинки?
- Що переживали герої? (Чорнявий хлопчик, руденький, дівчинка?)
- З ким би ви хотіли дружити? Чому?
- Порівняйте вчинки чорнявого хлопчика та руденького.
1 група - обґрунтовує дії чорнявого хлопчика.
2 група - обґрунтовує дії руденького хлопчика.
3 група - обґрунтовує дії дівчинки.
4. Визначення основної функції (головної думки)
- З якою метою автор розказав про дітей?
- Яке з прислів’їв найдоцільніше висвітлює головну думку?
Совість хоч без зубів, а гризе. (Совість мучить людину за заподіяні нею провини.)
Вік лиходія невеликий: злий чоловік і змолоду – старий.
Роблячи зло, на добро не сподівайся.
Життя дано на добрі справи.
Яка совість, така й честь. (Наскільки чесно ти поводишся з людьми, настільки вони тебе й поважають.)
5. Дискусійна сітка.
Якою людиною бути легко?
Поганою ___________________ Хорошою
Висновки
Тому, дуже важливо, щоб наймолодші школярі пізнавали світ у всій його багатогранності, відчували і розуміли пряме і переносне значення слів. Їх найтонші відтінки. А коли дитина відчує красу рідного слова , вона відчує любов до мови. Розуміти, відчувати і любити рідну мову здатні всі діти. Тому завдання вчителя полягає в тому, щоб розвинути мовлення учнів, збагатити його, навчити любити і пишатися рідною мовою.
Мовленнєвий розвиток дитини є головним інструментом, за допомогою якого вона встановлює контакт із довкіллям, завдяки якому відбувається соціалізація дитини. У молодшому шкільному віці закладається фундамент культури мислення, мовлення і спілкування, розвиваються комунікативні здібності, пізнавальна активність, образне творче та системне мислення. Саме початкова школа покликана сформувати в дітей інтерес до краси і мудрості живого слова, його значущості у житті людини. Мовленнєва компетенція є однією з провідних базисних характеристик особистості. А своєчасний і якісний розвиток мовлення – важлива умова повноцінного мовленнєвого розвитку учня [6].
Література:
1. 10 ключових компетентностей Нової української школи. [Електронний ресурс]. – Режим доступу
http://school44.edukit.mk.ua/aktualjno/10_klyuchovih_kompetentnostej_novoi_ukrainsjkoi_shkoli/
2. Грединарова О.М. Запорізький національний університет . Схема-модель функціонально-системного підходу як інструмент систематизації знань учнів і формування системного і творчого мислення. [Електронний ресурс ]. – Режим доступу www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Nvmdu/psykh/2011_6/13.pdf
3. Навички ХХІ століття і шкільна освіта. [Електронний ресурс]. – Режим доступу http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/navichki-khkhi-stolittya-i-shkilna-osvita.html
4. Наскрізні вміння. [Електронний ресурс]. – Режим доступу
5. Романова І. А. Особливості застосування трвз-технології в початковій школі / І. А. Романова // Педагогіка та психологія. – 2011. – Вип. 40(3). – С. 105-116. [Електронний ресурс ]. – Режим доступу www.irbisnbuv.gov.ua/.../cgiirbis_64.exe?...
6. Що таке мовленнєва компетенція? [Електронний ресурс]. – Режим доступу
https://sonyah.blogspot.com/2011/10/blog-post_27.html